Kuluttaja on kingi!
Kuten tunnettua, ei siinä kuuluisassa oravanpyörässä ole mitään erillistä moottoria mikä sitä pyörittäisi, vaan me itse määräämme sen missä tahdissa me siinä ravaamme.
Miksi me sitten juoksemmme siinä hullun lailla?
Siksi koska meille on opetettu että "More is more", eli enempi on parempi. Vielä pahempaa on se, että moni meistä ajattelee jopa että "kaikki on parempi" ts. pitäisi saada ja saavuttaa kaikki mahdollinen, ja silloin se onni vasta aukeaa.
Tämän ajattelutavan tukena on myös vallitseva jatkuvaan kasvuun yllyttävä talousteoria eli "BKT-uskonto". Tämän uskomuksen mukaan talous romahtaa ellei se jatkuvasti kasva. Voimakas talouskasvu on kuitenkin ihmiskunnan historiassa verrattain lyhyt ajanjakso, ehkäpä vain parisen sataa vuotta. Suurimman osan sivilisaatiomme historiasta talous on ollut hyvin staattisessa tilassa, eikä se siltikään ole romahtanut.
Mitä me sitten saisimme talouskasvun tilalle?
Me saisimme juuri sitä mitä me haluamme. Ja se mitä me haluamme, on se mitä me ostamme. Jokainen ostopäätöksemme johtaa kohti meidän henkilökohtaista tavoitettamme ts. voimme ostaa sen mitä haluamme, vaikkapa puhdasta luontoa, enemmän vapaa-aikaa tai paremman tulevaisuuden lapsillemme.
Muutos tapahtuu vain tekemällä se. Nykyinen talouden rakenne lähtee purkautumaan ja muuttumaan kun kuluttajat muuttavat käyttäytymistään; Ihmisten on vähennettävä materiaalista kulutustaan, kierrätystä ja resurssienjakoa on lisättävä, jäljelle jäävän materiaalisen kulutuksen on oltava ekologisesti kestävää ja laadullisesti korkeatasoista.
Hullutuksen voimme lopettaa vain lopettamalla sen. Kukin omalta osaltaan. Talous ei romahda, eikä yhteiskunta sorru. Pelkomme on ollut turha. Rakenteet muuttuvat ja tilalle tulee juuri sitä mitä me olemme itse halunneet. Emme olekaan tahdottomia orjia vaan yksilöitä, jotka voivat päätöksillään vaikuttaa kokonaisuuteen ja muuttaa sen tahtomaansa suuntaan.
Tässä muutoksessa ei ole mitään magiikkaa. Ainoastaan tekoja.
Joskus hinta estää parempien kulutus- ja ostopäätösten tekemisen. Jos matalapalkkatyössä oleva siivooja joutuu valitsemaan osaakko purkin maitoa, ulkolaista leipää, levitettä, jauhelihaa ja pussin perunoita taikka sitten vaihtoehtoisesti vain kotimaisen limpun ja soijajuoman niin kumman ruokapaketin tämän luulet valitsevan?
Ilmoita asiaton viesti
..se on totta, joskus vain ei ole valinnanvaraa.
Kirjoituksellani tähtäsin kuitenkin yleiseen kulutuskäyttäytymisen muutokseen; Mikäli massat muuttavat suuntaansa, myöskin koko järjestelmä muuttuu.
Me itse (massana) pyöritämme tuotantokoneistoa eikä toisin päin.
Arvojen muutos johtaa käyttäytymisen muutoksen, mikä lopulta muuttaa olemassa olevia rakenteita.
Ilmoita asiaton viesti