Liikenteen työsuhde-etujen verouudistus ja talousarvio 2021
Tänään julkistetussa vuoden 2021 talousarvioesityksessä toteutetaan liikenteen työsuhde-etujen verouudistus, tarkoituksena tukea siirtymää vähäpäästöiseen liikenteeseen.
Esityksen mukaan työsuhdeautona käytettävien täyssähköautojen verotusarvoa alennetaan 170 euroa kuukaudessa vuosiksi 2021-2025. Tämä tarkoittanee niin vapaata autoetua kuin käyttöetua, ja on kai tulossa vapaassa autoedussa nykyisin olevan 120 euron alennuksen lisäksi. Vuoden päästä pidettävään kehysriiheen mennessä jatkovalmistellaan työsuhdeautojen verotuksen uudistamista siten, että verotus ohjaisi valitsemaan työsuhdeautoksi vähäpäästöisen auton. Tässä yhteydessä arvioidaan, miten verotuksella voidaan kannustaa täyssähköautojen lisäksi kaasu-autojen ja lataushybridien hankintaa.
Nuo lataushybridit saadaan helposti mukaan seuraavasti:
- Annetaan niillekin 170 euron alennus työsuhdeauton verotusarvoon. Koska lataushybrideihin kohdistuu täyssähköautoja enemmän luontaista kysyntää, nostaa sama 170 euron alennus luultavasti lataushybridien myyntiä paljon enemmän kuin täyssähköautojen.
- Alennusta lataushybrideille ei vielä päätetty ehkä sen takia, että niillä pystyy ajamaan bensallakin. Tämä ongelma poistuu sillä, että lopetetaan vapaa autoetu, jolloin autoilija joutuu itse maksamaan bensat. Tästä taas tulee motiivi ajaa sillä sähköllä. Vapaan autoedun lopetus on autoilijallekin neutraali, koska hän sitten säästää veroissa. Kyseessä on vastaava muutos, kuin että tulee asuntokohtainen vesimittari, ja on siis nykypäivää.
- Sähköllä ajamisen motiivia vielä parantaa se, että siirretään esimerkiksi 600 miljoonaa euroa autojen vuosiverosta polttoainaveroon. Seurauksena polttoaineet kallistuvat ehkä 15 %, eli saman verran kuin nyt kesän aikana muutenkin tapahtui koronan hellittäessä. Turha on sitä paitsi auton parkkiruudussa pitämistä verottaa, päästöjähän tulee vain silloin, kun se polttomoottoriauto liikkuu. Lisäetuna on, että täyssähköauton tai lataushybridin hankinta tulee suhteessa edullisemmaksi, kun polttoaine kallistuu.
Toivottavasti nämä parannukset saadaan seuraavan vuoden aikana päätöksentekoprosessiin.
Haluaisitko kertoa miten lopetetaan vapaa autoetu? Kai meillä nyt sopimusvapaus sentään säilyy tässä maassa. Tuo etuus lienee ihan täysin työnantajan ja työntekijän välinen sopimusasia.
Ilmoita asiaton viesti
Sori viive vastauksessani. Kyse on käsittääkseni ihan samasta asiasta, kuin jos työnantaja maksaisi vuoden ruuat työntekijälle kotiin. Sopimusvapauden puitteissa se on mahdollista, mutta sitten vaan täytyy maksaa verot ja työnantajan sivukulut toteutuneen mukaan. Sama siis jos työnantaja maksaisi vuoden polttoaineet.
Ilmoita asiaton viesti
Eihän se vapaa autoetu mihinkään poistu verotusperiaatetta muuttamalla.
Osa vapaan autoedun saajista ajaa itse asiassa niin vähän, että käyttöetu tulisi halvemmaksi. Itse en osaa arvioida nostaisiko vai laskisiko toteuman mukaan verottaminen verotuloja. Miten paljon sinä uskot toteuman mukaan verottamisen vaikuttavan verokertymään ja lisääntyneen byrokratian aiheuttaman tehottomuuden lisäävän kustannuksia yhteiskunnassa? Olisiko mahdollinen ohjausvaikutus sen arvoinen?
Ilmoita asiaton viesti
Ja nyt vielä pidempi viive. Sori taas…
Ajattelen niin, että muutos ei lisää byrokratiaa. Se nimittäin tekisi vapaan autoedun käytön niin työlääksi, että kaikki siirtyisivät käyttöetuun. Verottajalla työmäärä ei muuttuisi ja yrityksissä työmäärä pienenisi, kun polttoaineostoja ei niissä enää olisi.
Voi olla, että verokertymä ei juurikaan muuttuisi, mutta se riippuu täysin ihmisten käyttäytymisestä. Joka tapauksessa kyse ei ole verokertymästä, vaan ”asuntokohtaisista vesimittareista”. Siis tuotaisiin kullekin päästön aiheuttajalle motiivi käyttää säästäväisesti.
Ilmoita asiaton viesti
Arvelisin, että syy vapaan autoedun olemassaoloon on nimenomaan se, että se karsii matkalaskubyrokratiaa yrityksissä. Byrokratiaa se on, kun pitää raportoida, tarkistaa, maksaa. Työnantajahan joutuisi korvaamaan työajot verottomana ja yksityisajot verollisena. Tuo lisäisi siis byrokratiaa verrattuna sekä käyttöetuun että vapaaseen autoetuun. En usko että ainakaan yrityksissä kukaan tuota haluaisi, tuskin verottajallakaan.
Siinä olet siis oikeassa että vapaa autoetu häviäisi pikkuhiljaa. Se taas oletettavasti vähentäisi verotuloja, kun luodaan insentiivi suunnitella työpäivät niin, että päivä alkaa ja päättyy tapaamisella konttorin ulkopuolella, niin työmatkatkin muuttuvat verottomiksi. Nykyisin niistä kuitenkin maksetaan vapaassa autoedussa jonkun arviomäärän mukaan.
Ilmoita asiaton viesti
Kysyin eräältä yritysten kirjanpitoja tekevältä ammattilaiselta, niin hänen mielestään muutos ei hallinnollisesti olisi ongelma. Työntekijän itsensä pitäisi sähköisiin matkalaskuihin täyttää ajojen kilometrejä, kun nyt ehkä ovat vain päivärahat. Tämä työntekijä siis siirtyisi vapaasta autoedusta auton käyttöetuun.
Moottoripyörillä vapaata autoetua ei ole nytkään, siis sellaista, missä työnantaja maksaisi sokkona bensat. Mutta toki niiden määrät ovat paljon autoja pienemmät.
Tuo työpäivien suunnittelun insentiivi koskee nytkin jo kaikkia käyttöetulaisia, joita on lähes yhtä paljon kuin vapaan autoedun käyttäjiä.
Aikansa kutakin. Kun fossiilisten käyttöä pitää vähentää, niin mittaamaton vapaa käyttö on ensimmäisenä tikunnokassa.
Ilmoita asiaton viesti
Niin, eihän sillä ole mitään väliä mihin ihmiset työaikansa käyttävät ja onhan raportoinnilla tietysti työllistävä vaikutus. Lonkalta kun vielä heitetään vaikutus fossiilisten polttoaineiden kulutukseen, niin ollaan osaoptimoinnin ytimessä.
Jos nyt lonkalta heitän, niin autoedun olemassaolo on suurin yksittäinen henkilöautojen kulutusta pienentävä tekijä tässä maassa. Se kun uudistaa autokantaa edes jollain tahdilla, jolloin kulutus pienenee sekä moottorien kehittyessä että hybridien yleistyessä. Vaimo osti juuri 3 vuotta liisarina olleen auton. Kulutus tuntuisi olevan noin 25% pienempi kuin edellisessä samanmerkkisessä autossa, kun oli moottorisukupolvi vaihtunut. Ilman autoedun olemassaoloa kelpaisivat tässä maassa puolet autoista museorekisteriin. Ihan herkästi ei autoveron nykytasolla lähde keskivertopalkansaaja uutta autoa Suomessa ostamaan.
Ilmoita asiaton viesti
Valtioneuvosto ja presidentti sekä eduskunta voivat näyttää esimerkkiä. Heidän auton käyttönsä, kuljettajapalvelut ja ilmaiset taksit sun muut verolle. Tilalle valtion polkupyörän veroton käyttöoikeus.
Sitä ei paljon ministerin palkasta käteen jäisi, kun verokohtelu olisi sama kuin kansalle. Ääni muuttuisi äkkiä poliitikkojen puheissa, kun ajatuksiin tulisi fillarointi toimistoon talven loskakeleillä ja työkuukauden päättyessä tilille tipahtaisi ehkä kolme tonnia verojen jälkeen.
Ilmoita asiaton viesti
Vapaan autoedun lopetus olisi autoilijalle melko neutraali. Hän saisi verottajalta ja työnantajalta könttäsumman, jolla hän voisi itse maksaa polttoaineet. Mutta jos pystyykin säästämään noissa polttoaineissa, voi pitää säästön itse. Tai jos polttaa niitä erityisen paljon, joutuu itse maksamaan lisää. Siksi vertaus asuntokohtaiseen vesimittariin.
Ilmoita asiaton viesti