Hallitusohjelma roskakoriin ja uusi tilalle puhtaalta pöydältä

Lama-ajan 1990-alkuvuosien pääministeri Esko Aho heittäisi hallitusohjelman  roskakoriin. Jo aiemmin – ennen koronakriisiä –  Esko Aho piti hallitusohjelman  (PM Rinne/kesäkuu 2019   ja PM Marin/joulukuu 2019)  talouspoliittisia lähtökohtia väärinä. 

Olen täällä useasti kritisoinut, että hallitusohjelman uusiminen on jätetty kesän jälkeiseen aikaan. Hallitus on saanut tähän saakka eduskunnalta koko opposition ja monien blogistien tuen  rajoituspäätöksille ja suosituksille. Hyvä niin.  Yksituumaisuus hallituksen ja opposition välillä  jääkin  noihin asioihin.

→  Suomi  tarvitsee  vuosikausien talouden selviytymisohjelman laajalla parlamentaarisella pohjalla  laadittuna. Hallitus saa käyttönsä lähiaikoina mm. Hetemäen ja  Vihriälän työryhmien näkemykset, miten  Suomi selviytyy tästä vakavasta kriisistä.  Nykyisen hallituksen pitäisi   käynnistää uuden hallitusohjelman laatiminen, että se olisi käytettävissä elokuun budjettiriihessä. 

Hallituksessa on kuitenkin tahoja, jotka haluavat käydä budjettiriihen pääosin vanhan hallitusohjelman pohjalta. Nämä tahot lisäävät vain velanottoa verotulojen romahduksen ja työttömyys-  sekä  terveydenhuoltomenojen koronapandemiasta  johtuvan  kasvun johdosta. Suomi voi varautua  luottoluokituksen   laskuun  ja tulevina  vuosina velkojen korkojen miljardiluokan   kasvuun jatkossa ?  Katso valtiokonttorin  sivulta (budjettitalouden korkokulut), missä luokassa korkomenot olivat 15-20 vuotta sitten. 

Suomen talous on monien maiden tavoin törmännyt jäävuoreen vakavin seurauksin. Rikas öljymaa Norja ja valtion budjettinsa tasapainossa pitänyt Ruotsi selviävät  Suomea vähäisemmin kolhuin. Mitä on Suomelle edessä, se varmasti  em. Hetemäen ja Vihriälän työryhmissä osataan  jonkunlaisiin raameihin hahmottaa. Milloin edessä olevat taloudellisesti  vaikeat ajat kerrotaan selväsanaisesti kansalaisille. Nyt tilannekuva on – hyvä niin – keskittynyt koronapandemian terveydenhuoltokysymyksiin.

****

Valtaosa mediasta  ja koko oppositio on seurannut “äimän käkenä”, ettei vastuunkantajaa ole löytynyt monille näille  asioille (Valvonta lentoasemalla suojavarusteiden riittävyysHVK:n hankinnatEU-hankinnatyritysten tukeminen –  avustajien runsauseduskunnan tiedonsaanti ). Normaalioloissa olisi hallituksen ministereiden toiminnasta jo  tehty perustuslain  115 §:n (Ministerivastuuasian vireillepano)  tarkoittama muistutus perustuslakivaliokunnalle.

SJPHKI

Länsidemokraatti. Politiikan ja urheilun laaja-alainen seuraaja koti- ja ulkomailla. Asioiden puolesta toimija. Vuosikymmenien työura viidellä eri vuosikymmenellä maataloustöistä asiantuntija- ja johto- sekä luottamustehtäviin (Eduskunta, ministeriö, keskusvirasto, liikelaitos, osakeyhtiö, poliisihallinto ja työnantajaliittotaso, urheiluseuratoiminta, reservin upseeri) kahdella yliopistotutkinnolla. Suomen tulee olla mukana läntisten demokratioitten yhteistyöjärjestöissä.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu