VAALIKONE #1: Digi- ja etävastaanotot terveys- ja sosiaalihuollossa

Käsittelen tässä Vaalikone-tunnisteella merkityssä julkaisujen sarjassa eri vaalikoneisiin hyvinvointialuevaaleissa 2022 antamiani vastauksia ja niiden perusteluja.

Almamedian vaalikoneessa ensimmäisenä oli väite, joka oli muotoiltu näin:

Väite 1

”Digi- ja etävastaanotoilla voidaan korvata terveys- ja sosiaalihuollon lähipalveluja.”

Vastaukseni: Täysin samaa mieltä

Iltalehden vaalikone

Monet asiat hoituvat kokemukseni mukaan hyvin etäpalvelujen kautta. Joissain tapauksissa etäpalveluista on selkeästi hyötyä verrattuna tavanomaiseen vastaanottokäyntiin. Tavanomaisia reseptejä uusiessa suora lääkärikontakti ei ole tarpeen, uusia lääkkeitä määrätessä on. Sairaana on iso ponnistus lähteä lääkäriin, ja kun käyntejä alkaa kertyä paljon, on jo tämä erittäin kuormittavaa. Kun palveluja hoidetaan digipalveluin ja etävastaanotoin, voi potilas levätä kotona.

Monia asioita voidaan hoitaa nopeammin kuin 20 min vastaanotoin, mutta jotta lääkäreiden työaikaa säästyisi, on järjestelmien ja kirjausmenetelmien oltava helppokäyttöisiä ja sujuvia. Näin ei nyt ole. Toimimattomat tietojärjestelmät nostavat terveydenhuollossa työstressiä jo muutenkin stressaavassa työympäristössä.

Olen itse käyttänyt etäpalveluja runsaasti kahden vuoden ajan sairastuttuani koronavirukseen. Sulkutoimien seurauksena tapahtui harppaus palvelujen saatavuudessa, kun uusia palveluja kehitettiin vastaamaan kasvaneeseen kysyntään, mm. puhelin- ja videovastaanotot, viestipalvelut, sähköinen asiointi, Omaolo-arviointi ja chatit.

Yksityiset terveysjätit ovat kehittäneet monikanavaista palveluvalikoimaansa ripeästi, mutta julkisella puolella tilanne on eri. Esimerkiksi Maisa on käytössä vain osassa erikoissairaanhoidon yksiköistä ja kunnista, sillä se on osa Apotin asiakaskäyttöliittymää. Maisa ei kuitenkaan sisällä kaikkia Omakannan tietoja, ja monien ominaisuuksien käyttämiseksi tulee edelleen kirjautua verkkoselaimessa Omakantaan. Omassa kotikunnassani ei ole käytössä Omaoloa eikä Apotti-Maisaa, vaan kankea e-Terveys-viestipalvelu. Julkisella sektorilla on panostettu massatiedotukseen, kuten Terveyskylä-sivusto.

Myös jo ennen pandemian alkua moni asia löytyi kätevästi tukipalveluna verkosta, kuten omat potilastiedot ja reseptit. Näiden palvelujen saavutettavuutta kännykän ja helppokäyttöisten applikaatioiden avulla tulee lisätä. Tällä hetkellä mm. Omakannan palvelut eivät ole mobiililaitteilla helppokäyttöisiä. Palvelujen käytön on oltava saumattomampaa. Kaikkia työkaluja tarvitaan jatkossakin.

Lähivastaanottoja tarvitaan tietenkin edelleen esimerkiksi hoitosuhteen alussa, kun käytetään laboratoriopalveluja tai muita lähipalveluja, tai kun suoritetaan toimenpiteitä. Määrättäessä uusia lääkityksiä lähivastaanotot ovat usein tarpeen, mutta liiasta kontrolloinnista olisi päästävä eroon.

0
Saara Brax
Kokoomus Kirkkonummi
Ehdolla aluevaaleissa

Työskentelen tutkijatohtorina LUT-yliopiston Kauppatieteellisessä tiedekunnassa, minne sukkuloin säännöllisesti pääkaupunkiseudun tuntumasta. Tutkin mm. teollisuuden palveluja, B2B-palveluja, digitalisaatiota toimitusketjujen hallintaan ja palveluoperaatioihin liittyen, jne.

Olen koulutukseltani tekniikan tohtori, ja tehnyt pitkään korkeatasoista tutkimusta palveluliiketoiminnan ja palvelutuotannon kehittämisen ja johtamisen alalla. Väittelin Aalto-yliopiston tuotantotalouden osastolta 2013, oppialana operaatiojohtaminen teollisuudessa ja palveluissa. 2014-2017 työskentelin Suomen Akatemian tutkijatohtorina Aalto-yliopistossa, jonka jälkeen 2017 siirryin LUT-yliopistoon.

Työni lisäksi aika kuluu perheen ja harrasteiden parissa, erityisesti oman hevosen kanssa ja puutarhaa kuopien, ja kirjoittaen. Olen mediassa ollut avoin sairastumisestani pitkittyneeseen koronavirusoireiluun, ja kirjoitan Long Covid-asiaa täälläkin. Tällä saralla on valitettavasti vielä paljon tehtävää, ja kokemukseni saikin minut asettumaan ehdolle kunnallisvaaleissa sekä aloittamaan kirjoittamisen täällä, jotta voisin tehokkaammin vaikuttaa.

Sosiaalisessa mediassa kirjoittamani sisältö edustaa vain omia näkemyksiäni asiantuntijana ja kansalaisena, ei työnantajani tai muun sidosryhmäni näkemystä.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu