Autoilun historia suomessa (ja maailmalla), liikennesarja Osa I

Aina kun yrittää herättää keskustelua autoilun haasteista kaupungeissa tuntuu, että keskustelu menee ihan ihmeelliseksi nokitteluksi, missä lähinnä nykytilanteeseen kyllästyneet ihmiset kertovat miksi kaikki muutos nykytilaan on ideologista ”hulluutta” mille pitäisi pistää heti loppu.

Nyt kun kaivo on jo myrkytetty ensimmäisessä kappaleessa ”ideologia”-sanalla, katsotaanpa vähän historiaa.

Ensimmäiset kaupungit ilmestyivät näillä näkymin mesopotamiaan (nyk. Irak) 7500 vuotta ennen ajanlaskun alkua, eli karkeasti pyöristettynä 10 000 vuotta sitten. Ajan saatteessa tietenkin tapahtui paljon ja kaupungit muuttuivat merkittävästi. Yksi merkittävimpiä kaupunkirakenteen muutoksen ajajia oli sotateknologia. Vihollisia vastaan rakennettiin muureja kunnes viholliset keksivät tykit ja ruudin jolla muurit nopeasti muutettiin soraksi. Kuitenkin yksi asia oli pysynyt aina samana: kaupungeissa liikuttiin pääasiassa jalan. Jo antiikin Roomassa säänneltiin liikennettä, koska kaikki hevoskärryt eivät mahtuneet kaduille. 1800 luvun loppupuolella alkoi metrojen ja raitiovaunujen rakentaminen, mikä mahdollisti laajempia kaupunkeja, mutta edelleen tarkoitus oli että kukin voi hoitaa arkielämänsä kävellen ja uudella keksinnöllä: fillarilla.

Toki autojakin oli, mutta nämä olivat yläluokan leluja ja niitä nähtiin toisinaan lähinnä turhakkeina ja usein jopa vaarallisina ympäristölle. 1900 luvun alussa kuitenkin autot halpenivat sarjatuotannon myötä, ja ensimmäistä kertaa ikinä massoillakin oli varaa niihin, ainakin USAssa. Mutta sama vanha dilemma oli edelleen läsnä: autot tosiaan olivat vaarallisia ympäristölle. Onnettomuuksissa kuoli paljon jalankulkijoita puhumattakaan melu sekä ilmansaasteesta. Tästä käytiin etenkin 1920 luvulla USAssa kiivasta keskustelua kaupungeissa, missä autoteollisuus pyrki lobbaamaan lakeja rajoittamaan jalankulkijoiden kävelyä, koska sehän oli tietenkin uhrin syytä jos auton alle jäi.

Itseasiassa, koko tuo viimeinen lause on amerikkalaisen autoteollisuuden keksintö. He tarjoutuivat kirjoittamaan medialle tiedotteita auto-onnettomuuksista ilmaiseksi, joita media ilomielin julkaisi koska kuka nyt ilmaisesta työstä kieltäytyisi? Juju näissä oli toki, että jutut kirjoitettiin heidän ehdoilla. Niissä kieli oli tarkasti valikoitu niin, että autoilijan ja auton rooli onnettomuudesta hävitettiin. Tästä syystä edelleen 100 vuotta myöhemmin rapakon toisella puolella suomessa auto-onnettomuuksista mediassa puhutaan tavalla ”lapsi jäi auton alle” eikä ”auto ajoi lapsen päälle”. Merkittävä ero esimerkiksi kevyen liikenteen onnettomuuksiin, missä usein osataan syyttää kuljettajaa ”pyöräilijä runnoi eläkeläisen” otsikon tyyliin.

Kun kädenväännön lopulta voitti autoteollisuus, alkoi kaupungit muuttumaan vielä radikaalimmin kuin ruudin keksimisen myötä. Suuret osat katutilasta vietiin pois jalankulkijoilta jotta autoilla olisi tilaa. Englanninkielinen sana ”parking” pysäköinnille tulee siitä, että aiemmin kadunvarret olivat täynnä puita, eli puistoja, eli ”parks”. Mutta koska autoille tarvittiin säilytystilaa, nämä puut poistettiin. (Sivuhuomiona, jos ihmettelet miksi Helsingissä on niin vähän puita kadulla, syy on autojen säilytys).

Seuraava vallankumous tapahtui toisen maailmansodan jälkeen, kun veteraaneille luvatut kompensaatiot kilahtivat tilille ja USA teollistui entisestään maailman johtavaksi maaksi. Kaikille piti saada omakotitalo ja auto. Nämä pientalovaltaukset toki tarkoittivat, että laajoja metsiä piti kaupungin laidoilta kaataa, ja suuret moottoritiet rakentaa syöttämään työntekijät kodeistaan kaupunkeihin. Moottoriteiden alle jäi vanhat tiiviit asuinalueet, yleensä sellaiset joissa asui etnisiä vähemmistöjä. Samalla kaupunkien keskustoista revittiin ratikat pois ja lanattiin loputkin tontit laajoiksi urbaanimoottoriteiksi.

Samaa tehtiin suomen Turussa, missä paljon vanhaa keskustaa purettiin 1960 luvulla jotta saatiin leveät autotiet ja pysäköintipaikat keskustaan. Myöhemmin myös ratikka purettiin keskustasta. Moni muu suomalainen kylä ja kaupunki kärsi moottoriteistä, jotka katkaisivat vanhat kyläyhteisöt. Tästä ilmiöstä on jopa TV sarja Tankki Täyteen tehty.

Kaikkea tätä myllerrystä ohjasi modernismin ideologia, missä liikkumisen keskiössä oli yksityiset moottoriajoneuvot. Kuviteltiin tämän olevan avain länsimaalaisen ihmisen vapauteen.

Toisin kuitenkin kävi. Autojen yleistyessä yleistyi myös ruuhkat. Näitä vastaan on pari vuosikymmentä taisteltu leventämällä autoteitä ja rakentamalla lisää oikaisureittejä sekä monitasoliittymiä. On kuitenkin huomattu, ettei ongelma kuin pahene. Aina kun rakennettiin lisää infraa autoille, aina useampi valitsi auton vaihtoehtojen sijasta, ja ruuhkat pahenivat.

Kukaan ei tykkää istua ruuhkassa. Siitä voimme kaikki olla samaa mieltä. Nyt tiedämme myös että rakentamalla lisää infraa saamme lisää ruuhkaa. Kaupungeista voi riisua kaikki viihtyvyys ja vaikka purkaa viimeisetkin talot, ja silti muutaman vuoden päästä tiet ovat jälleen tukossa. Siksi tarvitsemme nyt jotain uutta ajattelua. Ja se ei ole keskustatunneli, eikä se ole paluu antiikin kaupunkeihin, mutta inspiraatiota pitäisi ottaa enemmän niistä kuin 1960 luvun kaupungeista. Kuitenkin kaikista vapauttavinta ihmiselle on, jos ei tarvitse laittaa satoja euroja kuukaudessa pelkästään liikkumiseen, mikä on meille kaikille välttämättömyys.

Tämä oli ensimmäinen osa blogisarjaa liikenteestä, seuraavassa käyn läpi autoilun kulttuurista ja sosiaalista merkitystä suomessa sekä sitä, ketkä suomessa autoilevat eniten ja miksi.

 

Robert Ellmén
Vihreät Helsinki
Ehdolla kuntavaaleissa

Sähkövoimatekniikan insinööri, vihreä aktiivi

Kuntavaaliehdokas 2025, Helsinki, Vihreät

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu