Munkkiniemenbaanan suunnitelma palautettava valmisteluun – tervetuloa lauantaina kertomaan näkemyksesi
Munkkiniemenbaanan eli Etu-Töölön ja Munkkiniemen välille suunnitteilla olevan pyöräliikenneväylän yleissuunnitelman käsittely on aloitettu kaupunkiympäristölautakunnassa. Suunnitelma on herättänyt valtavasti keskustelua, eikä ihme.
Tervetuloa keskustelemaan ja vaihtamaan ajatuksia kokoomuslaisten kaupunginvaltuutettujen ja kaupunkiympäristölautakunnan jäsenten kanssa Munkkiniemen baanan yleissuunnitelmasta Munkkiniemen Puukioskille Laajalahdenaukiolle lauantaina 31.8. klo 15.
Olen tavattavissa yhdessä kokoomuksen kaupunginvaltuutettu, kaupunkiympäristölautakunnan varapuheenjohtaja Risto Rautavan sekä monen muun kokoomustoimijan kanssa.
Olen lauantaina menossa mukana myös Lauttasaari-päivillä ja tavattavissa Lauttasaaren Kasinonrannassa kokoomuksen ständillä klo 13-14.
Lämpimästi tervetuloa tapaamaan ja keskustelemaan sinulle tärkeistä aiheista.
Munkkiniemenbaanan reitti on suunniteltu kulkevan Humallahden kallioiden edessä merenlahden päälle rakennettavaa betonista rakennelmaa pitkin. Ainutlaatuiselle rantakallioalueelle esitetään rakentamista mm siksi, että pyöräilijät välttäisivät reitillä olevalla mäellä polkemisen. Betonisiltaa perustellaan myös sillä, että jyrkät mäet saattavat toimia esteenä sellaisille, jotka eivät vielä pyöräile.
Esitettyä luontoa pilaavaa, kallista ja täysin turhaa rakennelmaa ei tule toteuttaa. Järkevä toteuttamiskelpoinen ratkaisu on pitää baana jo olemassa olevalla Paciuksenkadun pyörätiellä. Tämä linjausvaihtoehto oli alun perin suunnitelmassa esillä ja siihen olisi viisasta palata.
Humallahden kalliot ovat luonnonarvoiltaan ja maisemallisesti arvokkaita. Helsingin luonnonsuojeluyhdistys on kannanotossaan varoittanut, että baana uhkaa Humallahden rannan ruovikoita, arvolehtoa ja kalliomaisemaa. Helsingissä ei ole enää montaa luonnontilassa säilynyttä kalliorantaa ja nykyisiä on suojeltava.
Suunnitelma on herättänyt paljon muitakin huolia. Suunnitelman pelätään ruuhkauttavan liikennettä Mechelininkadulla ja Pohjoisella Hesperiankadulla entisestään. Ruuhkia lisäävät jo keskusta-alueella tehdyt liikenneratkaisut.
Aiemmissa suunnitelmaluonnoksissa on kaavailtu Munkkiniemen Puistotien poikkikatujen, Solnantie ja Kadetintien, sulkemista Puistotien ylityksen kohdalta autoliikenteeltä. Tämä ruuhkauttaisi liikennettä Puistotiellä ja pienemmillä asuinkaduilla, vaikeuttaen asukkaiden arkea ja liikkumista. Pienillä kaduilla on asuntojen lisäksi päiväkoteja, kouluja, urheilukenttiä ja siten paljon eri ikäisiä kävelijöitä. Ruuhkautunut liikenne lisäisi turvattomuutta ja vähentäisi viihtyisyyttä. Uusimmassa suunnitelmaesityksessä teiden sulkua siirretään tuonnemmaksi muttei hylätä.
Puistotie on Munkkiniemen tärkeä keskus, jonka luonnetta ei saa baanasuunnitelmalla pilata. Suuri huoli on lippakioskialueesta, joka on alueen asukkaiden olohuone. Laajalahden aukio on säilytettävä turvallisena, riittävän väljänä sekä viihtyisänä tapaamis- ja kulkualueena, graniittikoroke on pidettävä jatkossakin koskemattomana paikallaan
Pahimpiin riskikohtiin Munkkiniemen puistotien itä- ja länsipään ongelmallisin kohtiin on saatava turvalliset liikenneratkaisut. Nykyinen Munkkiniemen puistotien pyörätie on muutoin vallan toimiva sellaisenaan.
Helsingin kaupunki on sitoutunut kehittämään pyöräilyinfrastruktuuriaan erityisesti kantakaupungin alueella ja laajentamalla baanaverkkoa. On tärkeää, että pyöräilyn edellytyksiä ja pyöräilyreittejä kehitetään. Pyöräily on monelle mukava liikkumis- ja liikuntamuoto. Helsinkiin ovat lämpimästi tervetulleita nykyistä yhtenäisemmät ja turvallisemmat pyöräilyreitit, mutta niitä ei pidä rakentaa piittaamatta vaikutuksista muihin liikkujiin, turvallisuuteen, asuinalueiden omaleimaisuuteen, luontoarvoihin tai verorahojen järkevään käyttöön.
Lähetän kuukausittain ajankohtaiset kuulumiset eduskunnasta ja Helsingistä. Voit tilata eduskuntaterveiseni lähettämällä sähköpostia sari.sarkomaa(at)eduskunta.fi. Näkemykset ja ajatukset Helsingin kehittämiseksi ovat tervetulleita, pidetään yhteyttä.
Täysin samaa mieltä. Pyöräilen työmatkani Espoosta Munkkiniemen kautta Töölöön, eikä nykyisissä reiteissä ole mitään vikaa (paitsi se, että Paciuksenkadun pyöräteitä suljetaan milloin mistäkin). Aivan suhteetonta luonnon pilaamista suunniteilla.
Ilmoita asiaton viesti
Nykyisen hallituksen tuntien aavistelen että maahanmuuttajataustaiset ja työttömät palkataan työntämään niitä pyöräilijöitä jotka eivät itse jaksa kavuta mäkeä.
Auta miestä mäessä, älä mäen alla.
Mutta Sari on ihana toisin kuin se äkäinen Raimo-setä (95v) Munkasta.
Ilmoita asiaton viesti
Kyl määkin toisten rahoilla.
Ilmoita asiaton viesti
Olen 80+ vuotta ja pyöräilen yli 40 vuotta vanhalla tavallisella vaihdepyörälläni kerran-pari kuukaudessa Leppävaarasta Helsingin keskustaan asioilla ja tapaamisissa, oli sitten kesä tai talvi. Koko matkan on suorat hyvät pyörätiet, jotka myös talvella ovat kunnossa.
Lähes idioottisin mitä olen kuullut olisi tuo pyöräbaana meren kautta Meilahden mäen ohi.
Meilahden mäkeä ylös polkiessa vaihdan pienemmälle ja ylämäkeä seuraa sitten alamäki, jossa voi vetää henkeä. Energian käytössä alamäki kompensoi ylämäen, eli ilmaston muutoksestakaan ei perusteita löydy.
Olen espoolainen, eikä kustannus ehkä tulisi ainakaan suoraan niskaani, mutta kuitenkin, joku järki pitäisi vihervasemmiston rahankäytölle saada.
Ilmoita asiaton viesti
Sähköavusteisten pyörien lisääntyessä vetoaminen ylämäen jyrkkyyteen on jo fiksumpien veronmaksajien huumorintajun koettelemista.
Helsingin kaupungille tulee halvemmaksi ostaa sähköpyörät jokaiselle, joka ajaa Munkkiniemen nurkilla, kuin rakentaa baanaa meren päälle.
Ilmoita asiaton viesti
—
Sari, tiedotapa tästä myös:
– – ”Kulttuuriympäristöpäiviä ja Maisemapäivää juhlitaan taas. Kulttuuriympäristöpäiviä vietetään koko syyskuun ajan ja Maisemapäivää 20. lokakuuta. Nämä vuotuiset tapahtumat juhlistavat arjen ympäristöjä ja tuovat näkyviin, kuinka ympäristön viihtyisyyttä ja luonnon monimuotoisuutta hoidetaan eri paikkakunnilla.” – –
– – ”Osallistu Maisemapäivän yhteydessä järjestetään maisemavalokuvakilpailu
Kansainvälistä maisemapäivää juhlistetaan vuosittain 20.10. Euroopan neuvoston aloitteesta. Maisemapäivällä halutaan kiinnittää huomiota siihen, että maisemat ovat olennainen osa kaikkien kulttuuriperintöä, identiteettiä, hyvinvointia ja elinympäristön laatua sekä monimuotoisuutta.
Kilpailuun voi osallistua 14.10.2024–20.10.2024 otetuin kuvin. Valokuvakilpailun voittajan valitsee ympäristöministeriön kokoama kulttuuriympäristö- ja maisema-asiantuntijoiden raati.
Lue lisää valokuvakilpailun osallistumisohjeista | ymparisto.fi Linkki
toiselle sivustolle [alla]
https://www.ymparisto.fi/fi/luonto-vesistot-ja-meri/maisemat/kansainvalinen-maisemapaiva
Juhlimme arkimaisemia myös sosiaalisessa mediassa. Jaa arjen ympäristöissä otetut kuvasi Instagramissa julkiselta tililtä ja merkitse niihin tunniste #arkimaisema.
Lisätietoa
Kulttuuriympäristöpäivät
Hanna Hämäläinen
suunnittelija
p. 0400 143 956
hanna.p.hamalainen@gov.fi
Maisemapäivä
Annika Uddström
tutkija
Suomen ympäristökeskus
p. 0295 251 715
annika.uddstrom@syke.fi
Lähde:
https://ym.fi/-/osallistu-kulttuuriymparistopaivien-ja-maisemapaivan-viettoon-syys-lokakuussa-1
Ilmoita asiaton viesti
Voi luoja näitä Helsinkin rosvoja,ei mitään rotia.
Ilmoita asiaton viesti