Laskutus kuntoon Eloisassa
Viime aikoina on ilmennyt tapauksia, joissa Etelä-Savon hyvinvointialueen (Eloisan) vammaispalveluiden ja terveyspalveluiden laskutuksessa on tehty virheitä, jotka ovat johtaneet liian suurien maksujen perimiseen asiakkailta. Tällaiset tilanteet ovat erityisen huolestuttavia, koska palveluiden käyttäjät voivat olla haavoittuvassa asemassa, eivätkä aina kykene tarkistamaan laskujen oikeellisuutta tai vaatimaan oikaisua.
Eräässä tapauksessa Eloisan vammaispalveluiden kyytipalveluiden omavastuumaksut eivät vastanneet aluehallituksen päättämiä asiakasmaksutaksoja. Alle 18-vuotiaille määritellyt pienemmät maksut oli laskutettu aikuisten taksoilla, mikä johti siihen, että asiakkaalle lähetettiin taksikyydeistä liian suuria omavastuulaskuja. Tämä virhe korjattiin vasta, kun asiakkaan omaishoitaja teki kirjallisen oikaisuvaatimuksen.
Toisessa tapauksessa terveyspalveluista lähetettiin lasku kutsuntoihin liittyvästä terveystarkastuksesta, joka lain mukaan on maksuton. Tämäkin virhe korjattiin vasta asiakkaan tehtyä asiasta oikaisuvaatimuksen.
Monet palveluiden käyttäjät saattavat olla tilanteessa, jossa he eivät huomaa laskutusvirhettä tai eivät tiedä, kuinka asiaa tulisi selvittää. On äärimmäisen tärkeää, että Eloisa kiinnittää erityistä huomiota laskutuskäytäntöjensä tarkkuuteen ja siihen, että ne noudattavat lainsäädäntöä ja Eloisan omia päätöksiä.
Haluan rohkaista kaikkia tarkistamaan saamansa laskut huolellisesti. Jos laskussa on epäselvyyksiä tai epäilet siinä olevan virhe, on syytä tehdä oikaisuvaatimus. Vain näin voit varmistaa, että laskutus tapahtuu oikein ja oikeudenmukaisesti.
Eloisan vastuulla on varmistaa, että hyvinvointialueen laskutuskäytännöt ovat virheettömiä. Tämä lisää asiakkaiden luottamusta ja varmistaa, että jokainen maksaa vain sen, mikä on asianmukaista ja lainmukaista.
P.s. Jos et tiedä, kuinka oikaisuvaatimus tehdään, niin minulle voit lähettää sähköpostia niin neuvon asiassa (maksutta). Sähköpostini on satu.taavitsainen(at)hotmail.com
Kommentit (0)