Hyviä uutisia yrittäjille – Soteri-rekisterin ongelmien ratkaisuun tulossa lainsäädäntömuutoksia
Päivän paras uutinen: Ministeri Juuson johdolla käynnistetään pikaiset lainsäädäntötoimet ruuhkautuneen Soteri-rekisterin ongelmien ratkaisemiseksi.
Lainvalmistelun tavoitteena on mm. mahdollistaa se, että sote-alan itsenäiset ammatinharjoittajat voisivat vuoden 2025 loppuun saakka käynnistää toimintansa välittömästi jätettyään hakemuksen virastolle. Tilapäinen laki on määrä valmistella pikimmiten. Tällöin toiminnan aloittaminen ei viivästyisi kohtuuttomasti hakemuskäsittelyn ruuhkien seurauksena. Rekisteröintimenettelyn laajentamista julkisiin palveluihin myös lykätään vuoteen 2027.
Olen saanut kesän aikana paljon yhteydenottoja yrittäjiltä Soteri-rekisterin ruuhkautumisesta. Viime kaudella säädetyn ja vuoden alussa voimaan astuneen sosiaali- ja terveydenhuollon valvontalain mukaisen Soteri-rekisterin jonotilanne johtaa suoriin tulonmenetyksiin sekä elinkeinotoiminnassa syntyvien verotulon menetyksiin.
Yksityiset sosiaali- ja terveydenhuollon sekä varhaiskasvatuksen palveluntuottajat, sekä yksityiset elinkeinonharjoittajat, ovat velvoitettuja odottamaan rekisteröintipäätöstä ennen kuin voivat aloittaa toimintansa.
Viimeaikaiset tiedot Soteri-rekisterin tilanteesta ovat olleet huolestuttavia. Heinäkuussa julkaistun avin tiedotteen mukaan terveydenhuollon rekisteröintihakemusten käsittelyaika on venynyt joissain tapauksissa jopa kuuteen kuukauteen. Tämä on täysin kohtuuton tilanne monille yrittäjille ja yrityksille, joiden toiminta on rekisteröintipäätöksestä riippuvaista.
Ruuhkat aiheuttavat merkittäviä tulonmenetyksiä ja heikentävät palvelujen saatavuutta. Suomen Kuntoutusyrittäjät ry:n tekemään kyselyyn vastanneet yrittäjät kertoivat menettäneensä keskimäärin 17 000 euroa tai 3,5 kuukauden palkan estyneen työnteon seurauksena.
Vaikea jonotilanne ei vaikuta ainoastaan uusiin toimijoihin, vaan se jarruttaa myös niiden yritysten toimintaa, jotka ovat jo rekisterissä. Ammatinharjoittajien palkkaaminen, sijaisuudet ja rekrytointi viivästyvät. Kuntoutuspalveluiden saaminen ajoissa on elintärkeää ihmisten työ- ja toimintakyvyn kannalta, ja nykyinen tilanne hidastaa kuntoutujien hoitoon pääsyä.
Nykyisin monet hakemukset palautetaan täydennettäväksi puuttuvien tietojen vuoksi, mikä hidastaa prosessia entisestään. Jos lupaviranomainen voisi hyväksyä hakemuksen ehdollisena, tämä nopeuttaisi käsittelyä ja purkaisi jonoja merkittävästi.
On erinomainen uutinen, että ministeriössä valmistellaan uusia keinoja, joilla vältetään turha byrokratia ja varmistetaan, ettei elinkeinonharjoittajien toimintaa viivytetä tarpeettomasti. On kohtuutonta, että esimerkiksi hakemuksessa yhden päivämäärätiedon puuttuminen voi estää yrittäjää aloittamasta toimintaansa.
Nostin aiemmin esille Kuntoutusyrittäjät ry:n ehdotuksen muuttaa asetusta käsittelyaikojen lyhentämiseksi ja jätin kirjallisen kysymyksen palvelutuottajarekisteri Soterin käsittelyaikojen saattamisesta valvontalain mukaiselle tasolle, sekä palveluntuottajien oikeuden elinkeinoon ja työhön turvaamisesta Soteri-rekisteriä koskevalla säädösmuutoksella.
Teen osaltani töitä, että asia etenee nopeasti, jotta helpotamme yrittäjien tilannetta ja parannamme palveluiden saatavuutta Suomessa.
Mahtoikohan olla Krista Kiuru joka lausui tyyliin ”se on yksi allekirjoitus ja asia on hoidettu”?
Nyt näyttää ministeri Juuso toteuttavan asiansa tehokkaasti että sotealan ammattilaiset pääsevät töihinsä.
Voisi kuvitella että moni muukin keskeneräinen asia hoituisi kun ryhdytään toimeen ripeästi eikä anneta ideologiavirkamiesten pissiä nilkoille ”ei käy koska…”
Pitää myös ihmetellä eikö nuo sotealan ammattilaiset osaa täyttää ilmoituksiaan viranomaisille asiallisesti ilman puutteita? Jos tulee bumerangi puutteellisesta ilmoituksesta pitää katsoa peiliin!
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä osaa, mutta käsittelyaika on silti 3kk. Pelkästään yhtiömuodon muutos vaatii uudelleen rekisteröinnin ja 3kk odotuksen.
Toinen muutos mikä ei yksinyrittäjää miellytä on käsittelymaksujen huima nousu. Rekisteröinti maksaa 1700€. Yksinyrittäjälle tämä on kova maksu. Lisäksi vielä vuosittaiset maksut päälle.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä näitä Saria riittää,yrittäjinä vähemmän.
Ilmoita asiaton viesti
—
Sari, kirjoitat, että ”Teen osaltani töitä, että asia etenee nopeasti, jotta helpotamme yrittäjien tilannetta ja parannamme palveluiden saatavuutta Suomessa.”
Tämän lisäksi ja samalla aikaa tulee tarkoin määritellä ja säätää tilaajavastuista ja Tilaajavastuulain määrittelemissä tilanteissa siitä, jossa julkinen sote-sektori ostosopimuksilla ostaa kansalaisille yksityisten ammatinharjoittajien työsuorituksia ja yksityisten hoitolaitosten kautta annettavia sote-palveluja.
Sari, kuka vastaa, jos julkisen yksityiseltä ostamassa hoidossa sattuu potilas- tai lääkevavhinko; miten korvausvastuut eri toimijoiden kesken jaetaan ja millä perustein?
Sari, löytyvätkö Soteri-rekisteristä 2025 loppuun mennessä myös rekisteröityijen lakisääteiset potilasvakuutukset ja muut potilaan turvaksi säädetyt hoito- ja etähoitoluvat sekä rekisteröityjen omavalvontasuunnitelmat ja -käytännöt sekä niiden valvonta?
Sari, onko aina vain tilaaja vastuussa? Myös törkeistä terveysrikoksistakin, joita yksityinen ostosopimus- tai toimeksianto”pestillään” julkisen sote:n vastattavaksi aiheuttaa?
Tarkoitan siis myös selvistä l a i n r i k k o m u k s i s t a yksityisen toteuttamassa ja julkisen ja yksityisen sote-toimijan/-hoitolaitoksen välisellä ostosopimuksella tai toimeksiannolla tehdyssa työssä?
Tämä tilaajavastuita ja Tilaajavastuulailla säännelty kokonaisuus – blogissasi myös Soteri-rekisteröitymisessä tarvittavat tiedot ja luvat – koskee nyt niin ympäristörikoksia (raakkujen tuho, telemaston kaatuminen) kuin terveysrikoksiakin (Hurstin terveysrikos; myös esim. potilas- ja lääkevahingot julkisen ostamassa ostosopimuksen alaisessa hoidossa yksityisellä hoitolaitoksella, esim. hyvinvointialueiden ostamat uniapneahoidot omille julkisen puolen potilailleen erillisillä maksusitoumuksilla).
Kokonaisuus on erittäin epäselvä, milloin tilaaja vastaa vahingoista, jos niitä ympäristölle tai ihmisten terveydelle syntyy:
Suomen PL 20 § on ns. lain kuollut kirjain – kukaan ei sitä noudata.
Ilmoita asiaton viesti
—
”Suomen perustuslain 20 §:n ympäristöperusoikeus erityisesti vaikuttamismahdollisuuksien näkökulmasta” (Konsala Kristiina)
https://trepo.tuni.fi/handle/10024/97158
s. 100:
– – ”Ylipäätään olisi tärkeää tavalla tai toisella löytää keinoja siihen, että perinteinen ympäristöoikeus, ympäristöperusoikeus ja muut perusoikeudet saataisiin mukaan samaan keskusteluun. Parhaimmillaan ne voisivat hienosti täydentää toisiaan, eivät vain kilpailla toisiaan vastaan. Se edellyttää viranomaisilta muun muassa asioiden avointa käsittelyä kuulemisineen ja katselmuksineen. Myös erilaisten näkökulmien ja ratkaisuun johtaneen punninnan esiin tuominen päätösten perusteluissa voisivat joissakin tapauksissa osaltaan tehdä päätöksen hyväksyttävämmäksi myös sille, jonka etujen mukainen se ei ole. Aina on lupa tehdä enemmän ja paremmin kuin mitä lain kirjaimen toteuttamiseksi vaaditaan. Siten ehkä usein vältyttäisiin pitkiltä ja kalliilta muutoksenhakuprosesseilta.” – –
—
(Tuomioistuin-)sovittelu sopii siis niin ympäristö-, terveys- kuin tietosuojarikosissakin uhreille ja vahinkoa kärsineille aiheutuneiden vahingonkorvausten sopimiseksi ja/tai ympäristövahinkojen edellyttämien kompensaatioiden maksamiseksi, jos siihen tarjotaan kaikille asianosaisille tasapuolinen mahdollisuus siihen tarkoitetun sovittelumenettelyn kautta.
Vrt. myös Vastaamon kymmenet tuhannet tietomurtouhrit ja heille aiheutueet vahingot, joita voitaisiin samankaltaisessa menettelyssä kuin ympäristö- ja terveysrikoksiakin sovitella tietomurrosta aiheutuneiden vahinkojen korvaamiseksi.
Ilmoita asiaton viesti
– –
Sari, suo siellä, vetelä täällä..
Aluehallintovirastot purkavat Soteri-ruuhkaa tehostetusti
Tiedote 17.7.2024 11:17
Koko Suomi sosiaali- ja terveyspalvelut
”Sosiaali- ja terveysministeriön määräyksen mukaisesti kaikkien aluehallintovirastojen virkamiehet purkavat nyt tehostetusti Etelä-Suomen aluehallintoviraston alueen valvontalain mukaisten rekisteröintiasioiden (Soteri) hakemusruuhkaa. Tämä aiheuttaa käsittelyaikojen pitenemistä muilla alueilla.” – – (lue kokonaan alla)
https://avi.fi/tiedote/-/tiedote/70382145
Ilmoita asiaton viesti
—
Sosiaali- ja terveysministeriö
Päätös 9.7.2024 1 (2)
VN/19979/2024
Sosiaali- ja terveysministeriö
Meritullinkatu 8, Helsinki | PL 33, 00023 Valtioneuvosto
0295 16001 | stm.fi | @STM_Uutiset
Jakelun mukaisesti
”Sosiaali- ja terveysministeriön määräys tehdä tilapäisesti toisen aluehallintoviraston tehtäviä
Tausta ja sovellettavat säännökset
Etelä-Suomen aluehallintovirasto (ESAVI) on pyytänyt muilta aluehallintovirastoilta, että niiden virkamies tai virkamiehet asetettaisiin tilapäisesti 31.12.2024 asti Etelä-Suomen aluehallintoviraston käytettäväksi tehtävänään ruuhkautuneiden sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta annetun lain (741/2023, valvontalaki) mukaisten terveydenhuollon rekisteröintiasioiden esittely- ja ratkaisutehtävät vanhimmasta lähtien. Aluehallintovirastot ovat antaneet kielteiset päätökset pyyntöihin.
Etelä- Suomen aluehallintovirasto on 8.7.2024 pyytänyt, että sosiaali- ja terveysministeriö määrää aluehallintovirastoista annetun lain (896/2009) 6 a §:n mukaisesti muiden aluehallintovirastojen virkamiehiä tekemään tilapäisesti ESAVIn sanottuja tehtäviä.” – – (lue kokonaan alla)
https://stm.fi/documents/1271139/150123656/_+VN_19979_2024-STMn+m%C3%A4%C3%A4r%C3%A4ys+tehd%C3%A4+tilap%C3%A4isesti+toisen+aluehallintoviraston+teht%C3%A4vi%C3%A4.PDF/b73dd530-113a-77dc-9795-2624e70774b0/_+VN_19979_2024-STMn+m%C3%A4%C3%A4r%C3%A4ys+tehd%C3%A4+tilap%C3%A4isesti+toisen+aluehallintoviraston+teht%C3%A4vi%C3%A4.pdf?t=1721110892881
Ilmoita asiaton viesti
—
Sari siis 9.7.2024 ”päivän paras uutinen” oli se, että ”SOTERI-ruuhkaa puretaan tehostetusti koko maassa” (9.7.2024)
https://stm.fi/-/soteri-ruuhkaa-puretaan-tehostetusti-koko-maassa
—
Muualla maassamme avi:en käsittelyruuhkat venyvät vielä Sosteri-rekisteriin liittyvästä syystäkin – jo ennestään ilmeisen kohtuuttoman pitkiksi veneyneiden käsittelyaikojen lisäksi. Tämä ei ole omaan asiaansa muutosta odottavan avi:n asiakkaan kannalta yhdenvertaista ja hyvän hallinnon mukaista kohtelua.
Jos etelän avin resurssit ovat liian niukat Soteri-rekisterin luomiseksi ja päivittämiseksi, sen tulee hallituksen ja ko. vastuuministeriön tuella palkata lisää henkilökuntaa, eikä imeä muiden avien vähäisiä ja riittämättömiä resursseja itselleen..
Ilmoita asiaton viesti
Täällä on lueteltu iso nippu kaikenlaisia vastuu kysymyksiä yksityiselle puolelle , mutta
Onkohan julkinen puoli vastannut koskaan yhtään mistään mitään?
Ilmoita asiaton viesti