Uhkaako Suomen EU-puheenjohtajuuskauden saavutukset jäädä laihoiksi  ?

Suomen puheenjohtajakauden prioriteetteja piti olla:

Suomen puheenjohtajuuskauden kansallisen ohjelman valmistelussa kuultiin etukäteen eduskuntaryhmiä.    Lopullisen puheenjohtajuusohjelman laati huhtikuun 2019 eduskuntavaalien jälkeen muodostettu pääministeri Rinteen hallitus. Ohjelma julkistettiin 26.06.2019.

****

Lissabonin sopimuksen perusteella  puheenjohtajakaudet hoidetaan kolmen jäsenvaltion ryhmissä. Kolme jäsenmaata laatii ohjelman trio-ohjelman kahdeksaksitoista kuukaudeksi. Suomi toimii triossa yhdessä ennen Suomea pj-maana toimineen Romanian ja Suomen jälkeen kautensa aloittavan Kroatian kanssa.  

***

Pääministeri Antti Rinne tapasi viime viikolla Unkarin pääministeri Viktori  Orbánin. Täällä kotimaassa on ehditty jo epäillä, että vesittyykö Suomen ehkä tärkein EU-puheenjohtajuuskauden tavoite -oikeusvaltioperiaate. Tuossa HS:n uutisessa viitataan europarlamentaarikko Petri Sarvamaan tiedotteeseen, jonka mukaan ”EU-budjetin oikeusvaltiomekanismin lässähdys on suuri pettymys”.

****

Toinen asia, mitä olen  tässä viime päivinä ihmetellyt  eli sisäministeri Maria Ohisalon toiminta ja mandaatti Suomen puolesta. EU:n sisäministerit neuvottelivat eilen Luxemburgin kokouksessa  väliaikaismenettelystä Välimerestä pelastettujen ihmisten jaosta jäsenmaiden kesken. Kokouksen jälkeen  ei tullut selvyyttä (= enemmistö siis vastusti) , mitkä maat tukivat Italian, Ranskan, Saksan ja Maltan syyskuussa tekemää  ehdotusta. taakanjakomenettelystä. 

Ministeri Ohisalo oli aiemmin paikalla kokouksessa, jossa nuo neljä maata sopivat alustavasti. Ministeri Ohisalo totesi kokouksen jälkeen  twitterissä, että Suomi  puheenjohtajamaana tukee  em. neljän maan työtä. Kysyn vaan, että miksi ministeri Ohisalo ei nostanut tikun nokkaan esim. lähtösatamissa salakuljetukseen osallistuvien (mm. laivojen kippareiden)  pidättämistä ja oikeustoimia (ehdoton vankeustuomio) näitä tahoja kohtaan. 

***

Britannian EU-eron määräaika 31.10.2019  on kolmen viikon päästä. The Timesin mukaan asiat ovat edelleen Britannian hallituksessa  että parlamentissa sekaisin. Mikä on pääminiseri Boris Johnsonin  asema ensi viikon EU-huippukokouksen jälkeen. Muistetaan se parlamentin  säätämä laki, joka edellytti Britannian eroavan EU:sta sopimuksen perusteella.

The Guardian -lehden uutisoinnin perusteella taitaa olla niin, että pääministeri Boris Johnson  on käytännössä jo aiemmin lopettanut aidot neuvotteluyritykset sopia EU-kanssa. Suomen pitää olla valppaana, ettei pääministeri Johnson  kaada likasankkoa myös EU-puheenjohtajamaan Suomen päälle.

****

Ensi viikolla on EU-huippukokous, jossa esillä on mm.  EU:n pitkän aikavälin budjetti. Asiaa on valmisteltu EU:n puheenjohtajavaltio Suomen tekemän työn perusteella (Rahoituskehysneuvottelut). Toivottavasti Suomi onnistuu saamaan valmistelutyölleen muiden EU-maiden tuen. Muuten taitaa    Suomen EU-puheenjohtajuuskauden saavutukset jäädä perin laihoksi.

****

P.s. Ilmastoasiat, jotka ovat myös Suomen puheenjohtajuuskauden agendan keskiössä, jää tässä myöhemmin toisen blogin puntaroitavaksi.

SJPHKI

Länsidemokraatti. Politiikan ja urheilun laaja-alainen seuraaja koti- ja ulkomailla. Asioiden puolesta toimija. Vuosikymmenien työura viidellä eri vuosikymmenellä maataloustöistä asiantuntija- ja johto- sekä luottamustehtäviin (Eduskunta, ministeriö, keskusvirasto, liikelaitos, osakeyhtiö, poliisihallinto ja työnantajaliittotaso, urheiluseuratoiminta, reservin upseeri) kahdella yliopistotutkinnolla. Suomen tulee olla mukana läntisten demokratioitten yhteistyöjärjestöissä.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu