Peteliuksen absurdi katumusharjoitus
Vaikea pitää sattumana sitä, että vihreiden kansanedustaja Pirkka-Pekka Petelius osoittaa julkista katumusta pari vuosikymmentä sitten tehdyistä saamelaisiin liittyvistä sketseistä päivä sen jälkeen, kun valtakunnansyyttäjä on todennut lehdessä, että katumuksella on lieventävää vaikutusta mahdolliseen syyteharkintaan. Katumusharjoituksellaan Petelius ennakoi julkisen keskustelun mahdollisia seuraavia vaiheita. Jokaisella on toki oikeus pyytää anteeksi niin halutessaan.
Sen sijaan näyttelijä Aake Kalliala ei näe tarvetta pyytää Peteliuksen kanssa tekemiään vanhoja sketsejä anteeksi vaikka ei tekisikään kaikkea enää samalla tavalla. Jälkimmäinen on erityisen ymmärrettävää. Kukapa meistä ei tekisi joitain asioita toisin kuin vuosikymmeniä sitten?
Monty Python osaisi varmasti tehdä huomiota herättävän katumusharjoituksen. ”Poliittinen korrektius alkaa puolittain hyvänä ideana, mutta sitten se menee täysin pieleen ja muuttuu absurdiksi,” luonnehti koomikko John Cleese vuonna 2014. Cleese jatkoi arviotaan vuonna 2016 sanoen, että poliittisen korrektiuden syynä ovat ihmiset, jotka eivät pysty hallitsemaan omia tunteitaan, ja siksi haluavat hallita muita ihmisiä.
Komiikka ilman kenenkään mahdollista loukkaantumista on kuin jääkiekon pelaaminen ilman kenenkään mahdollista taklaamista. Komiikka elää siitä jännitteestä, että mitä saa ja mitä ei saa sanoa. Nauramme, kun huomaamme tämän jännitteen laukeavan. Huumori antaa meille mahdollisuuden nauraa itsellemme sekä maailman ja elämän tapahtumille. Huumori vetää vallankäyttäjät jalustaltaan ja näyttää annettujen totuuksien koomisen puolen. Tänä päivänä Monty Python ottaisi sketsihampaisiinsa esimerkiksi ilmastonmuutoksen ja maailmanloppua saarnaavat ilmastoapostolit.
John Cleesen tähdittämässä Pitkän Jussin majatalossa naureskeltiin saksalaisille ja espanjalaisille. Loistavassa Brianin elämässä naureskeltiin uskonnollisille ryhmille ja vallanpitäjille. Pitäisikö minun kristittynä olla loukkaantunut, kun Graham Chapman on ristiinnaulittu kuin Jeesus Kristus ikään? Vai kenties ajattelen, että minä ja Luojani kestämme kyllä huumoria ja kritiikkiäkin?
Jos Monty Pythonin koomikkojen huumoria ei voisi kuvitella nykypäivään, niin olemme ennakkosensuurilla kaventaneet sananvapautta.
Kannatan järkähtämättömästi kaikkien ihmisten yhtäläistä ihmisarvoa, mutta en ihmisten suojelemista mahdolliselta loukkaantumiselta. Haastavienkin tulkintakysymysten ratkaisemisesta minulla on kokemusta eduskunnan perustuslakivaliokunnan jäsenenä. Esimerkiksi uskonnonvapauden pitäisi turvata erilaisten uskonnollisten tulkintojen mahdollisuus ja taiteellisen ilmaisunvapauden pitäisi turvata mahdollisuus luoda taidetta, joka voi loukata joitakin ihmisiä.
On huolestuttavaa uskonnonvapauden näkökulmasta, että Päivi Räsäsen (kd.) vuosien takaista kirjoitusta edes tutkitaan rikollisena.
Olin aikanaan televisio-ohjelmassa, jossa olleen muslimitaustaisen keskustelijan uskonnollinen arvio oli kuolemantuomio seksuaalivähemmistöille. Esimerkiksi siitä julkisesta puheenvuorosta ei muistaakseni tehty minkäänlaista tutkintaa. Enkä tutkintaa vaatinut enkä vaadi. Oleellista on, että kohtelun ja oikeudenkäytön on oltava tasapuolista kaikkia uskonnollisia yhdyskuntia kohtaan.
Kai nyt sentään ihminen saa vanhalla iällä katua tekojaan, mitä sitten kokeekin katumuksen arvoiseksi. Minusta olisi mukavaa kuunneltavaa, jos muutkin poliitikot, edes joskus, katuisivat ääneen tekemiään virheitään. Synnittömiä poliitikkoja ja korkean alan vaikuttajia tuntuu olevan kovin vähän. Eläkeiällä vasta mieleen muistuu jotain harmiteltavaa.
Ilmoita asiaton viesti
Mitä poliitikkona tekemäänsä virhettä Petelius on katunut?
Ilmoita asiaton viesti
Minä en hänen virheistään välitä. Pirkka-Pekka on eläkeiässä, joten voit huoleti odotella mitä hänen kirjassaan kirjoitetaan virheistä. Herra on kuitenkin tehnyt niin mittavan uran näyttelijänä ja muusikkona, että jonkinlainen elämänkerta kuuluu asiaan. Vieläkin soi päässä: ”Jos minne lie, polkuni vie, oli päivä tai synkkä yö..”
Ilmoita asiaton viesti
Samaa mieltä. Tässä someen masinoidussa jokotai-maailmassa eri välimuodot eivät tunnu olevan mahdollisia. Jos itse katson Peteliuksen sanomaa ilman muiden omia tulkintoja, niin näen hänen viestivän olevansa pahoillaan niiden tuottamasta mielipahasta varsinkin, kun ne edelleen pyörivät esillä ja jopa aika suosittuina.
Hän ei sano ettei niitä olisi pitänyt silloin tehdä tai yleensä ole sitä mieltä, että niiden tekeminen oli väärin. Olivat aikansa tuotteita ja ajat olivat toiset. Minä voisin olla pahoillani monesta tekemästäni ja kenties jollekin aiheutuneesta mielipahasta josku olematta silti sitä mieltä, että olisi pitänyt jättää kokonaan tekemättä. Joskus plussia on enemmän kuin miinuksia eikä 100% korrekti ole mahdollista. Se ei estä sitä, ettenkö voisi olla pahoillani jostain tuottamastani mielipahasta. Kovin moni vastustaja tuntuu tietävän Peteliuksen syyt ja vaikuttimet. Mahtavaa kuinka joillakin on viisaus ja tuntosarvet sitä luokkaa, että pääsevät toisen pään sisään.
Toki nykyisessä asemassa helposti on järkevää tehdä jonkinlainen pesäero menneeseen ja kertoa ajtusmaailmastaan nyt. Kuitenkin on mahdollista, että asioissa voi olla myös vilpitön tai jotain siltä väliltä. Varmaa tietoa minulla ei ole, mutta pidän arveluttavana sitä, että vihreänä poliitikkona automaattisesti leimataan Halla-ahon luoman termin pohjalta moraaliposeeraukseksi.
Monen olisi hyvä lukea Peteliukse itse tiedottama eikä tehdä näitä tulkintojaan toisen tai kolmannen käden tulkitun tiedon varassa..
Sallittakoon (toivottavasti) pitkä lainaus, kun tuo itse tiedote on valitettavan huonosti saatavissa:
”TIEDOTE
21.11.2019
PIRKKA-PEKKA PETELIUS PYYTÄÄ ANTEEKSI SAAMELAISILTA
VIHREIDEN KANSANEDUSTAJA PIRKKA-PEKKA PETELIUS ON PÄÄTTÄNYT ESITTÄÄ JULKISEN ANTEEKSIPYYNNÖN, JOKA KOSKEE HÄNEN 1980- JA 1990-LUVULLA TEKEMIÄÄN TV-SARJOJA, JOISSA SAAMELAISIA ON KUVATTU SYRJIVÄLLÄ JA VÄÄRISTELEVÄLLÄ TAVALLA. KANSANEDUSTAJANA PETELIUS HALUAA EDISTÄÄ SAAMELAISTEN OIKEUKSIEN TOTEUTUMISTA.
– Haluan esittää julkisen anteeksipyyntöni kaikille saamelaisille.
Pyydän anteeksi sitä haitallista vaikutusta, joka sketseillä on
ollut. Ymmärrän vastuuni kansanedustajana ja kulttuurin tekijänä,
Petelius sanoo.
Peteliuksen mukaan sketsit ovat oman aikansa tuotteita, eikä hän
tänä päivänä allekirjoita niitä. Nämä sketsit eivät kuulu
nykypäivään. Aikanaan niillä pyrittiin parodioimaan valtaväestön
ennakkoluuloja, mutta tässä ajassa Petelius ymmärtää, kuinka
syrjiviä ne ovat. Moni saamelainen on joutunut kohtaamaan omassa
elämässään niiden negatiivisen vaikutuksen valtaväestön
asenteisiin ja mielikuviin.
– Sketseihin kohdistuva kritiikki on mielestäni positiivinen merkki
siitä, että ajat ovat muuttuneet. Nyt ymmärrämme aiempaa paremmin
vähemmistöjä syrjiviä rakenteita yhteiskunnassamme ja
kulttuurissamme. Myös tietoisuus alkuperäiskansamme tilanteesta ja
oikeuksista on lisääntynyt, Petelius sanoo.
Petelius toivoo, ettei ongelmallisia sketsejä enää tietoisesti
esitettäisi eivätkä nykyartistit käyttäisi niitä, sillä ne eivät
ole tätä päivää. Hän harmittelee sitä, että sisällöt ovat
internetissä lähteneet elämään omaa elämäänsä erilaisina
muunnoksina, jotka rikkovat paitsi tekijänoikeuksia myös syventävät
yhä uudelleen ennakkoluuloja ja virheellisiä mielikuvia saamelaisista.
– Kansanedustajana haluan edistää saamelaisten oikeuksia. Haluan olla
edesauttamassa saamelaisten asiaa yhteistyössä yhteisön kanssa.
Olkoon tämä ensimmäinen askel, Petelius sanoo.
Petelius ei kommentoi anteeksipyyntöä julkisuudessa tätä tiedotetta
enempää, mutta jatkaa vuoropuhelua saamelaisyhteisön kanssa aiheesta
ja pitää julkisuudessa esillä poliittisia toimia saamelaisten
oikeuksien vahvistamiseksi.
– Kansanedustajana haluan tehdä työtä saamelaisten totuus- ja
sovintokomission työn edistämiseksi. Totuus- ja sovintokomission
tarkoituksena on käydä läpi saamelaishistorian tapahtumat ja oppia
saamelaisten vaikeuksista valtakulttuurin rinnalla. Historiassa tehdyt
virheet on tärkeää käydä läpi. Ajattelen, että oma pyrkimykseni
selvittää sketsien negatiiviset seuraukset saamelaisyhteisölle ja
pyytää anteeksi on minun tapani osoittaa oppineeni historiasta ja
korjata tehtyjä virheitä, Petelius pohtii.
– Sivistysvaliokunnan jäsenenä pyrin eduskunnassa myös vahvistamaan
saamelaisten kulttuurisia ja kielellisiä oikeuksia.
Ympäristönsuojelun puolella taas ajankohtaisia kysymyksiä
Saamenmaalla ovat liialliset metsähakkuut ja haitalliset suunnitelmat
Jäämeren radan rakentamiseksi, Petelius summaa ajankohtaisia
poliittisia kysymyksiä.
TAUSTATIETOA
Pirkka-Pekka Petelius kutsui 20.11. eduskuntaan tapaamiseen
saamelaisvaikuttajia opetus- kulttuuri- ja tutkimussektorilta
keskustellakseen heidän kanssaan päätöksestään pyytää anteeksi.
Tapaamiseen osallistuneiden nimet eivät ole julkisia, koska aihe on
monella tapaa sensitiivinen ja päätös on Peteliuksen oma.
Keskusteluissa käytiin läpi saamelaisten oikeuksiin liittyviä
kysymyksiä, ajankohtaisia poliittisia prosesseja ja myös Peteliuksen
tekemiä tv-ohjelmia.
SKETSISARJAT
Pirkka-Pekka Petelius ja Aake Kalliala tekivät sketsihuumoria
saamelaisista 1980-luvun lopussa ja 1990-luvun alussa Hymyhuulet-,
Pulttibois- ja Manitbois-sketsisarjoissa. Tekoaikanaan ne herättivät
vähän kritiikkiä.
Sketsiohjelmien sisältöä on edelleen katsottavissa ainakin Ylen
Elävässä Arkistossa, jossa sisällön yhteydessä on varoitus:
”Ohjelmasarjassa on rasistista sisältöä. Tekijöiden tarkoituksena on
ollut ennakkoluulojen ravistelu osana 1980-luvun yhteiskunnallista
keskustelua. Sisältö on kuitenkin loukannut monia. Ohjelmasarja on
esimerkki 1980-luvun televisioviihteestä.”
SAAMELAISTEN TOTUUS- JA SOVINTOKOMISSIO
Hallituksen iltakoulussa 13.11.2019 käsiteltiin saamelaisten totuus- ja
sovintokomissiolle valmisteltu mandaatti ja katsottiin, että asiassa
voidaan edetä nimeämisprosessiin. Tarkoituksena on asettaa
viisijäseninen komissio, joka olisi toiminnassaan itsenäinen ja
riippumaton. Suomessa toteutettavan saamelaisten totuus- ja
sovintokomission työn tavoitteena on käydä läpi historian tapahtumat
ja oppia niistä.
Ilmoita asiaton viesti
Pitäisikö nyt pyytää anteeksi Peteliukselta vai saamelaisilta sitä, että aikoinaan pidin niistä sketseistä?
Ilmoita asiaton viesti
Historian tonkimista ja pakkosovittamista nykyiseen yltiösuvaitsevaisuuteen.
Kas kun ole vielä tullut syytettä Peteliukselle kiihottamisesta kansanryhmää vastaan.
Nykyisin valtiovalta monikulttuuristaa Suomea oikeustoimillakin tukien.
Ilmoita asiaton viesti
Absurdius tosin sopii Peteliuksen katumusharjoitukseen, olivathan hänen sketsitkin absurdeja.
Ilmoita asiaton viesti
Minusta lappilaiset ovat huvittavia, aivan kuin Peteliuksen sketseissä. Kävin kerran Enontekiöllä, toista kertaa en mene.
Ilmoita asiaton viesti
No eihän ne sitten kovin huvittavia olleetkaan.
Ilmoita asiaton viesti
Olisitpa nähnyt ne hettalaiset.
Ilmoita asiaton viesti
Onkohan tämä liian uskaliasta…
Etelän mies Enontekiön alkuasukkaalle:
– Täällä ei näy mustalaisia?
– Jo vain mut net ei säily hengis.
Ilmoita asiaton viesti
Joskus on tullut pohdittua, miksi Suomen televisiossa ei ole kunnon poliittista satiiria. No ei tarvitse sitäkään enää pohtia: riittää kun katsoo uutis- ja ajankohtaislähetyksiä.
Ilmoita asiaton viesti
Näyttää siltä, että jatkossa poliittista satiiria kutsutaan maalittamiseksi, eli tilanne tullaan varmisamaan juridiikallakin. 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Suomen kieli kehittyy, uusiosanoja pukkaa jatkuvasti.
Ilmoita asiaton viesti
Olemme palanneet keskiaikaan
Ilmoita asiaton viesti
Kulttuuri muuttuu. Laki muuttuu.
Päivi Räsäsen kirjoituksen osalta totean, että siitä voidaan hänet tuomita vain jos kirjoituksen julkaiseminen on ollut rikos jo silloin kun se on julkaistu. Tuossa tapauksessa se on rikos niin pitkään kuin kirjoitus on netissä, ellei laki ole julkaisemisen jälkeen muuttunut siten, että vanhenemisaika olisi alkanut kulua.
Ilmoita asiaton viesti
Käsittääkseni seksuaalivähemmistöt lisättiin lakipykälään kansanryhminä vasta vuonna 2011. Silti valtakunnansyyttäjä piti tutkinnan aloittamista aiheellisena.
Ilmoita asiaton viesti
Vaikuttaisikin siltä, että valtakunnansyyttäjä on tuolla ratkaisullaan astunut klassisen länsimaisen oikeusvaltion raamien ulkopuolelle.
Ilmoita asiaton viesti
Valkoinen heteromies ei saa enää pyytää anteeksi eikä katua. Vain kovanahkainen p.skiainen saa olla.
Ilmoita asiaton viesti
Näin just Sini, anteeksi ei saa nähtävästi pyyttä koska sanam vappaus.
Ilmoita asiaton viesti
Kun tässä nyt on ruvettu valkoisen heteromiehen omaatuntoa herättelemään, niin minunkin on tunnustettava, että kerran 80-luvulla söin Koskelon Shellillä wieninleikkeen, mutta lieventävänä seikkana on mainittava, että se maistui ihan pahvilta.
Ilmoita asiaton viesti
Taisi olla kierrätyskamaa eli pala vanhaa Trabanttia?
Ilmoita asiaton viesti
Hyvin marinoituna ja leivitettynä Trabantin konepelti on herkullinen 😀
Ilmoita asiaton viesti
Olisiko tässä nyt pyydettävä anteeksi, että edellinen kommentti nauratti? Eihän sitä tiedä, olisiko nauramiseni jo 10 vuoden päästä kriminalisoitu Trabanttien suojelun vuoksi tai jotain? Kiihottaminen kansanautoa kohtaan?
Ilmoita asiaton viesti
Vihapuhe on nyt hottia ja anteeksipyytäminen auttamattoman last season. Kiitos persut 😀
Ilmoita asiaton viesti
Pirkka-Pekka Petelius on nyt sortunut paljon vihapuhetta pahempaan asiaan: pyytämään anteeksi.
Täällä Puheenvuorossakin on jo viitisen blogikirjoitusta, joissa syystäkin arvostellaan ja kauhistellaan Peteliuksen törkeää tekoa ja lisää on varmasti tulossa. Epäilemättä useita tutkintapyyntöjä ja rikosilmoituksiakin tullaan tekemään. Eikä ihme, onhan nyt aivan ennenkuulumatonta, että joku vielä nykypäivänä kehtaa pyytää anteeksi! Päivi Räsänenkin tulee varmasti tuomitsemaan tämän kristinuskoa pilkkaavan synnillisen teon, josta tulee kuolemalla rangaistaman.
Ilmoita asiaton viesti
”Päivi Räsänenkin tulee varmasti tuomitsemaan tämän kristinuskoa pilkkaavan synnillisen teon, josta tulee kuolemalla rangaistaman.”
… tai sitten ei.
Ilmoita asiaton viesti
Loistavia manne- ja lappalaisvitsejä ei tarvitse anteeksipyydellä. Ne, joiden pitää hävetä ovat noita Putous-vitsien tekijöitä. Niissä ei mitään hauskaa.
Vähemmistöillä ei ole mitään varaa valittaa, kun heistä heitetään osuvaa huumoria.
Ilmoita asiaton viesti
Nyt lukee Ilta-Sanomissa, että kirjailija Veijo Baltzar on vangittu törkeästä ihmiskaupasta. Tuolle porukalle aina sattuu ja tapahtuu.
Ilmoita asiaton viesti
Muistelen että tuon muslimin(taisi olla ihan imaami) sanomiset homoista, ei aiheuttanut minkäänlaista pöyristymistä ”suvaitsevaistossa”, ei heiluteltu rasistikorttia ei mitään. Jos suomalainen pappi sanoisi noin homoista, niin haloo olisi karmea ja pappi olisi oikeudessa alta aikayksikön. Tässä se ero nähdään.
Ilmoita asiaton viesti
Imaamilta kysyttiin mitä koraanissa sanotaan homoista. Imaami sanoi että koraanissa lukee noin. Hän ei esittänyt omaa kantaansa siinä tilaisuudessa.
Jos olisi ilmoittanut että hänen mielestään homot täytyy tappaa olisin tehnyt rikosilmoituksen.
Ilmoita asiaton viesti
Arvaa mitä, imaami on juurikin se henkilö ensimmäisenä jonossa joka pyhiä tekstejä haluaa noudattavan.
Ilmoita asiaton viesti
Tuossa keskustelussa (islam-ilta) kyse taisi olla tarkkaan ottaen siitä, mitä sharia eli islamilainen laki sanoo. Jos imaami sanoo, että koraanissa lukee jotain, voi olettaa, että imaami on samaa mieltä, sillä julkisuudessa koraanin kanssa eri mieltä oleminen olisi myös vakava rikkomus. Todennäköisesti jokseenkin jokainen muslimi sanoo olevansa koraanin kanssa samaa mieltä, jos kysytään. Kaikki mitä koraanista löytyy on opin mukaan tasan oikein, ja sellaista länsimaista valintamyymäläkäytäntöä, jossa jokainen uskova valitsee omat totuutensa, ei ole.
Ilmoita asiaton viesti
”Jos imaami sanoo, että koraanissa lukee jotain, voi olettaa, että imaami on samaa mieltä, sillä julkisuudessa koraanin kanssa eri mieltä oleminen olisi myös vakava rikkomus.”
Toivottavasti ajatusrikoksista ei kuitenkaan ruveta tuomitsemaan.
Ilmoita asiaton viesti
Suomessa olisi tosiaan syytä mietiskellä vähän, mitä kiihottamispykälällä halutaan saada ja on saatu aikaan. Ajatusten ilmaisemisen vapaus on ollut keskeinen osa länsimaisen yhteiskunnan arvomaailmaa aina valistusajasta lähtien. Nyt mennään siihen suuntaan, että tuomitaan mieipiteiden esittämisestä.
Voi myös keskustella siitä, millaisia asioita Suomessa saa ajaa, uskonnon nimissä ja muuten. Eri asioista langetettavien kuolemaantuomioiden kannattaminen on kai ihan ok, mutta rikokseen kannustaminen (eli nykyisten lakien rikkomiseen) ei.
Ilmoita asiaton viesti
Toisaalta – mahtaakohan Koraanikaan olla sisäisesti ristiriidaton?
Toisaalta ei kiinnosta niin paljoa, että viitsisin selvittää.
Nuorena ryhdyin lukemaan Raamattua läpi. Pari ensimmäistä Mooseksen kirjaa sisälsivät sen verran äksöniä, että ne jaksoi. Sitten alkoivat Tarzanit tuntumaan paremmilta.
Pahoin pelkään, että Koraanin selaaminen olisi vielä epätoivoisempi yritys.
Tai sitten minulla vain on huono kirjallisusmaku…
Ilmoita asiaton viesti
> Toisaalta – mahtaakohan Koraanikaan olla sisäisesti ristiriidaton?
Opin mukaan se on oikeassa, joten siinä mielessä kai myös ristiriidaton. Eri kirjoitusten ohjeet voivat poiketa toisistaan, mutta tällöin myöhäisemmät ohjeet korvaavat aiemmin kirjoitetut. Joissain kohdissa on eroja tieteen nykyisiin käsityksiin.
> Pahoin pelkään, että Koraanin selaaminen olisi vielä epätoivoisempi yritys.
Ainakin Koraani on paljon lyhyempi. Tosin kirjoitustyyliltään aika vaikeaselkoinen. Voisi mennä iltalukemisena yksi suura kerrallaan (en ole itsekään lukenut sitä kokonaan, enkä muita islamin keskeisiä kirjoja).
Ilmoita asiaton viesti
’Eri kirjoitusten ohjeet voivat poiketa toisistaan, mutta tällöin myöhäisemmät ohjeet korvaavat aiemmin kirjoitetut.’
Kannattaisi sitten kirjoittaa voimassa oleva versio ilman vanhentuneita pykäliä…
Ilmoita asiaton viesti
Teoriassa kai noin, mutta islamin käsitys on, että Koraani on säilynyt näihin päiviin virheettömänä sanasta sanaan, se on puhdasta jumalan sanaa, ja se on tällaisenaankin varma pohja tulkinnoille, toisin kuin ihmisen muokkaama viritelmä olisi. Tähän liittyy myös sellainen imago-ongelma, että rauhanomaiset Mekan kauden säkeet voisivat korvautua sotaisemmilla Medinan kauden säkeillä.
Ilmoita asiaton viesti
Toki ihmisellä on oikeus pyytää anteeksi tekojansa jos hän kokee tarvetta siihen. Jos anteeksipyytäminen on vaikeaa meille suomalaisille niin vaikealta tuntuu olevan sen anteeksipyynnön hyväksyminenkin ja kuka on antanut sinulle Simon Elo oikeuden tulkita Peteliuksen anteeksipyynnön ”absurdiksi katumusharjoitukseksi”
Ilmoita asiaton viesti
Simon on poliitikkona kerännyt jo niin paljon rohkeutta ja itseluottamusta, että on uskaltautunut sallimaan blogikirjoituksensa kommentoinnin 😀
Ilmoita asiaton viesti
Mutta niin paljon ei kuitenkaan ole rohkeutta kerännyt, että suostuisi ottamaan kantaa muiden kommentteihin:-/
Ilmoita asiaton viesti
Vapaassa maassa minulla kuten muillakin on täysi oikeus tulkita anteeksipyyntöä niin kuin itse oikeaksi katson. Anteeksi saa ilman muuta pyytää, mutta ajallinen yhteys valtakunnansyyttäjän linjaukseen on ilmeinen.
Tämä on blogini ja päätän ne säännöt, joilla blogissa toimitaan. Solvauksiin ja asiattomiin kommentteihin en aio jatkossakaan aikaani käyttää. Katsotaan, että toimiiko kommentointi jatkossa asiallisen ja rakentavan väittelyn kanavana. Toivottavasti, sillä siitä on hyötyä kaikille.
Ilmoita asiaton viesti
En nyt muista, kuka Jerry Seinfeldin ohjelmassa ”Comedians in Cars Getting Coffee” vieraana ollut koomikko totesi, että syytä huoleen on aina, kun koomikko joutuu pyytämään anteeksi, mutta se oli hyvin sanottu. Näkisin ihan erityistä syytä huoleen, kun koomikko joutuu pyytämään anteeksi vuosikymmenten takaisia juttuja.
En tiedä, onko katumuksen taustalla huoli mahdollisista rikosseuraamuksista, mutta jos sellainen huoli on aiheellinen, tilanne on kestämätön ja lakia tulee muuttaa. Jos noin vanhat sketsit voivat olla tänä päivänä rikollisia, kirjastoistakin joudutaan poistamaan useita klassikkoteoksia.
Alkaa näyttää siltä, että sananvapaus on oikeasti vaakalaudalla. Ja tämän sanon seksuaalivähemmistöön kuuluvana vasemmistolaisena arvoliberaalina.
Ilmoita asiaton viesti
Tuskinpa on huolta että sketsit ovat rikollisia. Joku Perssu vetänyt vain herneensä nenään ja kokeilee että näinkö voisi kokeilla koska Päkä.
Ilmoita asiaton viesti
Valtakunnansyyttäjä ei osannut vastata, kun asiaa häneltä kysyttiin. Jo se kuulostaa pahalta. Jos ei ole lain valossa täysin selvää, ettei tässä ole kyse rikoksesta, laissa on vikaa.
Ilmoita asiaton viesti
Ricky Gervais ei pyytele anteeksi, ei edes Bruce, eikun Caitlin Jenneriltä.
Ilmoita asiaton viesti
Miten lie tällaisten ”rikosten” vanhenemisaika? Liekö pitempi kuin vaikka taposta?
Ilmoita asiaton viesti
Syyttäjän mukaan rikokset ovat edelleen teossa, jos ne voi ladata netistä.
https://www.youtube.com/watch?v=s86_4eXkyfU
Ilmoita asiaton viesti
Miksi ei saisi pyyttää anteeksi jos haluaa. Ehkä omatunto vaatii sitä. Entä jos Jumala on käskenyt niin tehdä?
Ilmoita asiaton viesti
Näkisin, ettei ongelmana ole niinkään anteeksipyyntö itsessään kuin tilanne tai yhteiskunnallinen ilmapiiri, jossa koomikko kokee tarvetta pyydellä komiikkaansa anteeksi.
Ilmoita asiaton viesti
Minusta PPP:n pitäisi pyytää anteeksi vähintäänkin Ullalta, mutta itse asiassa koko Suomen yleisöltä. Ei enää sovi ollenkaan nykyaikaan; sen verran epäkorrektia tavaraa, hohoijaa:
https://www.youtube.com/watch?v=1tyWg_Sr_J8&feature=emb_logo
En ole vielä nähnyt, että hän olisi osoittanut tehokasta katumista..
Ilmoita asiaton viesti
Tehokas katuminen koskee vain seurausrikoksia eli sellaisia, joissa tunnusmerkistön mukaan vaaditaan erillinen seuraus. Tekijä on siis ryhtynyt täytäntöönpanotoimeen, mutta seuraus ei ole vielä syntynyt ja tekijä estää seurauksen syntymisen. Jos tappoaikeissa ollut henkilö puukottaa toista hengenvaarallisesti, mutta katuukin tekoaan ja hankkii uhrille apua ja uhri selviytyy, on kyseessä tehokas katuminen. Tällöin tekijää ei todennäköisesti tuomita tapon yrityksestä.
TP Niinistö sekoili asiasta höpöttäessään.
Ilmoita asiaton viesti
Valtakunnansyyttäjä ilmoitti nimittämisensä jälkeen, että hän ” vihaa vihapuhetta”. Lisäksi hän ilmoitti panevansa tarkkailun alle niistä annettujen tuomioiden sakkotasot.
https://yle.fi/uutiset/3-9417116
Eikö korkean syyttäjän pitäisi virassaan olla oikeudenkäytön ja syyttäjätoiminnan laaja-alainen asiantuntija?
Ei näytä hyvältä jos virassa toimii ”yhden asian nainen”, ja jolla on mielessä vain yksi keppihevonen, ja kaikenlisäksi niin kuin näyttää emotionaalisesti latautunut?
Vihalla vihapuhetta vastaan!
Ilmoita asiaton viesti
VKS Toiviainen toimi syyttäjänä ns Ruandan kansanmurha – asiassa. Silloinhan hämmennystä aiheutti se, että syytetyn oikeudenkäyntiä ei ” voitu” käydä Suomessa, vaan kaukana Afrikassa. Tietojen mukaan muukaan muualla, mm zRiotsissa vastaavanlaiset käräjät on istuttu jo maassa, eikä Afrikassa! Lehtitietojen mukaan juttu maksoi yli miljoonan. https://lakimiesuutiset.fi/apulaisvaltakunnansyyttaja-raija-toiviainen-ei-vihapuheelle/
Ilmoita asiaton viesti
Aika hataralla pohjalla on tehdä blogi ja kämyhaavi missä aletaan arvostelemaan jonkun taiteilijan omia komentteja sen taiteilijan omista töistä.
Kämyhaavilla tarkoitan että altrighttyyliin houkutellaan muita nolaamaan itsensä. Siinä sitten kämyidentiteetti: me jotka yhdessä nolaamme itsemme. Pohjan hataruus on siis tarkoituksellinen. Tulkaa kaikki halvan tekotakan ääreen.
Ilmoita asiaton viesti
En ota kantaa blogistin motiiveihin, kun en osaa kenenkään ajatuksia lukea. En Peteliuksenkaan ajatuksia, mutta hän kuitenkin esitti anteeksipyyntönsä pian sen jälkeen, kun valtakunnansyyttäjältä kysyttiin, voisivatko nuo saamelaissketsit olla rikollisia, eikä tämä osannut vastata. Sitä ennen Peteliuksella olisi ollut kymmeniä vuosia aikaa pahoitella noita sketsejä, eikä hän ole selvästikään pitänyt sitä aiheellisena.
Nyt on syntynyt tilanne, joka näyttäisi luoneen koomikolle painetta pyytää anteeksi hänen aikaisempaa ilmaisunvapauden käyttöään. Tätä pidän huolestuttavana kehityksenä.
Ilmoita asiaton viesti
Minä yhdistäisin tämän kyllä vihreän poliitikon rooliin. Vihreät kai eniten kaikista puolueista haluavat yhteistyötä saamelaisten ympäristöaktivistien kanssa. Petra Laiti taisi pitää melko radikaalin puheen isossa ympäristömielenosoituksessa jonka yksi järjestäjä oli vihreät. Jne
Ilmoita asiaton viesti
Jos viittaat kommentillasi minuun niin en ole mikään ”kämy”, joten sellaisen kalastelu ei minua kiinnosta. Otin kantaa ajankohtaiseen asiaan sellaisena kuin se on. Asiana, johon voi ottaa perustellen kantaa.
Ilmoita asiaton viesti
Suosittelen kaikille lämpimästi koomikko Dave Chappellen Netflix-spesiaalia Sticks and Stones. Erinomaista lääkettä överiksi menevään poliittiseen korrektiuteen.
Maailma tarvitsee kipeästi lisää samanlaisia koomikoita.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä, maailmalla osataan tajuta ero ylös- ja alaspäin lyömisen välillä.
Simon Elon ymmärrys on tunnetusti varsin rajoittunutta. Nytkään hän ei näe, mitä oleellista eroa on valtauskonnon kustannuksella naureskelulla ja syrjityn vähemmistön pilkkaamisella.
Ilmoita asiaton viesti
Chappelle viljelee tuossa aika rankkaa huumoria esimerkiksi sukupuolivähemmistöistä. Eivätkö ne sitten ole syrjitty kansanryhmä?
Minusta on lähdettävä siitä, että sopimattomua aiheita huumorille ei olekaan. Huumori voi tietysti olla hyvää tai huonoa, mutta se on asia erikseen.
Ilmoita asiaton viesti
No ovat toki, mutta tarkoitin kv. tason huippukoomikoiden ammattitaitoa yleensä. Ja (USAssa) standupissa näyttävät muuten rajat olevan aika väljät.
Näköjään lajiin kuuluu rankka pilanteko itsestä, ehkä sillä tavallaan ’ostetaan’lupa härskiyteen ym. rajattomuuteen?
Ilmoita asiaton viesti
”Sitä vuan oon aena kattunna, jotta en nuorempana enemmän remunna”, tapauskovainen Eetu, 91v. Katumuspaikka: kuolinvuode, josain päin Suomea.
Ilmoita asiaton viesti
Olisiko anteeksipyytämisen idea jotenkin vastenmielinen ylipäätään oikeistossa.
Tehdään anteeksipyytämättömyyden tahallista ankeaa komiikkaa. Kuten persut (myös Elo) leikkasivat veteraaneilta hallituksessa. Kun nykyinen hallitus esitti nostoa ja kaikki puolueet allekirjoittivat noston veteraanimäärärahoihin persut sitten nostivat metelin kun eivät päässeet yhteiskuvaan.
Sellainen oli persujen anteeksipyyntö veteraaneille: ”minä minä minä”.
Ilmoita asiaton viesti
Väitteesi ei pidä paikkaansa. Olin ryhmänjohtajana eduskunnassa ja hallituksessa päättämässä merkittävästä parannuksesta veteraanien palveluihin. ”Nyt on aikaansaatu ratkaisu, jolla rintamaveteraanit saatetaan yhdenvertaiseen asemaan, ja he pääsevät samojen palveluiden piiriin kuin sotainvaliditkin. Lakimuutos on nyt mukana hallituksen budjettiriihen esityksissä.”
https://sotaveteraanit.fi/2018/09/03/eduskuntaryhmien-yhteinen-kannanotto-rintamaveteraanien-kotipalveluihin-iso-parannus-lakimuutoksella/
Ilmoita asiaton viesti
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/juhoorjala/274332-persujen-leikkauslistalle-joutuivat-sotaveteraanit-elakelaiset-ja-sairaat/
Ilmoita asiaton viesti
Petelius on mieltynyt Arkadianmäkeen siinä määrin, jotta alkoi lipomisella vaalityön seuraaviin vaaleihi jo näin aikaisen. Olisi vain pysynyt tontillaan klovnina punanenineen.
Yllättävän hanakka pyrkyri
Ilmoita asiaton viesti
Mitäs Simon sanot Rovaniemen yliopiston Mannerheim-kohusta?
Mielensä pahoitti koko oikeisto, etunenässä persut, jotka vaativat potkuja professorille tämän mielipiteen takia. Sama puolue, joka vaatii rajoittamatonta sananvapautta törkeyksiä, solvauksia ja vähemmistöjen syrjimistä myöten.
Oletko samalla linjalla entisen puolueesi kanssa?
Ilmoita asiaton viesti
En ole vaatinut potkuja professori Puuroselle, mutta ihmettelen että miksi hänestä olisi ongelmallista, että Mannerheimin kuva olisi pidetty paikoillaan. Puurosen perustelut eivät olleet vakuuttavia.
Ilmoita asiaton viesti
En niin väitäkään vaan puhuin persuista, mutta ihmettelen, miksi sinusta on ongelmallista että joku katuu aiempia typeriä tekojaan ja pyytää anteeksi? Perustelusi eivät ole vakuuttavia.
Mitä itse nunnuka-sketseihin tulee, ne olivat yksiselitteisesti huonoja. Monty Pythonin jutuissa oli aina jokin idea, PPP:n ja Kallialan jutuissa oli rempaistu jotkut kuteet päälle ja sotkettu naama ja sitten kekkaloitu kameran edessä ilman minkäänlaista tarinaa tai edes vitsiä, mikä osoittaa, että haluttiin vain ja pelkästään irvailla joillekin, tuossa tapauksessa lappilaisille. Jos jutuissa olisi ollut edes jokin idea tai ne olisivat olleet hauskoja muuten kuin pelkkien hahmojen varassa, olisivat saamelaisetkin saattaneet nauraa niille.
Mutta ei, sellainen tekeminen on vain vetelää. Ja siksi tähtitieteellisen kaukana Monty Pythonista.
Ilmoita asiaton viesti
Päivi Räsänen voisi ottaa Peteliuksesta esimerkkiä.
Ilmoita asiaton viesti
Mitä? Onko Päivikin laulanut jossain, että nunnuka-nunnuka-lailaa-lailaa?
Ilmoita asiaton viesti
Tiedät hyvin mitä vähemmistöä Räsänen on loukannut.
Ilmoita asiaton viesti
Yhtäkö vähemmistöä vain? Pirkka-Pekka sentään on ”loukannut” sketseissään saamelaisten lisäksi mustalaisia, suomenruotsalaisia, puhevikaisia, huonokuuloisia, huononäköisiä, rumia, maalaisia, kaupunkilaisia, potkukelkkailijoita, epämusikaalisia jne. jne.
Pirkka-Pekalalta eivät anteeksipyynnöt lopu, jos kaikki nuokin ryhmät päättävät loukkaantua. Päivi-parka ei millään pysty moiseen, vaikka haluaisikin.
Ilmoita asiaton viesti
Sitä merkillisempää on että Päivi ei edes siltä yhdeltä vähemmistöltä osaa pyytää anteeksi. Etenkin kun hän ei edes ollut huumorimielessä liikkeellä niin kuin Pirkka-Pekka. Eikös ylpeys ole synti, olikohan peräti yksi niistä seitsemästä kuolemansynnistä? Rukoilkaamme Räsäsen puolesta, ettei Herra tuomitsisi hänen epäoikeudenmukaista tapaansa tuomita toisia, hänen ulkokultaisuuttaan, nöyryyden ja rehellisyyden puutettaan, hänen pöyhkeytään.
Ilmoita asiaton viesti
Kenetkä Räsänen on tuominnut ja mistä rikoksesta? Saatko sanottua.
Ilmoita asiaton viesti
Saan toki. Luojan kiitos Päitsykkä ei voi tuomita ketään, koska hän ei ole tuomari eikä homoseksuaalisuus ole rikos.
Noin. Ei ollut edes vaikeeta.
Ilmoita asiaton viesti
Niin, Suomessa ei tarvitse pitää kaikista säädetyistä laeista, täytyy vain noudattaa niitä.
Joskus lakien noudattaminenkin on riittävän vaikeaa kun ne muuttuvat eikä voi olla varma miten tuomarit niihin milloinkin suhtautuvat.
Ilmoita asiaton viesti
Onpa vaikeaa.
Ilmoita asiaton viesti
”Eikös ylpeys ole synti, olikohan peräti yksi niistä seitsemästä kuolemansynnistä? Rukoilkaamme Räsäsen puolesta, ettei Herra tuomitsisi hänen epäoikeudenmukaista tapaansa tuomita toisia, hänen ulkokultaisuuttaan, nöyryyden ja rehellisyyden puutettaan, hänen pöyhkeytään.”
Siinäpä syytöksiä. Entäpä todistusaineisto? Vai oliko tarkoituksena vain julkinen mustamaalaus siihen määrään asti, ettei kukaan enää osaa/uskalla todisteiden perään kysyäkään, kun ”kaikkihan sen tietävät”?
Ilmoita asiaton viesti
Todisteita löytyy joka kerta kun Päitsykkä avaa suunsa esitelläkseen ennakkoluulojensa koko laajuutta.
Ilmoita asiaton viesti
”Todisteita löytyy joka kerta kun Päitsykkä avaa suunsa esitelläkseen ennakkoluulojensa koko laajuutta.”
Olisikohan tuo nyt sitten sitä kuuluisaa ”maalittamista” tms.: ’Kaikki, mitä tuo ja tuo on sanonut, on ollut rikollista.’ Sillä lailla!
Vai oliko joku vihamiehesi ehkä kaapannut käyttäjätilisi tuottaakseen todistusaineistoa edellisviestissäni esittämäni epäilyksen tueksi: ”Oliko tarkoituksena vain julkinen mustamaalaus siihen määrään asti, ettei kukaan enää osaa/uskalla todisteiden perään kysyäkään, kun ’kaikkihan sen tietävät’?”
Asiallisesti keskustellen henkilöön käyvät räikeät syytökset on vähintäänkin kyettävä perustelemaan yksityiskohtaisesti. Nyt syynättävänä oleva pamfletti löytyy kokonaisuudessaan tuolta: http://www.lhpk.fi/mieheksi-ja-naiseksi-han-heidat-loi/
Siitä vain sitten yksilöimään, kukin esittämäsi syytös erikseen. Tai ehkä haluaisitkin mieluummin itse pyytää anteeksi?
Ilmoita asiaton viesti
Peteliuksen tulisi pyytää anteeksi myös romanelta, savolaisilta ja karjalaisiltakin.
Perelius ei edes ollut hauska, vaan tuon ajan huumori perustui ” hassuihin asuihin ”.
Britit tekivät maailman parasta sketsiä täysin ilman punaneniä tai murteellisia puhetapoja.
Petelius on ilmeisesti pyrkimässä kansakunnan vouhottajaksi seuraavissakin vaaleissa syystä tai toisesta.
Ilmoita asiaton viesti
Monty Python, Blackadder?
Ilmoita asiaton viesti
Saamelaisen valokuva- ja videotaiteilijan Marja Helanderin palkittu videoteos Maan sisällä linnut (2018) nähdään vihdoin myös Turussa. Helander kuuli Peteliuksen anteeksipyynnöstä ensi kertaa Turun Sanomien toimittajalta. ”Ihanko totta? Saamelaisilta ei yleensä pyydetä anteeksi”, taiteilija Helander sanoo. Pikemminkin ihmetellään, mitä he valittavat.
”Ennen saamelainen oli stereotypian mukaan juoppo. Nykyään on uusi stereotypia valittavasta saamelaisesta.”
Ilmoita asiaton viesti
Parodiat ennakkoluuloista ja stereotyyppisistä käsityksistä ovat yleensä huvittavimpia kohteen itsensä mielestä. Moniko suomalainen loukkaantuu tai vaatii anteeksipyyntöjä vaikkapa ruotsalaisten lukuisista suomalaisparodioista?
https://www.youtube.com/watch?v=NAl9OyGYxOg
Ilmoita asiaton viesti
Aika hauska.
Ilmoita asiaton viesti
Anteeksipyytäminen on aina kaunis ele. Jos PPP kokee tarvetta pyytää anteeksi, niin silloin on oikein pyytää anteeksi.
Vanhojen sketsien anteeksipyytäminen voi myös olla puolittain hyvä idea. Nimittäin Rainer oli jo loukkaantunut esitetystä anteeksipyynnöstä, koska häneltä ja ryhmältään ei oltu pyydetty anteeksi. Eikä Petelius ole pyytänyt anteeksi minultakaan, mutta en ole silti loukkaantunut tuosta ensimmäisestä anteeksipyynnöstä. Odotan omaa vuoroani maltillisesti ja hengistystä pidättämättä. Ettei se anteeksipyytäminen saa loppua ensimäiseen sataan pyyntöön?
Ilmoita asiaton viesti
Tuolla suomalaisen sketsiviihteen helmi, jossa Kalliala ja Petelius pistävät parastaan…
https://www.riemurasia.net/video/Televisioviihdetta-90-luvulta-Tabu/167606
Olisivatko olleet Baltzaria menossa tapaamaan…
Kallialan soisi pyytävän anteeksi stadilaisilta taksimiehiltä, joita hän useaan otteseen rienasi sketseissään.
Ilmoita asiaton viesti
Tosin Kalliala näyttelee siinä Vierikon kanssa.
Ilmoita asiaton viesti
Loppuun asti katseleminen kannattaa aina ennen kommentointia.
Ilmoita asiaton viesti
Olet piru vieköön oikeassa.
Ilmoita asiaton viesti
Petelius ei ole ollut koskaan hauska tai koomikko ilman murteista revittyä puhemongerrusta ja meikkaajan / puvustajan tekemiä ääliömäisiä roolituksia.
Brittikoomikot ovat tästä nyt luonto-ohjelman kautta politiikkaan siirtyneestä pyrkyristä valovuoden päässä edellä.
Ilmoita asiaton viesti
HUOM! Pulttibois ja Manitbois on esitetty tv:ssä uusintoina vielä niinkin myöhään kuin kesällä ja syksyllä 2016, ks. https://www.telsu.fi/pulttibois
https://www.telsu.fi/manitbois
Kuten sanottu, ajat ja yleinen käsitys poliittisesta korrektiudesta ovat nyt toiset kuin 1980-1990-luvuilla niin vapaamielisissä teatterikorkeakoulukirkollisissa kulttuurineuvospiireissä kuin muissakin yhteiskunnallisissa kerrostumissa. Pensselisedällekään ei enää naureta takavuosien malliin, ja anteeksipyytäminen on myöhäänkin tehtynä aina kaunis teko.
Julkkikset voivat ja joskus myös joutuvat tekemään anteeksipyyntönsä äänekkäästi, kun taas tavikset ja ex-julkkikset tyytyvät ja joutuvat tyytymään hiljaiseloon. Mitäs menneistä.
Olisikohan PPP sittenkin voinut ehkä yrittää tulevan poliittisen uransa ennalta aavistaen katua jo tuolloin kolme vuotta sitten protestoiden julkisesti sketsien esittämistä koko kansalle? Koomikko olisi voinut esimerkiksi yrittää riitauttaa mahdollisia tekijänoikeusasioita tai ainakin ottamaa ne teatraalisen debatin kohteeksi, kun ei enää allekirjoita vanhoja tekemisiään?
Ilmoita asiaton viesti
”Suomalaisen miehen rooliin ei kuulu anteeksipyytely, ainakaan ryhmiltä joita on totuttu katsomaan alaspäin. Vähemmistöjen kustannuksella nauraminen on keskeinen osa suomalaista historiaa ja identiteettiä. Koen henkilökohtaisestikin äärimmäisen loukkaavana, että lapsuuteni muuten harmaaseen ja ankeaan kulttuurimaisemaan väriä ja iloa tuoneita sketsejä näin pyydetään anteeksi.”
Kulunut vuosi on muutenkin ollut valtakunnanuhriutujalle vaikea. Loukkaantumisen aiheita on löytynyt runsaasti.
”Kasvisruoan suosion ja saatavuuden kasvu, ilmastonmuutoksen ja lajikadon hillitsemiseen tai terveyden edistämiseen tähtäävien toimien ehdottelu, rationaalisuuteen ja tieteeseen vetoaminen kysymyksissä jotka herättävät voimakkaita tunteita konservatiivissa, kielto pakottaa ateistilapsia kirkkoon, sekä se että vähemmistöt ylipäätään näkyvät mediassa ja sosiaalisessa mediassa muutenkin kuin sosiaalisten ongelmiensa kontekstissa, kaventavat ikävästi mahdollisuuksiamme jatkaa elämäämme kuten ennenkin,” valtakunnanuhriutuja kertaa murheellisena.
”Olemme vasta saaneet purettua ylityöt, joita teimme elokuussa maahanmuuttajataustaisen poliitikon kutsuttua perussuomalaisia rasisteiksi.”
http://cheatingu.com/uutissirkus/?p=3285&fbclid=IwAR3d4knx6NKpVEaZnWqEVQ32G_ILbT7FjcbfcdzLqri-QOoC3ZUwSfDiKnc
Ilmoita asiaton viesti
Peteliuksen anteeksipyyntö ei ollut aito, omasta sydämmestä tullut vilpitön teko, vaan puoluejohdon pakottama. Täysin omaa poliittista etua edesauttava teko, joten pidän tätä lähinnä fariseuksettuna, typeränä poliittisena kalasteluna.
Aake Kalliala ei ole pyydellyt anteeksi ja vielä ihmetellytkin, että miksi? Eikö YLE:n pitäisi pyytää anteeksi ohjelmavastaavana? Olen samaa mieltä Aaken kanssa.
Ilmoita asiaton viesti
”Suomalaisen miehen rooliin ei kuulu anteeksipyytely, ainakaan ryhmiltä joita on totuttu katsomaan alaspäin. Vähemmistöjen kustannuksella nauraminen on keskeinen osa suomalaista historiaa ja identiteettiä. Koen henkilökohtaisestikin äärimmäisen loukkaavana, että lapsuuteni muuten harmaaseen ja ankeaan kulttuurimaisemaan väriä ja iloa tuoneita sketsejä näin pyydetään anteeksi.”
http://cheatingu.com/uutissirkus/?p=3285&fbclid=IwAR3gfQN203Gew-YWpvWAdq1jaxgc8JEOhMXesrUPpZJfsCMpIB_lMGONKUE
Ilmoita asiaton viesti
Kyllähän kyseiset parodiat leimasivat Lapin melkoiseksi rietastelun pesäksi. Ei se aivan kaikkia naurattanut. Kuitenkin rietasteluista ja juomingeista viihdettä hakevat etelän turistit, jotka toivat rahaa erityisesti Lapin hotelli- ja ravintolayrittäjille ja tarjosivat kompensaatiota.
Samalla taisi tulla luoduksi vahva vaikutelma siivoista eteläsuomalaisista ja kummallisista, juopoista lappalaisista. Eiköhän niistä parodioitten aiheuttamista murheista ole kuitenkin jo kaikki toipuneet seuraaviin murheisiin? Erityisen tehokas katuminen ei liene siis mitenkään välttämätön.
Toivottavasti asiasta ei ainakaan kehitellä kansanryhmää vastaan kiihotustuomiota. Saamelaisten mainetta puolustavat tuskin kiihottuvat saamelaisia vastaan. Joku saamelaisille sydämistynyt porukka tietenkin saattaa saada kyseisistä sketseistä kiihotusta, mutta ei sen tarjoamalla uholla ihan kansanryhmää vastaan nousta.
Mahdollinen tuomio kuitenkin loukkaisi saamelaisia mielestäni kohtuuttomasti. Siinähän oikeusviranomaiset kertoisivat: ”Pirkka-Pekka ja Aake! Joudumme valitettavasti antamaan teille tämän sakon sketsienne takia, koska saamelaisiahan täytyy ymmärtää. Tiedättehän? Heh heh.”
Kansankiihotustuomiolla näkyy nimittäin olevan ominaisuus vahvistaa vähemmistöryhmille kaikkein typerimmätkin toilailut heidän luontaisiksi oikeuksiksiin. Sellaisen ihmisarvon pilkkaamisen rinnalla kalpenevat taiteilijoiden irvokkaimmatkin parodiat.
Pirkka-Pekka ja Aake saisivat ehkä hyvitetyksi mahdolliset loukkauksensa tekemällä parodiasarjan kansanryhmää vastaan käydyistä oikeudenkäynneistä. En panisi pahakseni, jos parodia olisi sen verran viiltävää, että pahimmilla pilkkaajilla menisi edes viikko niistä toipumiseen. Kohtuullisesti tuikkiva jälkikipu ikuisena muistona saattaisi olla myös paikallaan.
Ehkä moni muukin vähemmistöryhmä saisi samalla anteeksipyyntöä parempaa salvaa haavoihinsa?
Ilmoita asiaton viesti