Pakettiautomaattien ylivuoto voi pakko-ohjautua mahdottomiin paikkoihin

Minä olen vältellyt sellaisten verkko-ostosten tekemistä, joissa toimitustapana on Matkahuolto, koska Postilla on sekä palvelupiste että automaatti Suomusjärven Salessa, joka on vain noin 250 metrin päässä kotioveltani. Matkahuollon lähin automaatti on noin 11 km päässä Kiikalan Salessa, joka ei niin kovin paha matka ole, jos käytössä on auto, mutta jos ei ole, on käytettävä kahta bussia ja poikettava Salon keskustassa, jolloin matkaa tulisi lyhyintä reittiä noin 60 km yhteen suuntaan ja bussireittien kiemurrellessa kai 80 km ja lyhyin matka-aika yhteen suuntaan on 1 t 53 min Google Mapsin mukaan. Kiikala on niin syrjässä kaikesta, että sinne kulkee vain Salon paikallisliikenteen bussi 403 (aikataulu) arkipäivisin 8 kertaa, joista vain 6 on sellaisia, että samana päivänä pääsee takaisinkin. Suomusjärven keskustaajama, Kitula, jossa asun, on taas vanhan Turku-Helsinki-tien, 110:n molemmin puolin ja moottoritien liittymä, jossa on myös bussipysäkki pikavuoroille, on parin kilometrin päässä.

Viime syksyyn asti en pitänyt pakettien ohjautumista Kiikalaan kovin pahana, kun auto oli vielä kunnossa ja sen jälkeen vain Huuto.netin kautta vuodenvaihteessa ostamani Chromebook lähetettiin varoittamatta Matkahuollon kautta. Se oli yllättäen ihan positiivinen kokemus, kun pystyin ”ostamaan” paketille uudelleenohjauksen Salon Kauppakeskus Plazan automaattiin ilmaiseksi ja kun se on aivan linja-autoaseman vieressä, ehti sen hakemaan hyvin paikallisbussin vartin tai 20 minuutin tauon aikana ja palaamaan samalla bussilla ja samalla bussilipulla. Bussimatkan aikana luin tabletilta tilaamiani sanomalehtiä ja kuuntelin kuulokkeista musiikkia.

Viimeisin kokemus Matkahuollosta taas on erittäin negatiivinen. Autoonkin olisi jo alkuvuodesta Virosta tilattu jarrunesteputkisarja, mutta sen paikalleenasennus viivästyy edelleen. Leipää kuitenkin pitäisi leipoa ja ruismaltaita myyvät verkkokaupat eivät yleensä toimita Postin kautta. Vuodenvaihteen kokemuksesta luulin viisastuneeni siten, että valitsin jo ostovaiheessa Kauppakeskus Plazan automaatin toimituspisteeksi. Se oli kuitenkin paha virhe. Jos pakettiautomaatti on täynnä, sen ylivuoto ohjautuu automaattisesti eikä sen kulkuun enää sen jälkeen voi vaikuttaa mitenkään. Kotiinkuljetustakaan ei voi tilata. Asiakaspalvelu on joko oppinut tai opetettu niin, että kieltämällä ongelma, se yleensä korjaantuu, kun asiakas järjestää noudon jotenkin vaikka se olisi hyvinkin hankala.

Minusta asiakaspalvelun vastaus näytti valehtelulta ja kun huomautin siitä, yhteys katkaistiin pian.

Olin jo aamulla yrittänyt selvittää asiaa, mutta silloin onnistuin vain urkkimaan botilta tietoja, joita en löytänyt muualta.

Bottikaan ei suoraan myönnä, että jos valitsemasi automaatti on täynnä, olet kusessa.

Botti väitti, että Matkahuolto korjaa tekemänsä virheet, mutta ihminen syytti lähettäjää.

Seuraavalla kerralla, ja varsinkin jos auto ei vielä siihen mennessä ole katsastettu, laitan noutopisteeksi Salon Citymarketin, joka on Matkahuollon ainoa asiakaspalvelupiste Salossa ja siellä on automaattikin eikä se ole kuin vajaan kilometrin päässä linja-autoasemalta. Matkahuollon sovelluksessa olen laittanut osoitteekseni Vilhonkatu 8, joka on Kauppakeskus Plazan osoite. Pitänee myös tilausten lähettäjille alkaa samoin valehtelemaan.

Hannu Rautomäki on vastaavaa valitellut Postista. Ilmeisesti kaikki pakettiautomaatteja operoivat yritykset käyttävät samoja järjestelmätoimittajia, jotka tekevät samoilla virheillä varustettuja järjestelmiä kaikille.

OmaPosti vääristelee

Postin toiminta on ilmeisesti aivokuolleiden hallinnoima. Osa 2

Hesarissa:

Tässä on yksi Helsingin ruuhkaisimmista paketti­automaateista – Ylivuoto jopa 87 %

rkoski
Salo

IT-ammattilainen ja -kirjailija. Tehnyt aikoinaan useita Linux-levitysversioita nimillä SOT, Best, Spectra ja Lineox Linux. Julkaistuja kirjoja puolisen hyllymetriä.
Yhteystiedot: www.raimokoski.fi , www.raimokoski.com , www.lineox.net , rk at raimokoski piste com, rk at lineox piste net

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu