Julkinen on tehokas
Otsikko oli vaalilauseeni 2003 eduskuntavaaleissa Pohjois -Karjalassa. Halusin puolustaa julkista palvelujärjestelmää, jota väitettiin huonoksi, epätehokkaaksi, vanhanaikaiseksi ja kalliiksi.
Motiivina oli muuttaa sote -palvelut kilpailun kautta yritystoiminnaksi. Iskulauseeni oli ilmiselvästi tehokas. Vaalien aikaan Pohjois -Karjalan yrittäjien puheenjohtaja Kyösti Kakkonen haukkui minut järjestönsä lehdessä. Tarkoitus oli kyseenalaistaa näkemykseni ja pudottaa eduskunnasta, siinä kuitenkaan onnistumatta.
Noina vuosina alkoi vyörytys sosiaali -ja terveydenhuollon viemiseksi markkinoille. Tavoite onkin vaali vaalilta edennyt Kokoomuksen saatua niin vahvan kansan tuen. Lopulta puolue uskaltautui vaatimaan koko pakan ryöstöä eli valinnanvapauslainsäödäntöä osana sote -uudistusta. Eduskunta ratkaisee pian soten kohtalon.
Toivon, että järki voittaa. Muussa tapauksessa saamme lisää ”esperöintiä”, eli välistävetoa palvelun käyttäjän ja veronmaksajan kustannuksella. Tämän aamun uutinen, että myös vammaispalveluissa on jouduttu sulkemaan osasto samojen ongelmien vuoksi, osoittaa ettei säätelemätön voitontavoitteluun perustuva kilpailu sovi hyvinvointipalveluihin.
Attendon ja Esperin anteeksipyynnöt eivät riitä. Tarvitaan tiukat mitoitukset ja valvonta. On panostettava kuntien itse tuottamiln palveluihin. Julkinen on tehokas!
Säde Tahvanainen
-osaaja-
Millä kaavalla tuohon ”julkinen on tehokas”-lausahdukseen siis on päästy? Miltä osin, mitä mittareita on käytetty?
Ilmoita asiaton viesti
Jos julkinen olisi tehokas, ei tätä Sote-soppaa olisi koskaan tarvinnut panna tulille, mutta kun se ei vaan toimi. Tai toimisihan se, siellä on hurjan hyviä ihmisiä työssä, mutta kun he eivät ehdi tehdä varsinaista työtään, kun se aika menee kaiken maailman lippua, lappua ja vihkosta väsätessä, sekä ilmaisen kahvin ja sämpylän perässä kokoustaessa. Vai mitä olette mieltä siitä, että suuhygienisti valitti, että hän ei ehdi hoitaa päivässä kuin neljä potilasta, kun kaikki muu aika menee jonninjoutavien töherrysten parissa.
Yksi tehokkuuden este on se, että työaikoja ei voida laajentaa varsinaisen virka-ajan ulkopuolelle, jolloin myös asikkidenkin olisi helpompi päästä hoitoon ja päivässä voisi hoitaa useampia potilaita/asikkaita, tai miten heitä nyt kutsutaankaan. Siitäkin olisi hyötyä myös näille itse työn tekijöille, sillä joustavat työajat mahdollistaisivat omien asioiden hoitamiseen omaa aikaa, eikä sitäkään tarvitsisi varastaa työajasta.
Mm. näistä syistä, mutta monesta muustakin syystä julkisen tehokkuss ei koskaan toteudu. Se toimintamalli on luotu jäykän vasemmistolaisen työjarrumentaliteetin aikana, jolloin kehiteltiin toinen toistaan tehokkaampia tapoja työtehon vähentämiseksi.
Ilmoita asiaton viesti
Olisiko syytä ihan vain laskeutua realimaailmaan pois polittisesta ideologiasta. Yksisityisiä vanhushoitokoteja on jo 850 tämän sanoi Hyvinvointiliiton toimitusjohtaja Ulla-Maija Rajankangan mtv haastattelussa. Nyt on kahdessa ilmennyt vakavaa poikkeamaa siis olisiko syytä suhteuttaa tätä episodia. Lisäksi kunnat ovat tarjonneet yksityisille palveluntuottajilla toimintojaan.
Ongelmana on kuntien toimintatavat joilla ei ole resussseja hoitaa tilaajavastuun toimintoja.
Mikä parasta monen ja monen vuoden jälkeen hallituksella on uusi sote ja maakuntamalli valmiina toimintaan vaatii vain eduskunnan suuren salin hyväksynnän joten nyt Säde Tahvanainen pelastakaa te demarit osaltanne vanhukset hyvän hoidon pariin maakuntien vahvempien luottamukselliseen kokonaisvastuuseen.
Ilmoita asiaton viesti
En tiedä onko tehokasta, mutta ainakin inhimillisempää kuin yksityiset! Kunhan vain julkisellakin puolella pidämme tarkkaa työtä siinä että se työ on laadullista, ja palvelu toimii!
Ilmoita asiaton viesti
Inhimillisempää kenelle?
Vanhusten vaippoja ei julkisella vaihdeta yhtään useammin kuin yksityiselläkään: Kaksi vaippaa / vanhus / päivä. Suihkutuksia 1 / vanhus / viikko. Aterioiden taso on täsmälleen samalla tasolla.
Hoitajamitoitus on julkisella parempi, mutta toisin kuin Tahvanainen väittää, tehokkuus ei mitoituksesta kasva, koska julkisen lomat ovat yksityisiä pidemmät. Myöskään vanhuksille hoitajien lukumäärän lisääminen ei tunnu. Julkisilla työ on huonosti organisoitua ja hoitajat ovat kahvihuoneissa ja kanslioissa odottelemassa suurimman osan työajastaan.
Ilmoita asiaton viesti
Onhan nuo viimeiset asiat tekstistäsi totta? Nimittäin mitä olen tuttaviltani kuullut, eivät todellakaan istu työajalla kahvihuoneessa/kanslioissa!
Tietysti parantamisen varaa on ja pitäisikin parantaa! Tähän voi politiikot vaikuttaa! Toivottavasti SDP vaikuttaa, jos hallituksessa istuvat!
Ilmoita asiaton viesti
Olen vieraillut monissa hoivalaitoksissa omaisiani tapaamassa. Kahvihuoneista käytävään kuuluvaa iloista puheensorinaa ja naurunremakkaa kuulen jokainen kerta.
Olen kysynyt asiaa joskus hoitajalta. Hoitajat käyvät suihkutukset ja aamupalajaon aamuisin, siirtävät asiakkaat joko parvekkeelle tai oleskelutilaan ja odottavat lounasaikaa keskenään ja lounaanjaon on taas kirjauksia ja odottelua.
Iltavuorossa on vähän vähemmän tekijöitä, jolloin odotusaikaa ei ole niin paljoa, mutta kahdeksan jälkeen työ muuttuu taas odotteluksi. Työtahti on kiireinen aamulla 7-9 ja iltavuorossa 16-19, muulloin on hyvin aikaa seurustella työkavereiden kanssa.
Käy ihmeessä katsomassa, eivät ne paikat kovin paljoa toisistaan poikkea.
Poikkeus, joka vahvistaa säännön: Annanpirtti tekee poikkeuksen. Siellä ei ole varattuna hoitajille kahvihuonetta ja kansliassakaan ei ole kuin muutama istuin. Kiinteitä pöytäkoneita ei ole yhtään. Hoitajat tekevät kirjaukset ja muut työt potilaiden tiloissa.
https://www.kunteko.fi/katso/425
Kaksi kysymystä, jotka jokaisen hoitotyöhön osallistuvan haluaisin miettivän vastauksen: Miksi ihmeessä osastoilla ja hoivapalveluyrityksissä ja -laitoksissa on työntekijöille oma kahvihuone? Miksi kansliassa on kiinteitä työasemia?
Negatiivisesta positiiviseen kääntäminen ei käy helposti. Lääkkeet on kuitenkin olemassa.
Ilmoita asiaton viesti
Simosenkin jo luulisi jo vihdoinkin ymmärtävän mihin nykyinen sote-ja maakuntauudistustus tule johtamaan jos se toteutuu, byrokratian kasvuun ja huonompaan terveydenhuoltoon.
Ilmoita asiaton viesti
Granlund, nykyinen, vallalla oleva hoitotyö on nykyjärjestelmän tuotos. Siihen haetaan muutosta soten kautta. Kaikki tämä vanhustyön virheuutisointi on nykyjärjestelmän tuottamaa.
Voiko byrokratia kasvaa ja terveydenhuoltomme huonontua??
Ilmoita asiaton viesti
Nimenomaan hallituksen sote merkitsisi rajua byrokratian kasvua. En tiedä huonontuisiko hoito, mutta ainakin se oleellisesti kallistuisi.
Ilmoita asiaton viesti
Jos se byrokratia vielä nykyisestän kasvaa, niin eihän siellä ehditä muuta tehdäkään kuin ”byrokratisoida”, kun se nykyäänkin vie ihan kohtuuttomasti mies- ja naistyövuosia.
Ainoa asia, jolla julkinen saadaan kannattavaksi ja toimivaksi on juurikin byrokratian vähentäminen ja henkilöstön siirtäminen tehokkaan työn pariin. Nyt se henkilöstön aika tahtoo mennä jalkojen perässä vetelyyn ja lippujen ja lappujen kuljettamiseen paikasta toiseen, sekä niiden seiniin ja oviin kiinnittämiseen.
Niin ja pitäähän näitä kaiken kirjavia kyselylomakkeita, ohjevihkosia ja yksittäisä ohjeita ja vaikka mitä turhan päiväistä hömpää ensin suunnitella monissa komiteoissa, tarkaistuskierroksilla ja sitten vielä koekäytössä ja lopulta heittää roskikseen ja tehdä muuttuneita ohjeistuksia varten uusi, koska joku toinen ryhmä on tällä välin, kun tätä liuskaa on työstety, ehtinyt tehdä toisaalla jo muutokset käytänteisiin, tai ainakin jotakin tehtävänimikettä on mutettu paremmin tomenpidettä kuvaavaksi tms. tms. tms.
Jos yksityisellä puolella toimittaisi näin tehottomsti, eivät nämä paratiisisaarten pankkiirit paljonkaan kostuisi suomalaisten terveydenhuoltoalan firmojen rahoista.
Mutta nämä käytänteethän luotiinkin silloin, kun piti perustaa virkoja kaikille isäntädinkumminkaimoille ja sitten keksiä niille jotain tehtävää, eikä kukaan ole älynnyt, että nykyään raha ja sen mahti ajavat tämän käytännön yli. Mutta kait tämä demareille vieläkin kelpaisi, sillä heillehän on tärkeää, että yhteiskuntaa voi lypsää mielin määrin.
Enkä nyt suinkaan mitenkään ylistä yksityisiä firmoja niiden ylivertaisuudesta, mutta jos pantaisi yhteen julkisen ja yksityisen firman hyvt puolet, niin ehkä sieltä välimaastosta löytyisi se hyvä ja käyttäjääKIN palveleva soteonnela. Karsittaisi turhat vetkuttelut ja keskityttäisi varsinaiseen hoito- ja palvelutyöhön, ilman, että voitontavoittelu olisi etusijalla.
Pystytäänhän lakiteitse muuttamaan/rajoittamaan viinan juontia ja tupakanpolttoakin, niin miksei sitten näiden yritysten voittomarginaaliakin, suhteessa palvelun tuottamiseen. aina on olemassa keinoja, kunhan vaan halutaan tehdä asioita.
Ilmoita asiaton viesti
Granlund tuossa kommentissa pyytää ymmärrystä mutta katsotaampa ihmisen oloa laajemmin. Saamme vapaasti valita asuinkuntamme, asumistavan kunnan sisällä, saamme vavapaasti valita työnantajan sekä myöskin irtisanoutua.
Olemme maksaneet palkastamme sairasvakuutusmaksua, työntekijän työelkemaksua.
Vapaaksi olemme syntyneet ja vapaasti saamme valintojamme tehdä täällä Suomessa.
Kaikki muuttuu kun ikäännymme ja tarvitsemme vanhushoivakotia.
Hoivakotia tarvitsevana meille tulee vieras isäntä eli kuntapäättäjä tämä sijoittaa minne ketäkin ostamiensa palveluntarjoajien joukosta tai kunnan omaan hoitokotiin siis eikös tämä ole jo ihmiseen kohdituvaa mielivaltaa.
Uusi sote ja maakuntamalli tuo ihmiselle vapauden valita hoivapaikkansa sekä sotekeskuksensa (terveyskeskus) ja samalla viivalla on kunnan oma niinkuin yksityiset hoivakodit. Tämä valinta onnistuu palvelusetelillä.
Viellä Artolle viestinä että yhteiskunnan on kehityttävä moderniin digitalisaation antamia mahdollisuuksia käyttäen.
Säde Tahvanaiselle toivotan onnea ja vaalimenestystä! Ja on kivaa olla Joensuulainen niinkuin minänäkin kesäisin.
Ilmoita asiaton viesti
Seppo hehkuttaa valinnanvapautta, vaikka totuus on, että juuri hallituksen sotessa sitä ei ole. On vain valintapakko korkeintaan kahdesti vuodessa. Jos on julkinen vaihtoehto, niin on kokoaikainen vapaus vaihtaa yksityiseen tai toiseen julkiseen. Koko valinnanvapaus on vain hallituksen keppihevonen – pelkkä kaunis sana vailla todellista sisältöä.
Vetoat myös digitalisaatioon, mutta paljastat sen suhteen täydellisen asiantuntemattomuutesi. Digitalisaatio onnistuu nimittäin sitä paremmin mitä yksinkertaisempi järjestelmä on. Hallituksen sote on valtavasti entistä monimutkaisempia ja sen mittaluokan tietojärjestelmähankkeista jopa 50 % menee täysin pieleen. Nykyistä sotea pitäisikin yksinkertaistaa, jolloin tietojärjestelmien kehittämis- ja ylläpitokulut putoaisivat murto-osaan siitä mitä hallituksen mallissa tarvittaisiin. Kyse olisi miljardiluokan tarpeettomasta kustannuksesta. Edellytykset parhaalle mahdolliselle sote-ratkaisulle voit katsoa Pelkistetystä sotesta (https://sites.google.com/view/pelkistetty-sote/).
Ilmoita asiaton viesti
”Uusi sote ja maakuntamalli tuo ihmiselle vapauden valita hoivapaikkansa sekä sotekeskuksensa (terveyskeskus) ja samalla viivalla on kunnan oma niinkuin yksityiset hoivakodit. Tämä valinta onnistuu palvelusetelillä.
Viellä Artolle viestinä että yhteiskunnan on kehityttävä moderniin digitalisaation antamia mahdollisuuksia käyttäen.”
Jalat tukevasti ilmassa! Näinhän tapahtuisi joissakin utopioissa. Käytäntö tulisi olemaan aivan toista! Sote-keskuksen voisi valita vain kerran vuodessa ja palveluseteleitä tarjotaan vain , jos rahat riittävät. Robotit pystyvät joskus hamassa tulevaisuudessa vaihtamaan vaippoja ja ruokkimaan, jos hoidokit ovat naulattuna kiinteästi johonkin lavettiin. Skypen tai WhatsAppin kautta se tuskin onnistuu!
Ilmoita asiaton viesti
Katsokaa alla olevasta ammattibarometrista oman alueenne työvoiman tilanne:
https://www.ammattibarometri.fi/posterivalinta.asp
On aika erikoista, että Keski-Suomen alueella on ylitarjontaa lähihoitajista.
Houkutelkaa nyt ihmeessä nämä hoitajat pian jollakin porkkanalla ympäri Suomen puuttuville vanhushoivan paikoille!
Ilmoita asiaton viesti
”Muussa tapauksessa saamme lisää ”esperöintiä” ”
Säde, kai tiedät, että Esperi pohjautuu SPR:ään eli Punaiseen Ristiin.
Jäljet johtavat sylttytehtaalle.
Ilmoita asiaton viesti