Kaupunkibulevardit eivät kuulu Helsinkiin!

Sujuvan ja ympäristöystävällisen liikenteen kehittäminen Helsingissä on tärkeä asia. Kaupungin kasvun ja monimuotoistumisen myötä liikenteen sujuvuus näyttelee helsinkiläisten arjessa entistä suurempaa osaa. Liikennesuunnittelussa tulee huomioida kaupunkilaisten mahdollisuus valita itselleen sopivin kulkuväline ja sujuvin reitti. Monipuolisten liikennepalveluiden avulla ihmisille tarjotaan toimivia ratkaisuja erilaisiin tilanteisiin.

Joukkoliikenteen kehittämisen ohella meidän pitää huomioida myös yksityisautoliikenteen sujuvuus pääkaupungissa. Toivon ymmärrystä ja hyväksyntää sille tosiasialle, että joillekin oman auton käyttö on välttämätöntä. Kävelykeskustaa suunniteltaessa on syytä ottaa huomioon myös keskustatunnelin rakentaminen autoliikenteen näkökulmaa silmälläpitäen. Pysäköintimahdollisuuksien parantaminen on tärkeää myös yritystoiminnan kannalta. Helsingin keskusta näivettyy, kun liikkeet sulkevat toisensa perään. Tämä johtuu siitä, että asiakkaat suuntaavat suuriin kauppakeskuksiin, joissa on hyvät pysäköintimahdollisuudet.

Huolestuttavinta kaupunkisuunnittelussa on kaupunkibulevardit, joita mielestäni ei pidä rakentaa. Suunnittelu on aloitettu jo Vihdintien ja Tuusulanväylän osalta. Tuhoamme tällä tapaa väylät ja ruuhkautamme Helsingin liikennettä entisestään. Tällä tulee olemaan suuri merkitys helsinkiläisille ja Helsingissä työssäkäyville.

Kaupunkibulevardit toteutuessaan ruuhkauttavat liikenteen Helsingin keskustaan ja sieltä poispäin. Tämä tulee vaikuttamaan Helsingin elinkeinoelämään, koska kuka haluaa toimistoaan huonojen liikenneyhteyksien päähän. Haluavatko asiakkaat ja kumppanit käyttää kallista aikaansa matkustamiseen? Ei kai kukaan halua! Hyötyjinä tässä tulevat olemaan Helsingin ympärillä olevat kaupungit, joihin toimistot tulevat siirtymään parempien liikenneyhteyksien päähän. Hyvä saavutettavuus on liiketoiminnan valttikortti!

Mietitään vielä Tuusulanväylää, joka johtaa Helsinki-Vantaan lentokentälle. Lentokentällä tehdään terminaalilaajennuksia ja varaudutaan tulevaisuuden entistä suurempaan matkustajamäärään. Samaan aikaan Helsinki on aloittanut suunnittella, miten voidaan bulevardisoida lentokentän kannalta tärkein pääväylä. Kaikki turistit eivät kuitenkaan käytä junayhteyttä, joka olisi muutenkin voitu toteuttaa järkevämmin. Itä-Helsingistä lentokentälle kestää vähintään tunnin verran jo nyt. Autolla saman matkan taittaa parhaimmassa tapauksessa 20 minuuttiin. Autoliikenne kentälle on turvattava jatkossakin.

Helsingissä täytyy voida liikkua muullakin kuin kävellen ja polkupyörällä. Tämä täytyy huomioida kaupunkisuunnittelussa ympäri Helsingin niin Kruunuvuorenrannassa kuin Hernesaaressa. Seuraava valtuustokausi on merkittävä liikenteen sujuvuuden kannalta. Nyt on aika lopettaa vihervasemmistolainen liikennesuunnittelu ja pelastaa Helsingin keskusta.

+1
SebastianFranckenhaeuser
Kokoomus Helsinki

Helsingin kaupungin nuorisojaoston jäsen ja pelastuslautakunnan varajäsen. Herttoniemen Kokoomuksen puheenjohtaja. Kokoomus Helsinki.
Täällä esitetyt mielipiteet ovat omiani eivätkä edusta työnantajani tai edustamieni yhdistysten kantoja. Verkkosivut osoitteessa www.sebastianf.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu