Keskustelu Kaivokadusta osoittaa, kuinka vähän liikenteestä ymmärretään

Kaivokadun autottomuuden sanotaan aiheuttavan ruuhkia, näin ainakin Helsingin kauppakamari ja Helsingin yrittäjät näkevät asian. Jos on kiinnostunut kaupunkisuunnittelusta kuulee jo kuinka hölmöltä tuo kuulostaa, mutta ei koskaan haittaa avata asiaa jälleen tähän:

Ensinnäkin, Kaivokadusta ei tehdä pelkkää kävelykatua. Jatkossa sitä kautta ajaa ratikat ja bussit sekä autolla saa tulla luolaparkkeihin. Pelkästään läpiajo kielletään ja kaksi kaistaa poistetaan.

Ruuhkia tämä ei lisää ellei kuvittele kaivokadun olevan jokin matorööri mihin autot katoavat kadunpinnalta. Kaivokatu on vain siirtänyt niitä paikasta toiseen, kuten jokaikinen autotie tekee. On geometrisesti mahdotonta sijoittaa laajoja määriä henkilöautoja kapungin keskustaan lanaamatta koko keskustaa pysäköintipaikoiksi, kuten Houstonissa tehtiin 1970 luvulla. Ei varmaan kukaan sellaista kaupunkia tahdo?

Kaivokadun sulkeminen läpiajolta on osa laajempaa suunnitelmaa tehdä Helsingin kaupungista vähemmän läpiajopaikan, ja enemmän kaupungin. Kuten monessa keskieurooppalaisessa kaupungissa, kaupunkiin on tarkoitus tulla. Siihen Helsingillä on erinomaiset edellytykset: junia monesta suunnasta, metroja, ratikoita, busseja ja lukuisia moottoriteitä. Missä Helsinki erottautuu muista kaupungeista ja on sen suurin ongelma on läpiajoliikenne.

Läpiajoliikenne ei tuota kaupungille muuta kuin melua, ilmansaasteita ja kustannuksia sen lisäksi, että se vie tilaa. Tilaa joka voisi olla niiden käytössä ketkä asuvat ja tulevat asioimaan keskustaan.

Jostain syystä Helsingin elinkeinoelämän edunvalvojat ovat päättäneet, että heidän edunvalvontansa kohde on espoolaisten autoilijoiden läpiajo-oikeus. Näin ei yhdenkään keskustan kivijalkayrittäjän tulovirtoja paranneta, mutta ainakin he pääsevät liikkeensä ikkunasta ihailemaan ohipaahtavia Audeja missä istuu yksi ihminen per auto. Ja etenkin maksamaan verorahoistaan tämän lystin espoolaisille.

Lisäksi jos haluaa pitää jalat maassa, niin maailmalla ja suomessa (huom, keskikokoisissakin kaupungeissa) on tutkittu mistä parhaimmat rahavirrat yrityksille tulevat. Autoilija saattaa tuoda isomman kertasumman, mutta keskustassa sijaitsevalle yritykselle ei ole tilaa pitää niin suurta pysäköintipaikkaa että tämä kannattaisi. Eniten rahaa tasaisella syötöllä tuovat jalankulkijat sekä pyöräilijät. Joten lienee selvä kaikille kenelle infra Helsingissä ensisijaisesti tulisi rakentaa, mikäli haluamme tehdä yritysystävällistä politiikkaa?

Olen jo aikaisemmin kirjoittanut hesariin mielipidekirjoituksen, missä totean että Helsingin yrittäjät ansaitsevat parempaa edunvalvontaa kuin Helsingin Yrittäjät. Ja nämä viimeviikkojen ulostulot ovat pelkästään vahvistaneet tuota käsitystä.

Robert Ellmén
Vihreät Helsinki
Ehdolla kuntavaaleissa

Sähkövoimatekniikan insinööri, vihreä aktiivi

Kuntavaaliehdokas 2025, Helsinki, Vihreät

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu