Ihan vain muistin palauttamiseksi
Vuonna 2016 pääministeri Juha Sipilän hallituksen ajamana säädettiin laki kuntien ja kuntayhtymien eräiden oikeustoimien väliaikaisesta rajoittamisesta sosiaali- ja terveydenhuollossa .
1 §
Lain tarkoitus
Tämän lain tarkoituksena on luoda sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistuksen valmisteluvaiheessa edellytyksiä turvata sosiaali- ja terveydenhuollon järjestäminen yhdenvertaisesti ja taloudellisesti rajoittamalla sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän kokonaisuuden kannalta epätarkoituksenmukaisia kuntien ja kuntayhtymien oikeustoimia.
4 § 2 mom
Sen estämättä, mitä 1 momentissa säädetään, kunta tai kuntayhtymä voi hakea poikkeuslupaa 1 momentissa tarkoitettua investointia koskevan sitoumuksen tekemiseksi. Sosiaali- ja terveysministeriö voi myöntää poikkeusluvan, jos investointi on perusteltu palvelujen saatavuuden turvaamiseksi ja investointi on alueen palvelurakenteen kannalta tarpeellinen.
→ Eilen vahvisti A Saarikko TV1:n Ykkösaamussa, että Sipilän hallituksen peruspalveluministerit (J Rehula ja myöhemmin A Saarikko) toimivat, että kaikki haetut poikkeusluvat myönnettiin (yli 80). Mihin kuntiin ? Arvoisat lukijat osaa päätellä.
Tämä on vain yksi esimerkki on siinä kustannusvuoressa, joka hyvinvointialueilla on nyt taakkana.
Kaikkein raskauttavinpana pidän eilen kirkassilmäisenä TV1:n ykkösaamussa esiintyneen pääministeri Marinin hallituksen valtiovarainministeri A Saarikon piittaamattomuutta hallituksen itsensä nimittämän talouspolitiikan arviointineuvoston kehotukseen ( Raportti 2021– s 78 ja Raportti 2022 – ss. 92-93) laatia ja aloittaa suunnitelma valtion budjetin vakauttamisesta.
Raportti 2021
“Velan vakauttamiseksi keskipitkällä aikavälillä tarvittaisiin vuotuista sopeuttamista, jonka suuruusluokan tulisi olla 0,2–0,4 prosenttia suhteessa BKT:hen.”
Raportti 2022
Seuraava hallituskausi olisi aloitettava uskottavalla, läpinäkyvällä ja kunnianhimoisella julkisen talouden sopeuttamissuunnitelmalla. Kun otetaan huomioon alijäämän suuruus, sopeutus olisi toteutettava asteittain ja kestävästi. Tavoitteena olisi oltava julkisen talouden sopeuttaminen vuositasolla 0,4–0,6 % BKT:sta suuruisten toimenpiteiden kautta kahden hallituskauden ajan, jolloin velka suhteessa BKT:hen kääntyisi laskevalle uralle. Tulevaisuuden julkisen talouden liikkumavaran turvaaminen on tärkeää, koska Suomi todennäköisesti kohtaa negatiivisia taloudellisia häiriöitä näin pitkän ajanjakson aikana. Jos taloudelliset olosuhteet eivät ole kovin epäsuotuisat, mittava, etupainotteinen sopeutus olisi aloitettava vuonna 2024 sen sijaan, että vakauttamista lykättäisiin seuraavan hallituskauden loppuun
Että: →kaikki mahdollinen menovyöry kipattiin Marinin hallituksessa kepun myötävaikutksella seuraavalle hallitukselle
Demokratia on hyvä siksi, että ihmiset saa äänestää rahanjakoautomaatteja päättäjiksi. Eikä itse tarvitse kantaa sen jälkeen taloudesta huolta.
Ilmoita asiaton viesti
Kokoomus saa tulevaisuudessa siis painia demareiden kanssa.
Odotettavissa siis loistavaa talousnäkymää,kuten aina ennenkin.
Ilmoita asiaton viesti
Jääkö keskusta omasta tahdosta jälleen oppositioon? Niin ja ilmeisesti aina jatkossa, kun ei mukaasi ole mahdollista sen paremmin kokoomuksen kuin demareidenkaan kanssa istua samaan päättäjien pöytään.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä jokaiselle vähänkään poliittisia päätöksiä seuranneille piti olla selvää kuin pläkki, että seuraava ja sitä seuraava hallitus joutuu tekemään kipeitä päätöksiä. Kyllä niin keskustan kuin demareiden oppositiosta huutelu on suorastaan irvokasta, kun varsin hyvin pitäisi olla tietoisia mitä toimia on tehtävä heidän tekemiensä päätösten jälkeen.
Ilmoita asiaton viesti