SDP ja kokoomus vaaransivat joukkoliikenteen

Olen 15 kuukautta seurannut, miten keskustan liikenne
on ollut sekaisin pääasiassa kokoomuksen ja SDP:n ajaman toriparkin takia. Sen
takia kaupunki on nyt menettänyt jo 2 miljoonaa euroa vähentyneinä
joukkoliikenteen käyttäjämäärinä, vaikka etukäteen väitettiin, ettei kustannuksia
toriparkista kaupungille tule. Meillä ei yksinkertaisesti ole varaa sellaiseen.

Joukkoliikennemäärien vähentyminen on myös täysin
päinvastainen kehitys kuin valtuuston yksimielisesti hyväksymä tavoite siitä,
että yksityisautoilun määrä vähenee ja joukkoliikenteen, kävelyn sekä pyöräilyn
kasvaa. Reilun vuoden kokemus on osoittanut, että ongelma on suureksi osaksi
Auransillan ruuhkauttavat yksityisautot. Ruuhkautuminen aiheuttaa välillä
suuriakin myöhästymisiä busseille, ja tämä aikataulun pitämisen epävarmuus on
suuri syy siihen, että bussien käyttäjät ovat vähentyneet.

Vuoden viivyttelyn jälkeen viranhaltijat esittivät lautakunnalle
Auransillan katkaisua yksityisautoilta klo 7-17. Läpiajokielto muulla
keskusta-alueella olisi selvyyden vuoksi tehty samalle ajalle.

Lautakunnassa SDP kuitenkin esitti ja kokoomus kannatti ehdotusta,
jossa yksityisautoilu kiellettiin vain kahdelta aamu- ja kahdelta
iltapäivätunnilta: klo 7-9 ja klo 15-17. Tämä esitys voitti keskustan ja
perussuomalaisten tuella. Samalla myös muun alueen läpiajokielto poistettiin muilta
ajoilta.

On sinänsä hyvä, että asiassa vihdoin toimittiin tekemällä
edes jotain. On kuitenkin surkeaa, että autopuolue jyllää edelleen tässä
kaupungissa. Pahimmillaan demareiden ja kokoomuksen kyhäilemä vesitetty päätös
huonontaa tilannetta, sillä joukkoliikenteen satunnaisia ruuhkia on myös
keskellä päivää. Nyt läpiajokieltokin poistuu keskeltä päivää, jolloin ruuhkat
ja joukkoliikenteen arvaamattomat myöhästelyt saattavat jopa lisääntyä. Kielto
on myös autoilijalle sekava.

Yllä oleva valtuustokollega Mikaela Sundqvistin ottama kuva Linnankadun ruuhkasta on esimerkiksi otettu juuri klo 15. Itse en enää pyöräile keskustassa, kun olen ruuhkassa niin monta kertaa ollut jäädä liikennesääntöjä rikkovan ajavan auton tai bussin alle. Auransillan kunnollinen yksityisautoilta sulkeminen olisi sujuvoittanut paitsi joukkoliikenteen käyttäjien saapumista keskustaan, myös kävelijöiden ja pyöräilijöiden asiointia keskustassa.

Maailman esimerkkien valossa on väärä kuva, että
yksityisautoilun rajoittaminen näivettäisi keskustan. Asia on oikeastaan
päinvastainen: viihtyisä kävely-ympäristö ilman turhaa autoilua kannustaa
ihmisiä liikkumaan keskustassa, mikä lisää heidän asiointiaan. On myös
tutkittu, että muuten kuin autolla liikkuvat ihmiset kuluttavat keskustassa
vuositasolla enemmän. Samoin on tutkittu, että keskustan yrittäjät kuvittelevat
autoilevien asiakkaiden osuuden suuremmaksi kuin mitä se oikeasti on. 

Sitä paitsi yhden sillan sulkeminen ei suinkaan edes estä keskustaan ajoa, se on edelleen mahdollista muita reittejä myöten. Siksi autossa on ratti, jolla sitä voidaan kääntää. Tähän liittyen olen syksyllä kirjoitellut muutenkin siitä, miten autoilun sujuvoittaminen kiertomatkan aiheuttamien lisäpäästöjen nimissä ei tosiasiassa vähennä päästöjä.

On surkeaa, että joukkoliikenteellä, kävellen ja pyörällä kulkevia
turkulaisia ei edelleenkään nähdä ostovoimana, samanarvoisina kaupunkilaisia
kuin keskustaan autoilevia. Siksi on surkeaa, että autojen etu ajaa edelleen
muun edelle, ja pitkään valmistellut esitykset vesitetään saman vanhan
poliittisen enemmistön turvin.

Olen vakuuttunut siitä, että keskusta kukoistaisi, jos
seuraisimme muiden Turun kokoisten pohjoismaisten ja eurooppalaisten kaupunkien
esimerkkiä ja rauhoittaisimme sitä ihmisille, viihtymiselle, arkiliikunnalle –
turvalliseksi tilaksi niin lapsille kuin vanhuksille. Kaikissa kaupungeissa,
joissa tämä päätös on tehty, on ensin pelätty. Keskustan yrittäjät ovat
maalanneet riskejä. Autolla ajava on sanonut, että ei ikinä voisi vaihtaa
yhtäkään matkaa kuljettavaksi muulla tavalla.

On sanottu, että ei tämä juuri meillä toimi, vaikka
asiantuntijat muuta väittävät ja kaikkialla muualla toimii. Kunnes päätös on
uskallettu tehdä, ja on huomattu, että kyllähän se meilläkin toimii. Jos vain
on rohkeutta.

Share

The post SDP ja kokoomus vaaransivat joukkoliikenteen appeared first on Saara Ilvessalo.

saarailvessalo

Olen ratkaisukeskeinen juristi ja realistinen optimisti. Työskentelen toiminnanjohtajana ja tutkijana oikeustieteellisessä Itämeri-osaamiskeskuksessa. Toimin Turun kaupunginvaltuutettuna, kaupunkiympäristölautakunnan puheenjohtajana, Varsinais-Suomen vihreän valtuustoryhmän puheenjohtajana ja Euroopan neuvoston kuntakongressissa. Olen ehdolla eduskuntavaaleissa keväällä 2019. Lisää kotisivuillani: <a href="http://www.saarailvessalo.net" title="www.saarailvessalo.net">www.saarailvessalo.net</a>

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu