Liikenteen työsuhde-etujen verouudistus ja talousarvio 2021

Tänään julkistetussa vuoden 2021 talousarvioesityksessä toteutetaan liikenteen työsuhde-etujen verouudistus, tarkoituksena tukea siirtymää vähäpäästöiseen liikenteeseen.

Esityksen mukaan työsuhdeautona käytettävien täyssähköautojen verotusarvoa alennetaan 170 euroa kuukaudessa vuosiksi 2021-2025. Tämä tarkoittanee niin vapaata autoetua kuin käyttöetua, ja on kai tulossa vapaassa autoedussa nykyisin olevan 120 euron alennuksen lisäksi. Vuoden päästä pidettävään kehysriiheen mennessä jatkovalmistellaan työsuhdeautojen verotuksen uudistamista siten, että verotus ohjaisi valitsemaan työsuhdeautoksi vähäpäästöisen auton. Tässä yhteydessä arvioidaan, miten verotuksella voidaan kannustaa täyssähköautojen lisäksi kaasu-autojen ja lataushybridien hankintaa.

Nuo lataushybridit saadaan helposti mukaan seuraavasti:

  • Annetaan niillekin 170 euron alennus työsuhdeauton verotusarvoon. Koska lataushybrideihin kohdistuu täyssähköautoja enemmän luontaista kysyntää, nostaa sama 170 euron alennus luultavasti lataushybridien myyntiä paljon enemmän kuin täyssähköautojen.
  • Alennusta lataushybrideille ei vielä päätetty ehkä sen takia, että niillä pystyy ajamaan bensallakin. Tämä ongelma poistuu sillä, että lopetetaan vapaa autoetu, jolloin autoilija joutuu itse maksamaan bensat. Tästä taas tulee motiivi ajaa sillä sähköllä. Vapaan autoedun lopetus on autoilijallekin neutraali, koska hän sitten säästää veroissa. Kyseessä on vastaava muutos, kuin että tulee asuntokohtainen vesimittari, ja on siis nykypäivää.
  • Sähköllä ajamisen motiivia vielä parantaa se, että siirretään esimerkiksi 600 miljoonaa euroa autojen vuosiverosta polttoainaveroon. Seurauksena polttoaineet kallistuvat ehkä 15 %, eli saman verran kuin nyt kesän aikana muutenkin tapahtui koronan hellittäessä. Turha on sitä paitsi auton parkkiruudussa pitämistä verottaa, päästöjähän tulee vain silloin, kun se polttomoottoriauto liikkuu. Lisäetuna on, että täyssähköauton tai lataushybridin hankinta tulee suhteessa edullisemmaksi, kun polttoaine kallistuu.

Toivottavasti nämä parannukset saadaan seuraavan vuoden aikana päätöksentekoprosessiin.

Sakari Kouti
Vihreät Oulu

Vihreiden Yrittäjien pj ja TalousVihreiden hallitus
Oulun Vihreiden varapuheenjohtaja
Vihreiden puoluevaltuusto vj.
Vihreiden ulko- ja turvallisuuspoliittisen työryhmän kahdesta pj:stä toinen
Veneilyopas, partiojohtaja, res. yliluutnantti, dipl.ins., senior-konsultti (ICT)

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu