Ennusteeni vuoden takaa toteutui – ladattavien autojen osuus lähes 40 %
Kirjoitin täällä vuosi sitten, eli 3.12.2020, että ”Henkilöautojen käyttövoimissa on menossa raju murros. Ensi syksynä ladattavien henkilöautojen osuus lähestyy jo 40 prosenttia.” Nyt lokakuussa tuo osuus sitten oli 38 %, eli mainiosti ennusteeni toteutui.
Tässä puhutaan uutena ensirekisteröidyistä henkilöautoista ja niiden käyttövoimien osuuksista.
Bensa-autojen määrän ennustin putoavan 20 %. Elo-marraskuussa 2020 niitä rekisteröitiin 21102 kpl ja tälle vuodelle ennustin 16958 kpl. Nyt marraskuusta ei vielä tiedä, mutta kuukautta aiempi, eli heinä-lokakuu tänä vuonna oli 16566 kpl. Tiputus siis jopa hieman ennustamaani suurempi.
Diesel-autoille ennustin 30 % vuosipudotusta, eli tänä vuonna elo-marraskuussa olisi 3003 kpl. Toteutunut heinä-lokakuussa oli 2914 kpl, eli rahtusen ennustamaani suurempi pudotus.
Kovin moni ei tainnut viime vuonna uskoa ennusteeseeni lähes 40 % osuudesta. Laskin sen puhtaasti niin, että mihin päädytään, jos vuosimuutos 2019 => 2020 jatkuu saman suuruisena tähän vuoteen.
Päätin vuoden takaisen kirjoitukseni seuraavasti: ’Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio kertoo, että ”Autoalan oman ennusteen mukaan [ladattavien autojen osuus] kasvaa ensi vuonna jo lähes neljännekseen rekisteröinneistä.” Lukujen valossa tuo tuntuu turhan varovaiselta. Ja ennen kaikkea, jos lähikuukausina ostaa ei-ladattavan auton, niin onko sillä myöhemmin enää jälleenmyyntiarvoa?’
Nuo samat sanat taitavat sopia tämän uudenkin kirjoituksen päätökseksi. Hyvä, että muutos näin tapahtuu, koska maan alta kaivetun hiilen vapauttaminen ilmakehään pitää aika pian lopettaa.
Edit: Linkki tuohon vanhaan kirjoitukseeni (kiitos kommenttiosion Risto Jääskeläiselle) https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/sakarikouti/ensi-syksyna-ladattavien-autojen-osuus-lahes-40/
Mun ennuste 10 vuoden päähän. Webastot tulee käymään hyvin kaupaksi, jotta nämä himmelit tarjoaa edes kohtuullista matkustusmukavuutta ja huurteesta auki pysyviä ikkunoita. Webaston valmistajan osakekurssi?
Ilmoita asiaton viesti
Oma ennusteeni tuohon on sähköllä käyvät ilmalämpöpumput. Sellainen on jo nykyisin uudemmissa ja paremmissa sähköautoissa.
Ilmoita asiaton viesti
Mulla on vuoden 2017 Toyota Prius PHV. Siinähän on ilmalämpöpumppu. Ajot vaan on muutaman kilometrin sinne ja tänne, siis aina kylmällä autolla liikkeelle, joka taas pudottaa sähköllä ajetun matkan puoleen verrattuna kesään. Latauspaikkojakin on aivan liian vähän tai sitten ne sijaitsee aivan väärissä paikoissa omiin tarpeisiin. Kotona en kerrostaloasukkina saa sitä ladattua, tai siis en halua aiheuttaa siitä riitaa….
Ilmoita asiaton viesti
Tässä n. 2 kuukautta sitten oli taloyhtiöön kuuluvan hallituksen jäsen ihmettelemässä, että mitä pitää tehdä vuokralaisten sähköautolle, joka latailee siitä lämpötolpasta sähköautoaan muiden kustannuksella.
Nyt vuokralaiset vaativat latauspisteen rakentamista. Tarjosin tässä pari sivustoa, mitkä ovat isännöintiliiton sekä taloyhtiöliiton ohjeistuksia latauspisteiden menettelyihin.
Päädyttiin siihen, että vuokralaisen pitää omakustannuksella teetättää ja esittää osakkeenomistajalle suunnitelma ja lämpötolpat ovat vanhoja ja eivät kestä jatkuvaa kuormitusta. Taloyhtiöllä on tulevaisuuden remonttilista, missä yksi osa on sähkörungon uudistaminen muutaman vuoden kuluttua. Ei ole järkeä ruveta teetättämään erikseen, jos uudistus on muutenkin tulossa.
Vuokralaisella varmaan on varaa tehdä suunnitelma latauspisteen omalla kustannuksella, koska heillä on uudenkarhea e-mersu.
Ilmoita asiaton viesti
Juuri tässä se syy miksi en lataile autoa lämpötolpasta. Vuokralla asun minäkin. Lähinnä mua huvittaa nuo kilometrit mitä milläkin keksinnöllä pääsee yhdellä latauksella. mittaukset kun on tehty n. 20 asteen lämmössä, pitävätkin kohtuu hyvin paikkansa siinä. Tuosta 20- 30 astetta pois niin tilanne muuttuu oleellisesti.
Ilmoita asiaton viesti
Niinpä. Ei ole muiden syytä markkinoida eikä maksaa sähköautoja. Ei ainakaan kaiken kansan. Markkinoikoot ja maksakoot ne, jotka niistä hyötyvätkin.
Vai pitäisikö kaikkien taloyhtiöiden pihalle rakentaa bensa- ja dieselpumput ? Ei sentään.
Ilmoita asiaton viesti
Mistäs se koboltti tulee? Ilmasta?
Ilmoita asiaton viesti
Laitetaanpa vielä linkkikin:
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/sakarikouti/ensi-syksyna-ladattavien-autojen-osuus-lahes-40/
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos paljon. Lisäsin tuon myös itse artikkelin loppuun.
Ilmoita asiaton viesti
Tässä on eräänlaista ”vedättävää koronaparametrisointia”, eli otsikossa on unohdettu kyseessä olevan rekisteröinti. Oma ennusteeni on, että todellinen sähköautojen osuus rajoittuu johonkin kipurajaan kahdesta syystä:
-ne, jotka ostivat sähköauton nyt, eivät osta uutta sellaista (syyt: kalliimpi eli syö budjettia pidemmältä aikaväliltä, elintasosymboliarvo ja hyvesignaaliarvo pienenee autojen yleistyessä, huonot ajokokemukset (lataustiheys suurempi kuin haluttiin), tuleva lama)
-köyhät eivät osta uusia autoja vaan käytettyjä, ja Suomeen ehkä aletaan tuoda käytettyjä bensiiniautoja ulkoa. Lisäksi köyhien osuus kasvaa nopeammin kuin pohjimmaisten köyhien luopuminen autoilusta kokonaan.
Ilmoita asiaton viesti
Otsikosta ei unohtunut, vaan yritin pitää sen siedettävän lyhyenä. Tarkempi määritelmä on sitten tekstin toisessa kappaleessa.
Ilmoita asiaton viesti
Näyttää siltä, että sähköautojen osuus kaikista autoista on n. 1,6%.
Toki sähköautojen osuus kaikista sähköautoista on 100%.
Ilmoita asiaton viesti
Itse pidän sähköautojen yleistymistä hyvänä asiana vaikka itse en sellaista hankkisi johtuen sähköautojen heikosta kuormanvetokyvystä. Kävin tässä taannoin MB:n huollossa ja samalla katselin löytyisikö 12 vuotta vanhalle mersulleni vähän uudempaa korvaajaa, mielellään dieseliä. Myyjä sanoi että kaikki viedään käsistä, varsinkin nelivetomaasturit. Olisi kyllä mielellään ottanut vaihdossa omani jos uuden ostaisin, vieläpä kilpailukykyisellä välirahalla.
Taidanpa ajaa vielä toistaiseksi nykyiselläni.
Ilmoita asiaton viesti
Riippuen millaisia ajoja sinulla on, niin plugarilla saatat hyvin päästä siihen, että lähes kaikki ajot menevät sähköllä, mutta tarvittaessa voit vetää kuormaa bensalla. Itsellä noin oli, kunnes nyt olen vaihtanut täyssähköön.
Ilmoita asiaton viesti
”Lähes kaikki ajot menevät sähköllä”, no eivät mene, jos ajellaan vaikka talvella pitkää työmatkaa. Ja sellaista se on monesti täällä maakunnissa.
Vetokyky on myös tärkeä kriteeri monelle ja pudottaa hybridit ja sähköautot pois keskituloisten talouksien autohankinnoissa. Rahalla tietysti saa vetokykyä, mutta tuolla 30 000-40 000 euron luokassa vetomassa on yleensä olemattoman pieni ellei jopa nolla. Ja kyllä jarruttoman perävaunun vetomassan standardi on reilut 700 kg ja jarrullisen 1500 kg, muu on pelleilyä.
Hölmöähän tässä on se, että hyvätuloinen kaupunkilainen ei tällä vetomassalla tee mitään, hän kun voi aina vuokrata ajoneuvon, jos pitää jotakin vetää tai tilata kuljetuksen. Syvällä maaseudulla taas tulotaso on usein paljon matalampi, autolla vedetään paljon, eikä vuokraus tai palvelun tilaaminen oikein ole järkevää tai kannattavaa. Siksi ladattavien tai täyssähköautojen yleistyminen maalla on melkoisen hidasta.
Ilmoita asiaton viesti
’”Lähes kaikki ajot menevät sähköllä”, no eivät mene’
Siksi kirjoitinkin, että ”Riippuen millaisia ajoja sinulla on. Itsellä asia siis toteutui.
Maksoin 9 kk vanhasta alle 10.000 km ajetusta plugin-hybridistä (Kia Niro) 30.000 e. Sillä ei ihan pääse lukuihisi, mutta jarruton vetomassa on 600 kg ja jarrullinen 1300 kg.
Ilmoita asiaton viesti
Tällaiset ennusteet ovat helppoja. Melkein vaikeaa ajatella, että kävisi toisin.
Ilmoita asiaton viesti
Paljonko Suomen tai jonkun muun maan lämpötila laski tämän ”kehityksen” ansiosta vai miten tämä näkyy ilmastossa?
Ilmoita asiaton viesti
Matti heti aamusta nokkelana.
Ilmoita asiaton viesti
Nyt Suomessa lienee n. 50.000 sähköautoa autojen kokonaismäärän ollessa 3.200.000 kpl. Tekee n. 1,6%. Ei taida prosenttilasku olla blogistin vahvinta alaa ?
Entä jos laskee vain sähköautojen osuuden kaikista sähköautoista ? Saisi täydet 100%. Upeaa. Eikös vaan ?
Ilmoita asiaton viesti
Kirjoitin artikkelin alussa ”Tässä puhutaan uutena ensirekisteröidyistä henkilöautoista ja niiden käyttövoimien osuuksista.” Toki osuudet koko vanhasta autokannasta ovat eri asia.
Ilmoita asiaton viesti