Joulukuussa joka kolmas rekisteröity henkilöauto oli sähköauto

Henkilöautojen käyttövoimissa on menossa raju murros. Joulukuussa ensirekisteröidyistä henkilöautoista joka kolmas eli 31,5 % oli sähköauto (täyssähkö tai pistokehybridi). Kun laajentaa tarkastelujaksoksi 4 kk, niin jos viimeisen vuoden kehitys jatkuu samana, sähköautojen osuus lähestyy syksyllä jo 50 prosenttia.

Olen laskenut tulokset oheiseen taulukkoon. Pohjana ovat Autoalan Tiedotuskeskuksen uusimmat tilastot ensirekisteröinneistä. Vuosien 2019 ja 2020 syys-joulukuu on toteutuneita lukuja. Neljän kuukauden otos on jo melko edustava, mutta samaan aikaan riittävän lyhyt paljastamaan muutoksen nopeuden.

Nuo tilastot eivät sisällä ulkomailta käytettynä tuotuja autoja, eli luvuissa ovat ”vain” Suomessa uutena ensirekisteröidyt henkilöautot.

Ei-ladattavat hybridit on laskettu mukaan bensiini- ja diesel-autoihin, koska niissä kaikki energia kuitenkin tulee noista fossiilisista polttoaineista.

Vuosi sitten syksyllä ladattavien autojen eli sähköautojen osuus oli 10 %, mutta nyt päättyneenä syksynä jo 23 %. Jos täyssähköautojen ja pistokehybridien muutosvauhti jatkuu tänä vuonna samana, niin syksyllä niiden osuus on jo 47 %. Kumpaakin lajia olisi suunnilleen yhtä paljon.

Diesel-autojen osuus olisi kuusi kertaa pienempi kuin sähköautojen ja kaasuautoja ei enää juuri myytäisi. Bensa-autoja vielä myydään, mutta vähemmän kuin sähköautoja (16.075 kpl vs. 17.115 kpl).

Kyseessä on jo tämän vuoden syksy ja onkin mielenkiintoista nähdä, toteutuuko tämä. Heittelyä voi aiheuttaa niin korona kuin EU:n ohjaus. Päättyneenä vuonna autonvalmistajien piti saada keskimääräiset CO2-päästöt EU-rajan alle, mistä syntyi kiriä. Toisaalta EU:n paine ei ole poistumassa.

Vaikka tunnetusti tulevaisuuden ennustaminen onkin vaikeaa, niin menneisyyden on hieman helpompaa. Jo tapahtunutta on, että bensiini, diesel- ja kaasuautojen myynti on pudonnut 7.000 kpl ja samaan aikaan sähköautojen lisääntynyt vajaat 4.000 kpl.

Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio kertoi joulukuussa, että ”Autoalan oman ennusteen mukaan [ladattavien autojen osuus] kasvaa ensi vuonna jo lähes neljännekseen rekisteröinneistä.” Mutta siis joulukuussa jo toteutui 31,5 %. Ja ennen kaikkea, jos lähikuukausina ostaa ei-ladattavan auton, niin onko sillä myöhemmin enää jälleenmyyntiarvoa?

Sakari Kouti

Vihreät Yrittäjät pj, TalousVihreät hall. Espoonlahden Vihreät vara-pj Partiojohtaja, reservin yliluutnantti Diplomi-insinööri, Senior-konsultti (ICT)

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu