Pakettiautomaattien ylivuoto voi pakko-ohjautua mahdottomiin paikkoihin
Minä olen vältellyt sellaisten verkko-ostosten tekemistä, joissa toimitustapana on Matkahuolto, koska Postilla on sekä palvelupiste että automaatti Suomusjärven Salessa, joka on vain noin 250 metrin päässä kotioveltani. Matkahuollon lähin automaatti on noin 11 km päässä Kiikalan Salessa, joka ei niin kovin paha matka ole, jos käytössä on auto, mutta jos ei ole, on käytettävä kahta bussia ja poikettava Salon keskustassa, jolloin matkaa tulisi lyhyintä reittiä noin 60 km yhteen suuntaan ja bussireittien kiemurrellessa kai 80 km ja lyhyin matka-aika yhteen suuntaan on 1 t 53 min Google Mapsin mukaan. Kiikala on niin syrjässä kaikesta, että sinne kulkee vain Salon paikallisliikenteen bussi 403 (aikataulu) arkipäivisin 8 kertaa, joista vain 6 on sellaisia, että samana päivänä pääsee takaisinkin. Suomusjärven keskustaajama, Kitula, jossa asun, on taas vanhan Turku-Helsinki-tien, 110:n molemmin puolin ja moottoritien liittymä, jossa on myös bussipysäkki pikavuoroille, on parin kilometrin päässä.
Viime syksyyn asti en pitänyt pakettien ohjautumista Kiikalaan kovin pahana, kun auto oli vielä kunnossa ja sen jälkeen vain Huuto.netin kautta vuodenvaihteessa ostamani Chromebook lähetettiin varoittamatta Matkahuollon kautta. Se oli yllättäen ihan positiivinen kokemus, kun pystyin ”ostamaan” paketille uudelleenohjauksen Salon Kauppakeskus Plazan automaattiin ilmaiseksi ja kun se on aivan linja-autoaseman vieressä, ehti sen hakemaan hyvin paikallisbussin vartin tai 20 minuutin tauon aikana ja palaamaan samalla bussilla ja samalla bussilipulla. Bussimatkan aikana luin tabletilta tilaamiani sanomalehtiä ja kuuntelin kuulokkeista musiikkia.
Viimeisin kokemus Matkahuollosta taas on erittäin negatiivinen. Autoonkin olisi jo alkuvuodesta Virosta tilattu jarrunesteputkisarja, mutta sen paikalleenasennus viivästyy edelleen. Leipää kuitenkin pitäisi leipoa ja ruismaltaita myyvät verkkokaupat eivät yleensä toimita Postin kautta. Vuodenvaihteen kokemuksesta luulin viisastuneeni siten, että valitsin jo ostovaiheessa Kauppakeskus Plazan automaatin toimituspisteeksi. Se oli kuitenkin paha virhe. Jos pakettiautomaatti on täynnä, sen ylivuoto ohjautuu automaattisesti eikä sen kulkuun enää sen jälkeen voi vaikuttaa mitenkään. Kotiinkuljetustakaan ei voi tilata. Asiakaspalvelu on joko oppinut tai opetettu niin, että kieltämällä ongelma, se yleensä korjaantuu, kun asiakas järjestää noudon jotenkin vaikka se olisi hyvinkin hankala.
Olin jo aamulla yrittänyt selvittää asiaa, mutta silloin onnistuin vain urkkimaan botilta tietoja, joita en löytänyt muualta.
Botti väitti, että Matkahuolto korjaa tekemänsä virheet, mutta ihminen syytti lähettäjää.
Seuraavalla kerralla, ja varsinkin jos auto ei vielä siihen mennessä ole katsastettu, laitan noutopisteeksi Salon Citymarketin, joka on Matkahuollon ainoa asiakaspalvelupiste Salossa ja siellä on automaattikin eikä se ole kuin vajaan kilometrin päässä linja-autoasemalta. Matkahuollon sovelluksessa olen laittanut osoitteekseni Vilhonkatu 8, joka on Kauppakeskus Plazan osoite. Pitänee myös tilausten lähettäjille alkaa samoin valehtelemaan.
Hannu Rautomäki on vastaavaa valitellut Postista. Ilmeisesti kaikki pakettiautomaatteja operoivat yritykset käyttävät samoja järjestelmätoimittajia, jotka tekevät samoilla virheillä varustettuja järjestelmiä kaikille.
Postin toiminta on ilmeisesti aivokuolleiden hallinnoima. Osa 2
Hesarissa:
Tässä on yksi Helsingin ruuhkaisimmista pakettiautomaateista – Ylivuoto jopa 87 %
Systeemi ontuu pahasti. Posti voi ohjata lähetykset toiminta-alueella minne haluaa ja on asiakkaan ongelma saada lähetykset itselleen kustannuksista riippumatta.
Ilmoita asiaton viesti
”Ylivuotoja” sattuu vaikka tietysti ei saisi, ja jälleen ohjauksen pitäisi toimia.
Itse kun lähettelen asiakkaille paketteja näin sesonkiaikaan runsaasti, välttelen postia kuin ruttoa ja vain siinä tapauksessa että asiakas haluaa varoittelujen jälkeenkin: lähetys on myyjän vastuulla ja kyllästynyt lähettämään tavaraa kaksinkertaisesti kun alkuperäinen seilaa jossain. Postin viivästymisprosentti on tosi iso.
Joskus luovuin myös Postnordista, se palvelu oli farssi kun jopa kymmeniä prosentteja lähetyksistä sai etsiä asiakaspalvelusta mutta lienevät nykyään petranneet. Heillä toimii ainakin firmoille nouto ja kotiinkuljetus suurin piirtein vastaavalla hinnalla, kuin muilla on noutopisteestä toiseen.
Toimiessaan Matkahuolto on hämmästyttävä, kun aamulla panee paketin liikkeelle niin se voi olla jo seuraavana iltapäivänä perillä toisella puolen Suomea.
Shipit on muuten näppärä palvelu, sitä kauttaa saa usein paketit lähtemään halvemmalla kuin ostamalla suoraan palveluntarjoajalta. Se ei auta hukkumiseen tai siihen että palvelupistettä ei ole lähellä, mutta näin asiaa sivuavana tuotesijoitteluna mainitsen.
Ilmoita asiaton viesti
Minulla taas Posti toimii mainiosti tai oikeastaan lähi-Sale on mainio. Automaattiin paketeistani päätyy alle 10 % ja ainakin yksi myyjä tuntee minut nimeltä. Muutama päivä sitten yhdessä paketissa nimeni oli Kaimo ja myyjä huomautti siitä. Muutenkin touhu on kätevää. Näytän kännykästä Omapostin QR-koodia, myyjä skannaa ja paketin tuotuaan skannaa lompakkomallisen kännykkäkotelon ikkunallisesta taskusta ajokortin viivakoodin.
Ilmoita asiaton viesti
Mulla on vastaava lähiärrä, paketti on kaivettu tiskille usein jo siinä vaiheessa kun parkkeeraan auton siihen eteen. Nuo pienet palvelupisteet on mainioita ja usein aukioloajat sopivia, mutta eipä hekään voi tietty kuljetukseen vaikuttaa.
Ilmoita asiaton viesti
Olen kylläkin Hannu mutta Harrikin kelpaa.
Olen kirjoittanut blogeja Postin toiminnasta monta kertaa, mutta taitaa olla yhtä tyhjän kanssa.
Kouvola ja Kuusankoski kuntaliitettiin Kouvolaksi, mutta Posti kärrää pakettini Kuusankoskelle konttoriinsa noin 10 kilometrin päähän vaikka asun Kouvolassa.
Testamenttaan Postille runsaasti karttoja, että oppisivat erottamaan eri taajamat.
Jospa edes jälkipolvet saisivat pakettinsa kohtuullisen hakumatkan päähän.
Taidan toivoa liikoja.
Ilmoita asiaton viesti
Täällä vuonna 2009 10 kuntaa yhdistyi Salon kaupungiksi joukossa Suomusjärvi ja Kiikala, jotka olivat rajanaapureita, mutta muuta yhteyttä ei juuri ollut. Osa yhdistyneistä kunnista on joillekin matkan varrella, mutta Suomusjärvi ja Kiikala ovat ulkorajoilla.
Ilmoita asiaton viesti
Se postin tai matkahuollon toimipisteenä oleminen ei taida olla varsinaisesti bisnes, ainakaan jos ei ole suuria volyymeja. Tuota miettinyt kun maksaa paketin lähettämisestä vaikka 6,90 ja se kulkeutuu mihin tahansa Suomessa. Molemmissa päissä ihminen hoitamassa, ja tietenkin matkankin varrella se nostetaan ehkä useammastakin bussista toiseen käsin. Hyllypaikka tai varastotila pitää olla.
Ei siitä voi jäädä paljoa kärsää päälle. Vaikka olisi automaattikin, joku ne niistä noutaa ja vie.
Ilmoita asiaton viesti
Pakettiautomaattien toimitusketjua en tarkkaan tunne, mutta Punta Oy toisessa entisessä naapurikunnassa Kiskossa tekee lokerikot ja vähän aikaa sitten etsivät uudelta kuulostavaan softa-tytäryhtiöön Helsinkiin ohjelmistokehittäjää. Vaatekaapistoja ovat aiemmin enimmäkseen tehneet. Posti on myös ollut niiden kehittämisessä ilmeisesti keskeinen ja Latviassa tai Liettuassa oli joku pilottisysteemi. Muualla maailmassa vastaavia ei tietääkseni ole ollut.
Ilmoita asiaton viesti