Vain myyvän otsikon takia

Kauppalehden jutun alku antaa täysin valheellisen kuvan viitatun tutkimuksen tuloksista.

Tyypillisin valeuutisen syntytapa noudattanee Osmo A. Wiion viestinnän lakeja.

  1. Viestintä yleensä epäonnistuu paitsi sattumalta.
  2. Jos sanoma voidaan tulkita eri tavoin, niin se tulkitaan tavalla, josta on eniten vahinkoa.

      ……

Kun tuohon vielä lisätään se, että tiedotusvälineetkin kilpailevat huomiostamme, kielteiset ja teknologiavastaiset jutut myyvät hyvin ja jutun otsikkoon ja alkuun kannattaa ladata se pihvi tai kovimmat paukut, on lopputuloksena, että valhetta levitetään, kuten tänäänkin Vapaavuoron puolella kommentissa, jossa oli vain jutun otsikko ja linkki, jota laiskempi ei viitsi avata tai varsinkaan lukea kriittisesti ja tarkistaa jutun lähdetiedot.

Kauppalehden toimittajan lehtimiesetiikka on kyllä aika alhaisella tasolla. Ainoa linkki jutussa Uusi tutkimus: internet todella tyhmentää meitä on jutun kirjoitushetkellä noin 9 kuukautta vanhaan 37 € maksavaan tutkimusraporttiin, jota ei varmasti kukaan maksa ja lue. Jäljet on siis pyritty peittämään.

Kun tekee haun ”Evan F. Risko Internet Benjamin Storm” löytyy pari päivää aikaisemmin julkaistu PsyBlogin juttu Here Is What The Internet Is Doing To Human Memory, jossa kuvateksti tai ingressi ”More ammunition for those claiming that the internet is making us stupid” on ilmeisesti saanut Kauppalehden toimittajan ajatukset laukkaamaan. PsyBlog on mitä ilmeisemmin yhden miehen kirjojen myynninedistämisprojekti. Vaikka kirjoittaja on psykologi, ei blogikirjoitus ole tieteellistä tekstiä.

Varsinainen jutun lähde kuitenkin lienee neljä päivää aiemmin julkaistu ScienceDailyn juttu Cognitive offloading: How the Internet is increasingly taking over human memory, joka päättyy:

Certainly the Internet is more comprehensive, dependable and on the whole faster than the imperfections of human memory, borne out by the more accurate answers from participants in the internet condition during this research. With a world of information a Google search away on a smartphone, the need to remember trivial facts, figures, and numbers is inevitably becoming less necessary to function in everyday life.

Nettiä käyttäneet siis vastasivat tarkemmin eli lopputulos oli parempi. Jutussa ei mainita mitään ihmisten tyhmistymisestä ja aivan kuin sattumalta minäkin kirjoitin tammikuussa aiheesta jutun Muistin ulkoistaminen, tosin vähän eri näkökulmasta. On aivan ilmiselvää, että tekniikkaa hyödyntävä ihminen saa enemmän tai parempaa aikaan kuin hyödyntämätön.

Tuskin Kauppalehdessä olisi saanut palstatilaa täysin totuudenmukainen kirjoitus tutkimuksesta, joka vain vahvistaa varsin ilmeisen asian. Runsas hyppysellinen tarkoituksellista väärinymmärrystä, kieli- ja maksumuuri, jälkien piilottamista ja valkoinen näyttääkin mustalta.

 

Sitten jotain melkein muuta.

Eilen tuli Yle teemalta varsin raivostuttava elokuva A Moment in the Reeds. Se että se kertoi homo-suhteesta ei minua haitannut, oikeastaan vain lisäsi kiinnostavuutta erilaisuutensa ansiosta. Mutta kun ne ei tienneet mitään rakentamisesta! Tampiot käyttivät kivikautisia työkaluja, kuten vasaraa, käsisahaa ja rikkoivat kirveen terää vesakkoa kaatamalla. Edes vesuri olisi pitänyt olla.

Siis jos jotain tekee, pitää tuntea ajanmukaiset työkalut, jotka on kyllä useimmiten koneita, joissa on muu kuin lihakset käyttövoimana. Bensa-käyttöisiä tai sitten akut ladataan autosta, jos ollaan sähköttömällä kesämökillä, mutta ei sitä kädettömiksi saa heittäytyä.

 

Lisäys 8.7. 9:00

Jos tuo ilmiö Cognitive Offloading/Muistin ulkoistaminen kiinnostaa, niin neljä päivää Kauppalehden artikkelin jälkeen julkaistu Cognitive Offloading: How the Internet Is Changing the Human Brain antaa hieman laajempaa kuvaa. Omaa tammikuista kirjoitustani varten tein hieman taustatutkimusta ja tuossa Big Thinkin jutussa on aika tutun oloisia viitteitä.

rkoski
Salo

IT-ammattilainen ja -kirjailija. Tehnyt aikoinaan useita Linux-levitysversioita nimillä SOT, Best, Spectra ja Lineox Linux. Julkaistuja kirjoja puolisen hyllymetriä.
Yhteystiedot: www.raimokoski.fi , www.raimokoski.com , www.lineox.net , rk at raimokoski piste com, rk at lineox piste net

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu