Taas Posti ampuu omaan jalkaansa
Tässä vaiheessa, 18.10.2017, voin lisätä tähän tarinaan sen opetuksen. Kannattaa aina valittaa, jos saa huonoa, asiatonta tai muuta vastaavaa palvelua. Tänään minulle soitettiin Postista ja valiteltiin heidän puoleltaan tapahtunutta virhettä. Henkilöasiakkailta ei pitäisi periä laskutus- ja polttoainelisiä. Tuo selittääkin koko sekaannuksen ja sen ettei laskuhuomautusta pystynyt lähettämään henkilöasiakkaana. Selitin puhelimessa allaolevissa kuvissa näkyvän huomion, että virheilmoitus näkyy business-asiakkaan puolella ja vasta sieltä palatessa lomakkeeseen, näkyy Y-tunnus-kenttä vaikka valittuna on henkilöasiakas. Postin työntekijä kirjasi tämän ja asia varmaankin korjataan lähiaikoina. Tosin koko Palvelumuutos-sivusto tai -palvelu saattaa olla tehty yritysasiakkaille ja henkilöasiakkaat lisätty vasta jälkikäteen, joten korjaus ei välttämättä ole helppo tai nopea. Noh, ei ole enää minun murheeni.
Hyvityksenä minulle tarjottiin koko laskun mitätöimistä ja minä kiitin. Euron se sitten maksoi.
Alla alkuperäinen tarina tai oikeammin sen alku.
Minulla on oma virtuaalidivari. Myyn tarpeettomia tavaroitani huuto.netin kautta. Vähän aikaa sitten minulta ostettiin The complete Monty Python's Flying Circus, TV-sarja 16DVD hintaan 32 € + toimituskulut 7 €. Lähetin sen huuto-pakettina postin kautta. Tuo huuto-paketti on siitä kätevä, että osoitteet tulevat automaattisesti ja sen voi maksaa netissä. Postin kautta niiden lähettäminen oli pitkään mahdotonta ja ainoa vaihtoehto oli Matkahuolto.
Kun paketti oli saapunut perille Rovaniemelle, ostaja lähetti minulle sähköpostia ja kertoi muuttaneensa Kajaaniin ja pienen ihmettelyn jälkeen päädyttiin siihen, että minä tekisin palvelumuutospyynnön, jonka etusivu näyttää seuraavalta:
16,59 € on tietysti vähän korkea hinta, mutta sitä asiakkaani halusi. Ehkä sen 7,95 €, jonka paketin lähettäminen oli minulle maksanut, joutuisi myös uudelleen maksamaan. No, palvelu toimi varsin hyvin ja paketti meni perille.
Sitten tuli lasku. Laskutuslisä, polttoainelisä ja paketin lähettäminenkin maksaa yllättäen 11,42 €.
Reklamaatiota siis tekemään. Laskussa on ohje tehdä se www-sivun kautta. Lomake on kuitenkin ihan käkenä.
Ja eihän se toimi.
Mistään en löydä postin sähköpostiosoitetta, mutta kun laskussa on perinteisen postin osoite lähetän reklamaation netpostin kautta. Se maksoi Euron.
On se kummaa, kun ostaa Kiinasta, ei postitus maksa yleensä mitään tai sitten jotain naurettavaa, kuten viimeksi 1,82 €. Kannattaisiko sulkea divari?
Ilmeisesti henkilöasiakkaat eivät saa tehdä Postille laskuhuomautuksia. Tuo Y-tunnus ja yhteyshenkilö ilmestyivät, kun olin palannut yritysasiakaspuolella olevasta virheilmoitussivulta.
Ilmoita asiaton viesti
Posti ampuu jalkaansa muutenkin, tämän kuun alusta lähtien säilyttävät paketteja vain viikon. Huomasin viime viikolla sattumalta kun tulostin saapumislomakkeen ja tulin vilkaisseeksi viimeistä säilytyspäivämäärä. Soitin ja kysyin onko tässä joku erehdys, ei ollut.
Ilmoita asiaton viesti
Ehkä pian tulee halvemmaksi käyttää DHL:ää tai jotain muuta sellaista palvelua. Ellei ole jo.
Ilmoita asiaton viesti
Jouduin uusimaan henkilökorttini, edellisen vanhennettua.
En voinut hakemusta tehdä netissä, siksi oli pakko käydä poliisiasemalla tekemässä hakemus.
Kaavake oli täytetty ja sitten tuli vaihe missä piti päättää mistä kyseisen henkilökortin voi hakea. Valittavat paikat olivat kaikki kaupungin R-kioskit tai matkahuolto.
Kysyin ettenkö voi saada henkilökkorttiani läheiseen postitoimipaikkaan jonne minulla on matkaa kotoani 300m Näkövammaisena se olisi helpompaa, kuin noutaa se 3km matkan päässä olevalta R-kioskilta, enkä tarvitsisi apua sen noutamisessa.
Ei onnistunut.
Sisäasiain ministeriö/poliisihallitus käyttää mielummin yksityisiä R-kioskin palveluja kuin Valtion Suurosakkaana omistamaansa Postia.
Samaa R-kioskin palvelua käyttää myös puolustusministeriö.
Ilmoita asiaton viesti
En ole kovin säännöllisesti kaupannut tavaraa huuto.netissä, paitsi nyt taas reilun vuoden ajan. Paljon aikaisemmin huuto-paketit olivat pelkästään postin paketteja. Kun taas edellisen vuoden keväällä paketteja lähettelin olin aika yllättynyt, että Postin paketteja ei voinutkaan valita. Kyllä se mahdollisuus ainakin vuoden on puuttunut.
Aika ihme touhua, että ei pidetä olemassa olevista asiakkaista kiinni, kehitellään kaikenlaisia outoja virityksiä ja käydään tuhlaamassa rahoja ulkomailla.
Ilmoita asiaton viesti
Palautteen antaminen Postin www-sivuilta sentään onnistui. Laitoin linkin tähän kirjoitukseen. Mitenkähän mahtavat hoitaa damage controllin.
Toinen mielenkiintoinen juttu olisi tietää, että onko ketään, koskaan henkilöasiakkaana onnistunut tekemään Postille laskuhuomautuksen.
Ilmoita asiaton viesti
Posti hinnoittelee itsensä pihalle eikä palvele, VR tekee samaa, molemmat vielä valtionyhtiöitä. Halutaanko yksityistää.
Ilmoita asiaton viesti
Itsekin laitoin tex willerit ja älppärit huutonettiin, pieni järkytys oli että ovat ryhtyneet siellä vetämään välistä. 5% myynneistä maksettava huuto.netille. On se kuitenkin niin tehokas tapa päästä tavarasta, että maksettavahan se on.
Ilmoita asiaton viesti
Olisiko tässä vastaus Postimme huonoon tilaan. Pitkäaikaisen hallintoneuvoston puheenjohtajan keino peittää älyttömät Logistiikan investoinnit Venäjälle. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001817425….
Ilmoita asiaton viesti
Uh. Ilmeisesti siis halvin ratkaisu oli odottaa paketin palautumista lähettäjälle ja lähettää uudelleen?
Ilmoita asiaton viesti
Varmaan joo. Kai siitäkin olisi joku lunastusmaksu mennyt.
Aikoinaan myin kirjojani postiennakolla ja kerran ostaja ei lunastanut ja minä jouduin maksamaan myös paluupostituksen. Harmitti niin paljon, että sen jälkeen en enää postiennakolla mitään myynyt. Olisiko ollut joskus 2003.
Ilmoita asiaton viesti
Täällä Postin pakettipalvelut on ottanut hoitaakseen City-Marketin henkilökunta. Entisestä Postin asiakasläheisistä palveluista ei ole juurikaan mitään jäljellä ja asioita hoidetaankin ihan citymarkettilaisittain. Joku heistä väitti olleensa Postin opissa ja siirtäneensä kaikki käytänteet Postista City-Marketin yhteyteen. Ihan tästä paikasta voin sanoa, että uudessa CM-Postissa ei olla vielä opittu kunnolla tietokonejärjestelmien käyttämistäkään. Ei ole ihme että virheitä sattuu niin CM-Postin henkilökunnan leipomana kuin myös ohjelmiston valmistajien kesken => katkera soppa on valmis kun pieni asiakas yrittää selvittää pakettisotkua sopan keittäjien kanssa.
PS. Täällä CM-Postissa on se ongela, että CM-Postin työntekijät eivät lähde katsomaan tulleen postin rullakoista tullutta pakettia seurantakoodia käyttäen, vaan heidän täytyy nähdä saapunut paketti tietokonepäätteeltään seurantakoodilla. Myös itse hoitavat pakettien skannauksen järjestelmäänsä. Ja kun skannausta ei osata eikä tuloksia tallettaa, niin eihän paketteja järjestelmästä sitten näy.
Ilmoita asiaton viesti
Lisäsin alkuun tarinan opetuksen.
Ilmoita asiaton viesti