SAK ilmaston pelastajana – Polttoaineet Venäjältä

SAK ilmaston pelastajana – Polttoaineet Venäjältä

Kuluttajat ja etenkin säännöllisesti autolla liikkuvat tai taloaan öljyllä lämmittävät ovat voineet viimeisen vuoden aikana havaita bensa-asemilla voimakasta hinnan nousua moottoripolttoaineissa. Raju hinnan nousu vaikuttaa meidän jokaisen arkielämään kohonneina matkakustannuksina ja ostovoiman heikentymisenä.

Eniten kustannusten nousu koskettaa paljon autoilevaa haja-asutusalueen asukasta, jolla on pitkät välimatkat kaikkialle ja jolla ei ole mahdollisuutta kulkea julkisilla kulkuneuvoilla. Yleisen harhaluulon vastaisesti, turvassa kohonneilta kustannuksilta ei ole edes julkisilla liikkuvat city-ihmiset. Nyt nähty polttoaineiden hinnan nousu on jo niin huomattava, että tulee se pienellä viiveellä näkymään myös esimerkiksi bussilippujen hinnoissa.

”Miljoonaa suomalaista edustava” SAK

Järkyttävänä uutisena saatiin vuoden vaihteessa lukea, että Suomen suurin ammatillinen keskusjärjestö SAK kannattaa polttoaineiden hintoja nostavan päästökauppaprojektin jatkamista.

SAK:n vastaehdotus olisi kompensoida kohonneet polttoainehinnat pienituloisille keventämällä ansiotuloverotusta. Minulle jäi SAK:n esityksestä avoimeksi, kuinka verohelpotus kohdennettaisiin nimenomaan autoilevalle pienituloiselle. Tai miten SAK:n ehdotuksesta hyötyisi maaseudulla asuva työtön, jonka on välttämätöntä päästä omalla autolla lääkäriin tai kauppaan? Ansiotuloveron kevennyksestä hyötyisi eniten kaupungissa asuva työssäkäyvä, jolla on mahdollisuus liikkua julkisilla, kun vastaavasti maaseudun autoilevat pienituloiset, eläkeläiset ja lapsiperheet joutuisivat maksumiehiksi.

SAK on aiemminkin pyrkinyt heikentämään työssäkäyvän autoilijan asemaa mm. esittämällä työnantajan ilmaiseksi tarjoaman pysäköintipaikan muuttamista verotettavaksi työsuhde-eduksi.

Erityisen huolestuttavaa SAK:n viimeaikaisissa lausunnoissa on se, että he pyrkivät sortamaan juuri niiden asemaa, joita heidän pitäisi puolustaa. Ylipäänsä SAK:n profiloituminen ilmaston pelastajaksi ihmetyttää suuresti. Toki on hienoa, että ilmastosta kannetaan huolta, mutta se ei liene ammattijärjestön ensisijainen tehtävä? Vaikka SAK kertoo edustavansa ”miljoonaa suomalaista” niin tuskinpa ammattiliittoihin kuuluvat ovat antaneet SAK:lle mandaattia huudella ihan mitä tahansa. Minä en ainakaan ole!

Ymmärrettävästi kuljetusalaa edustava SKAL on vaatinut kevyemmin verotettavan nk. ammattidieselin käyttöön ottamista kuljetushintojen pitämiseksi maltillisina. Vastaava järjestely onkin jo käytössä monissa EU-maissa, ja on sellaisenaan varsin kannatettava ja melko helposti käyttöönotettavissa.

Jokainen varmasti ymmärtää kohonneiden kuljetuskustannusten merkityksen meidän kaikissa päivittäistavara hankinnoissa. Jopa siellä raitiovaunulinjan varrella sijaitsevan lähikaupan tofukimpaleessa ja trendikahvilan soijamaidossa tullaan näkemään hinnan nousua, mikäli kuljetuskustannukset kohoavat.

Naapurina Venäjä 

Vallitsevan pandemiatilanteen vuoksi tavallisen kuluttajan on nykytilanteessa lähes mahdotonta lähteä polttoaineen hakureissulle rajan taakse, mutta on syytä pitää mielessä, että meillä on maailman suurimman valtion kanssa 1300 km yhteistä rajaviivaa. Jo ennen viimeaikaisia hinnan korotuksia oli etenkin itärajan tuntumassa asuvilla yleisesti tapana käydä Venäjällä tankkaamassa autonsa. Kun koronatilanne joskus helpottaa ja rajat taas aukeaa, ei ole epäilystäkään, etteikö polttoaineen haku Venäjältä yleistyisi rajusti kun naapurissa bensalitra maksaa vain kolmanneksen Suomen hinnoista.

Aiemmin Euroopan kalleimmista polttoaineistaan tunnetussa Norjassakin on nykyisin Suomea halvemmat polttoaineet. Virosta tai Ruotsista puhumattakaan.

Huoltovarmuus ja lakkautettava polttoainejakelu

Jokainen, joka on ajanut itärajaa  pitkin Kaakkois-Suomesta kohti pohjoista tietää, kuinka asutus harvenee mitä ylemmäs mennään ja huoltoasemat käyvät yhä harvinaisemmiksi. Kun rajat pandemian jälkeen jonain päivänä aukeavat tavallisille kuluttajille, on selvää että Itä-Suomen huoltamoilla tankkaajat vähenevät entisestään. Sama tilanne tullaan näkemään myös koko Pohjois-Suomessa, mikäli Ruotsissa ja Norjassa tulee olemaan Suomea halvemmat polttoaineet. Laivalla Viroon matkaavat tankkaavat auton edullisesti ja hankkivat lisäksi kohtuu hintaiset juhlajuomat ja vaikkapa rautakaupasta rakennustarvikkeet mukaansa.

Yli 200:n aseman huoltamoketju SEO on jo ilmaissut huolensa jakelutoiminnan kannattamattomuudesta hintojen nousun seurauksena vähenevän kysynnän vuoksi. On lienee sanomattakin selvää, että mikäli jakelutoiminta ei ole taloudellisesti kannattavaa, tullaan lähitulevaisuudessa näkemään bensa-asemien jakeluverkon harveneminen. Vähäpäästöisemmän polttoaineen ilmastohyöty haihtuu olemattomiin, jos matkaa bensikselle kertyy kymmeniä kilometrejä, pahimmillaan jopa yli 100 km.

Mikäli Suomalaisten polttoaineostokset suuntautuvat valtion rajojen ulkopuolelle, on seurauksena verokertymän pieneneminen ja huoltoasemaverkoston harventuminen.

On toki myönnettävä, ettei kohonneesta raakaöljyn maailmanmarkkinahinnasta voi syyttää Suomen hallitusta, mutta veron korotukset ja päästökaupan mukanaan tuoma hinnan nousu on yksin nykyisen hallituksen aikaansaannosta.

Ihmettelen suuresti, kuinka hallitus aikoo jakeluverkoston harventuessa taata myös tulevaisuudessa välttämättömän polttoainejakelun niille rajaseudun asukkaille, joilla ei syystä tai toisesta ole mahdollisuutta käydä naapurimaassa tankkaamassa?

Ilmaston kannalta on huomion arvoista, ettei Venäjällä myytävät polttoaineet ole ihan yhtä uusiutuvia tai vähäpäästöisiä, kuin Suomessa myytävät. Hallitus on siis jälleen toistamassa samaa virhettä, jonka jo aiemmin teki turpeen kanssa. Rahat virtaa Suomen rajojen ulkopuolelle, päästöt lisääntyvät ja oma kansa kärsii!

+7
Saku Sorsa
Perussuomalaiset Kotka

Olen kansalaisrealisti, joka kykenee ajattelemaan asiota yli ideologioiden. Aktiivi merenkulkija joka liikkuu polttomoottorilla, syö lihaa ja lämmittää taloa puilla.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu