Rikkooko pääministeri Marinin hallitus perustuslain henkeä , kun se ei anna tiedonantoa korvaavasta hallitusohjelmasta

Suomen perustuslain 62 §:n   mukaan valtioneuvoston on viivytyksettä annettava ohjelmansa tiedonantona eduskunnalle. Samoin on meneteltävä valtioneuvoston kokoonpanon merkittävästi muuttuessa.

****

Pääministeri Marin antoi viime vuoden joulukuussa  (10.12.2019) valtioneuvoston tiedonannon hallituksensa ohjelmasta  (VNT 2/2019 vp).

Tiedonannon antamisen jälkeen ovat olosuhteet meillä ja muualla maailmassa muuttuneet perusteellisesti maailmanlaajuisen koronapandemian johdosta. 

Nykyinen hallituspohja aloitti kesäkuussa 2019, jonka jälkeen vuoden sisällä  on vaihtunut  valtiovarainministeri (Lintilä-Kulmuni-Vanhanen) kolmasti.

Hallitus kokoontuu ensi viikolla    budjettiriiheen talouspohjansa täysin menettäneen hallitusohjelman pohjalta, jonka mukaan esim. vuonna 2023 on saavutettu 75 %:n työllisyysaste ja valtion budjetti olisi tasapainossa (hallitusohjelman sivu 14).

Suomen koko julkistalouden rahoituspohja on pettänyt ja ajautunut vakavaan kriisiin. Valtion  budjetin tasapainosta ei puhuta enää vuodesta 2023, vaan jopa hallituksen sisällä kuulee puheita  10 vuoden tavoitteesta eli tulevien monien  hallitusten haasteesta.  Samaan aikaan monissa kunnissa ajaudutaan jo  tänä syksynä vakavaan rahoituskriisiin, kun rahat kerta kaikkiaan loppuvat. Eikä hallitus palaudu maan pinnalle  rahoitusta vailla olevista monista hallitusohjelman hankkeista (maakunta-sote-uudistus, oppivelvollisuusiän nostaminen, vanhuspalvelulain  henkilömitoituksen rahoitus jne), joilla kuntien talousahdinkoa  vain pahennetaan.

Kysyä sopii, rikkooko pääministeri Marinin  hallitus perustuslain henkeä , kun hallitus  ei anna eduskunnalle  tiedonantoa   korvaavasta uudesta hallitusohjelmasta.

****

Tätä pidän toistuvasti nyt esillä:

Bruttolainanotto on jo 40 mrd:n tasolla. Tämä EKP:n  tilasto voi pian muuttua, Yhden prosenttiyksikön nousu lainakorossa tietää valtiolle pian 1-2  vuodessa miljarditason lisämenoja tälle  momentille.   Saman budjetin pääluokan takavuosien menojen tasoa (vrt. esim. v. 2003)  voi äimän käkenä ihmetellä, että onko kysymys saman maan valtion budjetista.

SJPHKI

Länsidemokraatti. Politiikan ja urheilun laaja-alainen seuraaja koti- ja ulkomailla. Asioiden puolesta toimija. Vuosikymmenien työura viidellä eri vuosikymmenellä maataloustöistä asiantuntija- ja johto- sekä luottamustehtäviin (Eduskunta, ministeriö, keskusvirasto, liikelaitos, osakeyhtiö, poliisihallinto ja työnantajaliittotaso, urheiluseuratoiminta, reservin upseeri) kahdella yliopistotutkinnolla. Suomen tulee olla mukana läntisten demokratioitten yhteistyöjärjestöissä.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu