Asiakkaista, pysäköinnistä ja markkinoista

Viimeaikoina on lehtien mielipidepalstoilla ja muuallakin mediassa puhuttanut taas autoilu ja pysäköinti helsingissä, yleensä liittyen ”näivettymiseen” tai asiakaskatoon.

On totta että helsingin keskusta vetää huonommin kuin muiden pohjoismaalaisten kaupunkien keskustat. Mutta johtuuko se todellakin siitä ettei ole tarpeeksi subventoitua pysäköintitilaa keskustassa taikka tarpeeksi leveitä autoteitä?

Jos tilastoja katsoo niin ei. Helsingissä on autoilu itseasiassa lisääntynyt suhteellisesti. Tämä vuorossaan johtuu siitä että koronan aikana julkisilla liikkuminen väheni tuntuvasti eikä matkustajat ole vielä täysin palaneet. Ja tähän syy löytyy etätöistä. Kuitenkin edelleen valtaosa helsingin keskustaan tulijoista tulee julkisilla, kuten ovat aina ennenkin tulleet.

Helsingin keskusta on liian kauan elänyt toimistotyöntekijöiden varassa. Onhan kaupunki tälläkin hetkellä täynnä tyhjää toimistoa ja lisää vaan kaavaillaan esimerkiksi olympiaterminaalin uusi kaava. Muutoin hyvä kehityssuunta, mutta asuntojen sijasta sinne halutaan toimistotilaa, vaikka merinäköala luulisi olevan mitä erinomaisin paikka rakentaa asuntoja?

Jos haluamme aidosti tehdä elinkeinopolitiikkaa keskustan eduksi tarvitsemme sinne ihmisiä. Ja ihmisiä saadaan jos siellä on varaa asua, ja varaa on asua kun tarjontaa on tarpeeksi paljon sekä monipuolisesti. Lisäksi kysymys siitä kuinka tarpeellista pysäköintitila kaupungissa on selviää jättämällä päätös markkinoille. Saadaan samalla nähdä, ovatko pihakannet todellakin sitä mitä asukkaat haluavat, vai pelkästään parkkinormien luoma erikoisuus?

Siksi kumpaankin näihin ongelmiin ehdottaisin kahta ratkaisua:

Ensinnäkin siirrytään markkinaehtoisiin pysäköintimaksuihin ja puretaan parkkinormit. Toiseksi tehdään tietyistä kaavamuutoksista lähinnä ilmoitusasia, eli voit muuttaa toimistokiinteistösi asuntokiinteistöksi sitä mukaan kun markkinat tarvitsevat.

Näillä korjaustoimenpiteillä vapautunee runsaasti epätehokasta kaupunkitilaa käyttöön mikä oikeasti vastaa kysyntää. Keskustaan muuttaa lisää ihmisiä ja veronmaksajat eivät jatkossa subventoi pysäköintitilaa muutamalle autolle kaduilla joita voi käyttää vaikka terasseina ja istutuksina, esimerkiksi. Tai sitten autopaikkoina jos kysyntä todellakin on niin suurta.

Kuntavaalit ovat ensikeväällä ja todennäköisesti tämän asian tiimoilta kuullaan paljon puheenvuoroja, mutta sitä suuremmalla syyllä olisi tärkeä katsoa niitä kuuluisia faktoja™ eikä hyppää turhaan pelonlietsontaan mitä kautta päädytään huonoihin ratkaisuihin.

 

Robert Ellmén
Vihreät Helsinki
Ehdolla kuntavaaleissa

Sähkövoimatekniikan insinööri, vihreä aktiivi

Kuntavaaliehdokas 2025, Helsinki, Vihreät

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu