Natsisaksan aikana, kristillinen tunnustus (kirkko)

 

Saksan kirkossa vaikutti natsien ryhmä ”saksalaiset kristityt” 1930-luvulla.
Laajemmin Tunnustuskirkko tai ”Tunnustusliike” syntyi natsien hirmuvallan vastapuolelle.
Yhdessä vaiheessa natsismia vastustaneet luterilaiset olisivat halunneet käyttää nimeä Evankelinen kirkko, ryhmästään, mutta ”Saksalaiset kristityt” tahtoivat estää sen (vaaleissa). ”Papiston hätäliitto”-termiä käytettiin myös, ja ”nuoret reformaattorit”-nimeä.

Ahdistusta

Hitlerin aikana Saksan kirkko oli valtionkirkko. Kirkon pastorit olivat valtion virkamiehiä.
Hitler pakotti Saksan valtiokirkon pastorit ilmaisemaan kuuliaisuutta Hitlerille, jotta pastorit saisivat jatkaa työssään.
Mm. Dietrich Bonhoeffer sanoi, että pastoreiden pitää voida kieltäytyä sellaisesta. Kirkon pastorit voivat olla valtion työssä, mutta heitä ei saa pakottaa ilmaisemaan kuuliaisuutta Hitlerille.

Vuonna 1933 virkamieslaissa kiellettiin kaikki ”ei-arjalaiset” virkamiehet ja heidät laitettiin eläkkeelle heti paikalla. Ei-arjalaiseksi katsottiin sekin, jonka puoliso tai yksikin isovanhemmista oli juutalaista alkuperää. ”Saksalaiset kristityt” esittivät, että papin virkaan oli laskettava vain puhtaasti saksalaista verta oleva. (Virkakysymys.)

Hitler halusi tehdä kirkon valtakunnan kirkoksi. Hitler itse puhui ”saksalaisten kristittyjen” (natsien) puolesta. Jopa poliisivoimin estettiin toisen ryhmittymän vaalityötä. Uskonliike sai n. 2/3 äänistä. ”German faith movement”.
Heidän mukaansa ”Kansa ja rotu ovat Jumalan lahjoittamia elämänjärjestyksiä, joita on vaalittava myös kirkossa”. Ideologiassa tuollaiset tietyt suureet lähes pyhitettiin sakramentaalisesti ohi kristillisen ja nimenomaan luterilaisen syntiopin.

Mm. Bonhoeffer edusti jyrkintä linjaa: joukkoeroamista sekä pappisvirasta että kirkosta, josta virkalaki oli tehnyt väärän kirkon. Enemmistön kanta oli kuitenkin pysyttäytyminen siinä vaiheessa kirkon rakenteiden sisällä. Kahdesta eri kirkosta niissä tietysti oli kyse: niillä ei ollut opillista yksimielisyyttä ja yhteyttä. Toinen oli Kainin kirkko (murhaajakirkko).

Bonhoeffer joutui istumaan vankeudessa Hitlerin ja natsisaksan vastaisen kritiikin johdosta, muiden samaa asiaa edistäneiden joukossa. Bonhoeffer (ja ryhmä muita) teloitettiin juuri ennen kuin Saksa hävisi sodan ja Hitler kuoli.

Dietrich Bonhoefferista, kirja luettuna:

Julkilausumia

Niemöller (”Tunnustusliikehdinnästä”) lähetti n. 2000:lle pastorille velvoitusjulistuksen, johon sisältyi mm. seuraavaa:
1. Velvoitan itseni sitomaan virkani sanan palvelijana yksinomaan Pyhään Raamattuun ja uskonpuhdistuksen tunnustuksiin Raamatun oikeana tulkintana.
2. Velvoitan itseni siekailematta protestoimaan tämän tunnustuspohjan kaikkea loukkaamista vastaan.

4. Tässä velvoituksessa todistan, että arjalaislain käyttöönotto Kristuksen kirkon alueella merkitsee tunnustuspohjan loukkausta.

Kaksi asiakirjaa tehtiin Hitleriä ja natsismia vastaan:
Bethelin tunnustus ja Barmenin julistus.

Bethelin tunnustus pitäytyi paremmin raamatulliseen opetukseen (luterilaiseen). (Bonhoeffer, Sasse ja tusina muuta.)
Linkki tunnustukseen, marraskuun 1933 versio (muutettu versio): https://www.google.com/amp/s/rationalityofaith.wordpress.com/2014/04/27/the-bethel-confession-november-version/amp/
Bethel: Jumalan huone (VT).
Teksti oli ilmeisesti turhan laaja. Lisäksi laajempien muiden tekemien muokkausten jälkeen se oli Bonhoefferin mielestä huonompi / merkityksettömämpi — Sasse ja Bonhoeffer jättivät allekirjoittamatta sen.

Barmenin julistus tehtiin toisten kirkkojen, protestanttien, kanssa. Barth oli pääroolissa tekstin kirjoittamisessa. Siihen tuli osin heidän oppiaan mukaan.
Sasse kieltäytyi allekirjoittamasta Barmenin julistusta (sen teologisista ongelmista johtuen).

Bethelin tunnustuksessa korostuu Raamatun sanan merkitys Bonhoefferille, Sasselle, Niemöllerille, ja muille vastaaville luterilaisille:
Raamattu, Vanha ja Uusi testamentti, on kirkon opin ainut lähde ja normi.
”Holy Scripture, the Old and the New Testament, is the only source and norm of the church’s doctrine.”

Barmenin julistus tuomitsi valtion ohjaaman kirkon, joka hylkäsi Raamatun todistuksen ja joka satunnaisesti päätti opillisista ja käytännön asioista.

Monia mainittuja asioita tapahtui n. vuonna 1933 / 1934. Hitler tuli valtaan v 1933.
Vuonna 1934 oli vielä suuria toiveita, että natsit voisivat kaatua. Myös Bonhoefferilla oli sellaisia toiveita.

Yksinäinen tie -termi (The Lonely Way …) on erään kirjan otsikossa, johon on koottu Sassen tekstejä. Termi kuvaa sitä, että luterilainen tie oli aika yksinäinen. Laajat sektorit kristikunnassa torjuvat sen, vaikka se on oikea ja raamatullinen.

Tietolähteitä:
”Lutherans against Hitler, the Untold Story”, julkaistu v 2006. (Bethel, Barmen.)
”Herran käsky”-kirja, artikkeli, s 122-. (Useita kohtia artikkelista.)
”Till the Night Be Past”

Raamatun tekstien vastustus

Juutalaisuutta ja Paavalin tekstejä vastustettiin ”Saksalaiskirkossa”, ja arjalaista kristinuskoa ajettiin.
He linjasivat: On tehtävä pesäero kaikesta juutalaisesta ”rabbiini Paavalin syntipukki- ja alemmuusteologiaa myöten”.
(Vertaa nykypäivän liberalismiin: Paavali ja VT ovat heidän mukaansa joiltain osin vältettäviä asioita tai jopa pahasta ja väärin.)
Puhe sai jyrisevät suosionosoitukset. Kukaan paikalla olleista saksalaiskristillisistä kirkonjohtajista ei protestoinut sanallakaan.
Seurauksena syntyi skandaali ja hajonta. Jäljelle jäi vain kuihtunut tynkä, ”valtakunnanliike”. (Korjatkaa jos ymmärsin väärin.)

Hitler kuitenkin määräsi kirkossa. Ne, jotka eivät tehneet yhteistyötä Hitlerin kanssa, menettivät seurakuntansa ja eläkkeensä. Heidän sallittiin lähteä maanpakoon (exile).

Juutalaisten vainoamisesta

Juutalaisten tuhoamista on tahdottu muulloinkin. Esterin kirjassa (Vanhassa testamentissa) kerrotaan miten laajassa valtakunnassa useilla eri kielillä lähetettiin eri puolille viesti, että tiettynä päivänä kaikki juutalaiset tuli tuhota.
”oli hävitettävä, tapettava ja tuhottava kaikki juutalaiset, nuoret ja vanhat, lapset ja vaimot, samana päivänä”. (Ester. 3.)

Stalin siirsi väestöjä eri puolille Neuvostoliittoa. Stalinilla oli aikomuksia lähettää juutalaiset Siperiaan, kun antisemitismi tuli voimakkaammaksi. Stalin ehti kuolla ennen määräystä.
https://www.google.com/amp/s/www.newyorker.com/books/page-turner/imagining-stalins-plot-to-exile-the-jews/amp

Antikristillisyyttä

Petovallat ovat yleisesti antikristillisiä: natsismi, stalinismi, Maon hirmuvalta (”pieleen” mennyt ”uudistus”), Japanin hirmuvalta, kansanmurhat eri puolilla, historiassa keisari Neron vainot, jne. Keski-ajan lopussa ja uskonpuhdistuksen aikana (”roomalaiskatolinen”) kirkko vainosi ja polttikin ihmisiä. Vanhassa testamentissa on kuvattu kansoja, kun ne ovat toimineet jumalattomasti, lapsia on poltettu epäjumalille, jne.

Ne ovat Raamatun sanaa vastaan. Hitler tahtoi muuttaa kirkon antikristilliseksi. ”Uuden moraalin” (”arjalaisen moraalin”) tieltä piti raivata evankeliumi. Eksyttäjä (sielunvihollinen) haluaa tekeytyä kristilliseksi, vaikka ei sitä ole. Se voi yrittää myös ”matkia” Kolminaisuutta ja kristinuskoa tyylin: väärä profeetta, peto ja lohikäärme (Ilmestyskirja), ja vaikkapa petollisten ihmetekojenkin kautta.
Viimeisenä päivänä viholliset kukistetaan.

Vitsaukset ja erilaisten harhaoppien seuraukset ovat nykypäivänä Suomessa, yhteiskunnassa, tietenkin aivan erilaiset kuin 1930-/1940-luvuilla. Demokratiaa edelleen on, vaikkakin on joitakuita, jotka tahtoisivat esimerkiksi rajoittaa kristillistä sananvapautta. Kohta nähdään annetaanko siitä jumalattomia tuomioita (kristittyjä kohtaan vainoa). Ilmapiiri on hyvin voimakkaasti Raamatun sanan vastainen, ja antikristillinen, joissakin asioissa.

Teologiselta kannalta: Ihmisen pelastumisen kannalta, hengellisen elämän ja hengellisen kuoleman kannalta, harhaopit ovat vakavia nykypäivänäkin, kirkoissa, tunnustuksessa.
Ristin työn merkitys ja syntien sovitus Jeesuksessa on aina luovuttamaton. –> jumalattoman vanhurskauttaminen!
Suomessa seurakunnissa / liberaalissa tunnustuksessa on antikristillisiä oppeja isoissa rooleissa, ja niiden vakavia seurauksia on jo nähty.

Jeesuksessa turvassa

Jeesus tahtoisi antaa suojan hänen, Hyvän Paimenen, turvissa.
Jumala on rakkaus. Hän tahtoisi, että ihmisten rakkaus ei kylmenisi, vaikka eri aikoina laittomuus pääsisi valtaan.
Ihmisen turmeltuneisuuden ja syntisyyden vastapainona on Jumalan rakkaus.

Esimerkiksi 1. Kor. 13. http://www.nic.funet.fi/pub/doc/bible/finnish/1933,38/1Kor.13.html
”Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä; rakkaus ei kadehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile,
ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa,
ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa;
kaikki se peittää, kaikki se uskoo, kaikki se toivoo, kaikki se kärsii.
Rakkaus ei koskaan häviä;”

Jumala rakasti maailmaa niin paljon, että antoi ainokaisen Poikansa meidän edestämme, jotta emme hukkuisi.
Siinä on osoitus Jumalan rakkaudesta. Rakkaus on esikuvamme, mukaanlukien toisten puolesta uhrautuminen.

====================================

Linkkejä

Bonhoefferin runoja, vankilasta,

http://experimentaltheology.blogspot.com/2010/12/christians-and-pagans.html?m=1

PDF: The Church Struggle in Nazi Germany, 1933-34: Resistance, Opposition Or Compromise
https://www.academia.edu/912452/The_Church_Struggle_in_Nazi_Germany_1933-34_Resistance_Opposition_Or_Compromise

Kirjoja (en ole lukenut useimpia):

Bonhoeffer:
https://search.cph.org/search?w=Bonhoeffer&ts=m

Sasse:

https://search.cph.org/search?w=Sasse&ts=m
Esim. We Confess Anthology

Toisaalla:
”The Journal Articles of Hermann Sasse”
Esimerkiksi
– ”Inspiration and Inerrancy: Some Preliminary Thoughts”
– ”Karl Barth’s Doctrine of Holy Scripture”, Sasse käsittelee aihetta.

Hermann Sassen tekstiä suomeksi:

–> Sasse, suoria linkkejä:
https://www.lhpk.fi/julkaisut/aamuntahdet/03_kenentesanotteminunolevan.pdf
https://www.lhpk.fi/julkaisut/aamuntahdet/10_herranpyhaehtoollinen.pdf

Video, luento, englanniksi (Sasse):
https://youtu.be/vqMqBr-QPJ0 osa 1
https://youtu.be/TB4mroCKgUk osa 2, …
Kansallissosialistisesta tavasta suhtautua reformaatioon:
https://youtu.be/nL55Newhst4 osa 3

Toinen luento,

Sasse käsitteli, (lukuisten asioiden joukossa tietenkin),
myös kansallissosialismia (natsismi) ja liberalismia.

Sasse, 1895-1976, pdf,
https://www.academia.edu/23909360/Hermann_Sasse_1895-IQ76

Lopetus

Luterilaisen kirkon olemassaolo pohjautuu evankeliumin totuuden tunnustamiseen, jonka mukaan Jumala vanhurskauttaa jumalattoman:
”For Sasse the only claim that the
Lutheran Church has for continued existence is in its confession of
the truth of the Gospel of Gods justification of the ungodly.” (PDF, Sasse)
Tämähän on kaikkein keskeisintä, kaikki rakentuu tämän varaan kirkossa. Koko Raamattu rakentuu sen (vanhurskauttaminen) ympärille.

–> Kristillinen tunnustus.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu