Finnairin kenttäpalvelut ovat muuttuneet ohjaaviksi – Kilpailukyky uhattuna!
Matkustin 11.11.2023 Finnairin aamulennolla AY1471 työmatkalle Wieniin.
Kentällä oli rauhallista. Automaateilla ei ollut juuri ketään. Lopulta automaatti sylkäisi sisuksistaan Boarding passin ja matkalaukkutarrat.
En ollut lentänyt pitkään aikaan, ja yritin lukea tarrojen kiinnitysohjeita. Silloin automaatin ohi kulki noin 40-vuotias Finnairin virkapukuun pukeutunut naisvirkailija. Kysyin häneltä ohjeita ’Revi ja liimaa’ -tarran kiinnittämiseksi matkalaukkuni kantokahvaan.
Naisen molemmissa käsissä oli tavaroita, jotka hän vei ensin läheiselle pöydälle ja palasi takaisin. Hän kiinnitti Wienin tarran matkalaukkuni kahvaan ja totesi yhden pienen viivakoodi-tarran jo näköjään olevankin laukkuni kyljessä. Hän kiinnitti vielä kaksi pientä viivakoodi-tarraa laukkuni toiselle puolelle kertoen samalla tarroja olevan varmuuden vuoksi useamman.
Tämän jälkeen hän osoitti tiettyä kohtaa ruumaan menevien matkatavaroiden syöttöporttirivistössä, joiden kautta matkalaukut punnittuina ohjattiin matkatavarahihnalle,
ja kertoi samalla, että
siitä siihen numeroiset syöttöporttit ovat Finnairin lentomme käytössä.
Kiitin, ja lähdin kohti kyseisiä syöttöportteja.
Niitä lähestyessäni näin kolmen noin 30-vuoden molemmin puolin olevan Finnairin virkapukuisen naisen seisoskelevan ja keskustelevan keskenään. Lähestyessäni heitä minua lähinnä oleva tervehti ja sanoi, ettei laukussani näyttänyt olevan määränpää-tarraa. Laukkuni toisessa pitkässä päässä on laukun sisään menevä vetoaisallinen vetokahva ja toisessa päässä pyörät. Varsinainen kantokahva, johon määränpää-tarrani oli kiinnitetty, oli matkalaukun toisella pitkällä sivulla, joka oli nyt ylöspäin ja naispuolisen virkailijaryhmän puolella. Osoitin laukun kahvaa ja totesin määränpäätarran kyllä olevan siinä, missä sen mielestäni kuuluikin olla. Naisvirkailija totesi, ettei hän nähnyt tarraa heti.
Nostin laukkuni vetoaisasta hihnalle, jolla se seisoi tukevasti vinossa kuten kuuluikin. Naisvirkailija totesi matkalaukkuni olevan liian korkean. Totesin hänelle, että hän voi itse asettaa matkalaukkuni hihnalle haluamaansa asentoon. Tähän virkailijatar totesi topakasti: ”Se ei kuulu toimenkuvaani!” Vastasin hänelle ihmeissäni: ”Eikö asiakaspalvelu kuulu enää toimenkuvaasi?” Virkailijatar tokaisi: ”Ei tällainen!”
Kysyin hänen nimeään, koska en löytänyt hänen puvustaan nimineulaa tai -tarraa eikä hänen kaulassakaan riippunut kuvalla ja nimellä varustettua nimi- tai kulkulupakorttia. Virkailijtar vastasi hymyillen: ”Pitäisikö minun kertoa nimeni?”
Vastasin: ”Siksi sitä kysyn.”
Virkailijatar oli hiljaa ja sivuutti kysymykseni kuin en olisi sitä esittänytkään ja kuin minua ei olisikaan.
Lähdin kulkemaan kohti tarkastusaluetta, jolloin tilannetta seuranneista kahdesta muusta naisvirkailijasta vanhempi ja pyylevämpi, laiskasti automaattiin nojaillen ja hymyillen totesi minulle: ”Te käyttäydytte huonosti!”
Kysyin hämmästyneenä häneltä: ”Onko palvelun odottaminen maksaneena asiakkaana teiltä kolmelta Finnairin työntekijältä huonoa käytöstä?”
Nainen vastasi: ”On.”
Jatkoin matkaani ja mietin: tämän jälkeen en ihmettele, jos Finnairin tulos sakkaa.
Jos Finnair on muuttanut asiakaslähtöisen kenttäpalvelunsa, yhden tärkeimmän kilpailuvalttinsa kiristyvillä lentomatkustajien markkinoilla pelkäksi viisastelevaksi ohjeistukseksi, niin minä ainakin äänestän jaloillani. Ja rahoillani.
Onneksi en ostanut Finnairin osakkeita: saamani kenttäpalvelun tasolla Finnair on hyvin pian katoavaa kansanomaisuuttamme ja siirtyy pian kansanperinteemme puolelle.
Seppo Mäkinen
LKT
Kansainvälisyydestä on siirrytty intersektionaalisuuteen.
Boomereiden on oltava hiljaa ja toteltava.
Ilmoita asiaton viesti
Lentomatkailu ei ole helppoa ilman rutiinien osaamista – usein ei edes silloinkaan.
Ohjeet myös eri maiden lentokentillä vaihtelevat. Itse olen kokenut lentokenttä- ja koneruutiineissa haastsviksi vilme aikoina erityisesti kaksi asiaa:
1. Passintarkastuksen siirtymisen automaattilukijoihin. Viimeksi useasta lukijasta ainoastaan yksi toimi. Nopeutuksen sijaan toiminto hidastuk noin 500 prosentilla suurimman osan jonottaessa kahteen kertaan, ensin toimimattomaan automaattikarsinaan, sitten siihen ainoaan henkilöpalvelupisteeseen.
2. Lentokoneiden/yhtiöiden käsimatkatavarakäytännöt: huono kontrolli ylisuurten käsipakaasien osalta, jolloin sääntöjä noudattanut voi joutua antamaan käsimatkatavaran ruumaan.
En usko kuitenkaan Finnairin olevan palvelussaan keskimääräistä huonompi. Toki sen pitäisi olla selvästi globaalia keskimäärää parempi.
Ehkä sinulla oli huonoa onnea. Parempaa matkantekoa Finnairilla jatkossa.
Ilmoita asiaton viesti
Finski on Finski vaikka voissa paistaisi.
Ilmoita asiaton viesti
Olen saanut Finnairilta aina hyvää palvelua ja olen itse käyttäytynyt kohteliaasti ja asiallisesti Finnairin henkilökuntaa kohtaan. Jos jollekin virkailijalle on Mäkisen tapauksessa sattunut huono päivä, niin tuntuu oudolta, että myös toisellekin on juuri samaksi päiväksi sattunut. Siksi epäilen, että Finnairin virkailijan arviossa Mäkisen käytöksestä saattoi olla perää. Tämä näin etädiagnoosina.
Ilmoita asiaton viesti
Yritysten henkilökunnalta on saatava hyvää palvelua, vaikka asiakas käyttäytyisi huonosti. Yksikin asiakaspalvelijan huono päivä voi viedä yritykseltä maksavia asiakkaita jatkossa. Tämä koskee kaikkia palvelualan yrityksiä. Tähän ei tarvita edes etädiagnoosia.
Ilmoita asiaton viesti
Olen eri mieltä. Jos lääkintävänrikki lentää jatkossa muilla lentoyhtiöillä, niin ei se Finnairia hetkauta. Voi päinvastoin lisätä suosiota kun koneessa istuu mukavia ja käytöstavat omaavia asiakkaita.
Ilmoita asiaton viesti
Mistä kukaan lentolipun varaaja sen voi tietää, millaisia muut lennolle tulevat matkustajat ovat? Henkilökunnan palveluasenteista voi jokaisella olla entuudestaan omaa kokemusta; nehän heijastavat osin organisaation kulttuuria.
Kuluttajan oikeuksistaan kiinni pitävä asiakas voi totta kai olla mukava ja hänellä voi olla myös hyvät käytöstavat. ”Etädiagnoosisi” perustuu pelkkään mielikuvitukseen.
Ilmoita asiaton viesti
Etädiagnoosissani on saman verran mielikuvitusta kuin Mäkisenkin etädiagnooseissa😃
Ilmoita asiaton viesti
Itse tulin Finnairin lennolla eilen matkan HEL-TFS ja sain hyvää palvelua kaikin puolin sekä kentällä että koneessa.
Ilmoita asiaton viesti
Mäkinen ja osa kommentoijista on sitä mieltä että nyt Finnair menee nurin, jos ei jotain kiukuttelevaa asiakasta nöyristellen passata. Minusta on parempi että nuo lentävät muilla yhtiöillä, ettei heidän valitustaan tarvitse enää koneessa kuunnella.
Asiakkaan tehtävä on nostaa laukut linjastolle. Jos laukku on väärässä asennossa, niin käännän sen oikein päin. So simple.
Ilmoita asiaton viesti
Kouluttaako Finnair tosiaan yleisöä palvelevaa henkilökuntaansa piilottelemaan henkilöllisyyttään, mikäli asiakkaalla olisi aihetta antaa palautetta henkilön toiminnasta, niin hyvässä kuin pahassa?
Hämmästyttävää.
Näillä ”palveluasenteilla” henkilöstö pelaa kilpailijoiden pussiin; kuvauksen mukaan vain ensimmäinen toimi ammatillisesti.
Ilmoita asiaton viesti
Vaimokulta ramppaa alvariinsa lentokonneella työmatkojaan ja itsekin pari kertaa vuodessa matkoilla.
Kumpikaan meistä ei muista (11,11.23 klo19:20) milloin olisimme viimeksi käyttäneet Finskin koneita matkustamiseen.
Ilmoita asiaton viesti
Ei tavallisilla vartijoilla ole sentään poliisin valtuuksia, eikä minkään pojankloppien mielivaltaan kenenkään tarvitse alistua.
Jos työasuissa näkyy Finnairin logo, yhtiö ottaa maineelleen pahan riskin jos se palkkaa asiakaspalveluun asenteeltaan ylimielisiä diivoja. Sivistysmaiden lentoyhtiöissä sellainen ei tule kysymykseen, henkilöstöhän edustaa yhtiötä asiakkaille.
Ilmoita asiaton viesti