Joulukuussa joka kolmas rekisteröity henkilöauto oli sähköauto
Henkilöautojen käyttövoimissa on menossa raju murros. Joulukuussa ensirekisteröidyistä henkilöautoista joka kolmas eli 31,5 % oli sähköauto (täyssähkö tai pistokehybridi). Kun laajentaa tarkastelujaksoksi 4 kk, niin jos viimeisen vuoden kehitys jatkuu samana, sähköautojen osuus lähestyy syksyllä jo 50 prosenttia.
Olen laskenut tulokset oheiseen taulukkoon. Pohjana ovat Autoalan Tiedotuskeskuksen uusimmat tilastot ensirekisteröinneistä. Vuosien 2019 ja 2020 syys-joulukuu on toteutuneita lukuja. Neljän kuukauden otos on jo melko edustava, mutta samaan aikaan riittävän lyhyt paljastamaan muutoksen nopeuden.
Nuo tilastot eivät sisällä ulkomailta käytettynä tuotuja autoja, eli luvuissa ovat ”vain” Suomessa uutena ensirekisteröidyt henkilöautot.
Ei-ladattavat hybridit on laskettu mukaan bensiini- ja diesel-autoihin, koska niissä kaikki energia kuitenkin tulee noista fossiilisista polttoaineista.
Vuosi sitten syksyllä ladattavien autojen eli sähköautojen osuus oli 10 %, mutta nyt päättyneenä syksynä jo 23 %. Jos täyssähköautojen ja pistokehybridien muutosvauhti jatkuu tänä vuonna samana, niin syksyllä niiden osuus on jo 47 %. Kumpaakin lajia olisi suunnilleen yhtä paljon.
Diesel-autojen osuus olisi kuusi kertaa pienempi kuin sähköautojen ja kaasuautoja ei enää juuri myytäisi. Bensa-autoja vielä myydään, mutta vähemmän kuin sähköautoja (16.075 kpl vs. 17.115 kpl).
Kyseessä on jo tämän vuoden syksy ja onkin mielenkiintoista nähdä, toteutuuko tämä. Heittelyä voi aiheuttaa niin korona kuin EU:n ohjaus. Päättyneenä vuonna autonvalmistajien piti saada keskimääräiset CO2-päästöt EU-rajan alle, mistä syntyi kiriä. Toisaalta EU:n paine ei ole poistumassa.
Vaikka tunnetusti tulevaisuuden ennustaminen onkin vaikeaa, niin menneisyyden on hieman helpompaa. Jo tapahtunutta on, että bensiini, diesel- ja kaasuautojen myynti on pudonnut 7.000 kpl ja samaan aikaan sähköautojen lisääntynyt vajaat 4.000 kpl.
Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio kertoi joulukuussa, että ”Autoalan oman ennusteen mukaan [ladattavien autojen osuus] kasvaa ensi vuonna jo lähes neljännekseen rekisteröinneistä.” Mutta siis joulukuussa jo toteutui 31,5 %. Ja ennen kaikkea, jos lähikuukausina ostaa ei-ladattavan auton, niin onko sillä myöhemmin enää jälleenmyyntiarvoa?
Jos nyt pidättäydyttäisiin tosiasioissa. Yksikään auto, johon voidaan liittää sana hybridi, ei ole sähköauto, eikä niitä sellaisina tulisi kohdellakaan.
Varsinkin talvisaikaan ne käyttävät samoja fossiilisia polttoaineita kuin rehelliset polttomoottoriautot ja kuluttavat polttoainetta vieläpä niitä enemmän johtuen suuremmasta omamassastaan.
Hybridien menekki johtuu vain ja ainoastaan niiden typerästä ja epäoikeudenmukaisesta verotuskohtelusta.
Varsinaisten sähköautojen myynti on vielä lapsenkengissään johtuen niiden järjettömästä hinnasta ja olemattomasta latausinfrasta.
Ilmoita asiaton viesti
Pistokehybridiin ladataan sähköä seinästä akkuun, jolla sitten pääsee esim. 60 km, minkä jälkeen jatketaan bensalla. Täyssähköauto on muuten sama, mutta akku on isompi ja bensavaihtoehtoa ei ole. Molemmat ovat sähköautoja, mutta ensinmainittu ei ”täys”.
Pistokehybridien kanssa riippuu autoilijasta ja ajotarpeesta, missä määrin mennään sähköllä tai bensalla. Omallakin perus-espoolaisella ajoprofiililla bensa-ajoa ei tule joka kuukausi. Jotta talvellakaan ei menisi bensaa, niin en sitten käytä lämmitystä.
Pistokehybridien bensalla ajamisen minimointiin on helppo ratkaisu. Siirretään 600 miljoonaa euroa vuosiverosta polttoaineveroon. Silloin vanhan suuripäästöisen auton omistaja säästää kivasti vuosiverossa, mutta polttoaineen kallistuttua sitä kannattaa säästää. Ja pistokehybridillä kannattaa maksimoida sähköajo, jos kaikki eivät näin vielä tee.
On erinomainen asia, että pistokehybrideissä on nyt kevyet verot. Näin niitä saadaan Suomeen suurin määrin, ja pienistä akuista johtuen niitä kalliita akkumetalleja riittää kymmenen kertaa suurempaan automäärään kuin täyssähköautoissa. Kuitenkin ajosuoritteesta valtaosa menee sähköiseksi.
Täyssähköautoja (henkilöauto) ensirekisteröitiin joulukuussa 2241 kpl ja dieseleitä 4131 kpl. Lähikuukausina täyssähköautot ohittavat dieselit ensirekisteröinneissä, joten ei niiden myynti enää ihan lapsenkengissä ole. Toki parantamisen varaa on, kuten myös latausinfrassa.
Ilmoita asiaton viesti
”Siirretään 600 miljoonaa euroa vuosiverosta polttoaineveroon. Silloin vanhan suuripäästöisen auton omistaja säästää kivasti vuosiverossa, mutta polttoaineen kallistuttua sitä kannattaa säästää. ”
Tiedät varmaan, millainen on keskiverto henkilöauto nyt? Ja ehkä tiedät, että sellaisen omistaja ei ole ostamassa sähköautoa eikä edes hybridiä. Ei ole, koska ei pysty. Ja näillä muutaman tonnin tai maksimissaan 10 000 euron autoilla ajetaan siellä, missä ei ole Espoon tai muun suuremman kylän joukkoliikennettä. Polttoaineveron korotus on näille vanhoilla halvoilla autoilla ajaville todella epäreilu teko.
Kaltaisiani haja-alueella asuvia ja autoa välttämättä tarvitsevia on paljon. Minäkään en aio osta uutta hybridiä tai sähköautoa, miksi ostaisin, kun tarvitsen vetokykyisen nelivedon eikä ole mitään mieltä uhrata vuoden nettopalkkaa halpaan hybridiin tai sähköautoon, jolla vetomassaa tuskin on sitäkään luokkaa kuin nykyisessä edullisen pään dieselkatumaasturissa.
Ilmoita asiaton viesti
Valtiovarainministeriön pitäisi tämä laskea, mutta oma karkea arvio:
Ehdotuksessani kun vähennettäisiin vuotuista ajoneuvoveroa 600 miljoonaa, niin enimmäkseen tuo veronkevennys kohdistuisi (vanhoihin) polttomoottoriautoihin. Esim. vuoden 2003 turbo-Volvolla päästöt ovat 245 g/km, ja vero 415 e vuodessa. Lonkalta heitettynä siitä lähtisi puolet pois. Bensan hinta nousisi ehkä 15 %, eli hieman vähemmän kuin hinta on koronan vuoksi seilannut. Jos vuosiveron alennus säästää 200 e ja bensan hinta nousee 20 snt/litra, niin tuhannen litran kohdalla menisi päittäin. 6 l/100 km tuo olisi 17.000 km vuodessa.
Siis ilmankin kalliiseen sähköautoon vaihtamista olisi isompi motivaatio vähentää ajoja aina kun mahdollista. Jos ajaisin 17.000 km vuodessa, ei tulisi säästöä eikä lisälaskua, mutta jos voisi vähentää, niin säästö jäisi itselle.
Ilmoita asiaton viesti
Jonkun tilaston mukaan hybridien keskikulutus oli noin 6 litraa satasella, eli ajavat bensalla käytännössä. Eli se siitä ympäristömyötäisyydestä…
Ilmoita asiaton viesti
Tuohon tilastoon todennäköisesti vaikuttaa se, että lataushybridit ovat hyvin suosittuja työsuhdeautoja, ja jos on täysi autoetu, ei latausmahdollisuutta autonhaltijan edes ole kannattavaa käyttää.
Ilmoita asiaton viesti
Työsuhdeautojen ongelman vuoksi olenkin ehdottanut muutamaan otteeseen vapaan autoedun lopettamista. Ei vastaavaa nytkään ole moottoripyörissä.
Siis autoilija säästää veroissa, mutta joutuu maksamaan itse bensat. Vähän niin kuin asuntokohtaiset vesimittarit, jotka alkavat olla pakollisia.
Ilmoita asiaton viesti
https://tekniikanmaailma.fi/mielikuva-laiskasti-lataavasta-hybridiautoilijasta-on-vaara-kyselun-mukaan-yli-puolet-lataushybridien-kilometreista-ajetaan-sahkolla/
Tuossa linkissä on vuoden vanha kyselytutkimus. Sen mukaan 85 % lataa vähintään kolmasti viikossa ja 70 % päivittäin.
Tuolla aiemmin mainitsemani verojen siirto vuosista litroihin auttaisi tässä lisää.
Ilmoita asiaton viesti
Varmaan totta juu. Puhtaita polttomoottoriautoja ei sanottavasti enää valmistetakaan. Mutta menee miespolvi ellei toinenkin ennen kuin voi sanoa että liikenteessä joka kolmas auto on sähkövetoinen. Tietenkin siksi että euroopassa hylätty uusi auto, jolla on ajettu 100 000 tulee tänne meille pyörimään seuraavaksi 20 vuodeksi.
Tietenkin olisi eettisempää jos siivooja ja kotiavustaja Pirjo Koskinen Tampereen Nekalasta vaihtaisi sen 2300e hintaisen Puntonsa reteästi 93 000e hintaiseen Teslaan. Johan siinä maailmakin pelastuisi…
Asiallisesti ottaen sähköautot ovat tätä kirjoitettaessa eliitin ja paremman väen statussymboli eikä juurikaan muuta. Vähän sellaista naapurille näyttämistä ja siinä sivussa ”köyhät kyykkyyn” -mentaliteettia. Sitä en tietenkään sano etteikö tahti voisi muuttua jos joskus sähköautoihin kehitetään joku halpa kansanmalli mutta tohdin epäillä. Likainen salaisuus kun on että voittoa ne tuottavat (toistaiseksi) tehtaille vain valtiontukiaisten avittamana, omillaan menisivät konkkaan.
Ilmoita asiaton viesti
”…sähköautot ovat tätä kirjoitettaessa eliitin ja paremman väen statussymboli eikä juurikaan muuta. Vähän sellaista naapurille näyttämistä ja siinä sivussa ”köyhät kyykkyyn” -mentaliteettia”
Sähköautojen valikoimassa on nykyään paljon valinnanvaraa hinnankin puolesta, eivät ne kaikki mitään sadantonnin tesloja ole. Tavallisia pikkuautoja ja perheautojakin löytyy hyvin. Ja tietenkin uuden auton hinnan kauhistelu onnistuu mainiosti käyttövoimasta riippumatta vertaamalla sitä parin tonnin koslaan.
Ilmoita asiaton viesti
Useimmiten olen eri mieltä kuin Nieminen, mutta nyt en. Kun puhutaan ihan oikeista sähköautoista eikä hybrideistä, niin sähköauto ei ole vielä keskituloisen perheen auto, jolla kuljetetaan jälkikasvu, lemmikit, raksatavarat jne. Sellainen sähköauto on liian kallis. Toki pienen sähköauton saa alta reilusti 40 000 euron ja ihan pikkuisen alle 20 000, mutta ei niistä perhekäyttöön oikeasti ole.
Tai on tietysti Kallion cityvihreälle, mutta ei vaikka Sonkajärven talonrakentajalle.
Ilmoita asiaton viesti
Noloa seurattavaa tuollainen hölmöily, Hytönen. Siirtelet maalitolppia uuteen kuvitteelliseen paikkaan, kun edelliset ennakkoluulot kaatuvat. Ja peukalosääntönä: jokainen kommentti, jossa ölistään Kallion cityvihreästä tai kehäkolmosesta on säälittävää kuraa. Kyllä pitää pystyä parempaan.
Antaa sen sonkajärveläisen talonrakentajan tehdä, mitä tekee, mutta 80% suomalaisista on paljon relevantimpi porukka, kun arvioidaan isoja muutoksia, kuten nyt hyvään vauhtiin päässyttä sähköautojen määrän kasvua.
Ilmoita asiaton viesti
Hetken kuvittelin, että pystyt asialliseen kommentointiin. Valitettavasti erehdyin.
Cityvihreälle pienikin sähköauto on oiva kulkupeli, ei siinä mitään. Mutta haja-alueelle asuvalle ei ole, ei ainakaan vielä.
Ilmoita asiaton viesti
Sähköautoilu haja-asutusalueella? Sinullahan ei ole siitäkään mitään kokemusta tai tietoa. Minulla on.
Tieto ja kokemus vs. ennakkoluulot. Hm, vaikea valinta…
Ilmoita asiaton viesti
Voi olla viherpesua. Jos on, ja näihin liitetään mielikuvia paljon paremmasta, niin kyseessä on harhaajohtaminen, ja seuraukset voi näkyä ympäristössä.
Näitä voi olla vaikea selvittää, tavan kansalaisen. Valta ja vastuu kuuluvat heille, joilla on parempaa tietoa. Jos tiedon päälle menee väärin, niin ympäristöhaitan tekeminen on tahallista.
Vaikka laki ei tuomitse harhaanjohtavasta myynnin ja tuotantosuunnan edistämisestä, niin seuraukset näissä ei jää kokematta.
Voi olla, että sähköautot pitemmän päälle ovat hyviä, verrattuna siihen, ettei niitä olisi nyt, vaikka ovat kuinka perustelemattomia. Tällöin tulisi kuitenkin puhua asiasta eri tavoin.
Tällaisen iso kyselemistarve, ei anna kovin luotettavaa kuvaa terveistä linjoista. Kun jotain kyseenalaista viedään isosti, niin repivyyden aiheuttaminen, on toinen isosti kuormittava, ellei repivyys ole tarkoitus.
Ilmoita asiaton viesti
Koko autoistaminen, esim autoistamisen päämaassa, perustui koko yhteiskunnan massiiviseen mukaantempaamiseen tavalla, jossa vaihtoehtoja ei käytännössä ollut yhtä merkittävinä.
Kun puhutaan isoista tuotantolinjoista, niin näihin tosiaan liittyy erilaisia vaikutuksia. Koko liikkumista ja elämäntavan rakentamista voi arvioida, koska tietyt isot linjat eivät jää elämästä kovin erillisiksi, etenkin kun aikaa kuluu.
Voidaan mennä hyvin yhdellä, ja riskaabelilla. Torjutaan nyt tällaisten ongelmia. Haittojen sosialisointi auttaa tässä kovasti.
Ilmoita asiaton viesti
Haittojen sosialisointi? No sillehän fossiilitalous perustuu. Haittojen pääaiheuttajat eivät joudu maksamaan niistä, vaan ne levitetään kaikille – ja joillekin oikein viimeisen päälle, kuten nyt vaikka Siperian öljyalueilla asuvien kielisukulaistemme nenetsien kohtalona on ollut.
Pakoputket polttomoottoriautojen matkustamoon, loppu haittojen sosialisoinnille! 😉
Ilmoita asiaton viesti
Voisiko olla niin että kun on tällainen arvaamaton hallitus kun on, joka on sitoutunut ympäristöpolitiikkaansa, eivät ihmiset uskalla ostaa muunlaisia autoja?
Kyse ei olisi sähköauton hyvyydestä vaan hallituksen arvaamattomuudesta.
Usein vanhallakin voi vielä ajaa tai vaihtaa käytettyyn ja siirtää uuden osto aikaan jolloin arvaamattomuus ainakin vähenee, vaikkei varmaan poistukaan pitkään aikaan.
Ilmoita asiaton viesti
Varmasti moni ostaja empii, mitä tekisi, ja mieluummin vaikka hetken odottaa ja katsoo. Tuskin kuitenkaan hallituksen vuoksi. On selkeä trendi niin Suomessa (myös ennen nykyistä hallitusta) kuin Euroopan laajuisesti, että fossiilisten polttoaineiden käyttöä painetaan alas.
Täyssähköautojen ja pistokehybridien valikoimat ovat olleet suppeita ja hinnat turhan kalliita, joskin tilanne on nopeasti paranemassa.
Sitten tosin kun pitkään odottaa oman bensa-autonsa pois vaihtamisessa, ei kukaan sitä enää halua, ja vaihtohyvityskin on sen mukainen. Ihan kuten filmikameroissa digikameroiden tultua tai kuvaputki-tv:issä taulu-tv:iden tultua (no joo, tv:itä ei tosin anneta vaihdossa).
Ilmoita asiaton viesti
Onko nuo luvut nyt ihan kohdillaan? Ainakin marraskuussa osuus oli 19%. Toki suht iso luku tämäkin. Täyssähköjä oli tuosta 3,6%. Eli eipä kovin paljoa vielä.
Itse harkitsin aluksi hybridiä, mutta jätin kuitenkin kauppaan ja tilasin uuden bensa-automaatin. Ei nappaa ainakaan vielä alkaa mitään kotilatauspisteitä asennella ja piuhan kanssa jatkuvasti pelata. Lisäpainoa myös aika paljon akuista ja vievät osan tavaratilasta.
Kevythybridi pääsi loppusuoralle, mutta pysytään siis bensassa. Ja eipä haluamassani mallissa edes ollut hybridiä tarjolla. Kattoo sit fiilistä, hintoja ja tarjontaa taas 2-3v päästä. Täyssähkö ei kiinnosta, hybridiä/kevythybridiä voinee harkita.
Ilmoita asiaton viesti
Ladattavien osuus oli syyskuussa 24 %, lokakuussa 17 %, marraskuussa 19 % ja joulukuussa 31 %. Meillä molemmilla on siis sama luku marraskuulle.
Kun marraskuussa täyssähköjä oli 3,6 %, niin joulukuussa oli jo 12,9 %. Kappalemäärissä 1053/8132. Tuossa ei välttämättä ole pelkkää trendiä, vaan kuukausikohtaista heiluntaa.
Itse laitan mieluummin kotiin tullessa töpselin pistorasiaan kuin seison viikoittain varta vasten bensapumpulla. Puhelimen kanssa olen moiseen muutenkin tottunut.
2-3 vuoden päästä ovat toki valikoimat ja hinnat nykyistä parempia, niin autoilla kuin latausasemilla.
Kevythybridi on bensa-auto, joka ottaa kaiken energiansa fossiilisista polttoaineista. Siinä on vaan sitten tekniikkaa, joka tuota bensankulutusta hieman pienentää. Vähän sama asia, kuin jos on hyvät kevyesti vierivät renkaat, joissa on optimi rengaspaine. Vasta ulkoinen lataaminen tekee muutoksen auton käyttövoimaan.
Ilmoita asiaton viesti
Taidat tehdä saman virheen kuin ilmastonmuutoksenkin kohdalla, sekoittaa korrelaation ja kausaliteetin.
Causa ei ole se, että sähköautot olisivat jotenkin kiinnostavia ja niiden osuus sen tähden kasvaisi.
Ilmastopuheilla ja sähköauton ostoilla on kyllä korrelaatio. Mutta ilmastopuheet tai ilmastonmuutokseen uskominen eivät ole sähköauton hankinnan syy.
Samalla tavalla ilmakehän hiilidioksidipitoisuus on noussut lämpenemisen johdosta, ei sen tähden että hiilidioksidipitoisuus olisi lämmittänyt ilmakehää. Ei se siihen kykenisikään, ilmastonmuutosmielessä hiilidioksidi on pienitehoinen kaasu.
Ilmoita asiaton viesti
No luvut on siis samat, ok. Itse kannatan sitä, että autovero poistetaan kokonaan ja autoilijat voi valita itselleen parhaiten sopivan voimanlähteen. Edelleen jäisi ALV ja ajoneuvovero, jota ehkä vähän voi nostaa, jos autovero poistuu. Autoilu on tehty törkeän kalliiksi pitkien välimatkojen maassa, jossa julkinen ei toimi kuin joten kuten suurimmissa kaupungeissa. Eikä julkinen voi korvata omaa autoa monestikaan. Mitään vihreää sähköautojen pakkosyöttöä en kaipaa.
Kerran kahteen viikkoon kun tankkaa, niin siinä se. Että eipä siinä sen kummempaa bensapumpulla seisomista ole. Webasto on myös kiva, sitä ei sähköautoon saa, eikä kaikkiin hybrideihinkään.
Ilmoita asiaton viesti
Mikäs sen lisälämmittimen asentamisen estäisi sähköautoon? Oma pieni säiliö sen polttoaineelle kyllä tarvittaisiin. Muistaakseni ainakin Renaultin pienissä tavara-sähköautoissa sellainen olisi varusteluissa mukana. Ideanahan on vähentää sähkönkulutusta lämmitykseen, jolloin yhdellä latauksella pääsee pidemmälle.
Hassua muuten, että joku ihan tosissaan haluaa kevythybridin. Nehän ovat ihan huijausta.
Ilmoita asiaton viesti
No ainakaan tehdastilauksena ei olisi noihin, tiedä sitten saako erikseen ja mihin hintaan.
Ei kai kevythybridit nyt huijausta sentään ole, kai ostajat tietää, että mitä se tarkoittaa. Ja joissain malleissa se voi olla ainut vaihtoehto, jos ei halua ladattavaa tai dieseliä.
Ilmoita asiaton viesti