Opetusministeri Anderssonin ehdotuksessa järkeäkin

Kuvaajaviite: Av Raimo Miettinen – Eget arbete, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=34052732

Opetusministeri Andersson on ehdottanut, että valtio kustantaisi yhdeltä vuodelta polttomoottoriautojen muunnokset kaasuautoiksi (Linkki). Mielestäni tämä ehdotus on oikeansuuntainen ja siinä on huomioitu, ettei kaikilla vasemmistonkaan äänestäjillä ole varaa uuteen sähköautoon. Käytettyjä sähköautojahan ei taas juurikaan ole tarjolla.

Kun opetusministeri Anderssonin ehdotukseen liittyy meidän yhteisten varojen käyttöä, niin siltä osin olisin tehostamassa tuottavuutta. Kun esimerkiksi koko rekisteröidyn henkilöautokannan keskihinta on luokkaa 4000 € ja dieselauton muunnos puoliksi kaasukäyttöiseksi kustantaa saman verran, niin kyllä siihen olisi hyvä laittaa stoppi vanhojen dieselautojen kohdalle. Niihinhän on myynnissä jo biodieseliä, ettei muunnoksella edes päästä lähellekään parasta tarjolla olevaa tulosta.

Bensiiniautoihin on myynnissä kohtuu edullisesti etanolimuunnossarjaa E85-bensalle, että se tulisi huomioida tässä samalla. Itse olen tankannut vanhaan relluuni kesäisin puolet E85-viinabensaa, eikä ole rellun moottori vielä tarvinnut korjausta yli viiden vuoden käytön jälkeenkään ja mittarissa on nyt yli 300 000 kilometriä. Jarruviat tuskin ovat polttoaineen aiheuttamia?

Koska kotimaisia biopolttoaineita ei riitä kaikille, ei ehkä ole järkevää pitää tavoitteena kaikkien vanhojen polttomoottoriautojen konversiota. Tuen suuntaaminen konversiosta polttoainepumpuille voisi myös olla tehokkuutta lisäävää. Nythän konversion lahjoittaminen ei välttämättä johtaisi kaasun käyttöön kaikissa tapauksissa. Onhan ihmiset ostaneet ladattavia hybridejäkin, joilla sitten ajetaan vain bensiinillä.

Ilmastonvakiointiin tähtäävät poliittiset päätökset ovat aiheuttaneet kapinointia ainakin Ranskassa. Suomessa tuskin nähdään väkivaltaisuuksia, mutta kaikkilla suuremmilla hallituspuolueilla on  murhe kannatuksestaan. Henkilöautolla liikkuminen on täällä useille pakollista asioiden hoitamiseksi. Niinpä sen kustannusten äkillinen kasvattaminen olisi vaarallista puolueelle kuin puolueelle. Itseasisassa olen heittänyt ajatuksen, että jos tri Halla-ahon mahdollinen tuleva hallitus uudelleen asfaltoi kaikki Suomen asfalttitiet, niin se saa jo pelkästään sillä teolla jatkokauden.

 

rjaaskel

Ajoittain raitis ja rehellinen eläkkeellä oleva vanhus ja informaatiovaikuttaja. Pyrin positiivisuuteen päin uusia mahdollisuuksia etsien. Kannatan maltillista maahanmuuttopolitiikkaa. Olen pitänyt vuosia älyttömän suosittua Roskasaitti-blogia. Yksityisviestiä tms. voi yrittää osoitteeseen: risto_jaaäthotmail.com ät=@

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu