Terveydenhuollon tilanteen selvittämiseksi tarvitaan kansallinen kriisiryhmä
Kun 1990 -luvulla painittiin suurtyöttömyyden oloissa, ehdotti Tasavallan Presidentti Ahtisaari kansallisen työllisyystyöryhmän, eli suomeksi sanottuna kriisiryhmän, perustamista. Niin toimittiin. Työllisyystoimet nostettiin kansallisesti kaikkein tärkeimmäksi poliittiseksi tavoitteeksi ja kriisi ratkaistiin.
Nyt olisi mielestäni kriisiryhmän perustamisen paikka terveydenhuollossa. Pitkittyneet ongelmat niin jonojen, akuutin päivystysvalmiuden, mutta nyt myös jopa erikoissairaanhoidon lääkärityövoiman suhteen ovat räjähtäneet käsiin. Erittäin huolestuneina ja suorastaan pelokkainakin saamme lukea milloin minkäkinlaisista vaaratilanteista tai henkilöstövajeesta.
Kriisiryhmä tulisi koota kansallisesti parhaasta asiantuntemuksesta sosiaali -ja terveydenhuollosta. Tutkijoiden, korkean tason virkamiesten, mutta myöskin terveystaloustieteen asiantuntijoiden yhteistyöllä voitaisiin saada oikeanlainen tilannekuva aikaan. Voitaisiin saada myös suosituksia toimintaohjeiksi juuri perustetuille hyvinvointialueille. My ös sosiaalityön näkökulma tarvitaan mukaan.
Hyvinvointialueiden tehtävänä on rakentaa toimivat palvelut asukkaille. Niiden onnistuminen on kiinni paikallisen tason asiantuntijoiden osaamisesta ja myös päättäjistä. Onko alueilla riittävästi näkemystä uudistusten tarpeista ja innovaatiokykyä luoda uutta? Uskon, että alueilla kykyä on, mutta myös kansallista ohjausta ja tukea tarvitaan.
Nykyisen hallituksen päätöstä lisätä hyvinvointialueiden rahoitusta budjetoidun päälle 500 miljoonalla eurolla on arvosteltu. Kriitikot väittävät lisäyksen vain laiskistavan hyvinvointialueiden rahankäyttöä. Summa koostuu 350 miljoonan euron lisärahoituksesta ja 150 miljoonan euron erän aikaistamisesta tänä vuonna maksettavaksi hyvinvointialueille.
Hyvinvointialueiden rahoitus on tänä vuonna 22,5 mrd euroa. Kuntien ja erikoissairaanhoidon yhteenlasketut vastaavat menot olivat vuonna 2021 yhteensä 21,1 mrd euroa. Nousua on tapahtunut, silti rahoitus ei kriisiytymisen vuoksi riitä. Hoitojonot kasvavat ja kustannukset nousevat.
Maamme hallituksen päätös antaa hyvinvointialueille yhteensä 500 miljoonaa euroa ei sinänsä poikkea aikaisempien vuosien menettelyistä. Aikaisemmin me kuntapäättäjät jouduimme tekemään nuo lisärahoituspäätökset. Esimerkiksi kotikunnassani Vantaalla jouduttiin viime vuonna lisäämään sote -rahoitusta yli 50 miljoonaa kustannusylitysten vuoksi.
Jos jakaa siis tuon 500 miljoonaa noin 300 kunnalla ja huomioi kuntien koon, ollaan ihan normaalissa tilanteessa. Perusrahoitus ei riitä ja lisää on pakko antaa.
Eipäs -juupas -keskustelu ei auta mitään. Meidän on saatava neutraali ja riittävän laajapohjainen valtakunnallinen selvitys kokonaistilanteesta, jotta saamme kansalliseen keskusteluun paremman kuvan terveydenhuollon kokonaistilanteesta.
Kansallinen kriisiryhmä koottuna demareista… ?
Kunhan tässä nyt ei menisi Suomen ennalta hyvä erikoissairaanhoitokin vasemmistohallituksen sotepesuvesien kera laskiojaan.
Ilmoita asiaton viesti
Ainoa seikka mikä näyttää toimineen sotessa on hyväpalkkaiset johtovirat on täytetty.
Julkiset korkeapalkkaiset virat jotka kustannetaan veronmaksajien varoilla voisi hyvin olla ”tarjouspyyntöpohjalla” , ts. kelpoisuusvaatimukset täyttävä henkilö voisi tarjota palveluksiaan ja ilmoittaa millä summalla hoitaa homman. Voisin kuvitella että kyvykkäitä henkilöitä löytyisi tekemään työn vaikkapa 12 000 €/kk sen sijaan että pitäisi maksaa 16 000 €/kk.
Odotan sitä päivää kun ruvetaan liittämään yhteen sote-alueita puhumattakaan henkitoreissaan kituvia pieniä kuntia.
Ilmoita asiaton viesti
Ota nyt huomioon että 295 kunnan hyväpalkkainen hallinto supistui 24 hyvyvinvoitialueen hallintoon. Kumpiko tulee jatkossa edullisemmaksi eiköhän se ole hyvinvointialueiden hallinto.
Ilmoita asiaton viesti
Vaikka teoriassa voisi kuvitella että sote tarjoaisi tilaisuuden säästää hallintokuluista, niin yhtään ainoatakaan kuntaa ei olla Soten vuoksi lopettamassa. Sote tarkoittaa siksi käytännössä lisää hallintokertoksia olemassa olleen hallinnon lisäksi, jolloin hallintoon kuluu aiempaa enemmän rahaa.
Ilmoita asiaton viesti
Mutta sanot etteivät kunnat laita pillejä pusiin. Siihen tarvitaankin kunta priorisointi. Me veronmaksajat emme halua maksaa kunnallisveroa toimettomille elikä kunta remontin tämä vaatii. Joensuun seudulla Joensuuhun on liittynyt jo monta kuntaa ja ihan vapaehtoisesti siinä mallia.
Ilmoita asiaton viesti
Tämä on hyvä alku sovelletaan hyvinvointialueineen jota on kehitettävä eteenpäin. Viime hallituskauden sotekeskusten luonti otettava malliksi. Siis myös yksityiset palveluntarjoajat tarjousten perusteella huomioitava. Pelastuspulelle lisää palveluja Ely keskukset.
Itseasiassa oliko loppuun asti mietitty SDP vastustus niin hyvä malli meni piloille.
Mihin kriisiryhmään tarvitaan ministeri vastaa toimistaan hän on Krista Kiuru joka vastusti sote ja maakunta laki uudistusta mentorina oli Antti Rinne.SDP:n puheenjohtaja,
Rahoitus valtion budjetista alkuun.
Ilmoita asiaton viesti
Miksi Säde Tahvanainen ei nostanut näitä asioita esille 3,5 vuotta sitten kun nykyhallitus alkoi tehdä päätöksiä sote-uudistuksen marssijärjestyksestä, prioriteeteista ja painopistealueista?
Koko kirjoitusta leimaa falski tekopyhyys.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvinvointialue- doesn’t sound like the correct moniker to use as crisis is result of 50 years of failed socialism.
Another committee of the same people who created the problem will not bring better results.
Solution is simple – keep guarantee of access to health care in law, but end government monopoly which makes private only skim the wealthy at the top.
If patient population is bigger both insurance and acute care plus hospitals and medications will compete for it pressing prices down.
You SDP don’t like that because you expect government employees to vote for you but when private maybe not.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvin kummallinen kirjoitus SDP:n jäsneltä. SDP joka toimi kätilönä Sotelle.
Kriisi on ollut tiedossa jo parikymmnetä vuotta ja sitä on tai siis ei ole saatu ratkaistua kun on menty puolueiden, SDP; Vas, Vihr, ja Kesk ideologiat ja omat intressit edellä.
Parhaista asiantuntijoista? Eikö Soten rakentamisessa käytettykään ”parhaita asiantuntijoita”, näin tosin väitettiin.
Hommahan ei siitä muutu kun laitetaan sama porukka tekemään sama asia uudelleen. Tulos on sama.
Blogisti peräänkuuluttaa ”kansallista kriisiryhmää”, tarkoittaanee parlamentaarista ryhmää jossa on kaikki eduskuntapuoluet mukana.
Miksi nyt kun Sotea kyhätessä opposition mielipiteet eivät kelvanneet?
Siinä Sote on onnistunut, ja ehkä oli tarkoituskin, että maahan on saatu helkkarinmoinen määrä suojatyöpaikkoja alueiden johtoon, suojatyöpaikkoja joidenhaltijoilla on loppuun 20 000 euron kuukauispalkka jonka he saavat siitä että eivät tee mitään.
Heillähän on jokaisen osa-alueen alipäälliköt joiden tehtäv on hoitaa päällikön hommat.
Ilmoita asiaton viesti
Sosiaali- ja terveydenhuoltoalan parhaimpiin asiantuntijoihimme kuuluvat ministerit Kiuru & Marin asiantuntijoineen saivat juuri valtavan urakan ”maaliin” eli soten valmiiksi. Mitä raateja ja asiantuntijatyöryhmiä nyt jo tarvitaan?
Valtava urakka on tehty. Sitä saatiin odottaa kuulemma 20v. PM Marin on tunnettu mm. siitä, että hän sai estettyä koronan leviämisen maahamme. Tämä oli yksi suurimpia saavutuksia koko maailmassa. Kiuru on soteuudistuksen Äiti.
Sairaaloissa ja hyvinvointikeskuksissa (ennen terveysasemat) jonot on saatu lähes poistettua. Taloudellisia säästöjä on luvassa merkittäviä summia. Jos nyt alamme sormeilla tätä vielä uunilämmintä uudistusta, niin herää pelko, että se tulee epäonnistumaan. Nämä saavutukset tulevat olemaan yksi sdp:n vaalivaltti, joten ei kosketa siihen, mikä toimii.
Ilmoita asiaton viesti