Tekijänoikeuskysymyksissä rosvot ovat tekijän ja kuluttajan välissä?
Sohaistaan ampiaspesää ja katsotaan mitä tapahtuu. Tekijänoikeuksiin liittyvät asiat ovat taas tapetilla Arhinmäen ehdottaman ns. kasettimaksun laajentamisen myötä.
Minun mielipiteeni on se, että tarinan rosvo on yleensä mediayhtiöt. Tekijänoikeuslainsäädännössä niitä nimitetään kustantajiksi. Aikaisemmin kustantajilla oli tärkeä tehtävä välittää ja monistaa tekijöiden töitä kuluttajille. Nyt monella alalla riittävän kyvykäs tekijä voi hyvin helposti ryhtyä myös kustantajaksi.
Aikaisemmassa blogikirjoituksessani ( http://rkoski.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri/90799-blues-painotteinen… ) vältin tekijönoikeuskysymyksiin puuttumista. Myös kommentoidessani HS:ssä julkaistua kolumnia ( http://www.hs.fi/kotimaa/J%C3%A4%C3%A4hyv%C3%A4iset+levyille/a1305551214758 ) vältin sitä. Ei sen takia, että en tuntisi asiaa tai, että minulla ei olisi mielipiteitä, vaan siksi, että tunnen sen ja tiedän sen laajuuden. Tässäkin taas raapaistaan hieman pintaa.
Tutkin jo vuosien 2003 ja 2004 vaihteen aikoihin tapoja, miten hyvin pieni yritykseni Lineox, katso esim. http://lineox.net/news.php olisi voinut mahdollisimman pienin kustannuksin kustantaa asennusoppaan päätuotteelleen, käyttöjärjestelmälle Lineox Enterprise Linux. Vastaus oli http://www.lulu.com/ . En tiedä tarkkaan, miten Lulu nyt toimii, mutta silloin piti vain lähettää kirja pdf-tiedostona, laatia sille myyntisivu lulu.com iin, mahdollisesti omalle sivustolle ja jäädä odottamaan provisioita. Rahaa ei muistaakseni tarvittu lainkaan, sillä Lulu käytti on-demand-painotekniikkaa. Taisi myös olla mahdollista maksaa suuremman erän painatuksesta, jonka ansiosta kustannukset olivat alhaisemmat ja provisio suurempi. Lulu hoiti myös postituksen ja laskutuksen.
Nyt kaikki on vielä helpompaa e-kirjojen myötä. Minulla on melko suuri houkutus julkaista seuraava kirjani e-kirjana. Viimeisen paperisen myynti on laskenut hyvin jyrkästi odotetunlaisen alkumyynnin jälkeen ja kokonaisuudessakin sen myynti on ollut pettymys. Sisällöstä en usko sen johtuvan, vaan siitä, että yleensäkin IT-alan kirjojen myynti on laskenut. Sen on nähnyt selvästi kirjakaupoissa hyllymetrimäärien laskuna. Seuraavaa kirjaani ei ehkä edes huolita paperille painettavaksi. Toinen syy selviää sivulta http://e-painos.com/kirjailijalle/ , joka lupaa kirjailijan osuudeksi 75 % e-kirjan myyntihinnasta jälleenmyyjille. Paperisen kirjan palkkiotaso on vain noin 20 %. Tai tuon verran minä olen saanut. Se on lisäksi uskoakseni epätavallisen suuri johtuen siitä, että olen aina toimittanut painokelpoisen pdf- tai Postscript-tiedoston kustantajalle ja viimeisimpien kirjojeni oikoluku on kustantajan toimesta jätetty tekemättä virheiden vähyyden takia.
Tarkastellaan vielä paperisten kirjojen kustannusrakennetta. Vaikka tekijä siis saa 20 %, on se kustantajan myyntihinnasta laskettu ja kun kirjakauppa usein saa 50 % vähittäismyyntihinnasta, jää silloin tekijän osuus puoleen. Alla kokonaisuus listana:
– tekijä 10 %
– kirjapaino 10 %
– kustantaja 30 %
– kirjakauppa 50 %
Kustantajan osuus onkin oikeastaan aika pieni, koska sitä syö mm. varastointikustannukset ja usein painoksesta jää suurikin osa myymättä. Mutta entä kirjakaupan osuus? Hyvin usein kirjakaupat eivät halua maksaa kustantajalle kirjoista ennen kuin ne on myyty. Tätä sanotaan tilimyynniksi. Se tarkoittaa, että kirjakaupalla ei ole edes riskiä siitä, että ei saa kaikkia kirjoja myydyksi.
E-painoksen tarjous tekijälle on varsin hyvä. Tosin Lulun vakiotarjous on 80 % ja vielä reilun kuukauden peräti 90 %. E-kirjojen myynti kuitenkin tapahtuisi perinteisten kirjakauppojen verkkokauppojen kautta, joten herää kysymys, ottavatko ne edelleen yhtä paljon välistä? Applen iBookstore ja Barnes & Noblen NOOK ottavat 30 % myyntiprovision. Toinen kysymys liittyen kirjakauppoihin, joka heräsi keskustellessani e-painoksen vetäjän kanssa, oli asiakastiedot. E-kirjaa on helppo päivittää ja tietokirjojen osalta se olisi usein järkevääkin. Lisäksi päivitettyä versiota voisi myydä halvemmalla aikaisemman version ostaneille. Eräs ratkaisu olisi, että kustantajalla olisi jotenkin pääsy asiakastietoihin, jolloin tieto päivitysoikeudesta olisi keskitetty. Toinen tapa olisi, että e-kirjaan jotenkin tallentuisi myyntipaikka, jolloin asiakkaan ei tarvitsisi sitä muistaa ja hän tietäisi mistä hän saisi uuden version edullisempaan päivityshintaan.
Kirja-alalla kustantajat ovat yleensä mukavia tekijöitä kohtaan. Olen kuitenkin kerran kokenut aivan muuta. Kyseessä on oikeustapaus, jossa käräjäoikeuden päätös, johon olin tyytyväinen muuttui hovissa niin, että sain vain kuudesosan aikaisemmasta korvaussummasta. Mielestäni hovioikeuden päätös oli lain vastainen ja selvästi valheellinen. Korkein oikeus harkitsi epätavallisen pitkään, mutta ei myöntänyt valituslupaa. Oikeuskanslerikaan ei uskaltanut kyseenalaistaa Helsingin hovioikeuden väärää päätöstä. Mielestäni Suomen oikeuskäytäntö on siis kustannusyhtiöiden puolella tekijöitä vastaan.
Musiikin ja videoiden osalta ja ainakin USA:ssa tilanne on kuitenkin toinen. Mediayhtiöt estävät tekijöiden omien teosten esittämistä Youtubessa. Tästä esimerkkinä tunnettujen artistien, kuten P. Diddy, Will.I.Am, Snoop Dogg ja Kanye Westin tuottama laulu, jonka tekijät olivat laittaneet Youtubeen, poistettiin sieltä Universal Media Groupin ilmoitettua, että se loukkaa heidän tekijänoikeuksiaan. Tämä on oikeastaan jo varkaus, sillä UMG:llä ei ollut lauluun mitään oikeuksia. Lyhyt englanninkielinen referaatti on sivulla http://entertainment.slashdot.org/story/11/12/10/1320249/pop-artists-sup… ja laajempi juttu sivulla http://torrentfreak.com/universal-censors-megaupload-song-gets-branded-a… sekä itse laulusta sivulla http://torrentfreak.com/riaa-label-artists-a-list-stars-endorse-megauplo… . Toinen vastaava, mutta laajempi varkaustapaus koskee USA:n hallinnon tuottamaa materiaalia, joka lain mukaan on kansalaisten vapaasti käytettävissä, sillä se on kansalaisten maksamaa. FedFlix-niminen järjestö on lähettänyt sitä mm. Youtubeen, mutta useat mediayhtiöt, kuten NBC Universal, Discovery Communications ja al-Jazeera ovat väittäneet niitä omikseen. Absurdeimmat väitteet ovat olleet teoston tapaisten musiikin esittämisestä maksuja keräävien tuottajajärjestöjen vaatimukset äänettömistä videoista. Referaatti on sivulla http://news.slashdot.org/story/11/12/12/2016217/corporate-claims-on-publ… ja koko artikkeli sivulla http://www.guardian.co.uk/technology/2011/dec/12/pirates-of-youtube-cory… .
Välttämättä tekijöiden ja kuluttajien välissä ei tarvita muita. Käytännössä tekijä joutuu silloin tekemään hyvin montaa työtä. Olen kokeillut sitä. Aluksi Lineoxin piti olla suurempi, mutta lopulta tein lähes kaiken itse. Yksi, mitä en tehnyt itse oli hinnasto. Eräs ensimmäisistä asiakkaista otti yhteyttä ja kysyi sitä ja minä kysyin kuinka paljon hän olisi valmis maksamaan ja vastauksesta tuli hinnasto. Lineox ei myynyt käytännössä mitään fyysistä, pelkkiä bittejä ja lupauksia toimittaa niitä myöhemmin. (joitakin kymmeniä DVD-levyjä tosin postitin). Verkkokauppa toimi automaattisesti. Ostaja maksoi Paypalin kautta ja kun maksusta tuli tieto, skripti lähetti käyttäjätunnuksen, salasanan ja lyhyen latausohjeen sähköpostilla. Aikaa tähän kului parhaimmillaan vain sekunteja. Ympäri vuorokauden, automaattisesti, maailmanlaajuisesti.
Kaikki sähköinen materiaali, kuten e-kirjat, musiikki ja video voidaan myydä samaan tapaan, käytännössä ilman yksikkökustannuksia. Kiinteitä kustannuksia tulee mm. palvelimista ja ylläpidosta, mutta myyntimäärillä ei ole juuri mitään vaikutusta niihin. Tämä on ainakin e-kirjojen osalta johtanut siihen, että jotkut menestyneimmistä teoksista on hinnoiteltu niin halvoiksi, että niitä ostetaan myös pelkästä uteliaisuudesta, myyntimäärät kasvavat huimiksi ja tekijä voi saada sitä kautta suuremman kokonaispalkkion.
Se, että Lineox ei menestynyt, ei liittynyt mitenkään toimintamalliin vaan lähinnä luottamukseen. Oraclella on edelleen lähes samanlainen vähän myöhemmin lanseerattu tuoteperhe ja ostajat varmasti luottavat enemmän Oraclen lupauksiin toimittaa päivitysbittejä koko tuotteen 7-vuotisen elinkaaren ajan kuin yhden miehen firman lupauksiin. Varmasti on muitakin syitä, kuten markkinoinnin vähyys, mutta ei läheskään yhtä tärkeitä.
Tällä hetkellä olen kirjailija hyvin sivutoimisesti eikä sen takia kiinnostusta oman verkkokirjakaupan perustamiseen ole. Jos kuitenkin haluaisin päätoimiseksi kirjailijaksi, voisin hyvinkin sellaisen laittaa pystyyn.
Ehkä suuret mediayhtiöt ovat peloissaan?
Laitampas tähän pikkuriikkisen amatööritoimijan ajatuksia
Tosin musiikin saralta
Musiikin puolella omien tuotosten myynti toimii jo todella hyvin
MP3 kauppoja on Suomalaisiakin + Eräs digitaalinen jakelija otti yhteyttä ja sain sitä kautta esim Spotifyihin ja I-tunesiin
ja HUOM…En siis ole maksanut tästä vaan minulle maksetaan
Ottavat pienet provikat streameista ja myydyistä kappaleista
Hubana plussana on se että ihmettelen suurien levy-yhtiöiden toimintaa videoiden ja videoiden poistotoimenpiteitä???
Tienaan nimittäin nykyään myös Youtubessa olevista mainoksista kun joku soittaa sieltä biisiäni…Elikkä isot toimijat saavat aivan varmasti myös jokusen sentin sadasosan
Ehkä se on sitten heille liian vähän???
On myös paikkoja josta voit asentaa omille sivuille embed-koodilla streamaavan soittimen ja sieltä tulee sitten joku 0,03 euroa per soitto
Ei kuulosta paljolta mutta se on enemmän kuin 0,00€
En todellakaan myy suuressa mittakaavassa ja en missää nimessä ole muusikko…En edes osapäiväinen
Tupakki & brenkkurahoja noista vähän saa
Osan olen sijoittanut suoraan laitteiston parantamiseen ja nykyään valmistan itse myös CD & DVD-levyni…
En siis tietenkään varsinaista levyä vaan valmiin tuotteen omista musiikeistani/videoistani
Niin ja ihan hirveästi minulle ei ole ollut sijoittaa mutta omani olen saanut takaisin moninkertaisesti
Isojen mediatalojen toiminta on tietysti hieman erilaista ja tähtää tottakai ison voiton tuottamiseen
Ei sen puoleen että tekemälläni räimeellä olisi ikinä edes mahdollisuutta päästä sellaisen kautta jakeluun 😀
UG-kama löytää netin kautta kuuntelijoita uskomattoman paljon
Netti on ainakin pienten tulevaisuus
Muistan yhä sen ajan kun C-kasettidemoja kaupiteltiin
Siinä ei pitkälle pötkitty mutta nyt pisimmälle mihin olen lähettänyt fyysisen tuotteen (CD) on Australia
Ilmoita asiaton viesti
Laita ihmeessä linkkejä ja muita tarkempia tietoja, joiden avulla muut saman alan toimijat voivat ”omakustantaa”. Ainakaan minulle alan ulkopuolisena ei paljon avautunut.
Ilmoita asiaton viesti
Jätin tarkoitusella linkit pois kun en tiennyt kehtaako toisen blogiin laitella
Elikkä hyvä ja toimiva Suomalainen MP3-kauppa
Equal Dreams – http://fi.equaldreams.com
Lataat itse tiedostot ja kansikuvat – Määrittelet hinnan
+ voit määritellä esim osan valitsemaasi hyväntekeväisyyteen
Toimii pankkitunnuksia vastaavalla avainlukusysteemillä
Ottaa pienen provikan ja itselle rahat ovat aina tulleet luotettavasti
tilille
Miinuspuolia en ole vielä löytänyt
Streemauspalvelu Ubetoo
http://www.ubetoo.com
Ruotsalainen palvelu jonka toimivuudessa on välillä ”hieman” parannettavaa
Antaa mahdollisuuden asentaa mille hyvänsä sivulle
soittimen embed-koodilla
ISO miinus on Facebook-soittimen puuttuminen
Elikkä mahdollinen kuuntelija joutuu menemään Ubetoon sivuille kuuntelemaan ja katselemaan
Tämä voi olla myös tarkoituksellista mainosten takia
Niistä näytettävistä mainoksista kun luonnollisesti koostuu se pieni
summa joka maksetaan per biisi / video
Toinen kysymysmerkki on pysyvyys…
Ei ole ollut vielä pitkään pystyssä ja ei aina herätä ihan luottamusta että pysyisi
Striimaa sekä musiikkia että videoita ja maksaa molemmista
Käyttää maksamiseen Paypal-siirtoa
Mahdollisuus myös HUOM!!! maksulliseen levitykseen
Spotify jne jne jne
Itseni ei tarvitse koska oma musiikkini menee ihan muuta kautta kauppoihin enkä suostuisikaan maksamaaan muuta kuin provikoista joten en ole käyttänyt heidän maksullista palveluaan
Elikkä maksullisen puolen toimivuudesta en tiedä
Voin vielä myöhemmin laitella lisääkin
Noita vielä jokunen on esim Lastfm antaa myös mahdollisuuden levittää musiikkiaan ja maksaa striimeistä…
Lastfmämmän käyttö vain väheni huomattavasti kun itse palvelusta tuli maksullinen
Jos ja kun käy tuuri ja tuotanto päätyy Spotifyihin joka ei kylläkään paljon maksa soitoista
Voit lisätä omaa näkyvyyttäsi tekemällä ja jakamalla Spotifyin soittolistoja joihin olet sekoittanut omaa musiikkiasi samankaltaisten artistien sekaan…
On näitä melko paljon…
Tosin ihan rahan takia tätä ei kyllä kannata lähteä tekemään
Kyllä päivätöistä edelleen paremmin tienaa 😀
Ilmoita asiaton viesti
”Jätin tarkoitusella linkit pois kun en tiennyt kehtaako toisen blogiin laitella”
Totta kai. Nostat blogini arvoa jakamalla sen kautta tietoa, kiitos.
”Tosin ihan rahan takia tätä ei kyllä kannata lähteä tekemään
Kyllä päivätöistä edelleen paremmin tienaa :D”
Joskus voi kannattaa. On hyvä, että on helppoja ja halpoja tapoja testata siipien kantavuutta. Joskus on vain hyvä olla harrastus ja rahoittaa se siitä kertyvillä tuloilla ja kaikkea edellisten väliltä.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä kirjoitus!
Muutama ajatus:
– Kuluttajat eivät Suomessa ole tottuneet ostamaan muualta kuin kaupan hyllyltä. Jos joku itsenäisesti tulee ja tarjoaa, oletetaan siinä olevan jotain vikaa. Mahdollisesti rinnastetaan lehtiyhtymien myyjiin.
– Muusikko Todd Rundgren on kai ikänsä vastustanut levy-yhtiöitä ja silti luonut mainetta. Tietääkseni nuori Princekin ihaili häntä.
Rundgrenin haastattelu (http://trconnection.com/trc/hobinterview.html)
Bean: There’s no question really that record labels will at some point be obsolete because they are an unnecessary middleman now that we have the ability to download music on our own, right?
Todd: Well, it’s not the labels per se, the whole media, the disc-thing, has a lot of middlemen involved in it. People who manufacture discs who aren’t involved in the production of it are being replaced. Trucking the stuff around. Putting it in trucks and driving it to a big distribution warehouse where it gets stacked up in big boxes until some retailer orders some more of it in which case another truck driver takes it there. All these people get a piece out of the record. That doesn’t have anything to do with the consumer’s enjoyment of the music. So, if it’s all about the sound, cut out as many middlemen as you can. Tighten up the communication loop between the listener and the creator of the music. The other problem with discs is they have this whole dynamic that’s about two or three years. Your product cycle is two or three years because of that, so much is invested in the chances of the disc succeeding. Being connected to the Internet, I can let people know where my musical head is at now.
– Prince myi Daily Mail-lehden mukana 2007 levyään noin 3 miljoonaa kappaletta. Välikädet ohitettiin napakasti. Ongelmana on, että on vain kourallinen artisteja, joilta tuo onnistuu.
Prince levy-yhtiöistä: http://www.youtube.com/watch?v=itsRvRvfG4Y
”The price of CD’s have sky rocketed whilst the quality of music has plummeted and as long as middle men create the means in which the consumer consumes, this will never change. The problem is not a complex one and the solution is simple, let the baker make the bread. I am a musician and i make music”.
Ilmoita asiaton viesti
Luokkasota: Teostot vastaan kuluttajat, kyllä suurin kusettaja on nykyinen teosto-mafia joka on korruptoinut kaikki instassit oikeudesta lähtien, eduskuntakin on ”kummeineen” vaan kumileimasin.
Ilmoita asiaton viesti
Haluaisin itselleni Oracle-desktop’in, mutta eivät taida olla kiinnostuneita kuluttaja-asiakkaista. Tonnin vuosimaksu kuitenkin on liikaa. Zfs ver 30+, jossa on salausmahdollisuus kiinnostaa.
Ilmoita asiaton viesti
Ulkopuolisille, menkää piiloon, seuraa niin paksua nörttilingoa kuin vain osaan..
Vai sellaista. Minulla tuolla rintamalla on meneillään vielä OpenSolaris SVN 134:n evaluointi, mutta en ole pitkään aikaan tehnyt mitään sitä edistävää. Seuraavaksi voisi katsoa minkälainen OpenIndiana on. Beta on ollut ulkona jo jonkin aikaa ja GA luvattu vuoden vaihteeseen. Zfs:ssä minua kiinnostaa ensinnäkin skaalautuvuus. Yleensä tuota ei pitäisi lainkaan murehtia, mutta kun Linuxissa ext4, jonka ”pitäisi” skaalautua, onkin rajoitettu 16 Ttavuun. Ei itse fs vaan e2fsprogs. Ehkä halvimmaksi voisi tulla se, että lähettää riittävästi levyä Ted Ts’o:lle. Siitä ei kuitenkaan ole takeita, että hänellä olisi tarvetta yli 16 Tt fs:lle ja lisäksi nämä hemmetin Thaimaan tulvat. Seuraavaksi zfs:ssä kiinnostaa deduplikointi ja snapshotit. Ne ovat kuitenkin olleet pettymyksiä. 16 Tt kokoisella datasetillä ne eivät enää toimi tai ovat sairaan hitaita. Ehkä jotain apuja noihin voisi löytyä, mutta kun ei oikein tiedä edes, että mihin distroon päätyy, niin homma seisoo. Niin ja arkkitehtuurisella tasolla se on hienoa, että tyhmää LVM:ää vastaavaa tasoa ei tarvita, kun RAID ja fs on integroitu. Niin ja se raidz3 on myös kiva.
Ilmoita asiaton viesti
Zfs lienee parhaiten integroitu FreeBSD-käyttöjärjestelmään, jonka (paras) Gnome-desktop versio on GhostBSD. Mutta ei siinäkään graafista hallintaliittymää. Yksi erinomainen pirre on, että se laskee jokaiselle tiedostolle md5-summan ja tallentaa identtiset tiedostoista vain yhden kerran.
Ffs on hdottomasti paras file-system, mikä on keksitty. Lineoxiakin olen joskus kokeillut.
Ilmoita asiaton viesti
Vilkaise sivun http://www.linuxbsdos.com/2011/10/15/openindiana-1… loppuosaa. Snapshotteja voi graafisesti aika hyvin hallita.
Deduplikoinnissa on se ongelma, että kirjoitusnopeus hidastuu jossain vaiheessa aika dramaattisestikin, kun niitä vanhoja md5-summia pitää lukea ennen kuin voidaan olla varma, onko blokki uniikki. Sen takia varmaan useissa muissa deduplikoivissa tiedostojärjestelmissä se on toteutettu off-line-tyyppisesti eli deduplikoidaan jälkikäteen silloin kun systeemi muuten olisi laiskana.
Linuxissakin voi tavallaan deduplikoida tiedostotasolla ja off-linena. Komento on hardlink. Se käy rekursiivisesti koko hakemistopuun läpi ja korvaa duplikaatit kovalla linkillä. Tuo toimii myös ISO 9660 eli CD:n tiedostojärjestelmässä. Ensimmäinen IT Linuxin asennuslevy sisälsi myös Red Hat Linuxin ja koska hyvin suuri osa rpm-paketeista niissä oli samoja, sain ne mahtumaan yhdelle levylle kovien linkkien avulla. Sitten eräs asiakas otti yhteyttä vihaisena, kun yritti kopioida levyä Windowsissa eikä saanut mahtumaan CD-R:lle, kun lähteessä oli yli gigan verran tavaraa. Oli hauskaa, mutta tarkemmin en enää muista.
Hardlinkistä on myös sellaisia versioita, jotka eivät tarkista esim. md5-summilla, ovatko samannimiset tiedostot myös sisällöltään identtisiä. IT Linuxin asennuslevyn ”deduplikoin” omalla skriptillä tai komentorivillä (homma on oikeastaan aika simppeli) juuri tuo tarkistuksen puutteen takia.
Siinä olet väärässä, että zfs:n deduplikointi toimisi tiedostotasolla, se toimii blokkitasolla. Blokkitason deduplikointia ei voi korvata hardlinkillä tai skriptillä, se on pakko integroida tiedostojärjestelmään.
Ilmoita asiaton viesti
ZFS:lle on nyt oma blogi: http://rkoski.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri/91… . Jatkokeskustelu sinne kiitos. Kuitenkin vielä Veikolle kiitos, että oma tarinointini muistutti, että tiedostotason deduplikointi on jokaisessa *nix-tyyppisessä tiedostojärjestelmässä. Taitaa kovat linkit olla POSIX:ssa.
Ilmoita asiaton viesti
Tutustuin muuten nyt kunnolla tuohon lulu.comiin ja innostuin
Kovalevylläni makaa kirjanraakile jonka taidan tehdä valmiiksi
Olen nimittäin etsinyt juurikin jotain tuollaista
Kun ei omista valtavaa ”fanipohjaa” vaan vain kourallisen
HC-diggareita niin tuota kautta sen kirjaidean pystyn toteuttamaan
Kiitoksia paljon linkistä
Ilmoita asiaton viesti
Onko asiakkaasi pääosin USA:ssa vai Suomessa? Jos Suomessa, niin kyllä nykyään täälläkin pystytään tekemään ihan yksittäiskappalein kirjoja siedettävään hintaan. Postitusta sun muuta eivät taida suostua tekemään, ainakaan järkevään hintaan. Googlaa ”pikapaino+omakustanne”, aika paljon näyttää olevan tarjontaa. Esim. Skoobilla:
1-väriset tuotteet (esim. romaanit, runokirjat)
Sisus: mustavalkoinen
Kansi: 4-värinen
Koko: 140 x 200 mm.
Sisuksen materiaali: Cream 90g/m²
Kannen materiaali: Tp kartonki 240g/m²
Laajuus: 184 s.
Sidonta: liimanidottu kartonkikantinen kirja
20 kpl = 210,00 € 100 Kpl = 590,00 €
Kukaan ei ole tainnut hommaa automatisoida täällä, kuten Lulu, paitsi valokuvakirjojen teon. Suurin kynnys lienee, että haluavat tosiaan painokelpoista, oikein asemoituja jne. pdf:iä, eikä kauheaa tappelua, kun asiakas saa, mitä on tilannut, muttei halunnut.
Ilmoita asiaton viesti
Juu täältäkin näitä löytyy sääli ettei noin hyvää kuin tuo
Itse jouduin opettelemaan PDF:fät ja vastaavat levynkansia tehdessä…
Vaativat noissa painoissa ja ovat luonnollisesti tottuneet ammattilaisiin
Kyllä niitä sitten pitkin yötä aluksi korjattiinkin että saatiin
kaikki kohdillensa
Sitten hieman sijoitin ja nyt voin tehdä kotona tilausten mukaan CD:t
Tosin se taito jäi joten itsellä on tietysti helppoa tehdä myös
näitä omiaan
Jäin itseasiassa miettimään juurikin tuota postitusta ja toinen on verot
Kerran pamahti tulliin CD-paketti täynnä omia Turkissa painettuja levyjä
Yksi bändin kavereista oli siellä töissä ja luonnollisesti Turkissa
CD-paino teki huomattavasti halvemmalla mutta kun ei kuulu EU:hun niin
hups kops ja oho…
Lentokentän tullissa sitten leimasin jokusen sataa levyä tullin leimasimella jossa luki ei myyntiin niin ei tarvinnut veroja maksaa…
Sanoinkin jätkille että seuraavan levyn nimeksi jos Turkissa painetaan annetaan suoraan ”Ei myyntiin”
Täytyypä hutkia vielä…
Tuossa olisi jollain iskun paikka ja lulua vastaavan nettisaitin rakennus
Käsittääkseni Suomessakin aika moni painattaa omakustanteena
Sitä en sitten tiedä kuin pitkälle kannattaisi
Ilmoita asiaton viesti
Huomasin että lulu.comilla on paino myös Englannissa elikkä
EU:n sisältä tulevat Eurooppaan tulevat kirjat
Nyt vielä kun löydän sitten sen toimitushinnan niin sitten voikin jatkaa…
Tai sitten ei
-EDIT-
Myös Ruotsissa paino…
Olisi nyt vielä sitten myös Suomessa mutta ilmeisesti ei
Ilmoita asiaton viesti
Entäs ne valokuvakirjat, taipuisiko ne? katso http://www.mbnet.fi/artikkeli/nettijatkot/nettijat…
Ilmoita asiaton viesti
Noita valokuvakirjoja olen jo hetken katsellut kun haluaisin
omista lapsista tehdä sellaisen että hieman muokkaisi ja leikkaisi
photoshopilla ja sitten painattaisi
Ilmoita asiaton viesti
Samoin on pitänyt kysyä joltain noista firmoista että jos pystyn todistamaan painettavan materiaalin omakseni niin voisinko painattaa
tietokoneanimaatio hahmoilla toteutetun lastenkirjan…
Harrastan tietokoneanimaatioiden tekoa ja välillä on tullut mieleen jos
tekisi tuolle pienimmälle oman sadun omilla hahmoilla stillkuvista joihin lisäisi tekstit
Ilmoita asiaton viesti
Vähän asian sivusta, mutta tuli mieleen kertoa, miten ”nidon” kirjoja kotikonstein. Lopputulos ei ole kovin siisti, mutta käy nopeasti ja laatu riittää vedoksille.
http://rkoski.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri/91…
Ilmoita asiaton viesti
Riippuu ihan painomääristä. Tuon sinun teoksesi kaava kustantajalla olisi;
sivumäärä*0.1 = kuluttajahinta 50 €
sivumäärä*0,01 = painokulut 4 €
Painokustannukset/teos riippuu valtavasti painosmäärästä. Sinun esittämäsi kulurakenne on kai totta jossain parin sadan kokoisessa painoksessa, mutta niin pieniä painoksia kaupalliset kustantajat eivät pääsääntöisesti ota. Toisaalta paimokustannukset/teos tasaantuvat niin paljon jo luokkaa 10 000 kpl, että suurienkin myyntiodotuksien pokkareista otetaan vain se 10 000 painos kerrallaan ja vaikka 20 kertaa peräkkäin.
Pienien myyntiodotusten teoksissa painetaan mieluummin 1000 kpl kuin se todellinen odotus 600 kpl, koska se viimeinen 400 kpl on niin halpaa, että sen voi tuhota tai ale-myydä, jos se ei jatkoteosta tms. haittaa.
Ilmoita asiaton viesti