Peteliuksen absurdi katumusharjoitus

Vaikea pitää sattumana sitä, että vihreiden kansanedustaja Pirkka-Pekka Petelius osoittaa julkista katumusta pari vuosikymmentä sitten tehdyistä saamelaisiin liittyvistä sketseistä päivä sen jälkeen, kun valtakunnansyyttäjä on todennut lehdessä, että katumuksella on lieventävää vaikutusta mahdolliseen syyteharkintaan. Katumusharjoituksellaan Petelius ennakoi julkisen keskustelun mahdollisia seuraavia vaiheita. Jokaisella on toki oikeus pyytää anteeksi niin halutessaan.

Sen sijaan näyttelijä Aake Kalliala ei näe tarvetta pyytää Peteliuksen kanssa tekemiään vanhoja sketsejä anteeksi vaikka ei tekisikään kaikkea enää samalla tavalla. Jälkimmäinen on erityisen ymmärrettävää. Kukapa meistä ei tekisi joitain asioita toisin kuin vuosikymmeniä sitten?

Monty Python osaisi varmasti tehdä huomiota herättävän katumusharjoituksen. ”Poliittinen korrektius alkaa puolittain hyvänä ideana, mutta sitten se menee täysin pieleen ja muuttuu absurdiksi,” luonnehti koomikko John Cleese vuonna 2014. Cleese jatkoi arviotaan vuonna 2016 sanoen, että poliittisen korrektiuden syynä ovat ihmiset, jotka eivät pysty hallitsemaan omia tunteitaan, ja siksi haluavat hallita muita ihmisiä.

Komiikka ilman kenenkään mahdollista loukkaantumista on kuin jääkiekon pelaaminen ilman kenenkään mahdollista taklaamista. Komiikka elää siitä jännitteestä, että mitä saa ja mitä ei saa sanoa. Nauramme, kun huomaamme tämän jännitteen laukeavan. Huumori antaa meille mahdollisuuden nauraa itsellemme sekä maailman ja elämän tapahtumille. Huumori vetää vallankäyttäjät jalustaltaan ja näyttää annettujen totuuksien koomisen puolen. Tänä päivänä Monty Python ottaisi sketsihampaisiinsa esimerkiksi ilmastonmuutoksen ja maailmanloppua saarnaavat ilmastoapostolit.

John Cleesen tähdittämässä Pitkän Jussin majatalossa naureskeltiin saksalaisille ja espanjalaisille. Loistavassa Brianin elämässä naureskeltiin uskonnollisille ryhmille ja vallanpitäjille. Pitäisikö minun kristittynä olla loukkaantunut, kun Graham Chapman on ristiinnaulittu kuin Jeesus Kristus ikään? Vai kenties ajattelen, että minä ja Luojani kestämme kyllä huumoria ja kritiikkiäkin?

Jos Monty Pythonin koomikkojen huumoria ei voisi kuvitella nykypäivään, niin olemme ennakkosensuurilla kaventaneet sananvapautta.

Kannatan järkähtämättömästi kaikkien ihmisten yhtäläistä ihmisarvoa, mutta en ihmisten suojelemista mahdolliselta loukkaantumiselta. Haastavienkin tulkintakysymysten ratkaisemisesta minulla on kokemusta eduskunnan perustuslakivaliokunnan jäsenenä. Esimerkiksi uskonnonvapauden pitäisi turvata erilaisten uskonnollisten tulkintojen mahdollisuus ja taiteellisen ilmaisunvapauden pitäisi turvata mahdollisuus luoda taidetta, joka voi loukata joitakin ihmisiä.

On huolestuttavaa uskonnonvapauden näkökulmasta, että Päivi Räsäsen (kd.) vuosien takaista kirjoitusta edes tutkitaan rikollisena.

Olin aikanaan televisio-ohjelmassa, jossa olleen muslimitaustaisen keskustelijan uskonnollinen arvio oli kuolemantuomio seksuaalivähemmistöille. Esimerkiksi siitä julkisesta puheenvuorosta ei muistaakseni tehty minkäänlaista tutkintaa. Enkä tutkintaa vaatinut enkä vaadi. Oleellista on, että kohtelun ja oikeudenkäytön on oltava tasapuolista kaikkia uskonnollisia yhdyskuntia kohtaan.

simonelo

Kahden pojan isä. Espoon kaupunginvaltuutettu ja kaupunginhallituksen jäsen. Vapaata markkinataloutta kannattava tolkun oikeistokonservatiivi. Autoilija. Videopelaaja.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu