Miksi Laivue 2020 -hankkeen korvetteja ei pidä verrata venäläisen ohjusristeilijä Moskvan upottamiseen?

Moskva -ohjusristeilijä oli Venäjän Mustanmeren laivaston lippulaiva, joka historiansa perusteella edusti Venäjän laivaston kunniakkaita perinteitä, mikäli nyt sellaisesta Venäjän kohdalla voidaan puhua.

Länsimaisilla sotilassivustoilla esitetyn tiedon perusteella Moskvaa pidettiin kuitenkin jo teknisesti pahasti vanhentuneena, vaikkakin sen aseistus ja sodankäyntiin liittyvä tekniikka modernisoitiin viimeksi 2020. Erityisesti aluksen tutkatekniikka ja siihen liittyvä omasuoja, sekä ilmatilan seuranta olivat kymmeniä vuosia länsimaiden käyttämää tekniikkaa jäljessä. Moskvan tutkajärjestelmää oli mahdollista häiritä, eikä se kyennyt luotettavasti seuraamaan useita kohteita samanaikaisesti.

Moskvan heikkoudet olivat ukrainalaisten tiedossa ja he kykenivät hämäämään sen tutkajärjestelmää yhdellä tai useammalla Bayraktar TB2 -lennokilla. Samanaikaisesti he hyökkäsivät alusta vastaan kahdella Neptune -merimaaliohjuksella, jotka upottivat aluksen. Moskvan upottaminen siis onnistui, koska alus ei ollut enää teknisesti nykyaikaisen sodankäynnin tasalla.

Verrattaessa Moskvan upottamista Suomen Laivue 2020 -hankkeeseen, Suomeen tilatut alukset varustetaan modernilla tutkajärjestelmällä ja omasuojalla. Tiedot selviävät Puolustusvoimien sivuilta. Siinä mielessä ne ovat valmistuessaan teknisesti kymmeniä vuosia Moskvaa edistyksellisimpiä. Alusten kokoa on kasvatettu, jotta niiden kohdalla saavutettaisiin parempi valtamerikelpoisuus ja käytettävyys myös talvimerenkulussa. Tavoitteena lienee niiden toiminta myös valtameriolosuhteissa, kansainvälisissä tehtävissä.

Alusten hinnasta merkittävin osuus muodostuu niiden aseistuksesta ja tutkajärjestelmistä, joten alusten koon kasvattamista ei voida pitää mitenkään kovin huonona ratkaisuna. Alusten suurempi koko mahdollistaa myös tulevaisuudessa niiden aseistuksen kehittämisen ja modernisoinnin. Kooltaan pienemmät alukset, samalla aseistuksella varustettuna, ovat vihollisen näkökulmasta aivan samanarvoisia maaleja kuin hieman suuremmat Laivue 2020 -hankkeeseen tilatut korvetit.

Hyvää pääsiäistä kaikille!

 

Esimerkkinä modernista ilmapuolustushävittäjästä on HMS Duncan. Alus on kuudes ja viimeinen kuninkaallisen laivaston Daring-luokan alus, joka otettiin käyttöön vuonna 2013. Alus on rakennettu monipuolisen tutkajärjestelmän ympärille.
+10

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu