Autoilun kuluja nopeasti alas, hidastamatta ilmastonmuutoksen torjuntaa
Polttoaineiden hinnat ovat markkinatilanteen vuoksi noussseet talven mittaan, ja viikonloppuna uutisoitiin, että hallitus etsii keinoja, joilla tätä nousua voitaisiin kompensoida kansalle, ja vieläpä nopeasti.
Nopea ja helppo keino on alentaa autojen vuotuista ajoneuvoveroa. Sen suuruus riippuu auton kulutuksesta, joten alennusta voidaan suunnata enemmän niille, joiden bensalaskukin on noussut eniten. Tämä keino toki vaatii, että valtio haluaa kustantaa kansalaisille osan maailmanmarkkinahintojen noususta. Tällainen halu näyttäisi nyt olevan.
Tämä keino ei vesitä sitä, että noussut ja nouseva polttoaineen hinta hillitsee ilmastonmuutosta. Jos autoilija saa osan vuosiverosta takaisin, hänen kannattaa silti edelleen minimoidan polttoaineen kulutuksensa.
Jos tätä keinoa käytetään, hinta pumpulla on toki edelleen korkea. Autoilijan tulisikin päästä sen harmin ohi, ja muistaa, että kohta hän saa valtiolta rahaa (tai maksaa pienemmän veron). Polttoaineen hinnassa jokainen 10 snt/litra vastaa keskimäärin noin 100 euron vuosikustannusta.
Myöhemmin polttoaineen hinta tulee nousemaan vielä lisää, joko maailmanmarkkinoiden, verojen tai päästökaupan myötä. Vuotuista veroa voidaan tällöinkin halutessa alentaa. Niinpä esimerkiksi polttoaineen veron korotus ei olisikaan korotus, koska toista kautta saisi saman rahan takaisin.
On vähemmän tärkeää verottaa auton parkkiruudussa pitämistä, päästöjähän tulee vain silloin, kun polttomoottoriauto liikkuu. Veron siirron lisäetuna on, että täyssähköauton tai lataushybridin hankinta tulee suhteessa edullisemmaksi, kun polttoaine kallistuu.
Erikseen voidaan toteuttaa myös ammattidiesel. Ammattiliikenteelle palautettaisiin joku osa dieselverosta.
Nopeusrajoitusten nopeuksien alentamisella on suurempi vaikutus hiilipäästöihin kuin polttoaineen hinnalla.
Ilmoita asiaton viesti
Itse asiassa kirjoitin pari vuotta sitten esimerkkinä radikaalimmista toimenpiteistä ”Yli 50 grammaa päästäville autoille määrätään satasen nopeusrajoitus, siis lätkä auton perään. Näin tällaiset autot eivät enää voisi moottoritiellä ajaa kesäisin 120 kilometriä tunnissa, mikä vähentäisi polttoaineen kulutusta ja siten hiilipäästöjä. Vuoden 1973 öljykriisissä Suomessa jo asetettiinkin yleinen 80 kilometrin nopeusrajoitus. Keski-Euroopassa on jo nyt satasen nopeusrajoituksia liikenteen lähipäästöjen vähentämiseksi.” https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/sakarikouti/bensavero-ylos-ja-pakollinen-joukkoliikennelippu-autoilijoille/
Ilmoita asiaton viesti
Miten ilmastonmuutosta torjutaan? Ei se ainakaan tällä nykyisellä hiilidioksidivouhkauksella onnistu, koska hiilidioksidilla ei ole juuri mitään merkitystä po. muutoksessa.
Ilmoita asiaton viesti
Tässä ehdotuksessa ei ole järjen valoa. Kallis bensa ei ole ongelma kaupunkilaiselle, jonka auto seisoo tallissa. Se on ongelma niille joiden täytyy ajaa paljon, käytännön syistä johtuen, joita en tässä luettele. Ne käytännön syyt eivät poistu mihinkään, jolloin hinnoittelu ei vaikuta ajamisen määrään, se vaikuttaa vain siihen kuinka epäoikeudenmukaisesti kansalaista rangaistaan elämän perus välttämättömyyksistä kuten liikkuminen.
Ilmoita asiaton viesti
Tämähän se on se oleellinen.
Markan hevonen aiheuttaa satasen vahingon.
Lisää byrokratiaa ja ukkoja ja akkoja istuskelemaan konttoreihin ja lueskelemaan iltalehteä. Sen huomaa siitä että nettilehdet menevät tukkoon vähän kahdeksan jälkeen aamulla kun väki on saapunut ”lehdenlukuun”.
Sosialismin yksi pääperiaatehan on kontrolli. Väestön totaalinen kontrolli. Ja sitä varten tarvitaan yhä uusia viranomaisia.
Olisi hienoa jos esimerkiksi ihmisen täytyisi ensin hakea lupa, eli anoa alennettua bensaa tulevalle makallen. Tuin matkan tarpeellisuus ja tarkoitus sellvitettäisiin ja sitten bensiinilautakunta tekisi esityksen valtiolliselle viranomaiselle joka sitten joko hyväksyisi matkan ja myöntäisi osan tai kaiken tarvittavan bensiinin matkaa varten.
Satelliittipaikantimella sitten seurattaisiin tarkkan että matka tapahtuu tarkalleen suunnitelman ( ei kuitenkaan viisivuotis- ) mukaan eikä matkan aikana ajeta muuta kuin suunnitelmaan kuuluvat reitit.
Matkan jälkeen tekee matkailija sitten selvityksen tarkkaan missä on käynyt ja mitä tehnyt. Selvitykseen tulee sitten liittää erityisten tarkastusviranomaisten matkan varrella antamat todistukset.
Näin maailma pysyy viileänä ja ihmiset pelastuvat.
Ilmoita asiaton viesti