Maahanmuuton vaikutus Viron Pisa-tuloksiin?

Viro on jo muutaman vuoden ajan ollut koulujen luonnontieteiden oppimismenestystä mittaavissa Pisa-tuloksissa kärkikaartia. Nyt ilmeisesti Viro on ihan paras (Linkki). Entisenä alan opettajana kiinnostaisi tietää, mikä merkitys maahanmuutolla on Viron menestykseen. Tämä ei tuosta uutisesta selviä.
+8
Kääntäen verrannollinen tai vääntäen kerrannollinen?
Ilmoita asiaton viesti
Viron väestöstä neljäsosa on matuja.
Ilmoita asiaton viesti
Tarkoittanet venäläisiä?
Ilmoita asiaton viesti
Eikös se niin ole, että matu on matu, vaikka voissa paistaisi?
Ilmoita asiaton viesti
MATU tarkoittaa maahanmuuttajien tuettua opetusta. En ymmärrä miksi sitä pitäisi paistaa voissa. Mutta en minä ymmärrä persuja muutenkaan. Sen olen kyllä huomannut, että persut ovat hanurista (kuten se entinen mestari sanoisi ”huonosta maahanmuutosta”, jota kai edustaa se Marokon lahja Kelalle, josta entinen mestari jostain tolkun ihmiselle tuntemattomasta syystä tykkää), noin yleensä ottaen. Tai ainakin Suomen uutisten päätyhjäntoimittaja Matias Turkkila on.
Ilmoita asiaton viesti
En usko maahanmuutolla olevan suurta merkitystä.
Ennemmin Eestissä on hyvä koulutusjärjestelmä ja hyvät opettajat. Nuorisolla on uskoa tulevaisuuteen eikä voi olettaa valtion elättävän hautaan asti. Feminismi ei ole vielä lyönyt poikia lyttyyn. Suomessa koulu syrjii mitä ilmeisemmin poikia.
Lisäksi me elämme tässä, kuten monessa muussa asiassa valheessa. Suomessa on maailman parhaat opettajat? Ehkä ennemmin keskinkertaisia, laiskoja ja ylipalkattuja. Koulutetaan hemmetisti, mutta koulutetaanko oikeisiin ammatteihin.
Ilmoita asiaton viesti
Meillä on peruskoulun opettajillakin maisterin paperit, monessa muussa maassa ei.
Löytyy hyviä, keskinkertaisia ja huonoja opettajia ihan samalla tavalla kuin löytyy vaikkapa lääkäreitä tai insinöörejä.
Laiskoja opettajia tuskin on kovinkaan paljon, kyllä pääosa hoitaa työnsä tunnollisesti ja osa jopa ylitunnollisesti. Monen alakoulun open päivään ei tahdo jäädä aikaa vessatauolle ja yläkoulussakin ruokatauko saattaa jäädä valvontojen vuoksi kymmenen minuutin mittaiseksi.
Mutta ylipalkattuja opettajat eivät taatusti ole. Sopii ihan vapaasti tarkistaa vaikka vastavalmistuneen luokanopettajan palkkaa ja suhteuttaa se tehtävän vaativuuteen. Palkkahan nurinkurisesti paranee virkavuosien myötä eli on parhaimmillaan silloin, kun menot useimmilla alkavat pienentyä lasten aikuistuessa ja asunnon tultua maksetuksi.
Ilmoita asiaton viesti
Ja väite, että koulu syrjii poikia, ei pidä paikkaansa. Kyllä se syy löytyy kehityksestä, etenkin murrosikäiset pojat ovat useimmiten tyttöjä jäljessä vähän kaikessa. Jonneja kiinnostaa pelaaminen ja mopot eikä juuri muut asiat. Koulua ja opiskelua kuuluu halveksia ja monesti myös aukoa päätä nille pojille, jotka ovat tavoitteellisia. Toisaalta taas terävin kärki koostuu peruskoulun yläluokilla hyvin usein pojista samalla kun pudokkaista enemmistö on myös poikia.
Ilmoita asiaton viesti
Vanhaan hyvään aikaa oli poikakoulujakin erikseen.
Ilmoita asiaton viesti
Legendaarinen Helsingin toinen lyseo mm.
Nimeni pitäisi löytyä koulun kirjoista.
Ilmoita asiaton viesti
”Legendaarinen Helsingin toinen lyseo mm.
Nimeni pitäisi löytyä koulun kirjoista.”
Kuin myös minun nimeni.
Ilmoita asiaton viesti
No Eestissä tämäkin tilanne on toinen poikien suhteen. Kehittynevätkö siellä eri tavoin.
Tulosten perusteella opetus on Suomessa tipahtanut ja tuo muu koskee koko julkista. Tuloksilla, työnteolla ja palkoilla ei ole mitään yhteyttä.
Suomessa opet ym.. muut on nostettu jalustalle ja suhtaurumisen pitää olla kritiikittömän ylistävää. Ei sille ole perusteita.
Onhan koulun suhtautumisesta poikiin tutkimustakin. Ainakin pariin olen törmännyt. Tosin hyvin pikaisesti niihin tutustunut.
No tulokset puhuvat puolestaan..
Kaikkiaan nykyinen hallitus on upottanut Suomen talouden sellaiseen suohon, että siitä tuskin noustaan. Julkisten palkkaralli vain nopeuttaa väistämätöntä.
Ilmoita asiaton viesti
No minä uskon jotakin tästä tietäväni…
Ei opetuksen taso ole sinällään laskenut, mutta ensinnäkin koulutuksessa on tehty senkaltaisia uudistuksia, jotka vaikuttavat kielteisesti oppimiseen ja osaamiseen. Esimerkkeinä voisi ottaa uuden kouluarkkitehtuurin, jossa suositaan avaria tiloja ja jossa ei ole enää kuin tietyt taito-ja taideaineiden luokat. Tätä siitäkin huolimatta, että keskittymiskyvyttömiä on entistä enemmän ja aikuisten maailmassakin avokonttoreita kirotaan alimpaan helvettiin. Sen lisäksi opettamiselta aikaa varastavat kaikenlaiset projektit, hankkeet, kirjalliset ja muu sälä.
Toiseksi ideologisesti ollaan menty sille linjalle, että jokainen on niin yksilöllinen oppija, että hänelle on löydettävä tarvittaessa riittävät yksinkertaiset tehtävät ja vaatimukset, jotta ei tule paha mieli sen paremmin oppilaalle kuin huoltajalle. Kymmenkunta vuotta sitten käyttöönotettu kolmiportainen tuki on johtanut siihen, että yhä useampi oppilas on tehostetun ja erityisen tuen piirissä. Riviopettajat kyllä monesti kyseenalaistavat tuen (mm. helpotetetut materiaalit, kokeet ja vaatimukset), koska tuki johtaa usein siihen, ettei oppilas yritä sitä vähääkään. (Toki myös oikeasti tukea tarvitsevia on.) Näin kuitenkin käytännössä tasoa madalletaan eikä riviopettajilla ole tähän sananvaltaa.
Ilmoita asiaton viesti
Minäkin uskon tästä jotakin tietäväni.
Olen ollut itse koulujen asiakkaana. Olen ollut sekä oppilaana ja isänä. Pari abroakin tuli suoritettua ihan mielenkiinnosta monen muun jutun ohella. Koulutuslautakunnan jäsenyys kun oli 1994-1998.
Riemukkainta ja raikkainta on kuitenkin huomata mitä kritiikki saa aikaan. 😁 Opettajia siis pitää ihailla, ihan kaikkia, kritiikittä.
Ilmoita asiaton viesti
No ei pidä ihailla opettajia, mutta oppilaan tai isän rooli ei sinänsä anna kovinkaan hyvää kuvaa opetuksesta, opettamisesta tai koulun arjesta. En minäkään väitä tietäväni lääkärin työstä, vaikka lääkärissä olen ollut asiakkaana.
Ilmoita asiaton viesti
Eihän meillä ole oikeasti mitään merkitystä. Näin se on suomalaisessa hyvivointivaltiossa. Se on otettava mitä annetaan. Suojatyöläisille hyvät palkat ja asiakkaat pitäköön turvat kiinni. Vaihtaa ei voi.
Ilmoita asiaton viesti
Miten niin millään ei ole merkitystä?
Toisaalta tarkoitatko, että huoltajilla pitäisi olla oikeus puuttua opetukseen?
Mutra erityisesti särähtää ikävästi tuo suojatyöpaikkalause, kun mielestäsi opettaja tekee työtä siinä missä hitsari, sähkömies tai jokin vientiteollisuuden palveluksessa oleva insinööri. Tietysti opettaja ei tuo rahaa kansantaloudelle, vaan vie sitä verovaroina, mutta jonkun on opetustyökin tehtävä, jotta joku toinen tuo rahaa.
Vai pitäisikö mielestäsi opettajien palkkaa laskea huomattavasti, koska työ ei tuota ja on helppoa? Herää kyllä kysymys siitä, että millaista väkeä sitten päätyisi opettajiksi ja mikä vaikutus sillä olisi Pisaan.
Ilmoita asiaton viesti
Suojatyöpaikka=ikuinen työ, ei tarvitse kilpailla naapurifirman tai puolalaisten kanssa, ei töiden loppumista, töitä on aina, vaikka mitään ei tekisikään, maksaja löytyy, velkaa ja veroja, jne….
No julkinen toimii näin ja se näkyy.
Ilmoita asiaton viesti
Et nyt taida ihan olla kartalla asioista, nimittäin ei töitä aina ole opettajillekaan. Jos olet erityisopettaja, saat kyllä valita työpaikkasi, mutta vastaavasti vaikkapa biologian tai historian alalla työpaikkoja on vähän ja moni ope on työtön tai tekee pätkätöitä sijaisuuksina. Nimimerkillä kokemusta on parin vuosikymmenen takaa eikä tilanne ole muuttunut.
Töitä on ”vaikka ei tekisi mitään” ei kyllä pidä paikkaansa opettajan ammatissakaan. Kyllä se esimies puuttuu hyvin nopeasti toistuviin laiminlyönteihin tai virkavelvollisuuden laistamiseen ja huoltajat myös.
Ilmoita asiaton viesti
Hieno juttu. Montako kertaa kunta on lopettanut palkanmaksun , kun rahaa ei ole. Ovatko kunnat menneet konkkaa. Montako työtä on mennyt tarjouskilpailun perusteella. Jne
…. Sen jälkeen joutuu taas suojatyölästen pomputettavaksi työkkäreihin. Aivan hyödytön laitos sekin. Tähän asti olen aina uutta työtä löytänyt. Vielä pitäisi 10-15v jatkaa.
Ilmoita asiaton viesti
Voihan sitä olla katkerakin…samalla tavalla ajattelevia huoltajia on tullut työssä vastaan.
Mutta kunnat ovat lomauttaneet ja irtisanoneet työntekijöitä.
Työkkäristä samaa mieltä, sen avun varaan ei kannata lasketa.
Ilmoita asiaton viesti
Mietin millainen olisi kehnoin mahdollinen opettaja ja arvatkaa kuka tuli mieleen. Onneksi lapset pelastuivat siltä porilaiselta blondivitsiltä kun perussuomalaiset äänestivät sen Brysseliin. Koska haluan ajatella positiivisesti, uskon että maisteri (copy paste) Huhtasaaren äänestäjiä ei motivoi se, että he oikeasti pitäisivät häntä kelvollisena hoitamaan yhteisiä asioita, vaan jalo ajatus: pelastakaa edes lapset. Olkoonkin että vielä enemmän Laura syö meidän veronmaksajien rahoja poliitikkona kuin opettajana. (Nyt voisi joku Suomen uutisten tynnyrissä kasvanut tyttö tulla sanomaan että sä oot vain kateellinen.)
Ilmoita asiaton viesti
Kuulostaa perustellulta ja vastaa sitä, mitä olen muultakin kuullut taantumisen tekijöiksi. Kouluhallitus pitäisi siivota hörhöistä.
Otanpa puheeksi koulua käyvien lastenlasteni kanssa. Juhan kommentti tarjoaa ”lähtökuopat” keskustelulle.
Ilmoita asiaton viesti
Aika mielenkiintoinen kommentti opettajalta.
Sikäli että kommenttia tukee se mitä olen keskusteluista erään lukiolaisen kanssa ymmärtänyt.
Ymmärrän myös sen, myös omasta kouluajastani, että oppilaalle pitää asettaa haasteita, ei liian vaikeita mutta sellaisia että hän tuntee oikeasti onnistuneensa kun onnistuu ratkaisemaan haasteen.
Ilmoita asiaton viesti
Miksi ihmeessä puhut Eestistä kun se on suomeksi Viro? Et kai sinä ole niitä jotka uskovat kun kalkkunamaan pääkalkkuna Erdogan sanoo että Turkki on englanniksi Türkiye?
Ilmoita asiaton viesti
Tuo terävin kärki ja pudokkaat jatkuu tietenkin läpi yhteiskunnan ja aikuisenakin. Ei missään tapauksessa peruskouluspesifinen asia mutta myös siellä.
Ilmoita asiaton viesti
Totta, aika vähän on esim. syrjäytyneitä viisikymppisiä naisia suhteessa miehiin.
Ilmoita asiaton viesti
Yhteiskunnallinen ongelma asia on vain, kun se yläpää on miesvaltainen. Jos vaikka asunnottomista 80 prosenttia olisi naisia, ongelma saisi aivan toiset mittasuhteet.
Sorry OT, menee ohi Pisatutkimusten toki.
Ilmoita asiaton viesti
Mitä tulee herra Saloseen, niin häntä pidän vanhana koulukiusaajana. En tiedä olenko oikeassa, mutta täälläkin hän on onnistunut luomaan samanlaisen asetelman. Kiusaaja ja häntä tukeva naureskelava pikku porukka. Lämminpää on samankaltainen, mutta ei saa sellaista piiriä tuekseen. Salosten ”koulukiusaajien” maailmassa kiusattu ”ansaitsee” kiusaamisensa ja kaikki on sallittua. Jos nyt ajatellaan tuota kommentointiasi erään naisen kanssa, jossa tuot jatkuvasti julki yksityisen puhelinkeskustelunne ja niitä ihmisiä, jotka liittyvät tähän taputtelijoiden kerhoon, niin onhan se ihan yksi yhteen koulujen kiusaaja porukoiden touhuja. En minä pidä viisana hänenkään mahdollisesti tekemiä rikosilmoituksia. Mutta sinä olet kyllä nolo äijä kaikin puolin. Tämä tosin on vain mielipide.
Hytöstä taas pidän kyllä arvossa mielipiteistään ja hänen kanssaan voi keskustella asioista, vaikka hieman kärjistääkin. Uskon hänen ymmärtävän tämä.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos mielipiteestä.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos vain salosille. Lienen oikeassa? Nolo äijä olet kuitenkin.
Ilmoita asiaton viesti
Ei niin nolo kuin sinä, mutta kukapa olisi, paitsi se sunnuntaimaalari, joka haluaa varmaan tästäkin kansanäänestyksen.
Ilmoita asiaton viesti
Kommenttisi on noteerattu. Viro on muuten suomea.
Ilmoita asiaton viesti
Pojat ovat tyttöjä jäljessä, koska kehittyvät hitaammin. Murrosiässä se alkaa korjaantumaan, mutta pohja on luotu.
Mitä tulee kouluun, niin olet väärässä: Ks. esim. https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/11/16/monet-pojat-eivat-koe-koulua-omaksi-jutukseen-nailla-keinoilla-poikien
Ilmoita asiaton viesti
Miten olen väärässä? Eihän tuo Ylen artikkeli mitenkään kiistä näkemystäni.
Pojat eivät ole niin itseohjautuvia kuin tytöt, mutta itseohjautuvuus on se, mihin kasvatustieteilijät vannovat, vaikka empiirisesti sille lienee vaikea löytää pohjaa. Joten siinäkin on yksi syy, miksi pojilla menee suuressa kuvassa heikommin. Toisin sanoen enemmän opettajajohtoista opiskelua ja vähemmän haahuilua, niin tulokset paranevat. Itse asiassa moni oppilas kaipaa juuri tätä, eikä sen tietenkään pidä olla vanhanaikaista ”hauki on kala, mikä hauki on?”-settiä.
Ilmoita asiaton viesti
Voisihan tässä esittää myös kysymyksen?
Millä eväillä Suomi nousi Pisan kärkeen? Millä opetusmallilla?
Ja millä opetusmallilla se alkaa pudota?
Ilmoita asiaton viesti
Voisiko siis Viron pisamenestyksen takana olla se, ettei siellä ole kouluissa poikia niin runsaasti?
Ilmoita asiaton viesti
Maisterin paperit eivät välttämättä ole tae opettajien laadusta.
Ilmoita asiaton viesti
Eivät tietenkään, mutta antavat toki varsin hyvän teoreettisen pohjan opetettavien asioiden hallinnalle. Käytännön puolella ratkaisevat sitten opettajan persoonaan liittyvät seikat.
Ilmoita asiaton viesti
Ei ainakaan viidesosamaisteri Huhtasaaren.
Ilmoita asiaton viesti
Olemme tästä Jp:n kanssa ennenkin väitelleet. Minusta Suomessa on maailman surkeimmat sähköasentajat 😀
Ilmoita asiaton viesti
Muistatko ollenkaan tuon keskustelun omia juttujasi?
Kyllä minä arvostan useitakin opettajia. Itselläni ja lapsillani olleita. Olen sen myös heille kertonut. Toisaalta…. Olen senkin tuonut esiin,kun on mahdollisuus ollut. Näistä voitaisiin naamatusten keskustella. Yleisesti mitään erityistä arvostusta en koe.
Ilmoita asiaton viesti
Oikeastihan suomalainen telakkateollisuus on lähes kokonaisuudessaan valtion sponsoroima ja takaama suojatyöpaikka. Käytännössä julkista sektoria, mikä mahdollistaa duunarille hänen jokapäiväisen rähinäviinansa.
Itse olen ollut joskus Karibianristeilyllä niin kyllä minä tiedän miten aluksen sähkötyöt oikeasti pitäisi tehdä.
Ilmoita asiaton viesti
” Suomessa koulu syrjii mitä ilmeisemmin poikia. ”
Eikä, täällä ei syrjitä ketään 😆 .
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b7b1a05d-1ff4-4f35-98f9-128665ff885f
Ilmoita asiaton viesti
PISA-tulokset heikentyneet Itä- ja Pohjois-Suomessa. Vähemmän ulkomaalaisia niillä alueilla. Kyse rakenteellisesta syrjinnästä. Ratkaisuksi keksitään aina sama konsti. Lisätään resursseja tyttöjen koulumenestyksen parantamiseksi.
Ilmoita asiaton viesti
Voisiko Itä- ja Pohjois-Suomen Pisa-tulosten heikentyminen selittää Viron menestystä?
Ilmoita asiaton viesti
Mites se meni vanha sanonta, ”sivistymätön Itä-suomi ja sivistynyt Länsi-Suomi.
Ilmoita asiaton viesti
Milloinhan tuo on viimeksi ollut edes millään muotoa ajankohtaista?
Ilmoita asiaton viesti
Tällä hetkelläkin
Ilmoita asiaton viesti
Tuo on tyhjä heitto, kun et mitenkään näkemystäsi perustele.
Ilmoita asiaton viesti
Kun vertaa ylioppilaskirjoituksien tuloksia lukioittain, niin Itä-Suomen lukioita ei kärjessä näkynyt.
Tietysti yksilöitä jotka pärjää löytyy kyllä
Ilmoita asiaton viesti
Pisa ei kaikilta osin järkevä:
https://vapaavuoro.uusisuomi.fi/grohn/264505-pisa-ja-lukutaito/
Ilmoita asiaton viesti
Maahanmuutosta Viroon pikkuisen:
1. Kaukana historiassa Viroon muutti saksalaisia, arvata sopii, että toivat hyvääkin tullessaan.
2. Viron historiassa tunnetaan myös ns. Hyvä Ruotsin aika. Silloin koulutus kehittyi, jopa yliopistotasolle.
3. Ennen Toista Maailmansotaa Virossa oli vähän venäläisiä (lähinnä Peipsin hujakoilla ns. sipulivenäläisiä).
4. Toisen Maailmansodan yhteydessä saksalaiset pääsääntöisesti poistuivat Virosta Hitlerin ”kutsusta”. Ruotsalaiset pääsääntöisesti pakenivat Ruotsiin.
5. Toisen Maailmansodan jälkeen Venäjä asutti laittomasti venäläisiä miehittämäänsä Viroon suuria määriä.
6. Viron palautettua itsenäisyytensä täyteen voimaan 1991, venäläisiä on virrannut Virosta pois. Viro ei ole mielellään ottanut maahan ns. pakolaisia, ettei virolaisten osuus Virossa asuvista vähenisi.
7. Nyt sitten Venäjän suurhyökkäyksen aloittamisen 24.2.2022 jälkeen Viro on kuitenkin vastaanottanut hyvin huomattavan määrän ukrainalaisia sotapakolaisia, joista tosin osa on jo palannut takaisin Ukrainaan ja osa jatkanut edelleen muihin maihin.
Ilmoita asiaton viesti
Tuohon kohtaan 1 voisi mainita että ei siitä niin kauan ole kun lähtivät.
Ja poistuminen alkoi jo ennen II maailmansotaa.
Mikäli luet Andrus Kivirähkin Riihiukon, saat hiukan käsitystä mitä haittaa on saattanut olla maaorjuudesta ja kartanoiden vallasta.
Saksalaiset kun olivat sitä parempaa väkeä silloin kun virolaisilla ei ollut samoja oikeuksia.
Ilmoita asiaton viesti
Toisaalta maaorjuus saattaa kultivoida ja opettaa hyviä tapoja. Näistä on sitten hyötyä koulunkäynnissä.
Ilmoita asiaton viesti
Tuskin nyt tuolta voi lähteä syitä Pisassa pärjäämiseen hakemaan…
Ilmoita asiaton viesti
Lukemisharrastus ja koulumenestys kulkevat vahvasti käsi kädessä. Some, tietokonepelit, television katsominen ja kaduilla maleksiminen eivät.
Nyt kun taitaa vain olla niin, että varsin suuri osa lapsista syntyy perheisiin, jossa lasten funktiona on lähinnä sosiaalitukien hyödyntäminen vanhempien tarpeisiin hyvän kasvatustyön sijaan ja joissa huostaanototkin ovat arkipäivää. Koulutetut fiksut nykyvanhemmat ovat yleensä perhekoossa yksi tai kaksi lasta omille alueilleen asuntovelkoineen keskittyen.
Ei lasten koulumenestys ole pelkästään opettajien vastuulla nyt, eikä jatkossakaan.
Ilmoita asiaton viesti
Ehkä Ruotsin ja Viron pisatuloksia vertailemalla voisi tehdä päätelmiä maahanmuuton vaikutuksista.
Ilmoita asiaton viesti
Ei se maahanmuutto tietenkään ole kaikenkattavasti selittävä tekijä missään nimeesä näissä Pisa-mittauksisa, mutta aika vaikea sitä on tuossa Ruotsin ja Viron vertailussa nollatakaan. Eroa on tietenkin maahanmuuttajalla ja maahanmuuttajalla. Varsinkin häpeäkulttuurista (siis siitä, missä tehdään häpeämurhiakin) tulevien maahanmuuttajien vaikutus saattaa olla negatiivinen.
Ilmoita asiaton viesti
Jaa niin kuin venäläiset?
Ilmoita asiaton viesti
Maahanmuuttajat syövät tietysti moninkertaisesti resursseja. Ja vievät moninkertaisesti opettajan aikaa. Vaan ongelmaa puretaan aivan väärästä päästä. Kyllä tämä Pisa -tulosten heikkeneminen on suomalaisen yhteiskunnan kokonaisvaltaisen ”vapautumisen” tulosta.
Opettaja Juha Hytösen mielipiteet ovat painavia ja kertovat opetustyön haasteista väkevästi. Hänen näkökulmansa on koulun sisältä.
– Minun näkökulmani on koulun ulkopuolelta, kasvatuksen ja koulutuksen kentällä tosin elämäni työskennelleenä.
**** *****
Suomen yhteiskunta ei tee KOULUSTA lapsille ja vanhemmille arvostettavaa paikkaa. Vanhemmat näkevät isolta osin opettajan tehtävänä toteuttaa heidän toiveitaan!
– Ja todellakin: jos lapselle ei rakenneta yksilöllistettyä oppimispolkua, niin on huono koulu, huono ope… ja muuta sontaa vanhemmat tunkevat suustaan.
*** ****
1. Kouluun päästään! Sitä on arvostettava. Lapsi täyttää tärkeää yhteiskunnallista ROOLIAAN kun hän on koulussa. Koulupuvut ja
siirtymäriitit käyttöön…. lapsi liittyy voimakkaammin osaksi yhteiskuntaa.
2. Opetuksen ensimmäinen tehtävä on opettaa SISÄISTÄ kuria! Se opitaan ”ulkoa sisään” periaatteella. Ulkomaailma juurruttaa lapseen tiedon, ruumiillistuneen tiedon että on a) kyettävä tottelemaan, b) toimimaan osana joukkoa sekä c) kunnioitettava opettajaa.
3. Kun riittävä kyky toimia joukon osana sekä sosiaalistuminen yhteiskunnan jäsenyyttä kohden on tapahtunut, on aika palvella lapsen yksilöllisempiä oppimistarpeita!
– opetusta eriyttämällä ja muistaen yksi tärkeä sääntö:
Oppimisen itseohjautuvuus ei ole kasvatuksen väline. Vaan se on hyvän kasvatuksen lopputulos.
Ilmoita asiaton viesti
Mielestäni koulun tarkoitus on opettaa ihminen oppimaan itse, ilman että tarvitsisi opettaa.
Ilmoita asiaton viesti
Modernin ajan idealistinen ajatus, jos viljellään ihan puhtaaksi periaatteeksi. Kun se oppilas ei itse voi tietää, mitä hänen pitäisi oppia.
Ilmoita asiaton viesti
Kommentoin tätä opettajantyön 7 vuotta sitten toistaiseksi jättäneenä, mutta 15 vuoden opettajakokemuksella, eli uskallan myös väittää asiasta jotain tietäväni.
Mikä on Suomen kehitys verrattuna Ruotsiin? Viron etu on oppimisen osalta se, että kasvukeskusten peruskouluissa ei ole montaa erilaista äidinkieltä.
Auttaa kun oppijoiden kieli on sama, sekä lukeminen ja kirjoittaminen onnistuu samalla kielellä.
Meidän kasvukeskuksessa, pääkaupunkiseudulla on kouluja joissa yli 60% on muita kuin suomenkieltä äidinkielenään puhuvia.
On selvää että tulokset ovat heikentyneet suurentuneiden ryhmäkokojen, inkluusion ja erityisesti kasvukeskuksien koulujen vieraskielistymisen myötä.
Tässä artikkelissa hyvää tekstiä opettajien suusta myös, mikä on muuttunut.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008198539.html
Ja tässä juttu hesarista pari viikkoa sitten. Karua luettavaa. Esimerkiksi ””Jos opetan vaikka, miten Rooman valtakunta syntyi, minun pitää selittää, mitä tarkoittaa kylä ja niemimaa. Pitää artikuloida tosi selvästi ja puhua selkosuomea. Osa oppilaista turhautuu, koska pitää mennä niin matalalla tasolla”, sanoo espoolainen luokanopettaja.”
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008861699.html
Ilmoita asiaton viesti
Noin on, täällä periferiassa ryhmäkoot ovat asiallisia ja toistaiseksi porukka on pääosin suomenkielisiä, mutta nopeasti kyllä muuttumassa.
Inkluusion vaikutus on niin selvä tulosten huononemiseen, ettei sitä edes muista mainita!
Ilmoita asiaton viesti
”Esimerkiksi ””Jos opetan vaikka, miten Rooman valtakunta syntyi, minun pitää selittää, mitä tarkoittaa kylä ja niemimaa.”
Kuullostaa vähän siltä että ei ole ihan mietitty järjestystä miten kaikki käsitteet opetetaan.
Peruskoulun ensimmäisellä luokalla kuitenkin lähdetään sellaisesta tasosta, että ei osata edes kirjaimia ja numeroita. Ennen kuin opetetaan Rooman valtakunnasta pitäisi maantiedossa opettaa käsitteet joki, lahti, meri, järvi, kylä, vuori, kukkula, kaupunki, provinssi, valtio…
Ilmoita asiaton viesti
Nykyisin pitäisi nuo kaikki mainitsemaasi käsitteet ja paljon muutakin opettaa yläkoulussa, koska lasten ja nuorten sana- ja käsitevarasto on entistä suppeampi. Asiat luultavasti kyllä opetetaan alakoulussa, mutta paljoa ei opita. Koska ”mitä väliä”.
Esimerkiksi moni yläkoululainen ei osaa edes pääilmansuuntia, ei osaa sijoittaa Saksaa Euroopan kartalle puhumattakaan että tietäisi Saksan pääkaupungin. Eikä osaamattomuutta pidetä minään häpeänä.
Vielä 20 vuotta sitten tilanne oli toinen, suomalaiset tyhmistyvät nut vauhdilla.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitän tähän mennessä tullliesta asiallisista kommenteista. Saattoihan aloituksessani olla ihan pikkiriikkisen provoilua, mutta moniulotteinen keskustelu tästä kuitenkin on jo tähän mennessä syntynyt. Eestissä on mitä ilmeisemminkin tehty jotain oikein, jos Pisa-mittari nyt mitään kertoo. Vastaavasti joku muu maa on tehnyt jotain väärin.
Ilmoita asiaton viesti
Miksi kirjoitat Eesti, kun se on suomeksi Viro? Kirjoitatko myös Türkiye, Deutschland ja Sverige?
Asiallisuudesta puheen ollen, puolueesi ei kestä minkäänlaista pilkantekoa. Se on kai sitä parempaa sanavapautta. Kalervo Kirveen satiiri Halla-ahosta pääministerinä poistettiin, ja se johti vuorokauden julkaisukieltoon eli bännäykseen fb:sta. hulvattoman satiiritekstin ”Lausuntoja uppoavasta lännestä” poistaminen johtui siitä, että se oli vihapuhetta. oh the irony: persut haluavat vihapuheen pois netistä – ja haluavat samalla osoittaa etteivät ymmärrä sarkasmia 😀😂😭
tässä teksti lähes kokonaisuudessaan:
” – Niin. Myönnän kyllä, että puolueemme joidenkin ministerien ulostulot ovat herättäneet julkista keskustelua, nyökkää pääministeri Jussi Halla-aho (ps) heti haastattelun aluksi.
– Perussuomalaiset ovat kuitenkin asettaneet parhaat ja osaavimmat henkilöt mahdollisimman oikeille paikoilleen, painottaa pääministeri Halla-aho puolueensa ministerivalinnoista.
– Veikko Vallinin taloussotkujen kautta ministeriksi noussut Teuvo Hakkarainen ei ehkä aloittanut parhaalla mahdollisella tavalla ja uuden liikenneministerin tapaus on toki kiusallinen mutta sattuuhan sitä paremmissakin piireissä, myöntää pääministeri ja rykäisee hiukan punastellen nyrkkiinsä:
– Täällä vielä tavattavat m[amu]tiaiset ovat mielestäni väistämisvelvollisia jokaisessa tilanteessa ja täysin riippumatta siitä, onko kantasuomalainen kuljettaja ajokuntoinen vai ei ja oltiinko sitten suojatiellä tai suojatien ulkopuolella, painottaa Halla-aho. [–]
Kysyttäessä ulkoministerin Ruotsi-lausunnoista, vastaa pääministeri näin:
– Ulkoministeri Huhtasaaren toimet ovat toki erilaisia kuin totutusti mutta ovathan meidän ulkovaltasuhteemme länteen olleet joskus ennenkin vähän heikommassa hapessa. Nyt saatu nootti on typerä ja naurettava. Pitää muistaa, että ulkoministerin suhde Venäjän presidentti Putiniin on hyvä ja lämmin ja se ei kuulu muille mitä ulkoministerimme kenellekin antaa, vähiten ruotsalaisille, kiivastuu Halla-aho tarkoittaen luultavasti ulkoministerin lausuntoa Ruotsin puolustusvoimista.
– Onhan hurreilla Patriot-järjestelmänsä Iskandereita vastaan, kuten ulkoministerimme mielestäni oikein huomautti.
– Ja mitä sisäministeri Ano Turtiaiseen tulee, niin hänen osaltaan teemme selvityksen ihan itse. Se, että hän olisi ollut mukana polttamassa SPR:n toimitiloja, on täyttä panettelua ja mitä sitten vaikka olisikin ollut? Pitäähän ministerinkin nyt sentään jotain harrastaa?
Ministereiden Mauri Peltokangas, Sheikki Laakso ja Sebastian Tyrkkynen osalta pääministeri Halla-aho toteaa, ettei heitä voida syyttää mistään, sillä heitä suojaa lex Niikko, joka säädettiin pikaisesti Kiina-gaten yhteydessä jo heti hallituskauden alkuun. Ulkomaankauppaministeri Mika Niikon esiin tulleet laajat yhteydet Kiinan kommunistihallintoon ovat pääministerin mielestä täyttä ”kulttuurimarxilaista mädätystä” ja jonka kertoo jo maan luotetuin uutisjulkaisu, MV-Media, painottaa pääministeri Halla-aho.
– Lahjussyytteet eivät siten tule kysymykseen, kuten eivät mitkään muutkaan syytökset ministerin virkatehtäviin liittyen, jatkaa pääministeri ja pyöräyttelee jälleen silmiään.
Kysyttäessä ministeri Laakson aiheuttamasta skandaalista, vastaa pääministeri Halla-aho jälleen kulmiaan kohotellen.
– Työ- ja elinkeinoministeri Sheikki Laakson kytkökset Saudi-Arabiaan tullaan käsittelemään puolueessa omin voimin, ei siihen keskusrikospoliisia tarvita ja sisäministeri Ano Turtiainen huolehtii kyllä tästäkin asiasta tarvittaessa vaikka kuinka kovin ottein.
– Öljyteollisuus on muutenkin kilpailtu ala ja niihin mainittuihin haaremeihin en ota mitään kantaa. Maailma nyt on haaremeita pullollaan ja Sheikki Laakso vielä viriili mies. Ja Marimekon tuotemyyntiähän tässäkin periaatteessa edistetään.
Kulttuuriministeri Tynkkysestä pääministeri Halla-aho tyytyy hymähtämään, että vapaa-ajallaan jokainen voi kulkea millaisessa asussa haluaa ja kenen kanssa haluaa.
– Kotimaista vaippatuotantoahan sekin produktio vain edistää, miettii Halla-aho.
– Sosiaalisessa mediassa yhdessä varapuhemies Juho Eerolan kanssa julkaistu video eduskunnan istuntosalista nyt oli ehkä vähän yliampuva mutta kuuluu täysin sananvapauden piiriin. Istuntosali on työtila ja missä on määritelty, etteikö siellä saisi maatakin? [–]
– Mitä taas siihen saunajupakkaan tulee, niin eduskunnan saunatilat pestään kyllä jokaisen käyttökerran jälkeen kuten ennenkin.
Hetken hiljaisuuden jälkeen Halla-aho ottaa esille kehitysyhteistyön ja kertoo kehitysyhteistyöministeri Mauri Peltokankaan nauttivan edelleen pääministerin täyttä luottamusta.
– Ilman muuta. Nämä Afrikkaan aiemmin pumpatut eurot ovat varmasti paremmassa käytössä puolueen ja ministerin itsensä tilillä, kuin kenialaisten savimajojen nurkissa. Minulle asia on sinänsä täysin yhdentekevä ja niin se on luultavasti ministeri Peltokankaallekin. Maahantuonti on muuten edelleenkin sallittua ja omaan käyttöön saa tuoda kunhan muistaa palautuslennot käytön jälkeen, huomauttaa pääministeri.
Pääministeri Halla-aho väistää kysymyksen hänen omista kansainvälistäkin kohua herättäneistä lausunnoistaan ja hymähtää totutun kuivasti.
– Rotuoppi ja hygienia ovat eri käsitteitä ja tahallinen väärinymmärrys on hyvin yleistä nykyään.
Pääministeri Halla-aho kaivaa taskustaan puhelimen, selaa sitä hetken ja kertoo keskeyttävänsä haastattelun. Yritän kysyä vielä Ville Tavion ja Juha Mäenpään antamista lausunnoista mutta pääministeri ei tähän enää reagoi.
– Sain juuri viestin, että peruspalveluministeri Jani Mäkelä on pitänyt lehdistötilaisuuden koskien omia lausuntojaan eiliseltä.”
—
kirveen fb-bännäys on niin monella eri tasolla osoitus hänen havaintojensa osuvuudesta. poliittinen satiiri on siis persujen mielestä sitä pahempaa vihapuhetta. mikäs valtio tästä tulee mieleen..? 🤔
Ilmoita asiaton viesti