Kaupungin henkilöstön paremmalla kuulemisella Helsingissä on monta murhetta vähemmän

Kaupunki, joka ei kuuntele henkilöstöä ei ole toimiva eikä vetovoimainen. Se oli pääviestini eilisessä valtuuston keskustelussa kaupungin palkanmaksusotkusta. Ennen keskustelua saamassamme virkamiesarviossa oli arvio, että projektijohdossa muutoksen vaativuus siirtymisessä uuteen palkkaohjelma Sarastiaan aliarvioitiin. Keskustelussa nostin esille näkemykseni siitä, että henkilöstöä paremmin kuulemalla tilanne ei olisi päässyt näin pahaksi.

Saman viestin olen vienyt kaupunginhallituksessa, jossa olemme saaneet säännöllisesti tietoa ongelman korjaamisesta ja välittäneet vastuuvirkamiehille saamaamme palautetta.

Kaupungin henkilöstö ja luottamusmiehet olivat nostaneet ennen uuteen järjestelmään siirtymistä huolen ongelmista ja voimavaratarpeista muutoksen onnistumiseksi. Ongelmien realisoituessa luottamusmiehet esittivät ratkaisuja tilanteen korjaamiseksi. Esimerkiksi käytännön siitä, että esimiehet keräisivät palkkaongelmat ilmoittaen ne kootusti eteenpäin. Näin pahimmilta ruuhkilta olisi vältytty, palkatta jäänyt henkilö olisi saanut asiallisesti tiedon eteenpäin ilman valtavia ponnisteluja ja odotusaikoja sekä neuvot esimieheltään, joihin on joka tapauksessa oltu yhteydessä. Ruuhkautumiselta, jota edelleen puretaan, olisi monin tavoin voitu välttyä. Ennen kaikkea henkilöstö olisi heti tullut kohdatuksi arvostavasti ja saanut tiedon tilanteesta.

Nostin esille myös sen, että edelleen sijaisuuksia tekevät ja määräaikaiset työntekijät eivät saa samaa tietoa ja ohjeita ongelmatilanteisiin kuin vakinaiset työntekijät. Suuri huoli on siitä, kuinka palautetaan luottamus Helsinkiin. Sen lähtökohta on se, että sovitun palkan saa oikeaan aikaan. On katkaistava syöksykierre, jossa sijaisia on entistä vaikeampi saada ja vakihenkilöstön työtaakka kasvaa entisestään.

Kaupunginvaltuutettujen kysymyksiin olivat vastaamassa kansliapäällikkö Sami Sarvilinna, henkilöstöjohtaja Nina Gros ja digitalisaatiojohtaja Mikko Rusama sekä pormestaristosta pormestari Juhana Vartiainen.

Eilen oli myös Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ry:n ja Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry:n järjestämä Eräpäivä-mielenilmaus Senaatintorilla Helsingin kaupungin palkanmaksuongelmien välittömien korjaustoimien puolesta. Olin mukana usean valtuutetun kanssa kuulemassa tärkeää viestiä. Kiitos OAJ ja JHL.

Palkanmaksu on työnantajan tärkein velvollisuus. Siitä ei voi millään, ei millään syyllä luistaa. Helsingin epäonnistuminen uuden palkanmaksuohjelman käyttöönotossa oli suuri pettymys ja murentaa kaupungin uskottavuutta hyvänä työnantajana. Epäonnistuminen on näkynyt erittäin kivuliaalla tavalla monen henkilön omassa ja perheen arjessa. Jykeviä toimia tarvitaan luottamuksen palauttamiseksi. Lisäksi korvaustoimia ja hyvitystä aiheutetuista vahingoista on valmisteltava rinnalla. Koko prosessi on läpivalaistava ulkopuolisilla arvioilla. Opiksi otettavaa on koko kaupungin koneistolla. Helsingin on pystyttävä parempaan.

0
sarisarkomaa
Kokoomus Helsinki

Helsinkiläinen kokoomuksen kansanedustaja ja kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, Valtiovarainvaliokunnan jäsen, kaupunginvaltuutettu, kaupunginhallituksen jäsen, kolmen nuoren äiti, THM, intohimoinen Itämeren suojelija ja lenkkeilijä.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu