Joudutaanko pakolla aikaansaatu sote-maakuntauudistus myös pakolla purkamaan

Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokuntanta  on ollut erimielinen  sote-lakipaketin käsittelyn  (HE 241/2020 vp ) aikatauluista ja menettelytavoista.   Hallituspuolueitten äänin valiokunta  jyrää sote-uudistusta kuulematta asiantuntijoita lakipaketin korjauksista, joita  perustuslakivaliokunta lausunnossaan  (PeVL 17/2021 vp)  esitti runsaasti. 

****

Kysyn vaan, että  joudutaanko pakolla aikaansaatu sote-maakuntauudistus myös pakolla purkamaan jo seuraavalla vaalikaudella. Vahvat ennusmerkit ovat sellaiset.

Tämä  hallituksen “pakkouudistus”, jollaiseksi se on poliittisilta tarkoitusperiltään nyt viime vaiheessa muodostunut tulee:

→ kriisiyttämään julkisen perusterveydenhuollon ja sosiaalipalvelut sekä koko julkisen talouden rahoituspohjan

→ nykyinen hallitus saattaa koko julkistalouden kestävyysvajeen entistä vaikeammaksi hallita jatkossa.  Suomen julkisen talouden velkakierteen pysäyttämiseen olisi tullut ryhtyä, kuten   talouspolitiikan arviointineuvosto ja  VM-virkamiesraportissa  aiemmin tänä vuonna suositeltiin, mutta nykyinen hallitus viisveisasi ekonomistien puolueettomille näkemykselle.

****

Maakuntavero.  Miksi muuten  puhutaan maakuntavaaleista ja maakuntaverosta, kun hallitus lakipaketissa “siunaa”  meitä  maakuntien nimityksen sijasta   keskenään jo aloitusvaiheessa edellytyksiltään ja toimintakyvyiltään kovin erilaisilla hyvinvointialueilla.

Maakuntaverosta  sanoi  tällä viikolla MTV:ssä    erimielistä parlamentaarista maakuntaverokomiteaa  johtanut kansanedustaja Esko Kiviranta   sen olevan perustuslain vastainen . Kivirannan  mukaan maakuntavero olisi epätasa-arvoinen eri puolilla maata. Maakuntaverosta kepu yrittää ennen kuntavaaleja puhua toista ja vaalien jälkeen tehdä toista.  Mutta ei tämä “pakko” maakunta-soten rahoituspohja tule yksin maakuntaverolla kuntoon, koska koko uudistuksen rahoitus on auki.

****

Toinen mielenkiintoinen näkohta tuotiin tällä viikolla esiin tästä  “pakko” sote-maakuntauudistuksesta. Sote-uudistus ei ole realistinen ilman valinnanvapautta, todetaan  Evan  tiedotteessa. Evan mukaan  uudistuksessa ei oteta huomioon EU:n potilasdirektiivin vaatimuksia.

Sote-uudistuksen kolme olennaisinta tavoitetta ovat (1) hyvinvointi- ja terveyserojen kaventaminen, (2) yhdenvertaisten ja laadukkaiden sosiaali- ja terveyspalveluiden turvaaminen kaikille suomalaisille sekä (3) palveluiden saatavuuden ja saavutettavuuden parantaminen.

Yhtäkään tavoitetta ei voi em. Evan tiedotteen mukaan  saavuttaa ilman peruspalveluiden valinnanvapauden käyttöönottoa.

****

Kuka muistaa, miten SDP hiillosti edellistä  Sipilän hallitusta   viime vaalikaudella välikysymyksellä sote -uudistuksen   valinnanvapaudesta sekä EU:n notifikaatiosta. Nykyinen hallitus SDP:n johdolla rikkoo  ilman eri vaiheita itse  EU:n potilasdirektiiviä.

——-

Ei voi välttyä ajatuksesta, että tässä “pakko” -maakunta -soteuudistuksessa on yhdellä sun toisella “ketun häntä ” kainalossa.

Fuchs Profil.jpg    Kuvan lähde

+3
SJPHKI
Helsinki

Länsidemokraatti. Politiikan ja urheilun laaja-alainen seuraaja koti- ja ulkomailla. Asioiden puolesta toimija. Vuosikymmenien työura viidellä eri vuosikymmenellä maataloustöistä asiantuntija- ja johto- sekä luottamustehtäviin (Eduskunta, ministeriö, keskusvirasto, liikelaitos, osakeyhtiö, poliisihallinto ja työnantajaliittotaso, urheiluseuratoiminta, reservin upseeri) kahdella yliopistotutkinnolla.
Suomen tulee olla mukana läntisten demokratioitten yhteistyöjärjestöissä.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu