Missä viipyy hallituksen esitys sähköpotkulautakuskien promillerajasta?

Hallituksen viivyttely sähköpotkulautakuskien promillerajan kanssa on vastuutonta ja se tulee kalliiksi. Nykylainsäädännössä päihtyneenä pyöräilyä tai sähköpotkulaudan käyttöä ei ole suoraan kielletty eikä niiden kuljettajille ole asetettu promillerajaa. Poliisilla ei ole käytännössä oikeutta puhalluttaa epäiltyjä sähköpotkulautailijoita ilman jo aiheutunutta vaaraa tai tapaturmaa. Tilanne on kaupunkilaisjärjen vastainen.

Yliopistollisten sairaaloiden useat tutkimukset sähköpotkulautaonnettomuuksista antavat vahvan tuen kiireelliselle lakimuutokselle. Esimerkiksi Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS) päivystyksiin tulleista loukkaantuneista sähköpotkulautailijoista reilu puolet on päihtyneitä. Loukkaantuneista vajaalla puolella on keskivaikeita tai tätä vaikeampia vammoja ja vain kolme prosenttia heistä käytti dokumentoidusti kypärää. Sähköpotkulautaonnettomuudet tulevat inhimillisesti ja yhteiskunnallisesti erittäin kalliiksi sekä kuormittavat täysin kohtuuttomasti jo äärirajoilla toimivaa terveydenhuoltoamme. HUSin kesäkuussa julkaiseman tutkimuksen mukaan kaiken kaikkiaan kustannukset yhteiskunnalle Helsingissä tapahtuneista sähköpotkulautaonnettomuuksista olivat vuonna 2021 peräti 1 712 400 euroa. Yksityisen sektorin kustannuksia ei ollut tässä tutkimuksessa mukana.

Maassamme on selkeä tarve tehdä viipymättä toimia, joilla sähköpotkulautojen aiheuttamia vakavia ongelmia voitaisiin vähentää. Kokoomuksen eduskuntaryhmästä on tehty promillerajan säätämisestä lakialoite. Kansalaisten enemmistö antaa sähköpotkulautojen kuljettajien promillerajalle vahvan tuen.

 On muutoinkin perusteltua arvioida laajaa skaalaa toimia, joilla sähköpotkulautojen aiheuttamat ongelmat saadaan eri toimijatahojen kanssa yhteistyössä kuriin. Helsingissä vuokrasähköpotkulautoja ei ole enää saatavilla viikonloppuöisin kello 00–05 ja päivisin vuokrapotkulautojen enimmäisnopeus on laskettu 25:stä 20 kilometriin tunnissa sekä öisin 15 kilometriin tunnissa. HUSin tutkimus puoltaa rajoitusaikojen tiukentamisen arviointia. Varsinkin jalankulkijat ovat vakavassa vaarassa jalkakäytävillä huristelevien sähköpotkulautojen keskellä.

 Ympäriinsä keskelle ihmisten kulkureittejä holtittomasti hylätyt sähköpotkulaudat ovat ongelma muille kaupungissa liikkujille. Nämä ongelmat on saatava kuriin. Kaupungin ja kotikatujen on oltava turvallisia kävellä ja liikkua kaikille.

Ennen kaikkea sähköpotkulautojen käyttäjien on syytä muistaa liikennesäännöt. Arkikokemus osoittaa, että sähköpotkulautoja koskevat liikennesäännöt ovat puutteellisesti tiedossa ja käytössä. Sähköpotkulautailijoiden on pystyttävä parempaan. 

Jätin hallitukselle viime viikolla vastattavaksi kirjallisen kysymyksen sähköpotkulautojen kuljettajille säädettävästä promillerajasta ja sähköpotkulautojen aiheuttamien onnettomuuksien sekä epäkohtien vähentämisestä. KK 382/2022 vp

Odotan suurella mielenkiinnolla hallituksen vastausta. Sähköpotkulautojen aiheuttamien onnettomuuksien, vaaratilanteiden ja muiden haittojen kitkemistoimissa on vastuutonta voi viivytellä.

+1
sarisarkomaa
Kokoomus Helsinki

Helsinkiläinen kokoomuksen kansanedustaja ja kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, Valtiovarainvaliokunnan jäsen, kaupunginvaltuutettu, kaupunginhallituksen jäsen, kolmen nuoren äiti, THM, intohimoinen Itämeren suojelija ja lenkkeilijä.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu