Ehnrooth’n kapitalistinen yksilönvastuu tuhoaisi sosiaalisen nousun
Olen koulutettu nainen. Tosin väärin kivunnut. Minua on autettu liikaa: olen filosofian dosentti Jari Ernrooth’n kauhisteleman ilmaisen koulutuksen ja hyvinvointivaltion tuotos. Olisi pitänyt maksaa itse. En ole toteuttanut yksilönvastuuta tarpeeksi. Anteeksi.
Rantakylän tyttö, siis Joensuun perinteisimmässä työläislähiössä kasvanut muurarin ja keittäjän jälkeläinen, on ponnistellut sosiaalisia portaita ylöspäin sosiaalisesti ongelmaisen lähiön kuva silmissään. Kuva, jossa osa naapureista vaihtuu lähes kuukausittain ja perheväkivalta on arkipäivää eikä huono-osaisimpien jälkeläisille kotona ole antaa edes alkeellisimpia eväitä elämään. Tottakai mukaan mahtuu paljon meitä ns. normaaleja pienituloisia perheitä. Lisäksi ilmapiiri on huolehtiva ”koko kylä kasvattaa”, on paljon kavereita ja talkoohenki kukoistaa. Kokonaiskuvani jää siksi positiiviseksi.
Sosiaalisista ongelmista huolimatta lähiöissä eletään toivon ja jälleenrakennuksen aikaa. Uskotaan työhön ja sen tuottamaan hyvään kaikille. Sosiaalinen nousu on mahdollista ja ihmiset luottavat, että yhteiskunta antaa sentään koulutuksen kautta tasa-arvoiset mahdollisuudet kaikille. Niin minä kiltti suorittajatyttö myös koululaisena uskon. Ja niin myös käy. Hyvinvointi kasvaa, tuloerot vähenevät ja minä kirjoitan ylioppilaaksi.
Sitten kaikki romahtaa; Suomen talous, yksilöiden talous. Aletaan säästää, uusliberalismi muokkaa maailmaa mieleisekseen. Korot ovat pilvissä. Pääsen yliopistoon. On pakko käydä töissä ja opiskella silti täysitehoisesti. Vaikka penniä pitää venyttää, koen nousevani portaita eteenpäin.
Mutta isolla osalla Rantakylän tyttöjä ja poikia käy huonommin. Lama vie työpaikat alta, paluu niukkuuteen on tosiasia. Usko parempaan tulevaisuuteen alkaa hiipua. Seuraava polvi syntyy työttömyyden ja mielenterveysongelmien raunioille, katselee tulevaisuutta, joka näyttää olevan tässä. Se jää monelle pysyväksi kuvaksi. Ahdistavaa.
Paluu sosiaalisen nousun mahdollisuuteen pitää palauttaa. On luotava polku parempaan, uusi toivo. Ruoska siinä vaan on väärä väline. Hakkaavan isän mukula ei kestä pakottavaa sosiaalista painetta, normittavaa auktoriteettia, vaan ymmärtävää kuuntelijaa ja mahdollisuuksia hakevia ratkaisuja. Kannustaminen sen positiivisessa merkityksessään on väline, joka toimii. Säännöt toki ohjaavat.
Erityisluokanopettajan työssä näen positiivisen kannustamisen voiman. Perheillä on moninaisia haasteita elämässään. Apua saadaan ja vastaanotetaan turhan myöhään. Usein tukiviidakossa, palvelujärjestelmässä ja viranomaispäätöksistä on väsytty. Ajaudutaan lopulta vapaaehtoisesti sivuraiteelle. Aletaan vierastaa koulua ja viranomaisia. Jos positiiviseen ja kannustavaan ilmapiiriin päästään palaamaan, alkaa uusi toivo siintää. Ehkä huomenna on taas paremmin.
Sosiaalisen tukiverkon lisäksi työ on vastaus hyvinvoinnin lisäämiseen edelleen. Sen rinnalla yksilöllisemmät sosiaaliturvan ratkaisut auttavat ylittämään esteet. Vaikka Ehnrooth`n uusliberalistista maailmakuvaa en jaa, olen hänen kanssaan sentään siitä samaa mieltä, että ihmisen omaa vastuuta tulee myös painottaa. Aktiivisuudesta ja ahkeruudesta tulee palkita. Sen sijaan sosiaaliturvan, koulutuksen ja terveydenhuollon liberalistiselle yksilömallille on syytä sanoa ei. Ne johtavat ”Turmiolan Tommin” aikakauteen.
Säde Tahvanainen
– osaaja –
ps. Kun käyn kotona Joensuussa, äiti usein ilmoittaa kuka tällä kertaa Rantakylän lähiön naapurin pojista on kuollut. Usein alkoholiin, huumeisiin, väkivaltaan, nelikymppisenä.
Jari Ehrnrootin kolumni nosti minullakin karvat heti pystyyn.
Hyvin on Säde Tahvanainen omalta osaltaan sitä kuvannut, että sosiaalisuus ja yhteinen hyvä katoaisi äärikapitalistin höykytyksessä.
Miten YLE voikaan päästää tuollaisia typeryyksiä (https://yle.fi/uutiset/3-10244313) julkisuuteen? Eihän joku yksittäinen kokoomukselainen edes mitään päätä. Tuo on hänen yksityisajatteluaan.
Luin sitä lause kerrallaan ja kääntäisin lähes jokaisen lauseen vastakohdakseen, ja samalla hänen kuvaamansa itsekkään systeemin viisaaksi systeemiksi, jota kehitetään harkituin ottein.
Nimimerkki Systeemiajattelija
Ilmoita asiaton viesti
Yksilövaalit olisisvat mahtava uudistus; heimosodan sijaan kansanedustajia. Samoin yksilön vastuun lisäämisen luen positiiviseksi. Nykyään ainoa vastuu tuntuu olevan oikeuksien vaatiminen.
Ilmoita asiaton viesti
Maisteri Säde Tahvanainen, Rantakylän kasvatti ja osaaja.
”Ehnrooth’n”
Kun olet toiminut myös sivistysvaliokunnan varapuheenjohtajana, niin varmaan tiedät, että heittomerkki (’) ei ole suomenkielessä mikään genetiivin erotin. Kirjoita vaan reilusti Ehnroothin
t. ÄÄnestäjä Uudeltamaalta
Ilmoita asiaton viesti
Keskustelun taso näillä palstoilla on usein erittäin matala. Mitään juuri asiaan liittyvää osata sanoa, ja sillä pilataan itse aihe.
Ilmoita asiaton viesti
Jari Ehrnrooth on miettinyt ilmaisen koulutuksen vikoja. Hän on kuitenkin itse elänyt perheessä, joka on hankkinut toimeentulonsa ilmaisen koulujärjestelmän kautta. Hän on itse saanut nauttia ilmaisesta koulutuksesta ja hän ei tätä kykene näkemään.
Koulutuksestaan huolimatta hän ei ole kyennyt normaaliin tuotannolliseen työhön vaan elää ajatusleikeissä eikä reaalimaailmassa. Tämän mahdollistaa vain jälleen kerran valtion kassa ja dosentin hommat. Hän voi leikkiä yhteiskunnan varoilla yhteiskuntafasistia.
Ilmainen koulutus on myös harha, koska koulutussysteemimme on osasyy korkeaan verotukseen. Itselläni on veroa kannettu aina vähintään 45% ansiotuloista. Silti pidän koulutusjärjestelmäämme oikeantyyppisenä.
Ilmoita asiaton viesti
Ehrnrootheja on aina ollut. Ei niistä kannata välittää.
Ehrnrooth ja hänen isänsä ovat eläneet veronmaksajien rahoilla. Ehnroothin isä oli koulun johtaja eli sai pilkkaamansa ilmaisen opetustoimen antaman palkan.
Ehrnrooth itse kirjoittaa puuta heinää eikä ole tuotantoelämässä töitä tehnyt vain funtsinut mitä työnteko voisi olla ja yhteiskunta. Näitä ukkoja riittää.
Ilmoita asiaton viesti
On kyllä hämmentävä tuo Ehnrootin kirjoitus kuten tämä osuus: ”Kun sosialistiseen tulontasaukseen nojaava hyvinvointimalli korjataan yksilönvastuuseen ohjaavaksi hyvintoimintamalliksi, anarkistiset parasiittiunelmat romahtavat, jokaisen yksilön velvollisuuksien rima nousee ja koko kulttuuri pääsee kehittymään korkeammalle eettiselle tasolle.”
On miehellä unelma.
Ilmoita asiaton viesti
Ehrnrooth on sekopää:
https://www.pirkanblogit.fi/2017/risto_koivula/len…
Jari Ehrnroothin kolumni: Lenin-kultti pois Suomesta!
Satavuotiaan Suomen pääkaupungissa on yhä Leninille omistettu puisto. Voitaisiinko juhlavuoden kunniaksi katsoa menneisyyteen hieman kriittisemmin, kysyy Jari Ehrnrooth.
Suomen historia 1.8.2017 klo 07:00
Murha ei vanhene eikä sitä sovita mikään rangaistus. Entä kansanmurha? Rikokset ihmisyyttä vastaan?
[Eivät vanhene.
https://hameemmias.vuodatus.net/lue/2015/05/pahimm…
1. Kesari Hirohito, 30 miljoonaa… ]
Kehitystä tapahtuu monella alueella mutta ainoaa todellista edistystä on ihmiskunnan eettinen evoluutio. Niin yksittäisen pienen ihmisen kuin kansakunnankin arvokkuus määrittyy siitä, viekö tämä asioita hyvään vai huonoon suuntaan.
[RK: Uudehko termi…
https://www.americanscientist.org/article/an-ethic…
http://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000002903492.html
http://keskustelu.skepsis.fi/Message/FlatMessageIn…
Sille ”hyvyydelle” on oltava objektiivinen kriteeri.
Veikkaan, että sellaista ei välttämättä nimenomaan moraalin puolelta löydy.]
Satavuotista itsenäisyyttään juhlivan Suomen olisi pelkän hymistelyn lisäksi hyvä katsoa menneisyyden peiliin myös kriittisesti ja tehdä jokin moraalisesti merkitsevä ele. Jokin menneisyyden hallinnan täsmäisku, joka ottamalla kantaa maailmanhistoriaan sysäisi eettistä evoluutiota eteenpäin.
Mikä se voisi olla?
Vastaus löytyy Helsingin kantakaupungin korkeimmalta kukkulalta puiden siimeksestä, jossa suomalaiset yhä pakotetaan palvomaan Lenin-setää.
Maj-Lis Rosenbröijer voitti 1960-luvun alussa Alppipuiston eteläisimmästä saarekkeesta järjestetyn suunnittelukilpailun. Täällä Linnanmäen ja Kulttuuritalon kainalossa voi kylmänäkin kesänä kokea sen ihmeen, että astuu sisään taideteokseen, joka kaikkien aistien kautta tartuttaa ihmiseen hyvin kokonaisvaltaisen olemassaolon tunteen. Minulle tämä puisto on selittämättömällä tavalla täydellinen – siinä mielessä kuin jokainen onnistunut taideteos on: sitä ei halua muuttaa vaan sille haluaa antautua.
Juuri tämä suomalaisen puistotaiteen helmi nimettiin uudelleen vuonna 1970 sen kunniaksi, että Neuvostoliitossa vietettiin V.I. Leninin satavuotisjuhlavuotta. Siitä alkaen on neuvostoimperialismin kalmankoura ojentunut puistossa kulkijoiden ylle ja levähtäessään he joutuvat istumaan ihmishirviön syliin.
Minusta puiston nimi tulisi muuttaa joko Maj-Lis Rosenbröijerin tai Ukko Pekan (Svinhufvud) puistoksi.
Verratkaa Venäjää Saksaan, joka edes jossain määrin on pantu kantamaan syyllisyyttä holokaustista
[RK: LENININKÖ pitäisi kantaa vastuusta holokaustista???!!!]
On makuasia, haluammeko Alppipuiston korkeimman osan nimellä tehdä kunniaa herkälle suomalaiselle taiteilijalle vai itsenäisen Suomen kantajäärälle, mutta on täysin väärin tehdä sillä kunniaa väkivaltaiselle bolsevistiselle hirmuhallitsijalle, joka johti proletariaatin diktatuuria ja teki venäläisestä imperiumista kansojen hautausmaan.
[Ai mitä KANSOJA a) Lenin b) Neuvostoliitto ”hautasivat”?
NL:n aikana lakkasi olemasta yksi ainoa sikäläinen kansa, kamassisa- mojedit, joita oli 1908 ollut 12 klp ja 1912 8 klp. Viimeinen äidinkielinen kamassi, rouva Jevgenija Plotnikova kuoli 1979. Kieli on hyvin kirjoissa ja kansissa, sen pisti sinne jo Kai Donner, ja sittemmin mm. Paul Ariste jatkoi.
https://hameemmias.vuodatus.net/lue/2013/12/yk-n-i…
Ettei olisi taas tullut löysästi nojattua johonkin rikolliseen haistapaskaan?
Tässä viimeinen kamassi Jevdokia Plotnikova: *
https://vimeo.com/34376420 ]
Olen ottanut asian puheeksi johtavien poliitikkojemme kanssa ja vastaus on aina sama: meillä Suomessa ei ole tapana muutella paikkojen nimiä.
Tuskin mikään osoittaa heikompaa moraalia kuin vedota konventioihin silloin kun olisi mahdollisuus oikaista menneisyyden virheitä ja edistää ihmiskunnan eettistä evoluutiota. Ja sitä paitsi, eikö paikkojen nimiä muutettu juuri silloin, kun Helsinki (1970) ja Kotka (1979) nimesivät puistonsa Leninille?
Nyt kun pääkaupunki on saanut Jan Vapaavuoresta uuden ryhdikkään pormestarin ja hänellä on rinnallaan uudet energiset apulaispormestrit, he voisivat näyttää esimerkkiä eettisestä johtajuudesta pyyhkimällä hirmuhallitsija Leninin nimen pois sieltä, minne se on nimenomaan ympätty väkinäisesti täydentämällä puiston alkuperäistä nimeä.
Se olisi itsenäisyyden juhlavuoden symbolisesti arvokkain teko.
[Se olisi Kansainvälisen Haistapaskantiedehuorulan TIETEENVASTAINEN TERRORITEKO!]
Mutta Suomi voisi tehdä enemmänkin.
Menneisyyden hallinta on nimenomaan niiden vastuulla, joilla on siihen mahdollisuus ja jotka ovat aiemmin osallistuneet vääryyksien kätkemiseen, kuten suomettumiskaudella tapahtui. Vuosituhannen vaih- teessa esitin, että Suomi voisi Euroopan Unionissa ehdottaa kansainvälisen totuuskomission tai sen kaltaisen elimen perustamista selvittämään ja dokumentoimaan kommunismin rikoksia ihmisyyttä vastaan.
Armollisuutta hokevilla on tapana ajatella, että ei pidä liikaa syyllistää rikoksen tekijöitä eikä nyt varsinkaan kansoja
[VENÄJÄN VALLAKOMOUS EI OLLUT KANSALTA ITSELTÄÄN MIKÄÄN RIKOS: LAIN JA OIKEUDENTEHTÄVÄ ON SUOJATA KANSAA EIKÄ MITÄÄN HALLITSIJAHUONETTA: TÄMÄ PERIAATE OLI KANSAINLIITOLLAKIN KIRJATTUNA VÄHÄN JOKA PAIKKAAN, eikä sitä ole kumottu YK:ssakaan… eikä tietenkään kumotakaan.
EN ja EU ovat hörönlöröttäneet ”kokoon” muka ”94 miljoonaa tapettua kommunismin uhria”, joista ”70 miljoonaa” sepitetty Suomen Pilastokeskuksen toimesta Maon niskaan järjettömyys”perustein”, jossa on kerrottu kahdella ilmeisesti kiinalaisten tekemä älytön hörönplöräytys (Jung Chang), jonka tarkoitus lienee ollut panna ”lännen” infosotakoneisto levittämään Kiinan OIKEITA väestötietoja järjettömien ”johtopäätösten” varjolla, ja ”12.5 miljoonaa Leninin uhria” on sepitetty valehteluperustein. Stalin jääkin sitten ”pikkutekijäksi” pääasiassa ”kulakkien karkottajana”…
EU ON HAASTETTAVA HAAGIIN JA HAJOTETTAVA TÄMÄN MAAILMANHISTORIAN PÖYRISTYTTÄVIMMÄN KANSAKUNTIENMURHAN VALMISTELUN TAKIA JA PURKAMISEKSI JA OIKAISEMISEKSI!]
Yllätyin ja järkytyin, kun suomalaiset vasemmistolaiset Jaakko Laakso etunenässä hyökkäsivät minua vastaan ja syyttivät kommunistien vainoamisesta. Esimerkiksi Erkki Tuomioja ilmoitti blogissaan, että ei läm- pene ”tälle jälkijättöiselle moraalista verenhimoa tihkuvalle esitykselle kaikkien ideologisten oikeudenkäyntien äidiksi”.
Moinen kiihkoilu vastuuseen saattamista vastaan johtunee soimaavasta omasta tunnosta.
Joka tapauksessa nyt olemme nähneet, millaiseen moraaliseen rappiotilaan Venäjä on ajautunut. Verratkaa sitä Saksaan, joka edes jos- sain määrin on pantu kantamaan syyllisyyttä holokaustista ja muista kansallissosialismin rikoksista ihmisyyttä vastaan.
Samalla tavoin kansainvälisen yhteisön olisi pitänyt ja pitäisi edelleen painostaa Venäjää. Ei ainoastaan neuvostovaltakunnan hallinto vaan valtaosa väestöäkin syyllistyi väkivaltaiseen kommunistiseen hallinto- tapaan. Esimerkiksi ilmiantoja tehtiin niin paljon, että lopulta järjestelmä tukkeutui koska kaikki oli ilmiannettu.
[RK: Neuvostoliiton järjestelmä oli laillinen, Kansainliiton hyväksymä siinä yhteydessä kun NL otettiin jäseneksi. Se, että niitä lakeja ei aina kaikessa noudatettu, ei tee itse järjestelmästä laitonta. Lain olemuk- seen kuuluu erotuksena joistakin muista ilmiöistä, että se pysyy voimassa, vaikka sitä ei noudatettaisikaan (joissakin rajoissa tietysti).
Sen sijaa Natsi-Saksan järjestelmä oli laiton, ja se olisi 1934 erotettu KL:stä, ellei olisi ennakoiden itse eronnut.
Neuvostoliitto on täikammalla kammannut Hrushhtshevin aikana ja myöhemminkin väärät tuomiot ja vainot. Ne ovat entisen NL:n sisäinen asia, sillä NL:ssa ei ole ollut kansanmurhia.]
Menneisyyden hallinta on taistelua historian eettisestä suunnasta
[TIEDE hallitsee menneisyyttä eikä terroripainotalot.]
Armollisuutta hokevilla on tapana ajatella, että ei pidä liikaa syyllistää rikoksen tekijöitä eikä nyt varsinkaan kansoja. Mutta totuudellinen vastuuseen saattaminen on ainoa tehokas tapa vaikuttaa historian moraaliseen suuntaan. Siksi on tärkeää että menneisyyttä hallittaessa joutuvat syyllisyyttä kantamaan kaikki jotka tavalla tai toisella osallistuivat rikolliseen järjestelmään.
Eihän ihmiskunta edisty laskemalla eettistä vaatimustasoa, vaan nostamalla sitä.
Historiallinen osavastuu neuvostoimperialismin tukemisesta lankeaa myös Suomelle. Merkkinä siitä meillä on Lenininpuistoja, -patsaita ja -reliefejä ikään kuin hän olisi ollut hyväntekijä ja kunnioitusta ansaitseva henkilö.
Tämä faktojen vastainen Lenin-kultti pitää vihdoinkin ajaa pois Suomesta. Samalla asetuttaisiin vastustamaan Venäjän nykyhallinnon infosotaa palvelevaa historiankirjoitusta, jonka seurauksena puolet venäläisistä suhtautuu myös Staliniin ihaillen, kunnioittaen tai myötätuntoisesti.
[RK: 3/4 suomaisista suhtautuu siten Mannerheimiin joka tappoi poliittisesti suhteellisesti saman verran kuin Stalinkin.Tuo ei pitäisi vaikuttaa LENIN-puistoon! Siitä keskustellaan sitten, jos on meneillään hanke Stalin-puistoksi.]
Menneisyyden hallinta on taistelua historian eettisestä suunnasta ja aktiivinen nimistöpolitiikka on tehokas tapa näyttää, mitä me ajattelemme kansanmurhaajista.
Jari Ehrnrooth
Kirjoittaja kirjailija ja filosofi, kulttuurihistorian dosentti Turun yliopistossa ja sosiologian dosentti Helsingin yliopistossa. Syntyi Koitereella, kirjoittaa Munkkiniemessä, juoksee Keskuspuistossa. ”
[RK: MITEN LENIN MUKA LIITTYY KANSANMURHIIN?!
HELVETIN HELVETTI!!!
Tähän asti Jari Ehrnroot lienee tunnettu parhaiten siitä, että hän on antanut munaa feministiselle kulttuurihistorioitsija Sari Näreelle, joka on kirjoittanut hänestä häväistyskirjan, ellen pahasti erehdy niin väitöskirjanaan… Oikeuttakin siitä muistaakseni käytiin. Tämä sitten oli komealle mutta hidasjärkiselle (ja muutenkin kehnolle, en tosin ole lukenut vielä…) ”SITÄ MARXILAISTA” menoa, josta hän veti herneen nenäänsä puolta maailma vastaan…
Toisin kuin rotumurhapeilineuroniuskonnon haistapaskantieteilijä luulee, moraali sellaisenaan ei ole KUMULOITUVA elementti yhteiskunnassa (jolla siten voitaisiin MITATA objektiivista edistystä luotettavasti, vaan AINOA kumuloituva ilmiö on objektiivinen TIEDE. Vitsi on siinä, että kumuloituvat elementit siirtyvät muiltakin aloilta: taiteesta, moraalista, teknologiasta, ”arkielämästä” tieteeseen johdonmukaisesti rationaalisen käsittelyn piiriin.
Tieteenkin kumuloituvuus on vaikea niin filosofisena ilmiönä kuin HAVAITAKIN, ohessa olen sitä kuitenkin käsitellyt oman ideologiani näkökulmasta (jos tiede ei kumuloidu, niin mikään kumuloidu, vaan ”kaikki vaan kuplii”):
LENININ OPPI OBJEKTIIVISESTA JA KONKREETTISESTA TIETEELLISESTÄ TOTUUDESTA
https://hameemmias.vuodatus.net/lue/2015/10/lenini…
… ”
Ilmoita asiaton viesti