Stalinin kanava

Jos jokainen kanavatyömaalla kuollut vanki olisi haudattu juuri kaivettuun kanavaan makuuasennossa, kuten yleensä tapana on, he eivät olisi sopineet sinne, vaan suuri osa olisi vaatinut lopulliseksi leposijakseen myös kanavan ruopatut osuudet. Mutta seisoma-asennossa nämä yli 200.000 nälkään, kylmään ja tauteihin kuollutta ”Neuvostoliiton sankaria” kyllä olisi kanavaan mahtunut.

Stalinin kanavaa ei enää ole. Nyt se tunnetaan Vienanmeren-Itämeren kanavana. Nimi vaihtui vuonna 1961. Itse kanavan rakentaminen aloitettiin vuonna 1931 ja valmistui ennätysajassa 20 kuukaudessa vuonna 1933. Kanavan rakentamiseen osallistui ensin 130.000 ”vankia”, mutta määrä lisättiin hyvin pian kahteensataantuhanteen. Kanavan kaivajista kuoli yksi vanki jokaista kaivettua kanavametriä kohden.

Kanavasta tehtiin 5,6-6.1 metriä syvä, ja sille tuli pituutta 227 kilometriä välillä Poventsa-Belomorski.  Tälle matkalle jouduttiin rakentamaan 19 sulkua. Kanava oli hyvin tarpeellinen ”oikotie” Pohjoisen Jäämeren ja Pietarin väliselle liikenteelle, sillä niiden välinen vesitie lyheni 4.000 kilomatriä.

Kanavan rakennustöissä oli kolmen tason vankeja. Korkeimmassa luokassa olivat rikoksista tuomitut vangit, jotka saivat myös parhaat ruoka-annokset ja huonoimmassa asemassa taas kulakit, eli ne suurtalonpojat, jotka  jotenkin vastustivat Stalinin toimia. Täydennys tiuhaan kuolleiden vankien tilalle tapahtui hetkessä. Valtiollinen poliisi vain tyhjensi koko kylän työkelpoisista miehistä ja naisista, ja siirsi heidät rikollisina, ilman oikeudenkäyntiä, kanavatyömaalle, jossa jaksoivat työskennellä muutaman kuukauden, kunnes tekivät tilaa seuraavalle vankiryhmälle.

Jatkosodan aikana joulukuussa vuonna 1941 neuvostoliittolaiset räjäyttivät Poventsan sulut ( nykyisin Belomorsk), jolloin kymmenien metrien korkuinen vesivalli peitti suuren osan kaupungista ja aiheutti suomalaisille joukoille suurta vahinkoa.

 Nykyisin reitti on turistikäytössä, mutta on parempi itse kullekin, jos ei liian tarkkaan kysele kanavan rakentamisen historiaa.

Kanava ja sen sulut jäivät kiireen takia liian matalaksi ja liian kapeaksi, jotta sillä koskaan olisi ollut mitään huomattavaa taloudellista tai sotilaallista merkitystä. Maan ollessa sulana, jolloin huonosti rakennettu ja pohjustettu Murmanskin rata ei pystynyt kuljettaman kaikkea länsimaista tulluttua sotamateriaalia, Stalinin kanava pieninekin aluksineen pystyi hyvin auttamaan Neuvostoliiton sotamateriaalin täydennystä kesällä 1942.

 

0

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu