Purra lanseerasi kulttuurin luksukseksi
Purra lanseerasi kulttuurin luksukseksi
Eduskuntavaalien ennakkoäänestys on käynnissä ja keskustelu käy kiivaana. Hiljattain kuultiin Perussuomalaisten puheenjohtajan, Riikka Purran kutsuvan kulttuuria ”luksuspalveluksi”. Tähän lausahdukseen on tarttunut niin kulttuurialan toimijat kuin vaalien kilpakumppanit oikealla ja vasemmalla.
Toki on ymmärrettävää, että etenkin näin vaalien alla kaikki sanottu joko tulkitaan väärin tai halutaan ymmärtää väärin, mutta jos tarkastellaan asiaa kirkkaiden lasien läpi, voidaan helposti ymmärtää konteksti.
Tärkeää on ensin ymmärtää, miten taidetta ja kulttuuria tuetaan. Kulttuuria on hyvin monenlaista aina pikkukylän näytelmäkerhosta kirjastopalveluihin ja kansallisoopperaan, ja aivan kaikkea siltä väliltä. Pelkästään oopperan vuosittainen avustus liikkuu 50 miljoonan euron tietämillä. Tämän lisäksi monet kunnat ja kaupungit tukee kulttuuria monin eri tavoin, isoillakin summilla.
Miksi luksusta?
Jos oopperan julkinen tuki jaetaan jokaista ostettua pääsylippua kohden, on avustus reilusti yli 200€/lippu. Tämä on sikäli erikoista, kun halvimmillaan oopperaa pääsee katsomaan muutamalla kympillä. Miksi siis verovaroin täytyy tukea pienen, hyvin toimeentulevan väestön kulttuuriharrastusta?
Kaikki maksaa, harvat nauttii
Töölönlahden kivilinnan kustannuksiin osallistuu siivooja Pieksämäeltä, maanviljelijä Juupajoelta, kaivosmies Kemistä… Eli jokainen veroja maksava! Ei ole väärin väittää, ettei ooppera kuulu pienituloisen perheenäidin tai eläkeläisen harrastuksiin, vaan kohderyhmää on pääasiassa ylempi keskiluokka, joilla halutessaan olisi kykyä maksaa pääsylipustaan kovempi hinta.
Kun uudella hallituksella on edessään välttämättömät leikkaustoimet, on kuluja pakko karsia. Silloin leikkurissa on valitettavasti ensimmäisenä toiminnot, jotka ei kuulu valtion ja kuntien ydintomintoihin. Jokainen voi soveltaa ajatusta omaan talouteensa. Kun rahat on vähissä, ostatko välttämättömät lääkkeet vai leffalipun?
Miksei korkeakulttuuri toimi markkinavetoisesti?
Meillä kaikilla on joku tuttu tai naapuri, joka soittaa tai laulaa omassa bändissä. Yhteisiä treeni-iltoja vietetään vuosia, soitetaan yhdessä, käydään keikkailemassa ja lopuksi ehkä työstetään oma levy. Aikaa ja rahaa kuluu valtavasti, ja joku voisi kysyä, mikä saa jatkamaan? Useimmiten työtä tehdään halusta tehdä musiikkia ja päästä esiintymään. Tosissaan treenaavilla siintää silmissä tulevaisuuden keikkapalkkiot ja levytulot. Näihin ansioihin tosin yltää vain pieni osuus kaikista harrastajista, mutta tuskinpa kenelläkään on haaveena jäädä esiintymään valtion avustuksilla. Levyjä myydään ja keikoilla käydään, jos musiikki on laadukasta ja miellyttää kuulijaa. Jollei tämä yhtälö toteudu, ei ole julkisen sektorin tehtävä kustantaa esiintymispalkkioita.
Kulttuuri tuottaa?
Kulttuuriväen kuullaan usein väittävän, että jokainen kulttuuriin sijoitettu euro tulee moninkertaisena takaisin. Tälle väitteelle ei vain ole kukaan osoittanut laskukaavaa. Kulttuurivaikuttaja, näyttelijä, kansanedustajaehdokas (vas.) Riku Nieminen sanoi Ivan Puopolon haastattelussa, että ”jokainen kulttuuriin sijoitettu euro tulee kolminkertaisena takaisin”, mutta ei osannut perustella mihin laskukaavaan väite perustuu.
Astetta arvokkaammaksi kulttuurin arvottaa ex-kansanedustaja, Kulttuuri- ja taidealan keskusjärjestö KULTA ry:n pääsihteeri Rosa Meriläinen; ”Kulttuurin tuotos on kymmenen kertaa suurempi kuin mitä valtio kulttuuriin investoi”. Tässäpä siis oiva vinkki tuleville kansanedustajille talouden tasapainottamiseen. Koko budjetilla sirkushuveja, niin talous elpyy ja taantuma taittuu!
On varmasti totta, että konserteista, teatterista, taiteesta ja ylipäänsä kulttuurista löytyy iloa ja lohtua monille, mutta tämän arvottaminen talousarvioon on osoittamatta, ehkäpä osin siksi, ettei siihen ole olemassa selkeää indikaattoria. Totta on kuitenkin myös se, että leikattaavaa löytyy myös kulttuurista. Pidetään siis realiteetit mielessä ja ettei Purrakaan ensimmäisenä ole esimerkiksi kirjastopalveluita ajamassa alas, vaikka innokkaimmat ehti jo maalaamaan mielikuvia kirjarovioista.
Saku Sorsa (ps.)
Yrittäjä
Kotka
Kulttuuri on naurettavan halpa juttu. Hornettien hinnalla olisi saatu 32 oopperataloa. Oopperassa olen käynyt, hävittäjiä en ole tarvinnut. Purra on kulttuurivähämielinen populisti.
Ilmoita asiaton viesti
”hävittäjiä en ole tarvinnut”
Asut vapaassa Suomessa, joten olet tarvinnut myös hävittäjiä. Lamminpäälle vaihtoehtoinen ooppera löytyy täältä https://bolshoi.ru/
Ilmoita asiaton viesti
Olen käynyt kaksi kertaa Venäjällä, ensimmäisen ja viimeisen. Joten ei kiitos.
Ilmoita asiaton viesti
Bolshoi oli upea paikka katsella Joutsenlampea.
Ja Venäjällä on valtavat määrät nähtävää jos jättää sosialistien touhut sivuun.
Ilmoita asiaton viesti
Olihan siellä, mutta Putin teki siitä no go -alueen, pysyvästi. En halua tukea rahoillani mitään entistä sivistysvaltiota kun nykyisisäkin riittää nähtävää.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä Hornetit on varmasti osaltaan ollut luomassa uskottavaa maanpuolustusta, joten kyllä niitä on tarvinnut jokainen suomalainen. Tämänkin luulisi jo olevan selviö etenkin nyt, kun Venäjä käy agressiivista hyökkäyssotaa Ukrainassa.
Ilmoita asiaton viesti
Totta kai se on selviö. Yhtä itsestään selvää pitäisi olla – niin kuin esimerkiksi Winston Churchillille olikin – että ainakaan kulttuurista ei rahoja puolustukseen siirretä. Eihän meillä ole mitä puolustaa jos ei ole kulttuuria.
”Suomen valtiota pyöritetään vuonna 2023 budjetilla(siirryt toiseen palveluun), jonka koko on 81,3 miljardia euroa.
Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalta taiteeseen ja kulttuuriin menee tänä vuonna 610 miljoonaa euroa. Sen voi alakoulumatikalla laskea tarkoittavan noin 0,75 prosenttia koko budjetista.
Näillä rahoilla tuetaan sitten muun muassa kaupunginteattereita(siirryt toiseen palveluun), orkestereita(siirryt toiseen palveluun), taiteen vapaata kenttää, museoita, ja niin edespäin.
Pakkaan lisätään yleisradioverosta kerätty Yleisradion budjetti sekä esimerkiksi elinkeinoministeriön tuet tapahtumille.
Valtio on kuitenkin kulttuurin tulonlähteissä järjestyksessään vasta kolmantena – ensimmäisenä on maksava yleisö, toisena kunnat, sitten valtio.”
https://yle.fi/a/74-20023605?utm_medium=social&utm_source=facebook-share&fbclid=IwAR36w5ASHY4T50ud29LKXCt9DnW1rUfymT1NECTUVWHslJO_nkPIFPcuB2E
Ilmoita asiaton viesti
Ei ole Sannakaan Hornetteja tarvinnut, niinpä hän onkin lahjoittamassa niitä Ukrainalle.
Avustuksista. Punkaharjulla pitää kesäisin myyntinäyttelyitä turkulainen Johanna Oras. Taidemaalari. Ei ole saanut Johanna minkäänlaisia avustuksia. Näyttelyt hän pitää taidekartanossaan, jonka hän on ostanut taiteestaan ansaitsemillaan rahoilla. Näin siis taiteilija, joka kustantaa elämänsä osaamisella.
Esimerkkejä taiteilijoista, jotka kustantavat elämänsä paitsi osaamisella niin myös kyvyillään täyttää tukirahahakemuksia.
Meillä on taideapurahoja jakamassa korkeasti arvostettu Taiteen edistämiskeskus Taike. Se vastaa joistakin taiteen valtionavustuksista. Firman johtoon on valittu parhaat kyvyt, joissa yhdistyvät niin kulttuurielämän kuin taloudenkin täydellinen hallinta. Todistuksena tästä covid-19 kausi, jonka aiheuttamista taloudellista tuhoista Taike jakoi tukea mm. seuraavasti (tuki / vuosien 2020-21 verotettavat tulot):
Olavi Uusivirta: 25 000 € / 300 000 €.
Lenni-Kalle Taipale: 22 000 € / 440 000 €.
Michael Monroe 22 000 € / 200 000 €.
Näitä apurahoja ilmeisesti perustellaan sillä, että ei 220 000€/v ansaitsevalle Lenni-Kallelle mitään 4 000e:n avustuksia kehtaa edes tyrkyttää. Tuo mainitsemani 4 000€ oli Taiken johtajan Paula Tuovisen mukaan tavallisin avustussumma. Koronatukea Taike jakoi kaikkiaan 34 milj €. Mahtaakohan tässä toteutua Li’n, Sannan, Marian vaalipuheissaan korostama ”sosiaalisen tas-arvon kaventuminen”?
PS! Nyt ollaan EU-direktiivin vuoksi suossa kunnianhimoisen ilmastotavoitteen kanssa. Aika suorittaa takin kääntö Riikka Purran esittämien ajatusten suuntaan. Tavoite on mahdotonta saavuttaa.
Ilmoita asiaton viesti
Nuo avustukset menivät kyllä aivan päin persettä ja pitäisi periä takaisin. Toki kertoo myös jotain kyseisistä artisteista, että kehtasivat edes hakea.
Ilmoita asiaton viesti
Tästä kommentista Lamminpäälle päivän ellei kuukauden ”Putinisti-palkinto”.
Ole hyvä.
Ilmoita asiaton viesti
En ota sitä vastaan koska olen viimeinen Uudessa Suomessa joka sen ansaitsee.
Venäläinen runoilija ja filologi Olga Sedakova sanoo kirjassaan Veštšestvo tšelovetšnosti (Ihmisyyden aine, 2019), että Krimin kaappaaminen vei häneltä viimeisetkin illuusiot. Vielä viime vuosikymmenellä saattoi ajatella, että Venäjän kansa ja valta ovat vastakkaisia. Nyt vallitsee täysi pimeys: on paljastunut, että valta ja kansa ovat militaristisessa hysteriassa yhtä. Stalinia ihailee 80 prosenttia venäläisistä. Miettikääpä miltä kuulostaisi jos 80 % saksalaisista olisi sitä mieltä että pohjimmiltaan Hitler oli hyvä jätkä.
Saksassa ulospääsyä natsismin shokista etsittiin oman syyllisyyden tunteesta. Venäjällä taas ei ole syntynyt oman syyllisyyden teemaa lähimenneisyyden käsittelyssä. Neuvostoliiton romahduksen syitä ei koskaan kerrottu kansalle, mikä jätti tilaa tulehtuneelle populismille. Jos aikoinaan olisi hyväksytty valtiollinen päätös ja arvio maan menneisyydestä, kollektiivinen tajunta olisi ehkä kirkastunut.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/mikalamminp/illuusioiden-loppu/
Ilmoita asiaton viesti
Niin, samalla tavalla ”hyödylliset idiootit”, kuten Rauhanpuolustajat, olivat aikanaan Neuvostoliiton äänitorvina ja orjina.
Naapurin nimi vaihtui, mutta teitä vaan riittää. Uusiutuva luonnonvara.
Mutta niinhän teidän puoluekin aikanaan Saksassa synnytettiin; tätä tarkoitusta varten.
Ilmoita asiaton viesti
Hevonpaskaa. Et selvästikään lukenut kommenttiani etkä ymmärrä mistään muustakaan mitään. Karvaisimpien trollien mukaan vihreät ovat DDR:n salaisen poliisin Stasin luomus. Ja niitähän sinä uskot. 😀
Ilmoita asiaton viesti
Se koira…
Ilmoita asiaton viesti
Olet elävä todiste siitä että lukutaitokin on luksusta johon persulla ei ole varaa.
Ilmoita asiaton viesti
Olisin mieluummin persu ja lukutaidoton, kuin lukisin sinun elämäkertasi. Itse asiassa antaisin mieluummin heittää tikoilla silmiini..
Ei liene tarve lainata tähän sitä puistattavaa esittelyä.
Ilmoita asiaton viesti
”pikkusievää biedermeier-lyriikkaa
karvapersemiehet vaativat”
Väinö Kirstinä, Puhetta (1963)
Ilmoita asiaton viesti
Kulttuurin osuus valtion budjetista 0,8%.
Mikseivät perussuomalaiset vastusta enää puoluetukea, vaan oopperaa?
Ilmoita asiaton viesti
Camoon Mika….tää oli heikko jopa sinun asteikollasi. Hampaaton? Vanha? Ämmä? Nyt oli surkea suoritus.
Ilmoita asiaton viesti
Luit kirjoituksen? Ei Perussuomalaiset ”vastusta oopperaa”, kuten väität, vaan yhden kulttuurimuodon ylikallista ylläpitoa. Miksi juuri oopperaa tulee tukea kohtuuttoman suuresti? Miksei vaikka hevimusiikkia tai nukketeatteria?
Ja Perussuomalaiset ainoana puolueena vastusti aluevaltuustoille maksettavaa puoluetukea. Tähän ei lähtenyt mikään muu puolua mukaan. Eli sekin väitteesi on perätön.
Ilmoita asiaton viesti
Hevimusiikki tulee omillaan toimeen kuten kaikki kaupallinen viihde.
Ilmoita asiaton viesti
Katos. Tähän voin kyllä näin hevin ystävänä sanoa, että näin se on. En ole havainnut, että heavy rock tarvitsisi erillistä tukea.
Liput on ostettu kesäkuulle parille keikalle.
Ilmoita asiaton viesti
Nukketeatteri työllistää ehkä kaksi henkilöä. Ooppera esityksessä on usein monikymmenpäknen kuoro, sinfoniaorkesteri, solistit jne.
Kun menimme katsomaan Tampereelle oopperaa, käytimme VR palveluja, Tampereella asuimme Marriott hotellissa ja söimme illallisen tamperelaisessa ravintolassa. Tampereella teimme myös ostoksia. Loppujen lopuksi jätimme aika paljon rahaa kaupunkiin, jonne tulimme vain katsomaan Wagnerin Lentävän hollantilaisen .
Ilmoita asiaton viesti
Niinpä. Uskon, että nukketeatteri työllistäisi huomattavasti enemmän ihmisiä, jos se saisi 50 miljoonan vuotuisen avustuksen…
Hienoa, että teillä oli kiva oopperareissu. Kuvaamasi matka ei vaikuta pienituloisen toteutettavissa olevalta. Olisiko matka jäänyt kokonaan toteuttamatta, jos oopperalippu olisi ollut kalliimpi, vai olisitteko kompensoineet kulun vaikka majoituksesta tinkimällä?
Ilmoita asiaton viesti
Etkö tajua että heviorkesterissa on kaksi kitaraa, rummut ja basso, oopperassa kuoro ja iso orkesteri?
Ilmoita asiaton viesti
Tajuan kyllä. Joskus nähnyt jopa ihan livenäkin. Ja areena oli täynnä väkeä. Markkinavetoisesti. Ihmiset halusivat nähdä nämä ”kaksi kiraraa, rummut ja basson”. Ja oli siellä laulajakin. Kaikki maksoi pääsylipustaan täyden hinnan, eikä valtio tai muu julkinen taho subventoinut kenellekään. Toisaalta, en olisi mennyt katsomaan läheistöllä esiintynyttä humppabändiäkään, vaikka sinne pääsyliput oli huomattavasti halvemmat…
Ilmoita asiaton viesti
Ymmärrät varmaan myös sen että subventiosta huolimatta soittajat aivan varmasti tienasivat paljon enemmän kuin mitä sinfoniaorkesterin tai oopperan soittajat saavat?
Ilmoita asiaton viesti
Tampereella ooppera toiminnasta vastaa säätiö. En tiedä paljonko se saa yhteiskunnan tukea toiminnalleen.
Tamperelaiset yritykset saivat vierailustamme noin 500€ yhden vuorokauden aikana.
Lisäksi VR sai myytyä matkaliput ja Vaasan aseman ravintolan myi meille matkalle evästä.
Kaikki nämä yritykset, joiden asiakkaina olimme, saavat kiittää Tampereen oopperaa lisääntyneestä liikevaihdosta.
Ilmoita asiaton viesti
Ymmärrän kyllä matkan välilliset hyödyt alueelle. Mutta olisiko teidän matka jäänyt kokonaan toteutumatta, jos pääsyliput olisi olleet kalliimmat? Lippujen hintaanko olisi koko matka kaatunut, vai olisitteko halutessanne löytäneet säästökohteita jostain muualta?
Hienoa että kävitte ja tuitte paikallisia yrityksiä, mutta täytyy ymmärtää, ettei tuollaiset 500€/pv kulttuurimatkat ole pienituloisen harrastuksia. Ei siivooja Korsosta voi kovin usein toteuttaa tuollaisia matkoja, vaikka asuisi juna-aseman vieressä. Miksi valtion tulee tukea hyvin toimeentulevan kansanosan elitistisiä harrastuksia?
Ilmoita asiaton viesti
Olen varma, että Tampereella on tarkkaan laskettu lipun hinta sellaiseksi, että se tuo alueelle parhaan tuloksen.
Käyn Tampereella kerran vuodessa oopperan vuoksi, joten ei se mikään harrastus ole.
Tiedätkö sinä, tukeeko valtio Tampereen oopperaa ja millaisella summalla?
Lisäys, vuonna 2020 Tampereen sivistys ja kulttuurilautakunta jakoi avustuksia 14,5 miljoonaa euroa. Tampereen oopperan osuus oli 194 000 euroa. Pyynikin kesäteatteri joutui tyytymään 125 000 euroon.
Ilmoita asiaton viesti
Yleensä kunnat ja kaupungit tukee teattereita ja orkestereita, niin myös tampereella https://www.tamperelainen.fi/paikalliset/3357215
Niin myös valtio
https://yle.fi/a/3-11229737
Ilmoita asiaton viesti
Sosialistieliitti käyttäytyy, kuten pulskat parasiitit yleensäkin.
Suosittelen Manullekin luettavaksi Milovan Djilasin ”Uusi luokka”.
Suosittelisin myös Lamminpäälle, mutta hän ei todistetusti ymmärrä lukemaansa ja on kiinnostunut lähinnä erilaisesta kirjallisesta tuotannosta.
Ilmoita asiaton viesti
Jos kutsut minua sosialistiksi ja parasiitiksi, niin olet kyllä täysi idiootti.
Ilmoita asiaton viesti
Niin taisin juuri tehdä. Enkä ajatellut muuttaa tulkintaani.
Ilmoita asiaton viesti
Onko sinulla useinkin tapana esittää valheellisia väittämiä ihmisistä, joita et tunne?
Ilmoita asiaton viesti
Ei se ole väite vaan tulkinta.
Ilmoita asiaton viesti
On. Hänellä on myös tapana arvostella kirjoja joita hän ei uskalla lukea.
Ilmoita asiaton viesti
Tulkintasi Tapanista on ilkeä mutta osuva.
Ilmoita asiaton viesti
Minulla on hyvin yksinkertainen maku. Tyydyn aina parhaaseen.
Ilmoita asiaton viesti
Väitteesi on väärä. Kristillisdemokraatit vastustivat ”piilopuoluetukea”.
Ilmoita asiaton viesti
Totta! Niinhän se taisi olla… Hyvä kun korjasit.
Ilmoita asiaton viesti
Käyn 8- 9 kertaa vuodessa oopperatalossa ilmaisissa teetansseissa. Hieno tanssipaikka, maksoi noin 250 miljoona euroa. Jos tämän summan kuoletetus kohdennettaisi oopperalippuihin, tekee se lippua kohti varmaan yli 50 €. Toivottavasti yhteiskunnan varoilla rakennetaan ympäri Suomea myös muita sosiaalitanssipaikkoja.
Ilmoita asiaton viesti
Kun suora tuki eri kulttuurimuotoihin ei jakaannu tasaisesti, eräs tasaisen tukimuodon ratkaisu olisi arvonlisäveron poistaminen. Nykyisin 10 % arvonlisäveroa peritään seuraavista kohteista:
kirjat
sanoma- ja aikakauslehdet
lääkkeet
liikuntapalvelut
elokuvanäytökset
kulttuuri- ja viihdetilaisuuksien sisäänpääsymaksut
henkilökuljetukset
huom: kotimaan henkilökuljetuksiin sovelletaan nollaverokantaa 1.1.–30.4.2023.
Ilmoita asiaton viesti
Jos kulttuuri kerran tuottaa kolmin- jopa kymmenkertaisesti takaisin, se voidaan siirtää vissiin puhtaasti markkinavetoiseksi? Loistava business ihmisille joilla on rahaa sijoittaa.
Ilmoita asiaton viesti
Kulttuuri työllistää noin 123000 ihmistä. Turveala noin 4000 ja turkistarhaus sata.
Purra on kulttuurivähämielinen populisti.
Ilmoita asiaton viesti
Tästä kiitos nykyiselle hallitukselle. Eli tupeen alasajosta. Vielä vuonna 2011
Kokonaistyöllisyysvaiku- tus, kun välilliset työllisyysvaikutukset on huomioitu, on noin 12 350 henkilö- työvuotta (energiaturve 10 150 htv ja kasvuturve 2 200 htv). (Ja tämä siis kasvujohdanteisena vielä tuolloin)
Turve on työllisyysvaikutusten lisäksi merkittävä energialähde ollen n.30TWh. Tämän energiamäärän kun ostaa mistä tahansa, niin ei ole enää kyse ihan pikkurahoista.
Lisäksi tuvetta tarvitaan kasvualustana sekä eläinten kuivikkeena. Turvetuotannon ylläpitäminen vain näitä varten tulee nostamaan turpeen hintaa tarjonnan pienentyessä.
Ilmoita asiaton viesti
On mielenkiintoista, miten noin ”pieni” raha saa noin paljon palstatilaa. Rosa Meriläinen totesi jossakin haastattelussa luottavansa siihen, että tuleva hallitus, oli kombinaatio mikä hyvänsä, ymmärtää kulttuurin arvon. Sitten siihen tuli perään euromääräisiä lukuja perusteeksi.
Vähän huolestuttaa se, että kulttuurin arvo mitataan vain euroissa. Se yhdistettynä siihen, että näinkin pieni asia nousee keskusteluun, ennakoi mielestäni sitä, että oli kombinaatio mikä hyvänsä, seuraava hallitus tulee heikentämään kulttuuria. Siitä on niin helppo leikata. Ei tule Audit Oulusta Helsinkiin protestoimaan että bensa on niin kallista ettei ole varaa yhtään mihinkään.
Ilmoita asiaton viesti
Nuoretkin jo ymmärtävät mille puolueelle kannattaa antaa äänensä. Innolla odotan vaalituloksia.
Ilmoita asiaton viesti
Jep, vihreitten vaalitappio peruttu ja persujen jytkystä tulee lötkö! Kiitos Purra tästä aivopierusta!
Ilmoita asiaton viesti
Keskityit kirjoituksessa oopperaan, mutta jos kulttuurista halutaan säästää, niin sinne budjetoiduista menoista löytyy paljon sellaista, mikä ei ole samalla tavalla korkeaprofiilista ja arvostettua kuin ooppera, joka edustaa sellaista kulttuuri-infraa, mikä löytyy kaikista länsimaista. Olen itse käynyt Suomessa oopperassa muun muassa kiinalaisen (Töölönlahti) sekä japanilaisen (Savonlinna) delegaation kanssa. Joten sillä on merkitystä myös vientitulojen generoijana.
Jos oopperaan menee noin 50 miljoonaa vuodessa, niin se tekee noin yhden euron veronmaksajaa kohden kuussa. Olen varma, että valtion budjetissa on selkeämpiäkin säästökohteita – sellaisia, joiden karsimisesta ei seuraisi juuri mitään näkyvää. Kyllä se Pieksämäen siivoojakin voi Helsingin reissulla monenlaisesta kulttuurista nauttia tietäen, että se on harvinaista herkkua.
Ilmoita asiaton viesti
Olihan tuossa mainittuna esimerkiksi kirjastopalvelut, jotka ovat yleishyödyllisiä kulttuuripalveluita ja aidosti jokaisen saavutettavissa. Ja hyvä niin.
Siitä olemme yhtä mieltä, että isompia säästökohteita todellakin löytyy muualta, mutta se ei poista sitä, etteikö kulttuurissakin olisi leikattavaa. Tuleva hallitus toivottavasti käy rankalla kädellä talousarvion läpi, jotta ylivelkaantuminen saadaan pysäytettyä.
Ilmoita asiaton viesti
Kulttuurista leikkaaminen on järjen köyhyyttä, mutta sitähän persuilla riittää.
Ilmoita asiaton viesti
On siinä Oopperan lähistöllä muitakin ”tuottamattomia” kulttuuripalatseja, Finlandiatalo, jonka marmorit ovat tulleet kalliiksi, Musiikkitalo, missä muutama bändi konsertoi yläluokalle, Modernin taiteen peltihalli, Kansallismuseo, minne on koottu vanhaa käytöstä poistettua romua, puhumattakaan Eduskuntatalosta, missä kansanedustajat käyvät viettämässä aikaa. Oikeastaan tällä perusteella tieverkkokin voitaisiin yksityistää, käyttäjät maksaisivat 🙂 🙂
Joskus kauan sitten radiossa oli ohjelma ”Pienoisparlamentti”. Muistan kun kansanedustaja Hertta Kuusinen sanoi tarpeesta rakentaa ”pikatie” Turun ja Helsingin välille. Sellaista ei tarvita, sitähän käyttäisivät vain herrat, joilla niitä autoja on. Että niin maailma muuttuu.
Ilmoita asiaton viesti
Niin, kylläö se generoi vientituloja. Tuskin kuitenkaan yhtään vientikauppaa tehdään siksi että käydään oopperassa.
Miksi eivät nuo kulttuurilaitokset tule toimeen omillaan? Miksi pääsylippujen hinnat eivät vastaa todellisia kustannuksia?
On tietenki totta että valtion budjetissa on selkeämpiäkin säästökohteita.
Tuo lause kuuluu joukkoon ”menee sitä rahaa turhempaankin”.
Tässä taloustilanteessa on syytä vähentää menoja ja otta mukaan kaikki mahdolliset säästökohteet. Käyttää verorahat ensisijaisesti tärkeämpiin kohteisiin.
Ilmoita asiaton viesti
Siis 50.000.000 € / vuosi.
Oopperassa on vuodessa 300.000 käyntikertaa.Arvioidaan, että siinä on vakiasiakkaita 100.000, joten vuodessa menee 500 € / asiakas.
Keskimääräinen elinikä on 80 vuotta
verorahaa eli 500 x 80 = 40.000 € + tontti ja rakentamiskulut
Eli kyllä siitä kertyy jo paremman puoleisen sähköauton verran tukea. Ilmankos köyhät ajavatkin dieselillä.
Ilmoita asiaton viesti
Ooppera on hienoa seurattavaa vauvasta vaariin.
Ilmoita asiaton viesti
Olen samaa mieltä, mutta ei kansan varoilla.
Ilmoita asiaton viesti
En mitenkään näe, että Suomi olisi parempi paikka, jos täällä ei olisi esimerkiksi Kansallisoopperaa, joka on sattumoisin vielä kansainvälisestikin varsin korkeatasoinen.
Jos pääsylippujen hinnassa ei olisi julkista tukea, niin ensimmäisenä näistä kulttuuripalveluista lakkaisivat nauttimasta pienituloisemmat.
Kannattaa siis käydä itsekin joskus katsomassa. Jos ei muuten, niin lunastamassa vastiketta maksamilleen verorahoille.
Ilmoita asiaton viesti
Alennuslippuja voisi jakaa köyhille. Rikkaat voisivat ylpeillä kalliilla lipuillaan ja saada hohdokkuutta kulttuurimyönteisyydellään. Nyt oopperaliput hinnoitellaan kuin Neuvostoliitossa.
Kulttuurin tarjonta vaan paranee jos höylätään turhia kulttuurivirkamiehiä pois.
Ilmoita asiaton viesti
”Jos pääsylippujen hinnassa ei olisi julkista tukea, niin ensimmäisenä näistä kulttuuripalveluista lakkaisivat nauttimasta pienituloisemmat.”
Tjaa. Uskaltaisinpa väittää, että ooppera jos mikä on taidemuodoista kävijäprofiililtaan korostetun elitistinen. Tarkoittaa siis sitä, että jos pääsylippujen hinnassa ei olisi julkista tukea, pienituloiset lakkaisivat rahoittamasta hyväosaisten harrastustoimintaa.
Ilmoita asiaton viesti
Jos uskaltaisit joskus käydä oopperassa, huomaisit ehkä olevasi väärässä.
Ilmoita asiaton viesti
Olen melko varma, että olen viettänyt enemmän aikaa maailman oopperatalojen lämpiöissä väliajalla samppanjaa juoden, kuin Lamminpää on elämässään kuunnellut oopperaa.
Ilmoita asiaton viesti
Millä perusteella Solakivi sitten leimaa sen elitistiseksi?
Ilmoita asiaton viesti
No jos vaikka sillä perusteella, että on katsellut siellä lämpiössä ympärilleen ja havainnoinut?
Oopperassa ja baletissa niitä pienituloisia taitaa yleisössä olla kaikkein vähiten. Sitten tulee muu klassinen musiikki, sen jälkeen teatterit. Sitten kesäteatterit ja sen jälkeen populäärimusiikki. Yhteiskunnan tuen osuus taas taitaa mennä juuri päinvastaisessa järjestyksessä, mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että ensin pienituloinen ostaa markkinoilta kuluttamansa kulttuurin, ja sen jälkeen osallistuu vielä veroissaan parempituloisten harrastuksiin.
Ilmoita asiaton viesti
Oopperassa ja teatterissa yleisöllä on tapana pukeutua parhaimpiinsa. Tosin etenkin pienempiin teattereihin mennään usein arkisemmissa kuteissa, ja rock-konserteissa se nyt kuuluu ikään kuin etikettiin että yritetään pukeutua yhtä huonosti kuin esiintyjät, jotka touhuavat peilin edessä toista tuntia näyttääkseen siltä kuin eivät olisi koskaan kampaa nähneet. Mutta oopperaa ja klassista musiikkia yleensäkin tuetaan verovaroin juuri siksi ettei se ainakaan hinnan vuoksi olisi pienituloisempienkin ulottumattomissa. Tunnen erään miehen joka on töissä autotehtaalla ja menee useamman kerran vuodessa Helsinkiin oopperasta nauttimaan.
Ilmoita asiaton viesti
Minä kävin kerran Olavinlinnassa katsomassa Tännhauserin, kesti 5,5 tuntia ja remontissa olleen linnan katon suojapressujen välistä tihkuvaa vettä piti väistellä jatkuvasti. Onneksi oli 2 väliaikaa, niin sai lämmikettä.
Ilmoita asiaton viesti
Viime viikolla tein kaksi museovierailua (Mobilia, Sara Hilden) ja seurasin TTT:ssä kotimaisen suurmusikaalin Momentum 1900. Lisäksi piipahdin Näsinneulan tornikahvilassa, ja jos viimemainittukin luetaan kulttuuriin, sen on pakko olla sitä korkeaa.
Hyödynsin museokorttia, joten en osaa hinnoitella elämyksiäni siltä osin. Teatterilippu – arvatenkin luksuspalvelu – maksoi 68 euroa, ja Näsinneulan hissilippu 8,90.
Kykeneekö bloggaaja tai vaikkapa Riikka Purra määrittelemään, mikä olisi ollut kulttuurikierrokseni ”oikea”, markkinoilla määräytyvä hinta?
Ilmoita asiaton viesti
Purran puolesta en voi vastata, voit kysyä häneltä. Mutta arvatenkaan kustannuksesi ilman avustuksia ei olisi ollut montakaan euroa suurempi museovierailujen osalta. Teatterin osalta ehkä jonkinverran. Olisiko tämä kustannus vaikuttanut siihen, että olisit jättänyt vierailut tekemättä?
On myös hyvä muistaa, että Suomi on täynnä pieniä museoita, jotka jäävät täysin vaille avustuksia. Silti näitäkin ylläpidetään ja niissä vieraillaan.
Ilmoita asiaton viesti
Momentum 1900 on iso urakka, ja musiikki näytelmässä tekee produktiosta joka tapauksessa ”asiakkaalle” kalliimman. Luulen, että vastaava teos Helsingin näyttämöillä olisi maksanut parikymppiä lisää per pääsylippu.
Teos on sen verran kunnianhimoinen, tarpeellinen ja taas ajankohtainen, että edes 90 euron hinta ei olisi pitänyt minua poissa katsomosta.
Ilmoita asiaton viesti
Ei huolta. Marinin hallituksen tolkuttomuuden jälkeen päästään leikkaamaan pian kulttuuristakin. Toivottavasti leikkaajana olisi valtiovarainministeri Marin kakkospuolueen perinteiseltä paikalta.
Ilmoita asiaton viesti
Lauri. Kakkospuolueeksi nousee ilmeisesti kokoomus – jonka hyväosaiset rouvat varmistanevat, ettei leikkauksilla ainakaan heidän oopperaharrastustaan häiritä. Petteri saakin sitten keksiä, onko parempi leikata EU:n tukirahoista vai kenties maahanmuuton kustannuksista.
Ilmoita asiaton viesti
Meinaatko että Sdp on ykköspuolue?
Ilmoita asiaton viesti
Niin veikkaan, Mika. Pessimisti ei pety.
Ilmoita asiaton viesti
Eihän se huonolta kuulosta että hallituksessa on Sdp, kokoomus, Rkp ja vihreät. Itse asiassa jopa paremmalta kuin nykyhallitus, joka sekään ei ollut huono, mitä nyt keskusta kipuili ja kitisi ja keikutti venettä koko ajan.
Ilmoita asiaton viesti
Peräti historiallinen olisi yhdistelmä SDP + kokoomus + kepu.
Ilmoita asiaton viesti
Kuten oheisesta linkistä näkyy, persujen Purra vaatii pakkoruotsin kirjoituksia takaisin lukiohin ja samalla suomenkielisen kulttuurin rahoituksen leikkaamista. Voiko puolueeseen luottaa missään asiassa?
https://web.archive.org/web/20160328014329/http:/riikkapurra.net/2015/06/01/oi-lenna-rienna-ruotsin-kieli/
Ilmoita asiaton viesti
Nyttemmin Purra on muuttanut mielensä, kun sai kentältä kurinpalautusta. Silti suhtaudun entiseen pakkoruotsittajaan epäillen.
Ilmoita asiaton viesti
Toisaalta, onhan se kuitenkin aika turhaa jos edes kaikin puolin fiksu ja älykäs pääministerimmekään ei ruotsia oppinut koulussa eikä sen jälkeenkään.
Ilmoita asiaton viesti
Suomalainen kulttuuri ei ole tuontitavaraa, vaan oli syvälle juurtunut yhteiskuntaan ja vakiintunut vallitsevaksi jo silloin, kun meikäläiset syntyivät.
Ilmoita asiaton viesti
Valtion panostaminen kulttuuriin on niin vähäistä, ettei siitä leikkaaminen auta mitään – mutta näivettää suomalaista kulttuuria.
Kokonaan toinen asia on sitten noiden kulttuurirahojen suuntaaminen. Purra korosti kirjastojen ja lastenkulttuurin koskemattomuutta, ja hyvä niin, mutta niiden lisäksikin on kulttuurialueita, jotka elävät jo nyt kädestä suuhun eli mm. kulttuurialan oppilaitokset sekä kunnalliset teatterit ja orkesterit.
Jos ja kun painopistettä pitäisi suunnata noihin mainittuihin, menettäjiä olisivat ainakin Kansallisooppera sekä apurahatoiminta. Ooppera kuuluu olevan loppuun myyty lähes joka kerta, joten eiköhän se minkkistoolaporukka kultakäätyineen mene sinne, olipa lipun hinta pari kymppiä sinne taikka tänne.
Kulttuurin apurahoista nauttivat vuodesta toiseen paljolti yhdet ja samat tahot samalla, kun kulttuurin tuottajien suuren pääosan on tyydyttävä 0 euron apurahoihin. Vaikkeivät apurahat veronmaksajien rahaa yleensä olekaan, eivät ne ainakaan nuoria kirjailijoita, säveltäjiä, muusikoita tai kuvataiteilijoita paljon tue.
Kulttuurin kokonaispotin leikkaamisen sijasta sitä on siis suunnattava uudelleen. Myöskään korona-aikana esiin tulleet väärinkäytökset, että ”kulttuurirahaa” jaettiin oikeastaan miten sattui, eivät saa enää toistua. Verovarojen suuntaaminen esimerkiksi merkittäviin keikka- ja streemauslukuihin päässeelle miljonääriräppärille ei ole kulttuurin vaan rappiokulttuurin tukemista.
Ilmoita asiaton viesti
Taiteen ja kulttuurin suurmiehet Jean Sibelius, Axel Gallén-Kallela ja Albert Edelfelt puhuivat useita kieliä, matkustelivat ja hakivat innokkaasti vaikutteita ulkomaan matkoiltaan. Nämä kuuluisat taiteilijat tulivat toimeen lähinnä omaa tuotantoaan myymällä, mesenaattien tuella, tai esimerkiksi Sibeliuksen tapauksessa myöhemmässä vaiheessa tekijänoikeustuloilla. Säveltäjä Jean Sibelius on todennäköisesti parhaiten tekijänoikeuksilla koskaan ansainnut suomalainen taiteilija. Hänen tulovirtansa päättyy vasta vuonna 2027, jolloin hänen perikuntansa lakkaa saamasta tuloja tekijänoikeuksian vanhenemisen myötä.
Jean Sibeliuksen väitetään todenneen, että ”taiteesta voi keskustella vain mesenaattien kanssa. Taiteilijat keskustelevat keskenään vain rahasta.”
Ilmoita asiaton viesti
Sibeliuksia syntyy kerran sadassa vuodessa. Mutta nyt kun tuli puheeksi, niin eivät ne tyhjästä synny, Sibeliukset ja Saariahot – jälkimmäinen taitaa olla maailman arvostetuin elossa oleva säveltäjä.
https://www.classical-music.com/composers/50-greatest-composers-all-time/
Suomalaisesta kulttuurista saa todella olla ylpeä, kun 50 parhaan säveltäjän joukossa on vain kaksi pohjoismaalaista, molemmat Suomesta.
Ilmoita asiaton viesti
Totta on silti myös, että Sibelius sai valtioneläkkeen 32-vuotiaana vuonna 1897.
Ilmoita asiaton viesti
Eikö tule mieleen se että näitä ns. luxus-taiteita kustannetaan hyvin suuressa määrin verovaroilla. Niiden esittäjät saavat pienen osan lipputulojen kautta. Lipin hinta subventoidaan siis verovaroilla. Verovaroilla joihin jokainen suomalainen osallistuu, tahtoi tai ei.
Näitä Luxus- taiteita harrastaa muutama prosentti väestöstä.
Ja he ovat pääsääntöisesti sellaista väkeä joka kyllä pystyisi maksamaan ihan itse pääsylippunsa niiden täyden hinnan mukaan.
Sitävastoin ”tavallinen# kulttuuri, elokuvat, kesäteatterit ym. eivät saa mitään tukea. Niiden täytyy tulla toimeen omillaan.
Olisiko niin että nämä Luxus-kulttuurin harrastajat katsovat että heidän harrastuksensa ei ole sen arvoista että he olisivat halukkaita kustantamaan itse omat huvinsa. Ja onhan se tietenkin ymmärrettävääkin kun näyttämöltä lentää korkeakulttuurista paskaa yleisön joukkoon.
Lopuksi, miksi h….vetissä yhteiskunnan täytyy työntää verorahoja joka paikkaan? Miksi kaikkea täytyy tukea?
Pitäisi olla niin että jos ei kulttuurillaan tule toimeen niin kannattaisi miettiä onko väräällä alalla. Tosin meillä ei nykyään enää saa kuokkia suotakaan.
Ilmoita asiaton viesti
Jocke. Itse lähtisin leikkaamaan ensimmäiseksi kaikesta siitä, mitä Suomi syytää ulkomaille eli mm. EU:sta, kehitysavusta jne. Niistä kertyy jo enemmän kuin kulttuurin sinänsä melko maltillisen tukemisen lopettaminen tuottaa. Ja kuten todettua: veronmaksajien rahojen uusjako tuolla kulttuurikentän sisällä olisi nyt aivan välttämätöntä.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä niin.
Eistin tuon kysymys koskien kaikkea yhteiskunnan tukea kaikkeen mahdolliseen ja mahdottomaan.
Se on yhteiskunnan talouden syöpä.
Tukea pitää antaa ihmisille jotka sitä oikeasti tarvitsevat. Ei niille jotka eivät sitä tarvitse.
Ilmoita asiaton viesti
Joo mutta eikös jo sovittu, että koko budjetti kammataan rivi riviltä auki ja etsitään säästettävää joka paikasta.
Matti Vanhanenkin sanoi, että mitään menoluokkaa ei suljeta etukäteen pois, mikä on ihan hyvä lähtökohta.
Tosin Matilla jo henkilökohtaisesti helpottanee.
Ilmoita asiaton viesti
Heikki. Toki, jos lähdettäisiin rivi riviltä tai juustohöylällä säästämään, kaikkien menoluokkien tulisi olla mukana. Kaikkien, maanpuolustuksesta soteen, koulutuksesta yritystukiin ja kulttuurista ay-tukiin. Nythän ei näin kuitenkaan tulla tekemään, koska puolueet ovat ilmoittaneet, että ainakaan sieltä ja sieltä – kuka mistäkin – ei leikata.
Leikkauslistoja sitten laadittaessa eniten kärsii lopulta kulttuuri eli juuri se veronmaksajille kaikkein vähiten maksava menoluokka – koska se ei kuulemma ole niin välttämätön. Pieni raha kokonaisuuden kannalta, mutta suomalaiselle kulttuurille elintärkeä. Ilman kulttuuria ei ole mitään, ja mikä erottaa ihmisen eläimestä: kulttuuri. Kulttuuri, se on jotakin!
Ilmoita asiaton viesti
Pieni raha, onko? Kaikkiaan on mainittu luku 610 miljoonaa / vuosi.
Ja tuskin siinä on edes kaikki.
Siinä olet aivan oikeassa että ilman kulttuuria ei ole ”mitään”. Vai onko sittenkin?
Oleellista itselleni on se että kulttuuriin ei käytetä verorahoja. Etenkin tällaisen aikana muuta myös muulloin.
Jos kulttuuri olisi itsensä kannattamaa niin sen laatukin saattaisi kohentua. En näe mitään taidetta tai kulttuuria siinä että suurkirkonportaille levitetään paitoja tai mitä lie rättejä.
Tai kaikenlaista muuta vastaavaa millä’ ei ole mitään tekemistä taiteen kanssa. Tekijät pyrkivät tekemään sellaista mikä herättää huomiota ja vain ja ainoastaan siksi että saisivat nimeä itselleen ja sitä kautta ”teostensa” hintoja ylös.
Ilmoita asiaton viesti
Kun stadiin tuli uusi modernin taiteen museo Kiasma, ajattelin että tuollapa vois olla kiva käydä.
Kun sitten sain lehdistä lukea, että ensimmäisessä näyttelyssä oli joku kusi, sperma, veri, oksennuslinko, niin päätin, etten siihen laitokseen jalallani astu.
Oli se semmoista korkeakulttuuria.
En myöskään haluaisi moista paskaa olla tukemassa, mutta mikäs teet, kun veroja kuitenkin makselen.
Ilmoita asiaton viesti
Aina, kun kakkakulttuuri mainitaan, tulee mieleen BB-kakkaaja Tynkkynen.
Ilmoita asiaton viesti
Sebastianin merkittävin poliittinen saavutus taitaa edelleen olla se että hän kakkasi housuihinsa suorassa lähetyksessä. PS lienee ainoa puolue jossa sellaisella meriitillä yltää puolueen puheenjohtajistoon.
Ilmoita asiaton viesti
Kulttuuri on samalla tavalla asuinpaikkaan sidottua luksusta kuin terveydenhoitokin.
On aivan turha puhua tasa-arvosta ja mahdollisuuksista samoihin palveluihin kummankaan osalta.
Jokainen voi vaikka vertailla Helsingissä, napapiirin pohjoispuolella, itärajan tuntumassa tai Pohjanlahden saarilla asuvien mahdollisuuksia samoihin kulttuurinautintoihin tai nopeaan pallolaajennukseen sydäninfarktin kohdatessa.
Mikä olisi luksusta toiselle on arkipäivää toiselle.
Ilmoita asiaton viesti