Fiksu kaupunki alentaa nopeusrajoituksia

http://www.saarailvessalo.net/wp-content/uploads/2019/09/IMG_0186-300×15… 300w, http://www.saarailvessalo.net/wp-content/uploads/2019/09/IMG_0186-768×38… 768w, http://www.saarailvessalo.net/wp-content/uploads/2019/09/IMG_0186-850×42… 850w” sizes=” 1024px) 100vw, 1024px” />

Julkaistu Turun Sanomissa 30.8.2019

Turussa olisi syytä Helsingin ja Tampereen tavoin alentaa ajonopeudet 30 kilometriin tunnissa keskustassa, asuinkaduilla ja oppilaitosten läheisyydessä. Nopeuksien alentaminen ei tutkitusti juuri lisää matka-aikaa, mutta parantaa kaikkien turvallisuutta, viihtyisyyttä ja tienkäyttäjien tasa-arvoa.

Liikenneturvallisuus on viime vuosina ollut Turussa suurten kaupunkien heikointa. Kärsijänä on usein kävelijä tai pyöräilijä, korostuneen monesti lapsi tai vanhus. Liikkujien välisen nopeuseron pienentäminen loisi erityisesti keskustasta, asuinalueista ja koulujen ympäristöistä turvallisia ja terveellisiä niin lapsille kuin eläkeläisille.

Ajonopeuksilla on valtava merkitys liikenneturvallisuudelle, ja niiden alentaminen on tutkitusti tehokas sekä edullinen keino lisätä kaikkien turvallisuutta. Vaikka ajoajat eivät tutkitusti juuri lisäänny, vähentää maltillinen nopeuksien lasku henkilö- ja omaisuusvahinkoja huomattavasti.

Alhaisempi nopeusrajoitus parantaisi bussien luotettavuutta tuottamalla tasaisemman matkanopeuden ja parantamalla sen kilpailukykyä henkilöautoliikenteeseen nähden. 30 km/h tarkoittaa myös vähemmän melua, katupölyä ja päästöjä.

Liikennemerkkien vaihdoksia tukemaan voidaan käyttää kameravalvontaa, fyysisiä hidasteita ja nopeusnäyttötauluja. Katualueet pitää suunnitella siten, että ne eivät houkuttele hurjastelemaan. Ylileveät kaistat voi korjata halvallakin, esimerkiksi ruukkuistutuksien avulla.

Ajonopeuksien alentamisen lisäksi turvallisuutta olisi syytä parantaa rauhoittamalla alueita läpiajolta ja erottelemalla fyysisesti eri nopeuksia kulkevat liikennemuodot omille väylilleen.

Esimerkiksi Gentissä ja Oslossa on elävöitetty keskustaa yksityisautojen läpiajoa rajoittamalla, jolloin katutilaa vapautuu leikkipaikoille, istutuksille, penkeille, kävelylle, pyöräilylle, joukkoliikenteelle ja pakolliselle autoilulle. Kööpenhaminassa taas rakennetaan pyöräväyliä, jotka on fyysisesti erotettu sekä jalkakäytävästä että ajoradasta.

Turussa voitaisiin olla edelläkävijöitä Suomen turvallisimman ja viihtyisämmän kaupunkiliikenteen tyyssijana.

Saara Ilvessalo
Vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja
Turun kaupunkiympäristölautakunnan puheenjohtaja

Share

The post Fiksu kaupunki alentaa nopeusrajoituksia appeared first on Saara Ilvessalo.

saarailvessalo

Olen ratkaisukeskeinen juristi ja realistinen optimisti. Työskentelen toiminnanjohtajana ja tutkijana oikeustieteellisessä Itämeri-osaamiskeskuksessa. Toimin Turun kaupunginvaltuutettuna, kaupunkiympäristölautakunnan puheenjohtajana, Varsinais-Suomen vihreän valtuustoryhmän puheenjohtajana ja Euroopan neuvoston kuntakongressissa. Olen ehdolla eduskuntavaaleissa keväällä 2019. Lisää kotisivuillani: <a href="http://www.saarailvessalo.net" title="www.saarailvessalo.net">www.saarailvessalo.net</a>

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu