Kaarinan kaupungin tulee pienentää luottamushenkilöorganisaatiota
Kaarinan kaupungin (myös muiden kuntien) tulee pienentää luottamusmiesorganisaatiota. Miksi näin? Syitä pienentämiselle voidaan hakea ainakin seuraavin perustein: taloudellinen näkökulma, tehokkuus ja byrokratia.
Sotepolitiikka on nykypäivänä hyvinvointialueiden harteilla, ei kuntien. Sotetoiminnot olivat aiemmin kunnissa merkittävässä asemassa myös politiikassa, esityslistat olivat täynnä soteasioihin liittyviä kokonaisuuksia muissakin lautakunnissa kuin sotelautakunnassa.
Siltikään kuntapäättäjien määrä ei ole pienentynyt, eikä myöskään päätöselimien määrä tai koko. Käytännössä minkäänlaista supistamista ja toiminnan tehostamista ei ole tapahtunut. Ihmettelen miksi? Syyt ovat tietenkin yksinkertaisia: valta, puolueiden asema ja ihmisen ahneus.
Minun mielestäni kunnissa tulee aloittaa luottamushenkilöorganisaatioiden optimointi, alla lisää syitä (mielipiteitäni) asian tueksi.
Kuntien kannattaa pienentää luottamusmiesorganisaatiota useista syistä:
- Kustannussäästöt: Pienempi luottamusmiesorganisaatio tarkoittaa vähemmän kokouksia ja pienempiä palkkioita, mikä vähentää hallintokustannuksia. Tämä voi vapauttaa resursseja muihin kunnan toimintoihin tai palveluihin.
- Tehokkaampi päätöksenteko: Vähemmän luottamushenkilöitä = tekee päätöksenteosta nopeampaa ja selkeämpää, kun prosessit ovat yksinkertaisempia ja suoraviivaisempia.
- Selkeämpi vastuunjako: Pienemmässä organisaatiossa vastuut ja roolit ovat usein selvempiä, mikä parantaa varmasti hallinnon läpinäkyvyyttä ja vastuullisuutta.
- Vähemmän byrokratiaa: Kun luottamusmiesorganisaatio on pienempi, byrokratia vähenee ja kunnan hallinto voi keskittyä enemmän ydintoimintoihin ja peruspalveluiden tuottamiseen kansalaisille.
- Kohti strategian suuntaviivoja: Pienempi organisaatio voi keskittyä paremmin kunnan strategisiin tavoitteisiin ja prioriteetteihin, mikä parantaa pitkän aikavälin tuloksia.
Kun asiaa katsotaan lakisääteisesti, Kaarinan kaupunginvaltuuston koko voisi olla minimitasolla – eli 43 valtuutettua. Lautakuntiin ja muihin päätöselimiin laki ei niinkään katso, ne ovat poliittisen päätännän alla vahvemmin, joten ei muuta kuin organisaatiota optimoimaan.
Täällä Kemiönsaaressa on menossa organisaatiouudistus, joka tulee voimaan ensi vaalikauden alussa. Mitään järkeä ei olisikaan lähteä tekemään muutoksia kesken vaalikauden. Todennäköisin lopputulema on että valtuuston ja lakisääteisten kunnanhallituksen ja tarkastuslautakunnan lisäksi valiokuntia on kaksi.
Valiokuntamallissa, toisin kuin nykyisissä lautakunnissa, jäsenten pitää olla valtuutettuja tai varavaltuutettuja, mikä periaatteessa lisää demokratiaa. Ongelmana tuossa, kuten nykyäänkin, on että puolueissa yleensä hyvin pieni joukko päättää ja valtaosa luottamushenkilöistä on kumileimasimia.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä kommentti, näinhän se juurikin on. Ei kesken vaalikauden tietenkään, vaan ennen seuraavaa kautta.
Tahtoa ei tunnu löytyvän asialle, mikä on harmillista.
Ilmoita asiaton viesti