Pohdintaa Tampereen joukkoliikenneuudistuksesta

Viime kesänä Tampereen julkinen liikenne mullistui saatuamme uuden ratikan. Ratikasta on kirjoiteltu paljon, mutta bussiliikenteen uudistus on jäänyt vähemmälle huomiolle. Keskityn tässä kirjoituksessani ainoastaan keskusta-alueen liikenteeseen.

Tampereen keskusta kattaa huomattavasti Hämeenkatua ja Jugendtoria suuremman alueen. Aiemmin suurin osa busseista ajoi Hämeenkatua pitkin. Sivukaduilla kulki joitakin linjoja, mutta busseja liikkui niin harvakseltaan, että asioi missä päin keskustaa tahansa, oli käytännössä pakko siirtyä Hämeenkadun pysäkeille. Huonojalkaiselle liikkuminen oli väliin aika hankalaa, etenkin painavien ostoskassien kanssa.

Uudistuksen jälkeenkin Hämeenkadulle ajaa joitakin linjoja, mutta bussiliikennettä on lisätty huomattavasti keskustan sivustoille. Osa busseista ajaa Satakunnankadun kautta Rautatienkadulle, osa taas Hämeen- ja Eteläpuiston kautta Tampereen valtatielle. Näin keskustan tärkeimmille alueille on muodostunut rengas, josta on helppo nousta bussiin ja tarvittaessa vaihtaa toiseen bussiin tai ratikkaan.

Monet bussilinjat on myös siirretty kulkemaan Ratinan kauppakeskusken editse. Kauppakeskuksesta löytyy parin suuren ruokakaupan lisäksi pieniä erikoisliikkeitä, apteekki ja muita tärkeitä palveluita. Vieressä sijaitsevasta Koskikeskuksesta liikkeitä ja palveluita löytyy lisää. Koska ostoskeskuksen edestä on helppo nousta bussiin tai ratikkaan, voivat autottomatkin helposti hoitaa monta asiaa yhdellä kertaa. Enää ei siis ole tarvetta ajaa yksityisautolla johonkin pellolle rakennettuun ostoskeskukseen.

Tampereella on jo kymmeniä vuosia ollut erittäin hyvin järjestetty julkinen liikenne, mutta uudistuksen myötä liikenne on parantunut entisestään. Osa tamperelaisista vastusti ratikan tuloa siksi, että vain pieni osa kaupunkilaisista asuu ratikkareitin varrella, ja samaa nurkumista kuulee väliin vieläkin. Ratikan tulo kuitenkin mahdollisti bussiliikenteen monipuolistumisen, ja toimiva julkinen liikenne on kaikkien kaupunkilaisten etu. Uudistus onnistui hyvin juuri siksi, että katsottiin, missä ihmiset todellisuudessa liikkuvat. En enää muista, miten pitkällä ratikkasuunnitelmat olivat Ratinan kauppakeskusta suunnitellessa, mutta nyttemmin kivenheiton päässä ydinkeskustasta sijaitseva kauppakeskus on osoittautunut hyväksi ratkaisuksi.

Kaupungin laidoille perustetut ostoskeskukset eivät juurikaan innosta ihmisiä julkisten liikennevälineiden käyttämiseen. Toivottavasti tamperelaiset oppisivat nyt hyödyntämään kunnolla näitä verovaroin hankittuja palveluita, kun bensan hintakin on korkealla. Ilmastokin kiittää.

+2
sarilait
Tampere

Olen yhteiskunnallisesti niin merkityksetön ihminen, että voin esiintyä omalla nimelläni.
Tällä hetkellä olen Piraattipuolueen rivijäsen, en aktiivi. En ole ehdolla minnekään ainakaan nyt ja tuskin olen tulevaisuudessakaan. Omat ongelmansa on Piraattipuolueellakin, mutta millä puolueella ei olisi? Jos tiedät paremman, vakuuta minut.
En kuitenkaan laita puolueekseni PiPua lähinnä siksi, että kirjoitukseni harvoin koskevat piraatteja lähinnä olevia asioita. En tahdo joka blogissa ilmoittaa, että ajatukset ovat omiani, eivät puolueen. Viestiä saa lähettää os. sarilait at hotmail piste com

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu