Oikeus kypsyä rauhassa -avain lasten ja nuorten hyvinvointiin

Lasten ja nuorten hyvinvointi kuohuttaa. Näen yhä useammin somessa ja mediassa syytteleviä kirjoituksia, erityisesti kouluun päin. Tapahtunut surmatyö, lastensuojelun tilanteiden kärjistyminen ja koronan tuoma pahoinvointi ovat saaneet ihmiset reagoimaan. Ymmärettävää, mutta kuulostaa minusta myös aikuisten kriisipuheelta.

Syyllisiä jahdatessa käy helposti, kuten noiden nuorten tilanteessa, kiihdytään ja unohdetaan olennainen. Unohdetaan pohtia kokonaisuutta ja käydä kunnon keskustelu oikeasti vaikuttavista toimista. Helpompi on sanoa ”missä olivat opettajat, kun tämä tapahtui” tai ”tekikö lastensuojelu kaikkensa”?

Ketkä opettajat ja lastensuojelun työntekijät? Ketä syytätte?

Katsoin torstaiaamuna aamutelevisiota ja siellä Kuntien eläkevakuutuksen johtaja kertoi huutavasta työvoimapulasta erityisopettajien ja psykologien suhteen. Hän myös pohti toimia työssäjaksamisen edistämiseksi näillä aloilla. Oliskohan jotain korrelaatiota asioilla keskenään?

Kuka jaksaa enää näissä tehtävissä, kun yhteiskunnan pahoinvoinnin kuorma kaadetaan viranomaisten ja opettajien niskaan? Siis aina kaiken lisäksi entisillä mitättömillä resursseilla.

Lasten ja nuorten pahoinvointi ei parane syyttelyllä. Se paranee teoilla. Aikuisten on herättävä. Kotien kasvatusvastuu, perhetyö ja varhainen tuki ovat avainasemassa. Ei koululaiset terveemmiksi tule lisäämällä erityisopettajia yläkouluun. He tulevat terveemmiksi, kun saavat varhaislapsuudessa rakkautta ja lämpöä. He tulevat terveemmiksi, kun aikuisella on varhaiskasvatuksessa, esi -ja alkuopetuksessa aikaa kohdata sekä kuunnella.

Lasten ja nuorten tulee saada kypsyä rauhassa. Heillä on oikeus saada hyvä itsetunto. Se syntyy positiivisten kokemusten kautta. Se syntyy, jos koulussa tuki kohdentuu varhaisvuosiin.

Kirjoitin jo eduskuntavaalien 2019 alla lasten ja nuorten hyvinvoinnista sekä varhaisesta tuesta. Julkaisimme teoksen ”Mahdollisuus kaikille” yhdessä tietokirjailija Jussi Särkelän kanssa.

Arikkeleissani toin esille ajatuksen ”kypsyttämöstä”. Eli lapset ansaitsevat ihan oman pienten lasten koulun, jossa nivotaan esi -ja alkuopetus yhteen. Tuossan nivelvaiheessa tulisi voida kypsyä isommaksi koululaiseksi riittävän pitkään, hankkia se hyvä itsetunto ja terve minäkuva oppijana. Sillä tavalla ennaltaehkäisemme suuria myöhempiä vaurioita.

Ehdotuksemme nostettiin hallitusohjelmaan: ”Parannetaan perustaitojen varhaista oppimista muodostamalla esiopetuksesta ja perusopetuksen kahdesta ensimmäisestä vuosiluokasta nykyistä yhtenäisempi kokonaisuus. Siirtyminen eteenpäin tapahtuu joustavasti siinä vaiheessa, kun perustaidot ovat riittävän hyvin hallussa.” Hankkeen kiirehtiminen on elintärkeää!

Säde Tahvanainen

Vantaan kaupunginhallituksen varapuheenjohtaja,

erityisluokanopettaja

 

ps. Toimin erityisluokanopettajana yläkoulussa. Tiedän siis mistä puhun. Tunnustan olevani tänään olevani aika väsynyt. Hiihtoloma tulee tarpeeseen ja sen jälkeen toivottavasti taas jaksan ohjata nuoria elämänpolun valoisalle laidalle.

sadetahvanainen72
Sosialidemokraatit Vantaa
Ehdolla eduskuntavaaleissa

Vantaalainen valtuutettu, kaupunginhallituksen 1. varapuheenjohtaja sekä aluevaltuutettu. Pitkän linjan poliitikko, joka on toiminut kansanedustajana ja perehtynyt erityisesti koulutuspolitiikkaan sekä sote -politiikkaan.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu