Kaupunkilaisjärkeä pyöräilybaanoihin – stop mäkien silottelulle
Helsingin pyöräilyreittien sujuvuuden ja turvallisuuden lisääminen on tervetullutta. Pyöräily on monille sopiva liikkumis- ja liikuntamuoto. Pyöräilyn olosuhteita on Helsingissä kehitetty tavoitteellisesti vuosikymmenien aikana, mutta työtä on vielä tehtävänä. Hälyttävää on se, että suurimpien vaaranpaikkojen korjaamisen sijaan kaupunkisuunnittelussa on käytetty rahaa osin käsittämättömällä tavalla.
Uusin huolenaihe on Etu-Töölön ja Munkkiniemen välille tekeillä oleva Munkkiniemen baana. Uuden suunnitelman pitäisi viimeistään herättää siihen, että Helsingissä on syytä arvioida pyöräilyn edistämisen määrärahojen käyttöä.
Etu-Töölön ja Munkkiniemen välille suunnitellun pyöräilybaanaan reitiksi kaavaillaan Humallahden kallioiden eteen merenlahden päälle rakennettavaa betonista siltaa. Ainutlaatuiselle rantakallioalueelle esitetään rakentamista siksi, että pyöräilijät välttäisivät Seurasaarentiellä olevan ylämäen polkemisen. Luontoa tuhoavaa, veronmaksajille kallista siltaa perustellaan sillä, että jyrkät mäet saattavat toimia esteenä sellaisille, jotka eivät vielä pyöräile.
Mäkien silottelu betonirakenteella on järjetöntä. Pyöräteillä – kuten muillakin teillä – on mäkiä ja pyörälläkin pääsee mäkeä ylös ja alas.
Viestini virkamiehille ja muille päättäjille on se, että kestävä ja kaikkien kaupunkilaisten kannalta toteuttamiskelpoinen ratkaisu on pitää baana jo olemassa olevalla Paciuksenkadun pyörätiellä. Tämä linjausvaihtoehto oli alun perin baanasuunnitelmassa esillä ja siihen on viisasta palata.
Helsingissä ei ole enää montaa luonnontilassa säilynyttä kalliorantaa ja nykyisiä on suojeltava. Humallahden kalliot ovat luonnonarvoiltaan ja maisemallisesti arvokkaita. Helsingin luonnonsuojeluyhdistys on varoittanut, että baana uhkaa Humallahden pohjukan ruovikoita, kallion kupeen arvolehtoa ja ainutlaatuista kalliomaisemaa.
Helsingin kaupungilla on paljon suurempia ongelmia ratkottavana ja tärkeämpiä rahan tarpeita kuin pyöräilybaanojen varrelle osuvien mäkien silottelu.
Baanasuunnitelmasta on noussut useita muitakin huolenaiheita. Hietaniemenkadulle, Hietakannaksentielle ja Merikannontielle suunnitellaan pyöräkatuja, joissa pyöräliikenne kulkisi ajoradalla autojen kanssa. Merikannontien osuudella autoliikennettä aiotaan yksisuuntaistaa. Huoli on, että seurauksena liikenne Mechelininkadulla ja Pohjoisella Hesperiankadulla ruuhkautuisi entisestään. Ruuhkia lisäävät jo ennestään keskusta-alueella aiemmin tehdyt liikenneratkaisut.
Baanasuunnitelma on vaarassa pilata myös Munkkiniemen omaleimaisen kaupunginosan. Keskeisille kaupunkialueille ei pitäisi rakentaa pyöräilyn pikareittejä, joissa kävelijöitä ja muuta liikennettä ei oteta huomioon. Munkkiniemen puistotiellä on jo pyörätie. Se mitä tarvittaisiin, on turvalliset ratkaisut sen itä- ja länsipäihin.
Baanasuunnitelma jyräisi osin lippakioskialueen, joka on Munkkiniemen asukkaiden olohuone. Laajalahden aukio on ehdottomasti säilytettävä viihtyisänä ja turvallisena alueena.
Suunnitelmassa kaavailtua Munkkiniemen puistotien poikkikatujen, Solnantie ja Kadetintien, sulkemista autoliikenteeltä ei pidä toteuttaa. Tämä ruuhkauttaisi liikennettä puistotiellä ja pienemmillä asuinkaduilla, vaikeuttaen asukkaiden arkea ja liikkumista.
Pidän tärkeänä koko kaupungin kannalta, että pyöräilyä edistetään, mutta sitä ei voi tehdä piittaamatta vaikutuksista muihin liikkujiin, kaupunkimme toimivuuteen, luontoarvoihin ja verorahojen järkevään käyttöön.
Pyöräilybaanat ovat mittava panostus kaupunkiimme ja niitä koskevat suunnitelmat on tehtävä alueiden asukkaita sekä eri tavoilla kotikaupungissaan liikkuvia kuulemalla. Pidän välttämättömänä, että uusimmasta baanasuunnitelmasta annettu palaute otetaan virkavalmistelussa nykyistä paremmin huomioon ennen kuin asia siirtyy poliittiseen päätöksentekoon.
Lähetän kuukausittain ajankohtaiset kuulumiset eduskunnasta ja Helsingistä. Voit tilata eduskuntaterveiseni lähettämällä sähköpostia sari.sarkomaa(at)eduskunta.fi. Näkemykset ja ajatukset Helsingin kehittämiseksi ovat tervetulleita, pidetään yhteyttä.
Kaupunkisuunnittelun ja -politikoinnin haaste on, että nämä prosessit ovat hitaita ja maailma muuttuu kovin nopeasti. Julkinen liikenne on pahassa kustannuskriisissä kun etätyöt ovat vähentäneet työmatkaliikennettä. Samoin liikkumisen reitit ovat muuttuneet. Kevyt liikenne on nopeasti sähköistynyt, eikä joku pikku mäki ole mikään ongelma sähköpyöräilijälle. Skuutit kaipaavat selkeämmät pelisäännöt ja myös tilaa katuinfrasta…
Mutta onnea ja menestystä tuohon työhönne. Seuraavat muutokset ovat taas nurkan takana kun kaivinkoneen kanssa vasta toteutetaan 15-20 vuotta vanhoja suunnitelmia jotka ratkovat 20-30 vuotta vanhoja ongelmia.
Ilmoita asiaton viesti
Käsittämätöntä.
Olen yli 20 vuotta harjoittanut työmatkapyöräilyä reitillä, joka kulkee Mankkaalta Munkkiniemen kautta Töölöön, enkä koskaan ole huomannut siinä mitään ongelmia, paitsi sen verran kuin erinäiset tietyöt aiheuttavat (esim. nyt on Paciuksenkadun eteläreuna ollut pitkään suljettu).
En kyllä ihan ymmärtänyt, miksi blogissa puhutaan Seurasaarentiestä. Paciuksenkatuhan jatkuu suoraan Munkkiniemeen joka tapauksessa, ja Meilahdentietäkin voi kulkea.
Ilmoita asiaton viesti
Vaadin helsinkiläisenä veronmaksajana, että Lautatarhankadun nousu tasoitetaan minua varten, ettei minun tarvitse työmatkallani polkea ylämäkeen.
Olet Sari oikeassa siinä, että veronmaksajien varoja voisi ja erityisesti pitäisi käyttää järkevämmin.
Sitä varten polkupyörässä on polkimet, että sillä pääsee liikkeelle ja vaihteet, jotta liikkuminen on kevyempää. Kanankoiville varustetuille pyöräilijöille on sähkömoottorit.
Jos ilman näitä eivät mäet nouse, niin menkööt sitten autolla.
Ilmoita asiaton viesti
Juuri näin. Sähköskootterit, sähköpotkulaudat ja periaatteessa myös sähköpyörät hel……n. Parhaassa iässä olevat nuoret ja nuoret aikuiset minimoivat oman liikkumisensa näillä turhakkeilla. Sen verran myönnän, että vanhuksille ja liikuntarajoitteisille sähkökulkine on ok, muut eivät sellaista lelua tarvitse.
Ilmoita asiaton viesti
Ei kyse ole useinkaan liikunnan vähentämisestä. Esim omalla kohdallani sähköpyörä korvaa autolla liikkumista.
Ilmoita asiaton viesti
Aika monelle sähköhärpäke korvaa lihasvoimalla liikkumisen, varsinkin nuorille.
Ilmoita asiaton viesti
Ei kaupunkeissa järki säily se vain tivistyy ja tulos on joukossa syntyvä tuote.
Ilmoita asiaton viesti
Toisaalta järjetöntä silotella tietä kuntoilun edestä, mutta toisaalta samaa tehdään kuntoilemattomalle autoilijalle kuin joissain tilanteissa rautateille. Kustannukset ja ruuhkien määrät huomioonottaen pitäisi tietenkin tasapainoilla, että olisiko Helsingissä kokonaisviihtyvyyden kannalta parempi edistää pyöräilyä kuitenkin…
Ilmoita asiaton viesti