Vankila lomakohteena ja yhteiskunnallisen vaikuttamisen välineenä
Vietin kesälomani heinäkuussa -89 Turun lääninvankilassa nälkälakkoillen 4 viikkoa. 29. oli lomapäivä ja tärkein tapahtuma avoin tiedotustilaisuus. Paikalla oli lähes kaikki paikallislehtien ja -radioiden toimittajat. Turun Sanomat ehkä puuttui, koska oli julkaissut melko suuren jutun jo pari viikkoa aikaisemmin. Valtakunnallisesti nälkälakko huomioitiin laajimmin tiedotusvälineissä sen puolivälissä. Itse en tietystikään päässyt tiedotuksen onnistumista kunnolla seuraamaan, mutta kuulin radiouutisten lyhyehkön jutun. Suoraan minuun otettiin yhteyttä Turun Sanomien toimittajan vierailun muodossa ja iltapäivälehdistä soitettiin kaksi kertaa, toisesta tai molemmista. Vankilasta on melko vaikea vetää tiedotuskampanjaa, mutta onneksi lomakuukaudesta huolimatta sain järjestöiltäni apua. Mukana minulla oli mekaaninen kirjoituskone ja kalkeripaperia. Presidentille osoittamani armahdusanomuksen kopioita ainakin lähetin useisiin osoitteisiin.
Mistä rikoksesta saatu tuomio on aina kärsittävä ehdottomana, sitä ei voi muuttaa sakoiksi tai ehdolliseksi, Sitä ei yhdistetä muihin tuomioihin, se ei vaikuta muihin tuomioihin eikä siitä tule merkintää rikosrekisteriin. On kuin lainsäätäjä olisi halunnut sanoa tai myöntänyt, että kyseessä on mielipiderikos. Amnesty International on varauksin sitä mieltä, samoin YK:n ihmisoikeuskomitea. Kyseessä on totaalikieltäytyminen (ase/siviilipalveluksesta).
Miten tähän oli tultu? Silloin, kun olin kutsuntaikäinen vuonna -79, siviilipalvelukseen pääsi vain asevelvollisten tutkijalautakunnan hyväksymällä eettisen vakaumuksen selvityksellä. Ensimmäinen versio oli melko insinöörimäinen. Olin laskenut, että jos kaikki tunnetut ydinaseet käytettäisiin yhtä tehokkaasti kuin Hiroshiman ja Nagasakin pommit, olisi ihmiskunnan tuhoamisen varmuuskerroin 40. Maailmanlopun konetta ei siis erikseen tarvitsisi rakentaa, kuten Kubrikin Dr. Strangelove -elokuvassa. Suomen armeijalla tosin oli käytössä sadeviitta, joka suojaisi ydinlaskeumalta. Näin oli lyhyen vierailun harmaissa tehnyt ystäväni minulle kertonut. Lisäksi puolustuspoliittinen selvitystyö oli paljastanut, että olisi erittäin epätodennäköistä, että Suomi joutuisi muuhun kuin liittokuntien väliseen sotaan, siis NATO:n ja Varsovan liiton väliseen eli ydinsotaan. Ei mennyt läpi. Siihen aikaan siviilipalvelukseen pyrki liian moni ja käytännössä vain uskonnollinen vakaumus pääsi varmuudella läpi. Minä en halunnut esiintyä ”hihhulina”.
Toinen näytös tutkijalautakunnan kanssa oli muutama vuosi myöhemminen. Olin anonut lykkäystä, käynyt tekun ja asunut vuoden Ruotsissa osittaisella ajatuksella vältellä asevelvollisuutta ulkomailla. Olin jo aikaisemmin ystävystynyt Turun Sadankomitean silloisen vetäjän, Tapani Rannan kanssa ja hän oli kertonut vaihtoehdoista. Helpoin olisi ollut vapautusta puoltavan lausunnon hakeminen lääkäriltä. Jabi Hirvi, muusikko, olisi tiennyt sopivia lääkäreitä. Norjassa Heikki Nurminen oli vältellyt onnistuneesti. Olin kuitenkin saanut oivalluksen, joka ratkaisisi koko ongelman. Ryöstömurhaaminen pitäisi tietysti olla laitonta suuressakin mittakaavassa. Tämä oivallus laajeni muutamaksi lakipykäläksi, jotka nimesin rauhan laeiksi. Tämä ”filosofin” versio eettisestä vakaumuksesta meni jostain kumman syystä läpi tutkijalautakunnassa eikä minua edes kutsuttu kuultavaksi, kuten ensimmäisellä kerralla.
Tässä vaiheessa kertomusta on syytä irtaantua aikajatkumosta ja kertoa tuon filosofin vakaumuksen tarina loppuun. En tietenkään ollut keksinyt mitään uuttä. Itsenäisesti kyllä, niin vakuutan. Ajatus sinäänsä on lisäksi varsin ilmeinen. Ensimmäinen vihje, että en ihan tyhmiä tai outoja ollut keksinyt, oli Albert Einsteinin puhe, kolumni tms., jota referoitiin radiossa. Tässä vaiheessa olin jo järjestöissä mukana ja alan kirjallisuus oli melko helposti saatavilla. Löysin Emery Revesin, jonka kirja http://en.wikipedia.org/wiki/The_Anatomy_of_Peace on alan perusteoksia. Vasta tämän jälkeen löytyi ensimmäinen kirjoitus aiheesta Immanuel Kantilta http://www.mtholyoke.edu/acad/intrel/kant/kant1.htm . Tätä varhaisempiakin on, mutta ne ovat ajalta, jolloin ei vielä ollut kansallisvaltioita vaan kuningaskuntia ja sen takia ne eivät oikein sovi nykymaailmaan. ”Filosofin” eettinen vakaumukseni oli hyvinkin samanlainen kuin Kantin kirjoitus. Nykyään aatesuuntausta kutsutaan federalismiksi ja se ei suinkaan ole tuntematon. Se on ollut Kansainliiton ja YK:n perustamisen taustalla ja samaa ideologiaa hyödynnettiin kun Saksa ja Ranska haluttiin sitoa taloudellisesti yhteen II maailmansodan jälkeen, ja josta kehityksestä ollaan tultu EU:n muodostumiseen ja laajenemiseen. Lopullinen tavoite on jonkinlainen maailmanhallitus ja riittävä armeija tai poliisivoimat, jotta paikallisia selkkauksia ei pääsisi syntymään. Myös kansainvälinen rikostuomioistuin (ICC) on tärkeä osa kehitystä ja pelkästään se voisi ratkaista ongelman, jos sen tuomiovalta olisi rajoittamaton.
Koska tutkijalautakunta oli hyväksynyt vakaumukseni, palvelusaikani oli 12 kk. Astuin kuitenkin palvelukseen uuden lain tultua voimaan helmikuussa -87. Suurin osa muista palveli 16 kk. Uuteen lakiin kuului uutuutena 2 kk koulutusjakso, joka järjestettiin hajautetusti kansan- ja kansalaisopistoissa ympäri maata. Minun koulutuspaikkani oli Hoikan opisto Karkun kylässä Vammalassa, nykyisessä Sastamalassa. Opiston pitkinä kursseina oli lukion käyneille, mutta ei vielä yliopistoon päässeille tarkoitetut ympäristöpoliittinen ja sosiaalipoliittinen kurssi. Molemmilla linjoilla melkein kaikki opiskelijat olivat tyttöjä ja pääkaupunkiseudulta. Opisto oli melko tarkkaan keskellä ei mitään ja tyttöparat syksystä lähtien siellä keskenään. Lähempänä vuoden vaihdetta opettajat olivat kuitenkin kertoneet, että helmikuussa tulevat ne sivarit. Ja kyllä meitä odotettiin. Se oli hieman erilainen miesten koulu, mutta se on jo toisen tarinan aihe.
Aseistakieltäyjäliitto (AKL) oli vähän housut kintuissa uuden lain myötä. Minä olin ensimmäinen, joka soitti sinne ja kertoi, että myös Hoikan opistossa järjestettiin sivarikoulutusta ja olin automaattisesti yhteyshenkilö. Valtio kustansi matkan Valamoon, jossa oli AKL:n liittokokous ja siellä vaihtui puolet hallituksesta. Olin varsin yllättynyt ja vastustuskyvytön, kun minua ehdotettiin ja hyväksyttiin uudeksi hallituksen jäseneksi.
Koulutusjakson jälkeen palvelus jatkui Raision aluesairaalassa. AKL:ssä oli menossa radikalisoitumisen vaihe. Uuden lain selvästi rangaistuksenomainen palvelusaika vaati toimia ja takasi tukea. Vanha puheenjohtaja Tom Lindholm väistyi, mutta myös uusi, Thomas Hackman oli vanhan järjestelmän läpikäyneitä. Jälkeenpäin olen luonnehtinut AKL:n hallituksen kokouksia yyllytyspiireiksi, mutta tein päätökseni itsenäisesti, kiitos kuitenkin tuesta.
Kun oma siviilipalvelusaikani läheni loppuaan, olin suunnitelmani ja päätökseni tehnyt. 11 kk on sopiva palvelusaika. Palveluspaikka ei suostunut antamaan kuukauden kuntoisuuslomaa, joten kieltäydyin jatkosta. Asia meni käräjille ja tuomio oli kuukausi. Täytäntöönpanoa taisi hoitaa vouti ja siellä oltiin varsin mukavia ja joustavia: lykkäystä saa ja istumaan pääsee kun haluaa. Vuoden -89 heinäkuussa minulla oli kuukauden kesäloma ja sovin hyvissä ajoin, että rangaistus kärsitään silloin.
Lomalle, linnaan, nälkälakolle. Se oli kuitenkin kulttuurikokemus. Miltä tuntuu olla vankilassa? Olematta rikollinen? Olin varsin outo lintu siellä enkä tainnut juuri päästä piireihin. Vähän niin kuin turisti. Oli se kuitenkin elämys ja muutamiin ihmisiin muodostui kohtuullisen syvä hetkellinen tuttavuus. Vankilassa olo on tylsää. Siellä odotetaan ajan kulumista. Kuukausi kului kuitenkin aika nopeasti. Minulla oli myös tehtävä suoritettavana, en ollut siellä turhaan.
Olin vielä vuoden -90 sivarilakon aikana AKL:n hallituksessa ja pääsin seuraamaan melko aitiosta miten seuraajani 4 nälkälakkoilevaa totaalia olivat keskeisessä roolissa, kun maan hallitukselta kiristettiin lupaus paremmasta sivarilaista, joka lopulta tuli voimaan vuonna -92 ja palvelusaika lyhentyi 3 kk. Loppuun eli presidentin armahdukseen asti nälkälakkoillut Ari Arffman oli myös AKL:n hallituksessa ja ystäväni ja hän sai suoraan minulta vaikutteita. Muut nälkälakkoilijat todennäköisemmin tekoni uutisoinnin kautta kuin lähes vuosikymmen aikaisemmin nälkälakkoilleesta. Uskon siis elvyttäneeni perinteen ja sitä kautta alustaneeni ”suuren väännön” onnistumista.
Thomas Hackman on kirjoittanut sivarilakosta artikkelin ( https://antimilitaristi.fi/files/lehtiarkisto/1998-1_Ei-vastaa-orig-taittoa.pdf, sivu 6 ), jonka mukaan nälkälakkoilulla ei olisi ollut kovin suurta merkitystä, mutta kenties se oli ratkaiseva. Kaj Ranisen Mielipidevangin oppaassa ( http://akl-web.fi/totaali/opas ) taas sanotaan ”Vuonna 1992 siviilipalveluslakia parannettiin jonkun verran – suureksi osaksi totaaliliikkeen työn tuloksena.” Ehkä kuitenkin pysyvin vaikutus lomareissullani oli uuden totaalikieltäytymisen muodon syntymisellä tai todennäköisesti popularisoinnilla – ehdolliset totaalit: Monet tällaiset totaalit kieltäytyvät vasta suoritettuaan osan siviilipalveluksesta – esim. 6 kuukautta. Sivarin keskeyttäneitä totaaleja kutsutaan osittaiskieltäytyjiksi.
[Muokattu 9.9.2024, lisätty valokuva ja YouTube-video Hurjan pojan koti sekä korjattu linkki Hackmanin kirjoitukseen.]
Erittäin hienoa, että teit mitä teit. Sinä henkilökohtaisella käyttäytymisellä ja uhrautumisella estit mailmansodan ja ydinkatastrofin. Siitä me nyt elävät saamme olla sinulle kiitollisia.
Hienoa, että tuot nyt esiin ammoin tapahtuneita merkittäviä tekojasi. Sinä olet suurempi sankari kuin ne tyhmyrit, jotka taistelivat talvisodassa ja jatkosodassa. Suomen ja suomalaisten kohtalo olisi ollut paljon parempi, jos kaikki olisivat olleet vankilassa eikä rintamilla. Mekin eläisimme Siperiassa, jos eläisimme ollenkaan.
Ilmoita asiaton viesti
Jos olisin syntynyt 40 vuotta aikaisemmin, olisin varmaan toiminut ja ajatellut toisin. Olisin nyt myös todennäköisesti jo kuollut, joten se siitä jossittelusta.
Ilmoita asiaton viesti
””Sinä henkilökohtaisella käyttäytymisellä ja uhrautumisella estit mailmansodan ja ydinkatastrofin. Siitä me nyt elävät saamme olla sinulle kiitollisia. ””
Voi taivas tällaista ajattelua.
Itse asiassa maanpäälliset ydinkokeet kieltävä sopimus suurvaltojen kesken 1963 saatiin aikaan sen seurauksena, että kaikialla maailman pääkaupungeissa oli järjetetty miljoonamäärin ihmisiä koonneita mielenosoitusmarsseja, joilla protestoitiin ydinkoräjäytyksiä vastaan.
Minä muistan nuo uutiset. Myöhemmin olen oppinut tietämään, että marssien järjestäjinä toimivat aluperin juuri ne samat tiedemiehet, jotka olivat aseistakieltäytymisaatteenkin lanseeraajia.
Joten myös Erland Salon luissa ei nyt ole niin paljon radioaktiivisuutta kuin mitä niissä olisi ellei koekieltoa olisi saatu aikaan. Saisit olla oikeasti kiitollinen pasifistitiedemiehille. Sinutkin on pelastettu.
Kieltäytymällä aseista tai puhumalla rauhanaatteen puolesta kukaan tuskin saa estetyksi maailmansotaa — sen enempää kuin sinä päinvastaisilla puheillasi pystyt maailmansodan saamaan aikaan. Kysymys on kai lähinnä siitä onko yhteisen edun kannalta parempi että yksilöt suhtautuvat kriittisesti sotateollisuuden ja -politiikan suuntaan vai kokevatko he voimaannuttavana samaistumisen militaarihenkeen ja -identiteetteihin.
Ilmoita asiaton viesti
Kubrikin filmin koko nimi on: Tohtori Outolempi eli: Kuinka lakkasin olemasta huolissani ja opin rakastamaan pommia.
Jos yksittäisen tiedemiehen haluaa nostaa esiin, on se Albert Einstein. Maailmanlopunkoneen isä ja tunnetuin federalismin puolestapuhuja.
Ilmoita asiaton viesti
Pitkän kaavan varusmiespalveluksen käyneenä ja sen jälkeen runsaasti kertautettuna (hidas oppija, nähkääs) on minun myönnettävä, että pari päivää on pitänyt miettiä, eikä varsinaista kommentoitavaa ole.
Muuta kuin että kyseessä on paras näkemäni kuvaus aseistakieltäytymisen taustoista ja perusteista, enkä voi kieltää (!) vaikutelmaa, jonka mukaan tässä on kyse perustellusta vakaumuksesta.
Niin ollen tämä kirjoitus on pitkästä aikaa erityisesti stimuloinut ajattelemaan sodan ja rauhan syvintä olemusta, josta en odota pääseväni selvyyteen. Sen tiedän tai siihen uskon, että sodat syntyvät sanoista ja rauha tehdään asein. -Mitä tulee asepalvelukseen tai siitä kieltäytymiseen ja sen korrelaatiosta sotien syttymiseen tai niiden käymiseen onkin kertaluokkaa monimutkaisempi asiakokonaisuus, josta lupaan lausuntoja ehkäpä parin-kolmenkymmenen vuoden sisään (jos pieni humoristinen pilkahdus sallitaan).
Kiitos on kuitenkin paikallaan, vaikka lisäsitkin Raimo avointen kysymysteni määrää. Hyvä niin.
Ilmoita asiaton viesti
Varsin nopeahan sinä olet. Minä aamulla julkaisen ja sinä olet illalla jo kaksi päivää ehtinyt miettimään 😉
Minun pyrkimykseni ei ole vakaumus vaan olla oikeassa. Se tapa meillä Unix-ihmisillä on, kuten hyvin tiedät. Tieteisiin perustuvia ”vakaumuksia” on vielä ainakin kolmas. Rauhanliiton puheenjohtajana ollut Göran Von Bonsdorff ( http://fi.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6ran_von_Bonsdorff ) on kirjoittanut eräänlaisesta ekonomistin vakaumuksesta. Sen ajatus on, että monikansalliset yhtiöt hallitsevat maailmaa ja sitovat valtiot yhteen. Tästä seuraa, että sodat ovat taloudellisesti kannattamattomina mahdottomia. Tai jotain tuollaista. Ei oikein vakuuttanut minua. Oikeastaan aika lähellä federalismia.
Jos haluat pohtia federalismia, niin keskeinen sana on suvereniteetti. Kuninkaiden hallitessa heidän ajateltiin saaneen valtansa jumalalta ja he vastasivat vain jumalalle ja sitä oli olla suvereeni. Kant kirjoitti esseensä Perpetual Peace ( http://oll.libertyfund.org/index.php?option=com_st… ) aikana, jolloin suvereniteetti oli siirtymässä kansallisvaltioille ja luonnollisesti siirtymävaiheessa asiaa kyseenalaistettiin. Federalistisessa näkemyksessä suvereniteetti kuuluu ihmiskunnalle tai ihmisyydelle ja sota on rikos sitä vastaan.
Ilmoita asiaton viesti
Kenties olenkin pitänyt päivistä ns. imaginäärilukua…
Olen joskus nimennyt pulmista suurimman seuraavasti: ’oikein tekemisen problematiikka’. Näennäisen yksinkertaiseen lausuntoon sisältyykin sitten oikein elämänmittainen suo, jossa tarpomisen tuloksena hitaasti kuivuvat saappaat. Ehkä saan vielä nähdä joissakin vanhoissa ihmisissä havaitsemani sisäisen rauhan.
Bonsdorff sikäli hassu sattuma, että minulla on kirjahyllyssäni ”Jääkärit maailmansodassa” (toimittanut Jernström, 1933) ja ”Odyssé på Östersjön (1)”, (av Otto Bonsdorff) – molemmissa kenraalimajuri Otto Bonsdorffin (1892-1987) omistuskirjoitukset.
Ovat samaa sukua Göranin kanssa.
Valtaan, sotaan ja rauhaan käsitteellisesti olen perehtynyt lähinnä aasialaisen historian kautta, jos kohta kotoisimmillakin kulmilla on peistä taitettu.
Minulla on tätä nykyä alati lisää kysymyksiä, ja yhä vähemmän vastauksia. En vielä osaa sanoa onko kyse runtelevasta keski-iästä vaiko syvällisemmästä oivalluksesta.
Sota on ilmiö, jota lienee tutkittu runsaasti. Muutaman tuhannen kirjan kokoelmissani on tätä aihepiiriä painotetusti erinäisistä syistä johtuen. Kuten huomasit kirjoitin ulos ja auki tätä problematiikkaa tai mieluummin ihmisyyden ja sodankäynnin kontrastia Panssariniityssä. Minua askarruttaa se puoli ihmisestä, joka taipuu sotiin tai niihin päätyy.
Miellän kirjoitukseni voimakkaasti pasifistiseksi.
Monimutkaisessakin ilmiössä on mahdollista nähdä selkeille kannanotoille tilaa. Tuskin kukaan välttävästi humaani ihminen näkee sodissa paljoakaan myönteistä. Ne ovat kuitenkin eräs – jollakin kierolla tavalla – ihmisen toiminnalle ominainen ilmentymä.
Ja sellaisenaan omituinen monitahokas.
Ihmiskunta ei liene itseään viisaampi, ainakaan suuressa mittakaavassa. Vai onko ehkä sittenkin näin?
(1) Helsingfors 1967, Särtryck ur Svenska Litteratursällskapets i Finland, Historiska och litteraturhistoriska studier nr 42
Ilmoita asiaton viesti
”Sen tiedän tai siihen uskon, että sodat syntyvät sanoista ja rauha tehdään asein.”
Melkein päin vastoin. Rauha tehdään useimmiten sopimalla. Miehitys on useimmiten väliaikainen paitsi, jos alkuperäisväestö tuhotaan. Sanoilla ehkä selitellään taloudellisen tai strategisen edun tavoittelua joksikin toiseksi.
Tuohon ja myös aseistakieltäytymiseen sopii minun mielestä Aldous Huxleyn usein toistama ”käytetyt keinot tuottavat kaltaisensa lopputuloksen” (mm. Ends and means). Hän mm. tutki aika perusteellisesti jesuiittojen järjestön syntyä (Grey eminence, Devils of Loudon). Se oli ilmeisesti ensimmäinen kristillinen järjestö, joka väitti, että päämäärä pyhittää keinot. Huxley oli kai sitä mieltä, että se rappeutti kristinuskon ja häntä miellyttikin enemmän itämaiset, mm. buddhalaisuus. Josta aasinsilta Gandhiin ja passiiviseen vastarintaan sekä kansalaistottelemattomuuteen. Ne ovat yllättävän tehokkaita lievemmissä konflikteissa eikä lopputuloksena ole lisää agressiota.
Ilmoita asiaton viesti
Seppo Oikkoselle täytyy hieman vastata, vaikka en samalla tasolla hänen kanssaan olekaan.
Aikanaan Neuvostoliitto toi keskimatkan ydinohjukset Varsovan liiton maihin. Jossain vaiheessa USA toi kaikkien kansojen ”etujen vastaisesti” ohjuksia myös Nato maihin.
Olen lukenut, että Rauhanpuolustajien pääsihteeri Mirjam Vire-Tuominen piti tulisen puheen, jossa hän tuomitsi Naton aseet hirvittävinä hyökkäysaseina ja vertasi niitä Neuvostoliiton rauhanohjuksiin, jotka takaavat maailmalle rauhaa.
Mielenkiintoinen on tuo tieto, että kautta koko maailman ”pääkaupungeissa oli järjestetty miljoona määrin ihmisiä koonneita mielenosoitusmarsseja, joilla protestoitiin ydinkoeräjäytyksiä vastaan.” Kysyn vain, kun en tiedä, osoitettiinko mieltä kaikkia siis kaikkia ydinkokeita vastaan myös Moskovassa ja kaikissa Varsovan liiton maissa? Ehkäpä tehtiin vai oliko mukana vain länsimaissa Leninin ”idiootit”, joita käytettiin hyväksi?
Minä olen kiitollinen kaikille niille, jotka ovat tehneet mahdolliseksi minun elää rauhallisessa Suomessa. Heitä on tietenkin paljon. Vaikkapa ensin ne miehet ja naiset, jotka estivät Suomen joutumasta Neuvostoliiton osaksi 1939-1945. Sitten sosialidemokraatit vuoden ”Jo riittää” 1947 vaaleissa ja sen jälkeen taistelussa kommunisteja vastaan. Olen myös kiitollinen kummankin suurvallan fiksuille johtajille siitä, että kylmä sota ei muuttunut kuumaksi.
”sinä päinvastaisilla puheillasi pystyt maailmansodan saamaan aikaan.” Huh huh. Joku voi sanoa noinkin. Ehkä minun vaatimattomuuteni ei pysty tuohon.
”Kysymys on kai lähinnä siitä onko yhteisen edun kannalta parempi että yksilöt suhtautuvat kriittisesti sotateollisuuden ja -politiikan suuntaan vai kokevatko he voimaannuttavana samaistumisen militaarihenkeen ja -identiteetteihin.”
Taas mennään sellaisen viisaustieteen alueelle, jota pieni minä en ymmärrä. Pienen pienessä Suomessa suhtautuminen sotateollisuuden ja sotapolitiikan suuntaan on aivan kuin hyttysen pissa Itämeressä. Ei meitä kuulla isojen poikien pöydissä.
Ehkäpä Suomen tulisi ottaa oppia Ruotsista. Se se vasta on huippumaa. Toisaalta Ruotsi esiintyy maailman parhaana rauhanturvaajana. Toisaalta se on yksi suurimpia asekauppiaita. Työllisyyttä ja kansantaloutta sillä turvataan.
Mitä mahtaakaan olla militaarihenki ja militaari-identiteeti?
Onko se sitä, että Suomessa pitää olla ihan omat puolustusvoimat vai ei?
Ilmoita asiaton viesti
Vaikka en ole Oikkonen, niin järjestökentästä hieman. Rauhanasemalla on kolme yhdistystä, jotka ovat melkein yhtä. Rauhanliitto on ”vanhusten osasto”, Sadankomitea lähinnä keski-ikäisten ja Aseistakieltäyjäliitto sivarien ja totaalien etujärjestö eli sen takia nuoriso-osasto. Rauhanpuolustajista olen vain huhuja kuullut, että olisi ollut neuvostorahoitteinen. R-aseman väki ei heidän kanssaan juuri halunnut olla tekemisissä.
Ilmoita asiaton viesti
Mielenkiintoinen blogi. Hatunnoston paikka, että pitää yllä rauhan filosofiaa ja ylipäänsä että uskaltaa olla toisinajattelija!
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos. Minulle tuo oli ensimmäinen pitkä tutkimus- ja kehitysprojekti, jonka tuloksia kehtaa esitellä. Samalla aikuistumista ja itsenäistymistä. Samantapaisia projekteja, jotka ovat vähän kuin matka, jolla ei ole tarkkaa päämäärää, on tullut sitten toteutettua useampiakin myöhemmin. Se sienijuttu vapaavuoron puolella, jota suosittelit, on myös monivuotisen projektin dokumentointi ja aiheen sallimimat rajat huomioiden lopputulos melko radikaali tai ainakin hieman yllättävä. IT-puolella niitä on sitten enemmänkin.
En ole mielestäni kovinkaan toisinajattelija, mieluummin ajattelija. Ne, jotka ovat toista mieltä eivät ole ajatelleet 😉 Ne, jotka ovat ajatelleet, ovat huomanneet, että Kansainliitto, YK, EU ja ICC ovat hyviä ideoita. Jos väitän, että ydinaseet eli käytännössä maailamnlopunkone ovat parempi kuin, että kolmas maailmansota olisi jo käyty, voi provosoida, ja hyvä niin, mutta ei se oikeastaan ole toisinajattelua, vaan ajattelun provosointia.
Ilmoita asiaton viesti
Kun päivitin kirjoitusta lisäämällä valokuvan Turun Lääninvankilasta, luin myös Wikipedian sivun https://fi.wikipedia.org/wiki/Turun_vankila, josta kuvan löysin. Siinä mainitaan virheellisesti, että kaikki Turun Lääninvankilan sellit olisivat olleet paljusellejä. Vietin kuitenkin viimeisen päivän muutoin tyhjillään olleessa ryhmäsellissä, jossa oli vessa. En tiedä ryhmäsellien historiasta, milloin niitä olisi käytetty. Kerrossänkyjä siellä oli muistaakseni kuusi eli vankeja olisi voinut olla 12 ja se lienee syy siihen, että sitä ei käytetty. Kaikissa selleissä oli kerrossänky, mutta vain osassa sellejä kaksi vankia. Minä olin aluksi yksin tavallisessa sellissä ja ehkä noin puolessa välissä kuuta tuli hyvin hiljainen nuori vanki toiseksi asukkaaksi.
Ryhmäsellissä oli ikkunat matalalla ja leveällä ikkunalaudalla hyvä istua ja katsella Aurajoelle päin, mutta sen ”sileätä pintaa ja höyrylaivoja” ei nähnyt. Tavallisissa selleissä pieni ikkuna oli yli kahden metrin korkeudella ja niistä näki vain taivaalle. Ryhmäsellit olivat ristin muotoisen rakennuksen risteysten kulmissa ja niitä oli joko kaksi tai neljä kappaletta.
Ilmoita asiaton viesti