Mielipideilmastonmuutos Earth Hourista Edison Houriin

Euroopan unionin komissio esittää unionin sitovaksi
ilmastotavoitteeksi kasvihuonepäästöjen vähentämistä 40 prosentilla
vuoteen 2030 mennessä. Vertailukohtana on vuoden 1990 päästötaso.

Uusiutuvan energian suositus on komission
esityksen mukaan 27 prosenttia käytetystä energiasta, ja
energiatehokkuutta komissio suosittelee nostettavan 20 prosenttia. Suositus on parempi päätös kuin sitoumus, sillä se antaa mahdollisuuden joustavampaan maakohtaiseen tavoitteeseen. Näin Suomella on enemmän kansallista päätöksentekovaltaa.

Kuten vihreiden reaktiosta voi päätellä, energiaintensiivisten alojemme kannalta paljon ikävämpikin tulos olisi ollut mahdollinen. Saman huomasi, kun keskustelin Ylen aamutelevisiossa energia- ja ilmastopolitiikasta yhdessä Li Anderssonin (vas) ja Joona Räsäsen (sd) kanssa.

Suomen energiaintensiiviset alat ovat erityisesti vientiteollisuudessa: metsä-, metalli- ja kemianteollisuutta on viime vuosina kuritettu myös kotimaisin toimin kuten energiaverojen korotuksin.

EU:n asettama rikkidirektiivi astuu voimaan ensi vuoden alusta. Rikkidirektiivi edellyttää laivaliikenteen siirtymistä nykyistä matalarikkisempään polttoaineeseen ympäristöllisistä syistä, mikä nostaa merikuljetusten
hintaa. Suomen
vienti- ja tuntitavaroista merkittävä osa kulkee meriteitse, joten kyse on kansantaloudellisesti tärkeästä asiasta.

EU-maiden osuus
maailman päästöistä on 8 prosenttia, joten kirkasotsainen Kapteeni Eurooppa saa
suosiolla jättää viitan naulaan. Vihreällä energia- ja
ilmastopolitiikalla energiaintensiivisten alojemme työpaikat siirtyvät
Kiinan kaltasiin maihin, joissa sääntely on vähäisempää.

Rikkidirektiivin arvioidaan nostavan kustannuksia vuodessa nykyisillä polttoaineen hinnoilla 400-600 miljoonalla eurolla. Ei ihme, että julkisuudessa on jo ensimmäinen rikkidirektiiviuhri: Viking Line aloittaa yt-neuvottelut, joiden merkittävänä syynä on direktiivin aiheuttama kustannustason nousu.

Rikkidirektiivin käyttöönotto asettaa Etelä-Euroopan kilpailijamaat Suomea parempaan asemaan. Polttoaineen rikkipitoisuus saa Itämeren aluksilla olla vuonna
2015 enää 0,1 prosenttia, kun raja on nyt yhdessä prosentissa.
Välimerellä säädös tulee voimaan vasta vuonna 2020, ja rikkiraja laskee
nykyisestä 3,5 prosentista puoleen prosenttiin. Näin siitä huolimatta, että rikkipitoisuudet ovat Välimerellä selvästi Itämerta suuremmat.

Hallituksen täytyy löytää keinoja, joilla voidaan keventää rikkidirektiivin yrityksille aiheuttamaa kustannustaakkaa. Nesteytyn maakaasun eli LNG:n käyttö polttoaineena vähentäisi merikuljetusten päästöjä, mutta LNG-terminaalin rakentaminen vie pari vuotta, jota vientiteollisuuden on kohtuutonta joutua odottamaan.

Kun peruskansalaiselle vähitellen paljastuu miljoonan vihreän sävyn todella tarkoittavan miljoonalaskua, tapahtuu mielipideilmastonmuutos Earth Hourista Edison Houriin.

Pidän Earth Houria on turhanpäiväisenä mielenilmauksena, ja minä olen sentään sen järjestäjän WWF:n kannatusjäsen.

Peruskansalaiselle pitää antaa oikeus elämäntapaansa ilman syyllistämistä. Suomen pitää käyttää ja
kehittää kustannusten ja ympäristön kannalta energiatehokkaita
tuotantomuotoja kuten ydinvoimaa sekä edistää energiatehokkaita
ratkaisuja valtakunnallisella ja kunnallisella tasolla.

Sähkön valjastaminen modernin sivilisaatiomme käyttöön on ollut ihmiskunnan suurimpia siunauksia. Vihreiden usein puheissa vaatima tasa-arvoisuus ei ole mahdollista maailmassa, jossa kohtuuhintaista energiaa voidaan tuottaa vain suurkaupungeissa asuville vihreille.

Vietän 29. maaliskuuta Edison Houria. Annan valojeni palaa kirkkaina ihmiskunnan edistyksen kunniaksi. Kekseliäisyydellä ylitämme myös ne haasteet, jotka esimerkiksi väestönkasvun myötä kohoava energiantarve aiheuttaa.

simonelo

Kahden pojan isä. Espoon kaupunginvaltuutettu ja kaupunginhallituksen jäsen. Vapaata markkinataloutta kannattava tolkun oikeistokonservatiivi. Autoilija. Videopelaaja.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu