Hankalaa hakea Kelan kuntoutukseen
Sain verkkoklinikan kautta viestin, että Kela järjestää rintasyövästä toipuville järjestetyn kuntoutuskurssin. Päätin hakea kurssille ja sen kummemmin asiaa ajattelematta aloin täyttää kurssin esittelysivulle linkitettyä hakemusta. Kun hakemus oli täytetty, piti lähettää hakemus Kelaan. Vasta tässä vaiheessa huomasin, että hakemus olisi pitänyt tulostaa paperille ja lähettää etanapostina Helsinkiin.
Kirjauduin Kelan Oma asiointiin ja tutkin asiaa tarkemmin. Kelan sivuilta ei löytynyt sähköistä kuntoutushakemusta. Oma tulostimeni meni jo aikapäiviä sitten pilalle musteen kuivuttua. Nykypäivänä paperitulosteita tarvitsee niin harvoin, ettei kannata pitää tulostinta kotona. Lähin paikka, jossa olisin päässyt tulostamaan, oli monen kilometrin päässä sijaitseva kirjasto.
Päätin soittaa Kelaan. Pitkän jonotuksen jälkeen sain asiakaspalvelijan kiinni. Kysyin, voisinko lähettää hakemuksen pdf-tiedostona Oma asioinnin kautta. Kelan aspa ei tiennyt ja joutui itse soittamaan hakemuskäsittelijälle. Viimein sain vastauksen, että koronan takia Kela on tehnyt myönnytyksiä, ja poikkeuksellisesti sain lähettää hakemuksen verkossa.
Aloin pohtia asiaa tarkemmin. Kelan järjestämiin kuntoutuksiin hakee ihmisiä, joilla voi olla hyvinkin erilaisia liikkumista vaikeuttavia sairauksia ja vammoja. Näiden ihmisten pitäisi siis hankkia paperitulosteet, postimerkki ja vielä kiikuttaa hakemus postilaatikkoon. Onko tämä nyt ihan tätä päivää? Kelalla on monessa suhteessa erittäin hyvät ja toimivat verkkosivut. Miksi ihmeessä kuntoutukseen hakeminen on tehty näin vaikeaksi?
Tämä on niin tätä. Tämä ei ole tätä päivää.
Ilmoita asiaton viesti
Kelan sähköisessä Viestit-palvelussa (onko se sama kuin nyt kertomasi Oma asiointi -palvelu?) voi lähettää pdf-tiedostoja Kelalle asiaryhmittäin (ei liian suuria tiedostoja kerralla, ja ei liian pitkällä otsikolla, viestiin ei erikoismerkkejä, aikarajoituksella jne. !) Kannattaa kuitenkin kokeilla.
Sari, on totta, että Kelan sähköiset palvelut eivät ole nykyaikaiset ja asiakasystävälliset. Lisäksi kannattaa huomata tästä em. Viestit-palvelusta, että siinä on aikarajoitin; jos kirjoittaa ja operoi viestissä liian pitkään, niin se heittää koko järjestelmästä pihalle viestin lähetyksen yhteydessä. Ottakaa copypastella testiosuus talteen ennen viestin lähetystä, jotta jos näin kävisi, teidän ei tarvitse kirjoittaa koko storya taas uudelleen.. Nim. kokemusta omaava 😉
Ilmoita asiaton viesti
Minä muunsin sen virallisen hakemuksen pdf-tiedostoksi ja lähetin viestiosiossa liitetiedostona. Kaikki eivät välttämättä osaa tehdä sitä. Normaalioloissa Kela ei hyväksy tuolla tavoin lähetettyjä hakemuksia, mutta näin pandemia-aikana edes Kela ei voi vaatia, että ihmiset lähtevät julkisille paikoille tulostinta metsästämään. Kuitenkin odotetaan, että liikkumisrajoitteiset ihmiset käyttävät normaaliaikana etanapostia.
Ilmoita asiaton viesti
Sari, ihan totta, että kaikilla ei ole taitoa tai välineitä, tai sairauden vuoksi edes voimia tehdä sähköisiä hakemuksia liitteineen. Ja erillisiä asianhoitajia ei ole varaa palkata.
Pitäisikö jokaisen Kelan asiakkaan olla käytynä ensin Kelan ”sähköinen ajokortti”, jotta hän voisi hakemukset tehdä ja siihen tarvitsisi vielä Kelan kustantaa tarvittavat laitteet ja niiden huollon..
Nyt odotetaan, että kaikilla Kelan asiakkailla on nämä kaikki automaattisesti kunnossa.. Kohtuutonta 🙁
Ilmoita asiaton viesti
Esim. työttömyysajan ilmoitus tai asumistukihakemus ovat helppoja tehdä verkossa, koska kyse on sähköisistä hakemuksista. Sen kun täyttää ja painaa lähetä-painiketta. Näitä tulostettavaksi tarkoitettuja hakemuksia pitää säätää, että ne saa lähetyskuntoon, ja siihen kaikkien taito ei riitä.
Ilmoita asiaton viesti
Niin ja lisäksi norrmaalioloissa niitä ei edes saa lähettää sähköisesti.
Ilmoita asiaton viesti
Sari, kyllä minä olen lähettänyt Kelalle varsin paljon liitemateriaalia. Eri asia sitten, kuinka paljon ne ovat asioihin vaikuttaneet – nyt tai tulevassa..
Olen keskustellut Kelan sähköisessä Viestit-palvelussa mm. työttömyysturva-asiantuntija Arto Pakarisen kanssa, ja täytyy nyt kehua Artoa, että hänellä on hyvä palveluasenne: Jos hän ei osaa asiaa itse selvittää, niin hän vie tai auttaa asian kuitenkin eteenpäin oikeille tahoille.
Suosittelen olemaan Artoon yhteydessä Viestit-palvelun työttömyysturva-aihealueen kautta, jos etenkin asiasi koskee lainsäädännöllisiä pulma- ja tulkintatilanteita. Siis ei ihan jokapäiväisiä pulmia ja tilanteita, joita voivat muutkin Kelan asiakaspalvelijat vastaanottaa.
Ilmoita asiaton viesti
En ymmärrä miksi suomea kutsutaan tietoyhteiskunnaksi? Toiminnat ovat kuitenkin vielä kuin jossain 1800-luvulla.
Ilmoita asiaton viesti
Pitäisi kyllä ihan kaikki hakemukset olla netissä, että niitä pystyy täyttelemään ja lähettämään heti. Tuollainen vaivalloinen homma ja usean päivien viivästyksiä.
Kotisivukin pitäisi olla käyttäjäystävällisempi.
Mustesuihketulostin on aika yleistä ihmisillä, kun ne luulevat tulostimen olevan aina heti valmis ja eivät tajua, että muste kuivuu ajan kanssa, kun ei sitä tulostinta käytä pitkään aikaan. Lasertulostin taas toimii heti kun tarvitaan, siinä on jauhetta laserkasettimessa MV-malleissa ja värillisissä on useita laserkasettimia.
Ilmoita asiaton viesti
Nykyään tarvitsee paperitulosteita niin harvoin, että on ihan turha pitää tulostinta kotona tilaa viemässä. Jos tarvitsen paperitulosteita kerran tai kaksi vuodessa, kannattaa mieluummin mennä kirjastoon. Jos pandemiaa ei olisi, homma ei olisi itselleni mitenkään vaivalloista, mutta tulee muistaa, että Kelan kuntoutukseen hakee paljon ihmisiä, joille liikkuminen on syystä tai toisesta hankalaa. Tietokoneella sähköisen hakemuksen täyttää hetkessä ja vähällä vaivalla.
Ilmoita asiaton viesti
Kysyin eläketukea anoessani, että miksi etuutta/palvelua ei ole tehty verkkolomakkeella anottavaksi. Vastaus oli, että kun hakemuksia tulee niin vähän, niin sitä ei kannata tehdä verkkolomakkeeksi . Verkkolomakkeen yhteydessä kun on paljon ohjelmistoja osallistumassa käsittelyyn, jotta koko prosessi voidaan hoitaan yhden virkailijan istunnolla.
Ilmoita asiaton viesti
Ainahan niitä selityksiä riittää. Sain lähettää hakemukseni pdf-tiedostona pandemian takia. En ymmärrä, miksei noin voisi toimia normaalioloissakin. Kelan sivujen kautta kun kuitenkin voi lähettää tiedostoja ja sisäänpääsyyn vaaditaan vahva tunnistus, joten allekirjoituskin on sitä kautta hoidettu.
Ilmoita asiaton viesti
Sari, kyllä ihan normaalioloissakin on voinut lähettää Kelan sähköisessä asiakaspalvelussa pankkitunnuksilla ns. Viestit-palvelussa viestejä liitteineen jo pitkään ennen koronaa. Itse olen lähettänyt niitä eri asioissa jo vuodesta 2016 lähtien. Ihan normijuttu 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Liitteitä toki saa lähettää, mutta se varsinainen kuntoutushakemus pitäisi lähettää etanapostissa. Kela ei normaalioloissa hyväksy verkon kautta lähetettyä pdf-hakemusta.
Ilmoita asiaton viesti
Sari, eikö sittenkään kelpaisi, jos otat täytetystä kuntoutushakemuksesta kuvankaappauksen, tallennat sen ja muutat pdf-tiedostoksi, jossa näkyy sinun aito allekirjoitus? Ja lisäksi olet tunnistautunut pankkitunnuksilla Viestit-palveluun?
Ilmoita asiaton viesti
Ei kelpaa. Laitan tähän linkin kyseiseen lomakkeeseen. Normaalioloissa Kela hyväksyy tämän hakemuksen ainoastaan paperisena, vaikka teknisesti tuon voi lähettää liitetiedostona Viestit-osion kautta.
https://www.kela.fi/documents/10192/3861304/KU132.pdf
Ilmoita asiaton viesti
Sari, jos ko. lomakkeen tulostaa ensin tyhjänä ja täyttää kynällä ja omalla käsialalla ja allekirjoittaa ja palauttaa Viestit-palvelussa pankkitunnuksilla, niin miksi se ei kelpaa – ei kyllä käy järkeen?..
Ilmoita asiaton viesti
Onkohan Kelalla joku oma ulkoistettu skannauspalvelu, jonka kanssa on tehty sitova sopimus tietyksi ajaksi, että kaikki paperiset kuntoutushakemukset tulee skannata?
Ilmoita asiaton viesti
Itselläni ei ole paperitulostinta, mutta en näe sitä allekirjoitusta tarpeellisena, koska Kelan sivut vaativat vahvan tunnistuksen. Kyllä muissakin palveluissa vahva tunnistus hyväksytään allekirjoitukseksi. Ei mene omaankaan tajuntaani tuo Kelan touhu.
Ilmoita asiaton viesti
Onko sinulla skanneri? Siis tarkoitan, että skannaat sen käsin täytetyn ja allekirjoitetun lomakkeen ensin tietokoneellesi ja lähetät sen; tai otat siitä skannatusta hakemuksesta kuvankaappauksen ja muutat sen pdf:ksi, jonka sitten lähetät..
Ilmoita asiaton viesti
Voikohan se olla vielä niinkin, että Kela lähettää sinun alkuperäisen hakemuksesi kuntouttajalle ja siksi sen hakemuksen tulee olla vakiomuotoinen Kelan operoimin toimin? Tietojesi luovutuksesta kuntouttajalle tulisi olla tässä tapauksessa sinun suostumuksesi.
Ilmoita asiaton viesti
Ei sitä hakemusta tarvitse skannata tai täyttää käsin. Tuon verkkoversion voi täyttää koneella ja tallentaa pdf-tiedostona omalle koneelle.
Ilmoita asiaton viesti
Silloin siihen ei tule omakätistä allekirjoitusta. Se voi olla se syy.
Ilmoita asiaton viesti
Miksi sitten vahvan tunnistautumisen kanssa pääsee pankkiin tekemään erilaisia juttuja ja siihen ei tarvita mitään allekirjoituksia? Kelalla taitaa olla yksi ratas ruostunut paikalleen, kun ei huomaa simppeliä pulmaa?
Ilmoita asiaton viesti
Vahva tunnistus vastaa allekirjotusta.
Ilmoita asiaton viesti
Luin tämän nyt jälestä, fiksuinta on marssia sinne Kelan toimistoon ja vaatia.
Tämä nettihomma on tehty pompottelua varten.
Tsemiä ja hyvää elämälle.
Ilmoita asiaton viesti