Lainvalmistelun laatua  arvostellaan taas, eikä aiheetta

Eduskunnassa on oltu yli puoluerajojen äimän käkenä, miten mm. sosiaali- ja terveysministeriön  sekä liikenne- ja viestintäministeriön lakiesitysten valmistelussa on ollut suuria puutteita.

YLE uutisoi eilen, että em mainittujen ministeriöiden  kansliapäälliköt puolustivat kehnoksi syytettyä lainvalmistelua. Ovatkohan nämä kansliapäälliköt kelpoisia olemaan ministeriönsä korkein viranhaltija.

Eduskunnan  perustuslakivaliokunta on hiljattain  antanut maan hallitukselle laiskanläksyä niin lainvalmistelun laadusta kuin eduskunnan tiedonsaannosta (PeVL 30/2020 vp ja  PeVL 31/2020 vp  sekä   PeVL 32/2020 vp ).

****

Lainvalmistelun laatu ei ole yksin nykyisen hallituksen toimintaa leimaavaa, kyllä lainvalmistelun laadusta on eduskunnassa rutistu myös  aiemmilla  vaalikausilla.

Pääministeri Juha Sipilän hallitus asetti  keväällä  2016   erillisen lainsäädännön arviointineuvoston, jonka tavoitteena on ollut lisätä lainvalmistelun ja erityisesti hallituksen esitysten vaikutusarviointien laatua. Lisäksi pyritään kehittämään yleistä lainvalmistelukulttuuria,  kuten hallituksen esitysten ja lainvalmistelun aikataulutusta ja suunnittelua.

Selvityksen mukaan lainsäädännön arviointineuvosto on vakiinnuttanut   riippumattoman toimintatapansa ja lausuntokäytäntönsä.

****

Pääministeri Sanna Marinin hallituksella on “Suomen ennätys” poliittisten avustajien määrässä. Runsaalla avustajien määrällä haetaan kuulemma  maksimaalista apu- ja valmisteluvoimaa hallitukselle. Pitääkö tässä vaiheessa  meidän veronmaksjien  antaa välitapuksia 😀 . Virkavastuussa olevan pysyvän henkilöstön asemaa eri  ministeriöissä ei tämä valtava avustajamäärä ainakaan ole helpottanut. Yksikään pääministeri Marinin hallituksen ministeri ei ole ottanut johtamisvastuuta viime kuukausien puutteellisesta johtamisesta.

****

Lopuksi yksi ajankohtainen case. Lainsäädännön arviointineuvosto on saanut hiljattain postia sote -lakipaketin   arvioimiseksi . Mahtaako kukaan yksi ja sama henkilö pystyä käymään  läpi  annetetut  lausunnot.  Ainakin hirmuinen  poliittinen kiire tuli hallituksella tiedottaa sote-uudistuksen sisällöstä.

Näin täältä katsomon puolelta annan lyhyen lausunnon (ilman palkkiota)  perustuslain vastaisesta sote-  lakipaketista ja puutteellisesta  sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen  saatavuuden ja taloudellisten vaikutusten arvioinnista:

Viisi kohtaa:

1. Hyvinvointialuueet ovat  heti valmiuksiltaan eriarvoisessa asemassa kykeneviä hoitamaan kunnilta siirtyviä sekä sosiaali- että  terveyspalveluja. 2. Vuosisatainen kunnallisen itsehallinto  alasajetaan ja päätöksentekoa viedään monissa asioissa kauemmaksi kuntalaisia.  3.  Kuntatalous  monissa kunnissa heikkenee –  ei parane  , joka kriisiyttää monia kuntia. 4. Henkilöstön yli 200 000 henkilön  massakippaus kunnilta ja kuntailiitoilta valtiolle on valtava riski turvata henkilöstön riittävyys  5. Rahoituksen ryöstö taloudellista toimeliaisuutta ylläpitäviltä suurilta kaupungeilta ja HUS:n resurssien kaventaminen on järjen köyhyyttä.

 

SJPHKI

Länsidemokraatti. Politiikan ja urheilun laaja-alainen seuraaja koti- ja ulkomailla. Asioiden puolesta toimija. Vuosikymmenien työura viidellä eri vuosikymmenellä maataloustöistä asiantuntija- ja johto- sekä luottamustehtäviin (Eduskunta, ministeriö, keskusvirasto, liikelaitos, osakeyhtiö, poliisihallinto ja työnantajaliittotaso, urheiluseuratoiminta, reservin upseeri) kahdella yliopistotutkinnolla. Suomen tulee olla mukana läntisten demokratioitten yhteistyöjärjestöissä.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu