Ilmastopolitiikkaa

Tavallisen maallikon on vaikea ymmärtää tekojensa ympäristövaikutuksia – sen 
olen ymmärtänyt että liikkuminen on suuri ympäristöhaitta. Lisätäkseni
ymmärrystäni esitin Suomen ympäristökeskuksen Ilmastonmuutoksen strategisen 
ohjelman tutkijalle hypoteettisen kysymyksen: Miten eri liikkumismuodot ilmastoa
pilaavat, jos matkaa 1000 km eli noin etelärannikolta Lapin perukoille.

Sain vastauksena päästömääriä (tilastollisia keskiarvoja):
 
- henkilöauto  152 kg  (yksinajaen)
- juna    12 kg per henkilö
- siviililentokone   100 kg per henkilö

Kysyin myös armeijan hävittäjien päästökuormasta. Vastaus: ”Hävittäjäkoneiden 
päästöihin en valitettavasti pysty ottamaan kantaa tarkemmin, koska en ole 
niihin itse tai kukaan kollegoistanikaan perehtynyt”.

Hän kuitenkin jatkaa. ”Mutta hävittäjillä ne ovat tietysti aivan eri luokkaa 
kuin matkustajakoneilla” ja  ”eri sotilaskonetyyppien polttoaineenkulutus on 
tuhansia litroja tunnissa”.

Puolustusvoimien energia- ja ilmasto-ohjelma toteaa: ”sotilasilmailun kasvi-
huonekaasupäästöt ovat vuositasolla 120 000–140 000 tonnia CO2e”. Huh-huh.
Tuntuu hurjalta määrältä, vaikka se lieneekin vain muutama prosentin osa koko
Suomen päästöistä.

Jotta maallikko osaisi suhteuttaa liikenteen eri päästöt, niin jonkun tahon 
olisi syytä laskea kuinka paljon hävittäjien 1000 km:n lento nousuineen ja 
laskuineen aiheuttaa päästöjä. Kokonaiskuva edellyttäisi myös lentokilometrien 
kokonaismäärää vuositasolla.

Kun Suomen seuraavaa hävittäjää hankitaan, on syytä tutkia tarkoin eri 
konetyyppien ilmastovaikutukset, jonka  pitäisi olla myös konetyypin valinnan 
yksi tärkeä kriteeri. Kerrotaanko eri konetyyppien ilmastovaikutuksia päättäjille 
ja meille tavallisille kansalaisille? Hävittäjillä on kuitenkin tarkoitus lentää 
seuraavat 40 vuotta tilanteessa, jossa suurin turvallisuusuhkamme on 
ilmastonmuutos.

Koko liikennepolitiikkamme tavoitteenä pitäisi olla liikuntakilometrien 
vähentäminen eli kääntää nykyinen suuntaus vastakohdakseen. Nykysuuntauksen 
mukaisesti suunittelussa olevan Tallinnatunnelin kannattavuuslaskelmat 
perustunevat hurjaan Aasiasta tulevaan lisääntyvään lentoliikenteeseen. 
Kehityssuunta on ilmastomme kannalta ihan väärä.
RistoSuvanto

varatuomari kasvatustieteen maisteri Kirja:TALOUSKASVUN JÄLKEEN Filosofinen tarina ahneudesta ja kasvun mahdollisuudesta. Elpo -kustannus 2013. Olen Elpo ry:n puheenjohtaja.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu