Kirjaudu blogeihin

Tiedote

Uuden Suomen vaalikone julki – Etsi ehdokkaasi eurovaaleissa

Kohti kuolemattomuutta

Kuva on otettu 15.6.2023 07:28 Suomusjärven kuntosalilla pari viikkoa ennen tiiviin lihasvoimaharjoittelun loppua ja laihdutuskuurin aloittamista.

Lääketieteessä odotettavissa vielä suurempia edistysaskeleita

Kimmoke tämän jutun kirjoittamiseen tuli viisi päivää sitten NBC Nightly Newsin jutusta, joka on erillisenä klippinä alla:

Se löytyy myös laajempana tekstiversiona jo 12.6. julkaistusta jutusta Experimental vaccine shows promise in delaying the return of aggressive brain tumor, jossa on myös mm. linkki melanoomaa hoitavaan mRNA-rokotteeseen.

Olen jo pidemmän aikaa odotellutkin, koska syöpärokotteita tulisi saataville, tietysti ensin testauksen kautta. BionTechin ja Modernan koronarokotteet olivat ensimmäiset mRNA-rokotteet ja kummallakin oli tähtäimessä juuri syöpärokotteet, koronarokotteet olivat vain älyttömän onnekkaita sivutuotteita ja rahoituslähteitä sekä todiste teknologian toimivuudesta. mRNA-rokotteiden kehitys perustui pitkälti CRISPR-geenieditointiin, joka oli merkittävässä asemassa Emmanuelle Charpentierille ja Jennifer Doudnalle vuonna 2020 myönnetyssä Nobelin kemianpalkinnossa, joskin heidän merkittävin julkaisunsa aiheesta on jo vuodelta 2012.

Tuo on tietysti vain yksi syöpätyyppi, mutta The Washington Postin artikkelissa Could cancer become a chronic, treatable disease? For many, it already is. (tilaajan lahjoittama linkki) on tuoretta tilastotietoa:

”Striking successes

Some 2 million people in the United States will be diagnosed with cancer this year, the National Cancer Institute estimates. But the death rate from all cancers has fallen 33 percent since 1991, according to an American Cancer Society report released in January.

For some types of cancers, the progress is even more impressive. The mortality rate for lung cancer — the leading cause of cancer deaths — has dropped 58 percent since 1990 in men and 36 percent since 2002 in women. Breast cancer is another striking success story, with a 43 percent drop from 1989 through 2020. So is melanoma, with death rates between 2011 and 2020 falling by about 5 percent a year for adults younger than 50 and 3 percent for those older than 50.”

Tiivistelmä: vuodesta 1991 kuolleisuus syöpiin on tippunut kolmanneksen. Toisaalla mainitaan, että vain sydän- ja verenkiertosairaudet ovat edellä kuolleisuudessa.

Toinen tekninen läpimurto, joka lupaa suuria lääketieteessä, on proteiinien rakenteen selvittäminen tekoälyn avulla. Samaan aikaan, kun NBC otti yllä olevan aiheen uutislähetykseensä, oli Hesarissa juttu  Solujemme sotkuisia ”lankakeriä” avataan nyt helposti – tutkijat löytävät proteiinien avulla lääkkeitä ja entsyymejä: ”Tekoäly selvitti ja ennustaa solujemme tuhansien proteiinien rakenteet. Se ratkaisi ongelman, jota biologit ja kemistit pitivät yli 50 vuotta mahdottomana. Ensi vuosikymmenellä saat juuri sinulle räätälöityjä lääkkeitä. Lääke valmistetaan nopeasti ja se myös määrätään nopeasti – esimerkiksi syöpiin.” Wikipediassa ei ole aiheesta suomeksi, mutta englanniksi on Protein structure prediction.

 

Yleiskuva

Miksi minä olen kiinnostunut kuolemattomuudesta tai oikeammin pitkäikäisyydestä? Se on pitkä tarina ja olen siitä jo kirjoittanut kirjoituksissa Jäähyväiset alkoholille + epilogi ja Läskit lihaksiksi lompsis, mutta tiivistäen: Runsas kaksi vuotta sitten olin pari viikkoa sairaalassa, kuten myöhemmin ilmeni, maksatulehduksen takia, mutta sitä luultiin maksakirroosiksi ja näytti siltä, että minulla oli vain 59 % mahdollisuus olla hengissä vielä vuoden kuluttua. Päätin silloin laihduttaa, koska se on kirroosin esiastetta rasvamaksaa tehokkaimmin parantava keino, mutta sen toteutus viivästyi ja siihen yhdistyi muutenkin yleiskunnon kohottaminen ja viimeisimpänä variaationa lihaskunnon palauttaminen samalle tasolle kuin se oli kolmekymppisenä. Minulla on tapana tehdä asioita jo ensimmäisellä kerralla kunnolla. Se säästää usein aikaa, kun ei tarvitse korjailla tai miettia asioita uudelleen.

Olen tietysti tutustunut laajalti aiheesta kirjoitettuun ja YouTubessa julkaistuun materiaaliin ja yksi kirja, Peter Attian Outlive: The Science and Art of Longevity nousi esiin sekä The New York Timesin artikkelin Want to Live Longer and Healthier? Peter Attia Has a Plan. (tilaajan lahjoittama linkki) että alla olevan YouTube-videon kautta:

Kirjan kuvaus Amazonissa kertoo hyvin, miten kirja summaa sen, mitä olen muistakin lähteistä lukenut, Bing Translatorin kääntämänä:

” Etkö haluaisi elää pidempään? Ja parempi? Tässä pitkäikäisyyden käyttöohjeessa tohtori Peter Attia hyödyntää uusinta tieteellistä tietoa tarjotakseen innovatiivisia ravitsemustoimenpiteitä, tekniikoita liikunnan ja unen optimoimiseksi sekä työkaluja emotionaalisen ja henkisen terveyden hoitoon.

Kaikista menestyksistään huolimatta valtavirran lääketiede ei ole edistynyt paljon ikääntymisen sairauksia vastaan, jotka tappavat useimmat ihmiset: sydänsairaudet, syöpä, Alzheimerin tauti ja tyypin 2 diabetes. Liian usein se puuttuu hoitoihin liian myöhään auttaakseen, pidentäen elinikää terveyden tai elämänlaadun kustannuksella. Tohtori Attia uskoo, että meidän on korvattava tämä vanhentunut kehys henkilökohtaisella, ennakoivalla pitkäikäisyysstrategialla, jossa ryhdymme toimiin nyt odottamisen sijaan.

Tämä ei ole ”biohakkerointia”, vaan tiedettä: perusteltu strateginen ja taktinen lähestymistapa eliniän pidentämiseen samalla kun parannamme fyysistä, kognitiivista ja emotionaalista terveyttämme. Tohtori Attian tavoitteena ei ole niinkään kertoa sinulle, mitä tehdä, vaan enemmänkin auttaa sinua oppimaan ajattelemaan pitkän aikavälin terveyttä, jotta voit luoda parhaan suunnitelman sinulle yksilönä. Outlivessä lukijat huomaavat:

  • Miksi kolesterolitesti vuosittaisessa fyysisessä kunnossa ei kerro tarpeeksi todellisesta riskistäsi kuolla sydänkohtaukseen.
  • Saatat jo kärsiä erittäin yleisestä, mutta alidiagnosoidusta maksasairaudesta, joka voi olla ikääntymisen kroonisten sairauksien edeltäjä.
  • Miksi liikunta on tehokkain pitkäikäisyyttä edistävä ”huume” – ja kuinka aloittaa harjoittelu ”satavuotista kymmenottelua varten”.
  • Miksi sinun pitäisi unohtaa ruokavaliot ja keskittyä sen sijaan ravitsemukselliseen biokemiaan käyttämällä teknologiaa ja tietoja ruokailutottumustesi mukauttamiseen.
  • Miksi fyysisen terveyden ja pitkäikäisyyden tavoittelu, mutta henkisen terveyden huomiotta jättäminen, voi olla kaikkien perimmäinen kirous.

Ikääntyminen ja pitkäikäisyys ovat paljon muokattavampia kuin luulemme; Kohtalomme ei ole kiveen hakattu. Oikean etenemissuunnitelman avulla voit piirtää elämällesi erilaisen polun, jonka avulla voit elää geenejäsi pidempään tehdäksesi jokaisesta vuosikymmenestä paremman kuin edellinen.”

Tuon kirjan kylkiäisenä myydään myös kirjoja Workbook: Outlive (An Interactive Guide to Peter Attai’s Book) (Health & Wellness Workbooks) (saatavana vain pehmeäkantisena) ja Outlive Diet Recipes: Over 60 Delicious and Healthy Recipes To Help You Live 10 Decades Younger in The Outlive Plan (Kindle-versio maksaa $6,59 ja sen voisin jopa ostaa).

Minulla on sekä The New York Timesin että The Washington Postin vuositilaukset, 20 USD/v ja 1 USD/kk ja niissä kummassakin on paljon terveyteen ja hyvinvointiin sekä ikääntymiseen liittyviä juttuja ja olen niitä jo lukenut paljon. Lisäksi Hesarissakin on jotain ja senkin puolivuotistilaus uudistui tällä viikolla. Kokoomateokselle minulla ei siis oikein ole tarvetta, mutta käydään läpi ne sairaudet, joihin kirjankin mukaan yleisimmin kuollaan ikääntyneinä.

  1. Sydän- ja verisuonitaudit.
    Minulla on leposyke alimmillaan 55 bpm ja verenpaine 95/62, kun alimmat normaaliarvot ovat 60 ja 100/60, joten eipä taida olla mitään vaaraa lähiaikoina. Lisäksi meneillään oleva kunto- ja pian laihdutuskuuri parantanevat tilannetta edelleen. Pari vuotta sitten sairaalassa ehdittiin parin viikon aikana tehdä paljon testejä, eikä mitään löytynyt.
  2. Syöpä.
    Noin vuosi sitten muistaakseni maksakirroosiepäilyn takia otetun verikokeen yhteydessä mitattiin myös PSA-arvo, joka indikoi eturauhasyöpää. Ruu’ansulatuskanavistoa tähystettiin ylä- ja alakautta ja suolesta poistettiin yksi hyvänlaatuinen polyyppi. Aika tarkkaan kaikki on siis tutkittu, joten se maksatulehdus, josta ei edes jäänyt mitään jälkiä, oli oikeastaan älyttömän onnekas juttu!
  3. Alzheimerin tauti (tai yleensä muistisairaudet)
    Kirjoituksistani En ole vajaaälyinen ja Duolingo 2022 Yearly Report voi päätellä onko minulla vaaraa sairastua näihin. Itse koen, että kognitiiviset kykyni ovat paremmat kuin koskaan.
  4. Tyypin 2 diabetes
    Alkava laihdutuskuuri sen lisäksi, että nytkään ei ole tuota todettu.

Tilanteeni on siis hyvä ja edelleen nopeasti paranemassa. Artikkelikuvan kehosta pitäisi poistua noin 20 kg rasvaa ja proteiinia tulla lisää ainakin pari kiloa nykyisen kuurin aikana. Kuva ei ole ennen tai jälkeen, vaan alkukolmanneksen ja puolivälin väliltä.

Ravinnosta sen verran, että uusimmat ruoka-aiheiset kirjoitukseni Vapaavuorossa ovat Proteiinipuuro ja Mahdoton terveysleipä. En siis tarvitsisi Outliven dieettireseptejäkään, mutta kiinnostuksesta aiheeseen..

Olin vielä 59-vuotias saadessani maksatulehduksen. Seitsemäs vuosikymmeneni alkoi siis todella hyvissä merkeissä ja kun niitä kertyy lisää, on lääketiede ehtinyt kehittyä niin paljon, että elän ehkä toisenkin lääketieteellisen ihmeen maksakirroosista parantumisen lisäksi.

 

Lisäys:

Sain WaPolta sähköpostia, kai sen takia, että olen aika tuore tilaaja, otsikolla Get the expert guidance you need to navigate public health challenges ja se alkoi:
I’m Leana Wen, a physician and Post Opinions columnist, and I’d like to invite you to sign up for The Checkup With Dr. Wen newsletter.

Tutustuin tilauksen jälkeen vanhoihin uutiskirjeisiin ja mielenkiintoisin alkoi Google-kääntäjän sanoin:

”Kuvittele lääketieteellinen hoito, joka vähentää aivohalvauksen ja sydänsairauksien riskiä 27 prosentilla. Se vähentää mahdollisuuttasi sairastua syöpään 12 prosenttia. Ja se vähentää kokonaisriskiäsi ennenaikaiseen kuolemaan 31 prosentilla.

Nämä ovat hämmästyttäviä lukuja. Jos tällainen lääke olisi olemassa, se olisi ylistetty ihme.

Todellisuudessa tällainen ”ihme” on olemassa, ja olemme tienneet siitä vuosia. Vuosikymmeniä jatkunut tutkimus on osoittanut liikunnan hyödyt fyysiselle terveydelle, kognitiiviselle vakaudelle ja henkiselle hyvinvoinnille.”

Tilaajan lahjoittama linkki artikkeliin The Checkup With Dr. Wen: With exercise, don’t let perfect be the enemy of the good

rkoski
Salo

IT-ammattilainen ja -kirjailija. Tehnyt aikoinaan useita Linux-levitysversioita nimillä SOT, Best, Spectra ja Lineox Linux. Julkaistuja kirjoja puolisen hyllymetriä.
Yhteystiedot: www.raimokoski.fi , www.raimokoski.com , www.lineox.net , rk at raimokoski piste com, rk at lineox piste net

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu

Kommentit (10)

Kommentoi

Sinun täytyy kirjautua sisään, jotta voit kommentoida.
  1. jallerajala
    Jari Rajala #3920902

    Hyvä jos sata kierrosta auringon ympäri päästään, kuolemattomuus on täyttä scifiä. Kuolemattomuus minuudesta on tietysti jälkeläisissä ja heidän jälkeläisissään, jne… Kuolemattomaksi voi myöskin tulla jäämällä oikein mallikkaasti historiankirjoihin, niin…

    Jos nyt jotenkin eläisi vaikkapa 500 vuotiaaksi, olisi päänuppi varmasti levinnyt jo aikaa sitten, täällä kosmoksen hourulassa. Jos kukaan ei kuolisi tilaa viemästä, kävelisimme vain toistemme päällä, olisko se sitten hauskaa?

    Elämä on jokaiselle ilmainen reissu, jota suurin osa potentiaalisista ihmisistä ei synny koskaan edes hetkeksi ihmettelemään. Life is now, kaikki muu on kadonnutta, tai vielä hetkeksi tulevaa.

    Tsemppiä paranemiseen, ja sitä kautta mukavampaan life is nowhun ;O!

    Ilmoita asiaton viesti

    • rkoski
      Raimo Koski #3920958 Kirjoittaja
      Vastaus kommenttiin: #3920902

      Pascalin gambiitti tai Pascalin vaaka on äärettömän paljon huonompi kuin se, että tekee asialle jotain. Jos sitä kuolemattomuutta ei saavuta, saa joka tapauksessa lisää terveitä elinvuosia.

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Pascalin_vaaka
      ”Pascalin vaaka, Pascalin vedonlyönti eli pelurin todistus on jumalatodistusten piiriin usein luettu näkemys, joka tosiasiassa ei pyri todistamaan, että jumala on olemassa. Sen sijaan se pyrkii osoittamaan, että jumalaan uskominen on kannattavaa. Pascalin vaa’an taustalla on kristinuskon jumalakäsitys. Pelurin todistus sanoo, että vaikka ei tiedettäisi, onko jumala olemassa vai ei, jumalaan kannattaa uskoa, koska näin saavutettava palkinto, iankaikkinen elämä, on äärettömän suuri, ja epäuskosta seuraava rangaistus, iankaikkinen kärsimys, on hirvittävä. Voiton odotusarvo, joka on voiton todennäköisyys kertaa voiton arvo, on näin ollen äärettömän suuri. Ajatuskulun esitti ranskalainen matemaatikko Blaise Pascal 1600-luvulla.”

      Ilmoita asiaton viesti

      • jallerajala
        Jari Rajala #3921001
        Vastaus kommenttiin: #3920958

        Kyllä se on tiedostava tekeminen joka muuttaa yksilöitä, ja ehkä myös hieman maailmaa, oikein vedetty tähän, sanoisin.

        Jos pelurin (Pascal) todistus hyväksytään, voidaan kuitenkin väittää, että emme noin vain voi päättää siitä, mihin uskomme. En voi päättää huomenna uskoa, että siat lentävät tai että Helsinki on Kiinassa tai että on olemassa kaikkivaltias, kaikkitietävä ja täydellisen hyvä (kaikkihyvä) jumala. Pelurin todistus ei esitä jumalaan uskomiselle mitään näyttöä, se vain sanoo, että pelurina minun olisi hyvä uskoa niin.

        Lähde: https://www.vapaa-ajattelijat.fi/lehti/2003_0203/kannattaako_jumalaan_uskoa.html

        Ilmoita asiaton viesti

        • rkoski
          Raimo Koski #3925138 Kirjoittaja
          Vastaus kommenttiin: #3921001

          Jos joskus kirjoitan aiheesta kirjan – ei mitenkään mahdotonta – ensimmäinen otsikko olisi:

          Miten saat lisää terveitä elinvuosia ja parannat terveyttäsi tässä ja nyt, vähimmällä mahdollisella vaivalla?

          Aikaa ei voi ostaa, mutta sitä voi käyttää kauppatavarana monella tapaa, mutta jos ostaa tervettä elinikää omalla ajallaan, on vaihtosuhteen oltava erittäin hyvä ja se on kertamaksu, kertaremontti, niin voit jatkaa elämääsi niin kuin itse haluat.

          Ensin siis tietysti keskitytään tärkeimpään eli fyysisen yleiskunnon parantamiseen, joka yleensä jakaantuu kahden kehokomponentin vähintään tasapainoon saattamiseen – tai vielä paremmin – nuoruusiän parhaan kunnon saavuttamiseen, ei nyt sentään huippu-urheilijaksi, vaan tasolle, joka on jatkossakin helppo ylläpitää.

          Lihaksia eli proteiinia meillä vanhemmilla ihmisillä on lähes jokaisella liian vähän. Lihasmassaa voi kolme kertaa viikossa puolesta tunnista tuntiin kestävällä treenillä kasvattaa puoli kiloa viikossa treenauksen alkuvaiheessa. Myöhemmin kasvutahti hidastuu, joten treenin aloittaminen on erityisen kannattavaa.

          Rasvaa taas on liikaa samoin varauksin kuin äsken. Rasvan poistaminenkin vaatii aikaa. Sairaalloisesti lihavien rasvakudos osaa ”polttaa” tai muuntaa käyttökelpoisempaan muotoon rasvaa niin paljon, että sillä on merkitystä mutta ”normaalisti” lihavienkin on syytä lähteä laskuissaan siitä, että vain korkeintaan 1½ kiloa rasvaa palaa viikossa.

          Tuo puoli kiloa proteenia ei muuten sitten vaadi energiaa kuin vain kahdeksasosan siitä, mitä rasvassa on. Sen verran proteiinia pitäisi kuitenkin ravinnossa olla, että lihasten kasvu ei ainakaan sen takia häiriintyisi.

          Alussa voit olla niin innostunut aloittamaan ja saada homma valmiiksi, että yrität molempia yhtä aikaa, ihan kuin läskit lihaksiksi, lompsis, helposti. Valitse kuitenkin se vaikeammalta tuntuva reitti aluksi, kun on vielä intoa, niin sen kun saat suoritettua, tiedät jo olevasi paremmalla puolella ja loppu on helppoa. Voit tietysti kokeilla molempia rinnakkain ja jos se sujuu, erittäin hyvä. Jos ei suju, jätä se helpompi odottamaan vuoroaan.

          Siitä se sitten lähtee..

          Ilmoita asiaton viesti

          • jallerajala
            Jari Rajala #3925151
            Vastaus kommenttiin: #3925138

            Oon työskennelyt raksalla yli 40 vuotta, sillä on pysyny kroppa ja lihakset kunnossa, kun vieläkin nuo paikat ihmeesti kestää. Koputan puuta tähän väliin ;O

            Vähähiilihydraattinen dieetti tai ruokavalio on itsellä toiminut talviläskien hävittämisessä parhaiten. Aamupuuron sekaan nakkelen hampunsiemen tuotteita, raakakaakaota, hyviä siemeniä, etc., jaksaa pitkään, ja tekee hyvää suoliston bakteereille, josta se kokonaisvaltanen hyvinvointi ihmisessä lähtee, ja pysyy korvien välikin kunnossa ;O

            Sillain tässä on menty, ja usein nuo yli puolta nuoremmat jää viivalle. Ne nuoret muuten syö hemmetin huonosti, ja aivot ruokitaan ainoastaan typerillä videoilla, sitten ollaan masentuneita ja mistään ei oikein tuu yhtään mitään. Suomella on tässäkin käsissä iso ongelma, joka tulee vielä hemmetin kalliiksi. Mut se on taas toinen tarina, ja marina ;O

            Kiitos vinkeistä, ”life is now”, ei eilen eikä huomenna!

            Ilmoita asiaton viesti

            • rkoski
              Raimo Koski #3925177 Kirjoittaja
              Vastaus kommenttiin: #3925151

              Aika onnekas ammatti. Sinulla on lisäksi harrastuspuolella sen verran aktiviteettia, että eläkkeelle siirtyminen ei pitäisi olla liian iso muutos.

              Minä en ole kirjoittanut oikeastaan mitään kuidun merkityksestä ravinnossa ja se ainutkin sensuroitiin, mutta leipä- ja puuroreseptissäni sitä on runsaasti. Lisäksi onnistuin vaihtokaupalla saamaan EU-ruoka-apu tummia makaroneja, joissa ei ole pelkästään täysjyvä- vaan pintajyvä-vehnäjauhoa raaka-aineena. Siis sitä ilmeisesti johonkin toissijaiseen, eläinten rehuksi mahdollisesti menevää vehnän kaikkein ravintorikkainta – siis parasta – osaa.

              Oliko kuidulla sittenkin merkitystä maksasairaudestani paranemiseen? Saattaa olla, minulla on epäilykseni. Ja sitten on ne muut jutut suolistoterveyden tärkeydestä.

              Ilmoita asiaton viesti

  2. rkoski
    Raimo Koski #3921018 Kirjoittaja

    Kävin tämän kirjoittamisen jälkeen kaupungilla ostoksilla ja ”sijoitin 3 € kuolemattomuuteen” eli ostin Salon Ekocenteristä leuanvetotangon. Aikoinaan alle kolmekymppisenä se oli tärkein kuntoiluvälineeni ja älyttömän kätevä ajankäytön suhteen. Muutama minuutti päivässä silloin tällöin, kun huvitti. Silloin en vielä tiennyt, miten lihaksia pienimmällä vaivalla voi kasvattaa, mutta aika hyvin kokeilemalla opin ja nyt netistä löytyy vaikka mitä tietoa.

    Ilmoita asiaton viesti

    • jallerajala
      Jari Rajala #3925180
      Vastaus kommenttiin: #3921018

      Ja roikkuminenkin tangossa jo itsessään tekee hyväe ihmiselle. Pahus kun tän mun kämpän muovikarmeihin ei tankoja viritellä.

      Ilmoita asiaton viesti

      • rkoski
        Raimo Koski #3925217 Kirjoittaja
        Vastaus kommenttiin: #3925180

        Taidat tarvita talon eläkepäivillesi. Minä kirjoitin aikoinaan Vapaavuoroon kaikenlaista pikarakennuksesta, mutta sen lisäksi siinä paritalossa oli paljon remontoitavaa ja rakennettavaa. Sähkötyöt tein itse, mutta putkityöt teetin ja vähensin verotuksessa. Se oli hyvää aikaa.

        Puristusvoimasta oli enemmänkin juttua vuonna 2014, jolta ajalta löytyi https://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/11/20/heikko-puristusvoima-lyhyt-elama
        Se oli jo silloin kiinnostava ja olen nyt hankkinut jopa 350 lb, 160 kg ”sormiprässin”. Tosin verryttelen 150 lb, harjoittelen 200 lb ja olen siirtymässä 250 lb sormiprässiin vasta. Sormiprässeistä lisäsin kuvia https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/rkoski/laskit-lihaksiksi-lompsis/ -kirjoitukseen.

        Minä tein aikoinaan kattoon ruuvattavan puisen leuanvetotangon, mutta se jäi muutossa. Siinä oli sorvattu tanko, mutta kyllä pyöristetty 8-kulmainen kelpaisi. Sitä ehtii vielä miettimään kuitenkin, kun taljassa vedän vasta 90 kg ”leukaa” yli 10 kertaa ja vaaka näyttää 112 kg.

        Ilmoita asiaton viesti

        • jallerajala
          Jari Rajala #3925522
          Vastaus kommenttiin: #3925217

          Kyllä, ennen EUta oli kaikki helpompaa, rakentamis puolellakin.
          Tiedän ton puristusvoima jutun, mulla on tosi kova puristus, mikä tulee tietenkin töistä sekin.

          Ilmoita asiaton viesti