Matun saa ampua, jos se on venäläinen?
Tässä oli taannoin tilaisuus Tapulikaupungin suunnalla, jossa lauluntekijä Järvenpää lauloin myös matuista. Käräjäoikeudessa nämä laulut olivat tuottaneet taiteilijalle kiihottamisesta sakot ja matu-sana oli paheksuttava.
Toisen käräjäoikeuden lautamiehenähän minä en kovin herkästi ala arvostelemaan tehtyjä tuomioita, mutta kiinnitän tässä huomiotamme siihen, että "Silmien välliin ryssää" on edelleen vapaasti levitettävissä ja esitettävissä. Mikäli valtakunnansyyttäjä sattuu olemaan vapaalla jalalla, niin eikö tässä olisi töitä tehtävänä, että Youtube saadaan maksamaan vihapuheiden levittämisestään?
Miksi yhden matun uima-altaaseen kakkimisesta laulaminen on sakotettavaa, mutta toista matua saa laulussa kehottaa ampumaan, eikä tule edes oikeudenkäyntiä?
Eroahan on laulujen sanoituksen syntyajoissa, mutta itse laulujen sanoissa ei ole aikarajaa. Matujen ihonväriä ei lauluissa korosteta, ettei erilaisen oikeudellisen kohtelun syynä voine olla sekään, että valkoihoisia saa Suomessa kohdella rasistisesti?
Lisäys klo 17.05: Linkki Wikipediaan
https://fi.wikipedia.org/wiki/Silmien_v%C3%A4lliin
Kiellettyjen, tahi vähintäänkin epäilyttävien sanojen listaan tulisi muuten lisätä sana iloinen. Senhän voi käsittää niin, että iPhonen kanssa maahantulleita kutsutaan loisiksi. Sanaparista matu iloinen pitää rangaista nykyisen vihapuhelain voimassa ollessa?
Ilmoita asiaton viesti
”Miksi yhden matun uima-altaaseen kakkimisesta laulaminen on sakotettavaa, mutta toista matua saa laulussa kehottaa ampumaan, eikä tule edes oikeudenkäyntiä?”
Lautamiehen soisi tietävän, että meikäläisessä oikeuskäytännössä tuomitaan eläviä mutta ei kuolleita. Reino Palmrothista aika jätti jo 1992. Veikkaisin että YouTube puolestaan mielellään poistaa biisin omasta levityksestään, jos vain reklamoi.
Ilmoita asiaton viesti
Laulaja, lauluntekijä Järvenpään tuomioon en ole kovin perinpohjaisesti tutustunut, mutta kyllä se laulun levittäminen (saattaminen yleisön kuultavaksi) näytti olleen se päärikos, ei sanoituksen tekeminen sinänsä. Palle ei ehkä olisi joutumassa syytteeseen, vaikka eläisikin.
Mikähän oli kommentoija Issakaisen oikeudenkäytön asiantuntemus, jonka varassa halusi minua halveerata?
Ilmoita asiaton viesti
Lautamies vain minäkin. Enkä nähdäkseni väittänytkään, että sanoituksen tekeminen sinänsä olisi rikos.
Ilmoita asiaton viesti
Kiinnostaisi tietää mitä mieltä on Vexi Salmi ja Irwinin perikunta näistä varastetuista sävelistä?
Ilmoita asiaton viesti
Nehän eivät olleet tässä viitatussa oikeudessa käsittelyssä. Uutta putkeen?
Ilmoita asiaton viesti
Silmien väliin tähtääminen on huono ohje muualta kuin aivan lähietäisyydeltä.
Koskelan ohje on paras: ”Tähtäin vyön kohdalle, se on paras, ja siitä se selviää. On muistettava, etteivät ne ihmistä kummempia ole nekään. Lyijyä ne tottelee niinkuin kaikki muutkin..”
Vyön kohdalle tähdättäessä on se etu että itse kohteen lisäksi pelistä on poissa pari muuta jotka jäävät auttamaan haavoittunutta. Tai puna-armeijan kohdalla en ole varma tuosta auttamisesta. Eiköhän perässä tullut poliittinen upseeri vain lopettanut kärsivän tuskat.
Sota on julmaa.
Ilmoita asiaton viesti
Meinaatko, että ohje on niin huono, ettei ”silmien väliin ählyä” aiheuttaisi moitteita sekään?
Ilmoita asiaton viesti
Risto Jääskeläinen, miksi tänne tunkeutuneita aseistettuja vihollisia ei olisi saanut ampua silmien väliin ja siitä myös lauluteksteinkin kertoa? Kuten Penttinen totesikin, tosin mahaan ampuminen oli varmaan tehokkaampaa, koska tähtäimen ei tarvinnut olla niin tarkka ja mahaan haavoittunut sitoi pari kaveria auttamaan (vaikka venäläiset eivät tainneet haavoittuneistaan niin välittää).
Mielestäni laulun kieltämien oli tyypillistä suomettumista. Sen sanoma on ajankohtainen tänäänkin, kun tuolla naapurilla on jälleen halu hyökätä pienempiensä kimppuun.
Yrität verrata tänne aikoinaan aseistautuneina tunkeutuneita venäläisiä vihollisia nykyhetken maahanmuuttajiin ja pakolaisiin. Vaikka olenkin jossain määrin kriittinen tänne tullutta suurta turvapaikanhakija-aaltoa kohtaan, en nyt sentään lähtisi heitä vertaamaan aseistettuhin vihollisjoukkoihin.
Ilmoita asiaton viesti
Kommentoija Näränen sijoittaa lauluja niiden syntyhetken historiallisiin tilanteisiin. Sehän ei ole laulujen sisällön perusteella ilmiselvää, kun niitä kuunnellaan nykyaikana ja ehkä vieraan kulttuuritaustan suodattamana.
Totta tietenkin, että aseellisesti hyökkääville sopii lyijy silmienväliin. Vihamieliset Allahin sotilaat voivat tulla pakolaisiksi naamioituina ja tappaa sitten myöhemmin ihmisiä. Näitähän ei ole lupa ampua rajalla, mutta viisas valtio ei laske heitä rajalta sisämaahan.
Ilmoita asiaton viesti
Jösse Järvenpään tuomio osoittaa selvästi sen, että Suomessa voidaan ilman seuraamuksia nimitellä natsiksi, voidaan verrata vieraan valtion presidenttiä emakkosiaksi, mutta yritäpä kutsua maahantunkeutujia matuksi, leivätön pöytä kutsuu.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä tässä mieleen hiipii, että elintasopakolaiset, laittomat oleskelijat ja ehkä jopa jihadistit ovat suojeltuja kansanryhmiä.
Ilmoita asiaton viesti
Mitä tulee venäläisiin maahanmuuttajiin, niin ovat mielestäni ihan kunnon väkeä keskimäärin. Silti olisin rajoittamassa myös tätä maahanmuuttoa, koska kun venäjänkielisten määrä ylittää ruotsinkielisten määrän Suomessa, voi äiti-Venäjä ja kulloinenkin tsaari esittää huolensa venäläisväestöä syrjivästä käytännöstä yms.
Sekä Venäjältä että Virosta tulee sitten rikosturisteja, joilla on tarkoitus saada omaisuuttaan karttumaan suomalaisten kustannuksella. Tämä on vähän eri juttu kuin maahanmuutto, kyse lähinnä jyrkästä elintasoerosta naapurimaiden välillä. Ja mikseipä siitäkin, että ateismin runtelemista maista löytyy paljon varkaita.
Ilmoita asiaton viesti
Tässä keskustelussa minua eniten ihmetyttää se vimma jolla pyritään haukkumaan, solvaamaan ja syyttämään meitä maahanmuuttajia. Etsitään kiertoilmauksia jos ei uskalleta sanoa suoraan haluaan ”saunan taakse viemisestä” tai ”kuopan reunalle joutumisesta”.
Mikä on syynä tähän? Mikä on se paha jota me olemme tehneet?
Ilmoita asiaton viesti
Kommentoija Salakarille oli varmaan iloinen yllätys, ettei nyt käytetty kiertoilmauksia, vaan puhuttiin ihan suoraan ampumisesta?
Ilmoita asiaton viesti
Sekä suorat uhkaukset että kiertoilmaukset tulivat Suomessa tutuiksi ihan henkilökohtaisesti. Iloinen en niistä osaa olla, ja lapseeni kohdistuvat uhkaukset olivat lisäksi aidosti pelottavia.
Ilmoita asiaton viesti
Johtuneeko siitä, ettei kukaan pysty olemaan mieliksi? Aluksi valitit kiertoilmauksista, nyt sitten ei kelpaa ampuminenkaan.
Ilmoita asiaton viesti
Lapseni suhteen en usko ampumisen olevan sen parempi vaihtoehto kuin mikään muukaan tappaminen. Onko sinun mielestäsi? Haluaisitko lapsesi tapettavan mieluummin ampumalla kuin muuten? Miksi?
Ilmoita asiaton viesti
Ei teitä maahanmuuttajia syyttä solvata. Meidän talossamme asuu kaksi thaimaalaista perhettä, venäläinen perhe ja virolainen perhe. Kaikki lähtevät aamulla töihin ja lapset kouluun. He elävät kuten talon muutkin asukkaat, ei ongelmia. En tiedä, mitä tapahtuisi jos taloon muuttaisi geelitukkamötkyjä, joita näyttää pyörivän keskikaupungilla jahtaamassa peruskouluikäisiä tyttöjä.
Ilmoita asiaton viesti
Lapsellinen väite, kuten tiedät itsekin. Ei ole mitään väliä sillä miten maahanmuuttaja elää, tekee työnsä, elättää perheensä tai miten hänen tukkansa sattuu olemaan, tai harrastaako hän tyttöjä tai poikia.
Suomalaista loukkaa vieras kieli, muualta tuleminen, töissä käyminen (varsinkin jos se työ poikkeaa suomalaisen työstä, tai jos se on samaa työtä jota suomalainen itse tekee).
Pelkkä englannin kielen puhuminen johtaa tappouhkauksiin.
Ilmoita asiaton viesti
Maahanmuuttaja Salakarilla on ollut kovin ikäviä kokemuksia suomalaisista. Monella muulla maahanmuuttajalla ei ole ollut tuollaisia kokemuksia. Blogin aiheena on muuten laulujen sanat. Mites Salakari arvostaa Silmien välliin -laulua?
Ilmoita asiaton viesti
En tunne Silmien välliin laulua. Onko se kovin suosittu nykyisin Suomessa?
Ilmoita asiaton viesti
Salakarilla on joku tarve korostaa maahanmuuttotaustaansa ja siihen liittyviä ongelmia. Asuin itse 1980 luvulla Yhdysvalloissa enkä kokenut traumaattisena muuttoa Suomeen ja Tampereelle.
Ilmoita asiaton viesti
En yleensäkään kommentoi asioita joista en tiedä mitään. Maahanmuuttoasioista tiedän omien kokemusteni perusteella. Olet siis sitä mieltä että maahanmuutosta saisi puhua vain sellaiset jotka eivät ole koskaan muuttaneet minnekään?
Miksi korostat omia maahanmuuttokokemuksiasi? On tietenkin hyvä että et ole kokenut traumoja niistä. En minäkään.
Ilmoita asiaton viesti
En tunne Salakaria, onneksi mutta kirjoitusten sanoma pistää miettiä että miten salakari on voinut saada kaikkien vihat omaan niskaansa.
Yrittäjänä ollessani luulen kuulleeni kaikki mahdolliset uhkaukset joita elävälle voi esittää mutta mikähän siinä on kun en osaa niistä murehtia ja itkeä joka ainoassa vastauksessa??
Ilmoita asiaton viesti
Mitä kielletyille lauluille pitäisi tehdä? Jos ajatellaan Silmien välliin -laulua (jota siis ei ole vielä edes aiottu kieltää), niin minusta sillä on historiallista arvoa ja sen poistaminen kokonaan olisi sääli. Toisaalta se on turhan otollinen kiusaamisväline, jos sen voi linkittää jollekin venäläislapselle. Tämä linkitysmahdollisuus siis tekee nettisivun käytön jakelukanavana huonoksi.
Kirjastoissa voisi olla sellaiset kuuntelutilat, joissa vain yksin omista kuulokkeistaan saisi äänen kuulumaan. Tällöin kiusaamismahdollisuus olisi varsin vähäinen, mutta kuuntelu täysin mahdollista.
Onko parempia ehdotuksia?
Ilmoita asiaton viesti
Olen kulttuurikonservatiivi. Meillähän on myös historiallisesti merkityksellisiä sanontoja:
”Risti rikkahan pihalla, kyrpä köyhän kartanolla”
”Halla pani ja ryssä raiskasi”
Näihin on laulujen tapaan taltioitunut tosiasiassa merkittävää tietoa suomalaisuudesta. Se ei ole pelkkä suvivirsi millä on väliä, sekin on arvokas.
Se tosin että jonkinlainen tolkku pitää olla että ei nyt pidä ihmisiä alkaa kiusaamaan. Kieltäminen on… mahdotonta. Internet on äärimmäinen kopiointikone. Ehkä tarvitsee miettiä jotain miten näitä soitetaan. Tosin sekin nyt edellyttäisi mielestäni sitä, että meillä olisi ongelma tässä.
Ilmoita asiaton viesti
Tämä ”silmien välliin” on historiaan kuuluva sota-ajan kupletti, jolla on omat taustansa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Silmien_välliin
Ei historiaa pidä kieltää, kuten tätäkään elokuvahistoriaa:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Pekka_ja_Pätkä_neekereinä
Ilmoita asiaton viesti
Osoittaa jälleen ne kahdet standardit joista Halla-aho on ottanut tuomion esitellessään niitä. Venäläiset eivät ole suojeltu kansanryhmä, siksi heistä saa vihapuhua vapaasti.
Ilmoita asiaton viesti
Historia on historiaa, mutta kun ryssiä saa silmien väliin laulaa vieläkin, niin onhan siinä selkeä ero altaaseen kakkivalla matulla ja rehellistä työtä tekevällä venäläismaahanmuuttajlla. Edellisestä ei saa puhua pahaa, ei ainakaan vihaisesti.
Ilmoita asiaton viesti
Paheksuisin, jos jossain laulussa kehotettaisiin ampumaan Suomeen saapuvaa venäläistä lasketteluturistia silmien väliin :D. Tuo Pallen laulu kuuluu sota-aikaan ja niin siihen kuuluu suhtautua. Jos joku venäläinen siitä loukkaantuu, niin so what.
Pidän Suomeen muuttavia venäläisiä ongelmallisina mutta muista syistä kuin esim. Lähi-Idästä tulevia. Ihmisinä ovat valtaosin kunnollisia, mutta Venäjän hallinto voi käyttää heitä hyväkseen, varsinkin jos heidän määränsä kasvaa huomattavaksi. On heidän joukossaan myös provokaattoreita, kuten se nainen joka järjesti ”voitonpäivän” kulkueen Sibeliuksen monumentilta. Näen vieläkin punaista kun muistelen tuota riekkumista sortokauden venäläistämistä vastustaneen kansallissäveltäjämme muistomerkillä!
Ilmoita asiaton viesti
Jos tuolta ylempää katsot kommenttiani nro 11, niin mehän taidamme olla aika pitkälti samaa mieltä joistakin asioista.
Ilmoita asiaton viesti
On keksitty uusi sana jonka sanominen pahoittaa jonkun mielen.
Kuka mahtoi olla toisena asianomistajana tässä? Kuka mahtoi olla asiasta loukkaantunut ”Matu” ?
Vähän mennyt liiallisuuksiin nyt, oikeasti.
Ilmoita asiaton viesti