Motivaatio oppia on monilla kateissa
Oppimistulosten lasku on kaikkien huulilla. Vuosituhannen vaihteen Pisa -marathon on takana ja nyt on jälkikrapula. Kaikki meistä tietävät mielestään täsmällisen syyn laskuun. Suosituin syy on tietenkin rahan puute. – liian helppo syntipukki.
Syyt ovat yhteiskunnallisissa ilmiöissä yleensä monimutkaisemmat. Tarvitsemme tutkimusta aiheesta ja erityisesti tutkimuksen, jossa myös koululaisilta itseltään kysytään asiasta. Hyvin monelta koululaiselta on nimittäin motivaatio oppia kateissa.
Mikä on tämän päivän ihanneammatti? Kampaaja? Kuorma -auton kuljettaja? Toimitusjohtaja? -Väärin.
Se on some -vaikuttaja, blogisti tai muutoin internetin valtavirrassa rahansa mukavasti ansaitseva elämäntapayrittäjä. Toisille ”ihanneammatti” on elää rikkaan miehen vaimona tai tehdä vain business’ ta välittämällä halpatavaraa Kiinasta tilaajille.
Tällaisia kommentteja kuulin peruskoulun erityisopettajana erityisesti niiden nuorten suusta, joiden motivaatio on muutoinkin kadoksissa opiskella. Haaveet ovat joko helpon elämän avaavissa unelmissa tai laissez faire -asenteessa ”ei kiinnosta, elämä on jo eletty”.
Miksi lukea kirjoja, opiskella historiaa, tahkota matemaattisia kaavoja tai muuta ”tylsää peruskoulukamaa”? Digitaalinen todellisuus hetki hetkeltä on myös oppitunneilla paljon tärkeämpää. Pitää näyttää hyvältä kavereiden some -feedeissä tai snap chat, Tik Tok -kanavalla..tai mikä nyt juuri tällä hetkellä onkaan se kuuma kanava? Mitään ei voi missata.
Nuoria ei käy tuomitseminen. Ovathan alisuoriutuvien ja kroonisesta koulumotivaatiosta kärsivien oppilaiden kodit usein niitä yhteiskunnan sinnittelijöitä. Äidit ja isät perusduunareita tai työttömyydessä rämpiviä huoltajia, joiden taloudellinen asema on myös muita heikompi. Miksi siis jälkikasvu haaveilisi samanlaisesta elämästä? Some -maailma antaa ikkunan toiseen todellisuuteen ja lohdun vaihtoehdosta, helpommasta työstä ja paremmasta taloudellisesta asemasta.
Oppimistulosten laskussa on kyse todennäköisesti osittain kulttuurisesta muutoksesta sekä sukupolvisen köyhyyden ja huono -osaisuuden periytyvyydestä maassamme. Näihin kysymyksiin meidän on vaikutettava, annettava lapsille ja nuorille tulevaisuuden uskoa.
Siihen liittyy mm. säädyllinen palkka, jolla tulee toimeen. Ei halpatyöyhteiskunnan syntymiselle ja luokkayhteiskunnan kehitykselle. Työelämän ja aikuisten elämän tulee toimia hyvänä mallina, ei 40 vuoden vankeustuomiona. Duunarinkin elämän tulee olla iloista ja turvallista.
Tieto oli alkujaan harvojen herkkua. Lukutaito yleistyi Suomessa vasta 150 vuotta sitten. Kirjastot yleistyivät ja tulivat kaikkien käyttöön. Sitten tulivat tietokoneet.
Paradoksihan on, että kun samalla on kaikki maailman tieto kaikkien saatavilla ensimmäistä kertaa ihmiskunnan historiassa tämä tieto ei kiinnosta. Ei jakseta opetella edes kunnolla lukemaan.
Ihmiset eivät osaa opettaa toisiaan käyttämään tätä Graalin maljaa kuin kovin puutteellisesti. Tekoälyn kehityksen mukana se taitaakin opettaa itse käyttämään itseään. Ainakin paljon paremmin kuin ihminen.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä havainto, todellakin paradoksaalista. Tietotulva vaikuttaa ihmisiin ärsykkeenä niin, että alammekin välttää sitä määrän kasvaessa. Sähköiset välineet väsyttävät kognitiivisesti ja jos ei ole kunnon lukutaitoa, se on entistä kuormittavampaa. Kuvakieli syrjäyttää ja sähkösanomakieli yleistyy.
Ilmoita asiaton viesti
Opetus/koulutus on mielenkiintoisessa pisteessä.
Dystopiassa ihmiset vain tyhmenevät teknologian kehityksen tarjoamien sirkushuvien parissa.
Utopiassa, oik. tavoitteessa, teknologia mahdollistaa räätälöidyn ja yksilöllisen oppimisen ties minkälaisin metodein.
Olemme nyt välivaiheessa, jossa on tehty vääriä askeleita sinänsä kehityksen mukana, jotka eivät taida kuitenkaan korjautua palaamalla vanhaan, koska sitä maailmaa ei enää ole.
Ilmoita asiaton viesti
Huonolla esimerkillä on usein vahvempi vaikutus kuin hyvällä esimerkillä.
Tämän vuoksi tarvitsemme maksuttoman oppikoulun oppimishaluisille. Sinne toiseen kouluun voi työntää ne joita ei lukeminen kiinnosta.
Tällainen on mahtava motivaattori, pelko pudota alisuorittajien joukkoon.
Sitä paitsi, järjestelmä ei estäisi paluuta korkeampaan opetukseen jos mieli muuttuu ja kyvyt riittää.
Ilmoita asiaton viesti
Suomessa on turha unelmoida suurista tuloista, ellei ole koulutusta, koska Suomi on edelleen yksi koulutususkovaisempia yhteiskuntia. Oppisopimuskoulutus voisi sopia monille nuorille, jotka eivät opettajien jorinoita jaksa liikaa kuunnella.
Ilmoita asiaton viesti
Ongelmana eivät ole ne nuoret, joita eivät akateemiset tiedot ja taidot kiinnosta, mutta joilla on halu tehdä käsillä. Heille kyllä löytyy paikka. Mutta oikea ongelma on se ryhmä, jota ei kiinnosta mikään, ei lukeminen, kirjoittaminen eikä edes raaka työnteko duunarina. Mielestäni blogisti kuvaa tätä porukkaa varsin osuvasti.
Ilmoita asiaton viesti
Itse en vetäisi noin suuria yleistyksiä nuorisoa kohtaan.
Ilmoita asiaton viesti